15:14מבוא לשכנוע, איך ללמוד שכנוע? איך ללמוד לשכנע? איך לא להשתכנע? שכנוע ובחירה חופשית, איך להתגונן משכנוע? לשכנע את עצמך, מתי לא לשכנע? להתגונן ממניפולציות, NLP, לדעת לשכנע
למה אנשים לומדים את תחום השכנוע?
אנשים רבים לומדים את הנושא של שכנוע ושיווק מתוך רצון לשפר את יכולות השכנוע שלהם בחיי היום - יום. לדוגמה, כאשר אדם רוצה לשכנע לקוחות או אנשים בסביבתו להסכים איתו, או לבצע פעולה מסוימת. הבנה מעמיקה של הדרך בה המוח משתכנע מעניקה לו כלים יעילים יותר לביצוע משימה זו.
כיצד לימוד שכנוע יכול לסייע לנו לשכנע את עצמנו?
מלבד השכנוע של אחרים, לימוד שכנוע עוזר גם בשכנוע עצמי. למשל, אדם שרוצה לשמור על בריאותו ומתקשה בכך, צריך לשכנע את עצמו שהשמירה על הבריאות חשובה יותר מהפיתוי לוותר. לימוד טכניקות שכנוע מאפשר לנו להשתמש בהן גם על עצמנו, וכך לעודד התמדה והתגברות על קשיים או דחפים שמפריעים למטרותינו.
מה עושים אנשים שלא רוצים ללמוד טכניקות שכנוע?
יש אנשים שטוענים שאין להם עניין בללמוד את נושא השכנוע והם מעדיפים לדבר באופן טבעי וספונטני, בלי מניפולציות. אולם, אליעד כהן מסביר שגם לאנשים אלו כדאי ללמוד את הנושא, ממספר סיבות מרכזיות.
מדוע כדאי ללמוד שכנוע, גם אם לא נרצה להשתמש בו?
בעולם שבו אנחנו מוקפים במסרים שיווקיים ופרסומיים, חשוב להכיר את טכניקות השכנוע כדי להגן על עצמנו. אדם עלול להיות משוכנע לחלוטין שמשהו הוא רעיון שלו, בלי להבין שהוא הושפע עמוקות על ידי אחרים. לימוד שכנוע מאפשר לזהות בקלות רבה יותר מתי מפעילים עלינו מניפולציה.
טיפ להתגוננות מפני מניפולציות - איך להטיל ספק בצורה נכונה?
הדרך היעילה ביותר להתגונן מפני מניפולציות היא על ידי הטלת ספק במחשבות ובהחלטות שלנו. כשעולה לנו מחשבה חדשה או החלטה שנראית לנו פתאומית, כדאי לשאול שאלות כמו: "למה אני חושב כך? אולי ההפך נכון? האם אני באמת רוצה את זה?". הרגל זה עוזר לנו לחשוף את המניעים האמיתיים שלנו ולוודא שאנחנו לא נופלים קורבן לשכנוע סמוי או מניפולטיבי.
איך חקירת המחשבות שלנו תסייע להבין שכנוע לעומק?
מי שרוצה להפוך למומחה בשכנוע צריך קודם כל לבדוק איך הוא עצמו משתכנע. מומלץ לחקור לעומק את המחשבות האישיות שלנו: "למה רציתי כך אתמול? למה שיניתי את דעתי? מדוע היום אני בטוח ופעם הייתי בספק?". על ידי ניתוח מעמיק של הדרך שבה אנחנו משתכנעים בעצמנו, נוכל להבין טוב יותר את המנגנון הכללי שפועל על אנשים אחרים, משום שהמוח האנושי פועל בצורה דומה אצל כולם.
האם באמת אפשר לשכנע כל אחד בכל דבר?
גם לאחר לימוד מעמיק של טכניקות שכנוע, לא תמיד קל לשכנע כל אדם בכל נושא. יש מצבים שבהם תהליך השכנוע דורש שילוב של מספר טכניקות שונות, ידע מעמיק וניסיון רב. היכולת לשכנע היא אמנם עוצמתית, אך יש להכיר את מגבלותיה ולהיות מודעים לכך שגם מומחים צריכים להכיר היטב את האדם שמולם ואת צרכיו כדי להצליח בשכנוע.
לסיכום - מדוע כדאי ללמוד את נושא השכנוע?
אנשים רבים לומדים את הנושא של שכנוע ושיווק מתוך רצון לשפר את יכולות השכנוע שלהם בחיי היום - יום. לדוגמה, כאשר אדם רוצה לשכנע לקוחות או אנשים בסביבתו להסכים איתו, או לבצע פעולה מסוימת. הבנה מעמיקה של הדרך בה המוח משתכנע מעניקה לו כלים יעילים יותר לביצוע משימה זו.
כיצד לימוד שכנוע יכול לסייע לנו לשכנע את עצמנו?
מלבד השכנוע של אחרים, לימוד שכנוע עוזר גם בשכנוע עצמי. למשל, אדם שרוצה לשמור על בריאותו ומתקשה בכך, צריך לשכנע את עצמו שהשמירה על הבריאות חשובה יותר מהפיתוי לוותר. לימוד טכניקות שכנוע מאפשר לנו להשתמש בהן גם על עצמנו, וכך לעודד התמדה והתגברות על קשיים או דחפים שמפריעים למטרותינו.
מה עושים אנשים שלא רוצים ללמוד טכניקות שכנוע?
יש אנשים שטוענים שאין להם עניין בללמוד את נושא השכנוע והם מעדיפים לדבר באופן טבעי וספונטני, בלי מניפולציות. אולם, אליעד כהן מסביר שגם לאנשים אלו כדאי ללמוד את הנושא, ממספר סיבות מרכזיות.
מדוע כדאי ללמוד שכנוע, גם אם לא נרצה להשתמש בו?
- שמירה על חופש הבחירה של האחר:
אדם שיודע היטב את סודות השכנוע, יכול במודע להימנע מלהפעיל אותם על אנשים אחרים, ובכך להבטיח שלא תישלל מהם הבחירה החופשית שלהם. אם אדם מצליח תמיד לשכנע כל אחד בכל דבר, הרי שהאחר הופך להיות כמו רובוט, שפועל ללא בחירה אמיתית, והיחסים האנושיים מאבדים ממשמעותם. - הנאה מדינמיקה בלתי צפויה:
כשאדם שולט באופן מוחלט בתהליך השכנוע ומצליח תמיד להשיג בדיוק את מה שרצה, החיים הופכים לנטולי הפתעות ומשמעות. דווקא הכישלון בשכנוע לעיתים מאפשר עניין, חידוש והתפתחות. - הימנעות ממניפולציות לא מודעות:
אנשים רבים עושים מניפולציות על אחרים בלי להיות מודעים לכך. לימוד מנגנוני השכנוע מסייע להם לזהות ולהימנע מפעולות כאלו, כדי לשמור על אותנטיות ביחסים.
בעולם שבו אנחנו מוקפים במסרים שיווקיים ופרסומיים, חשוב להכיר את טכניקות השכנוע כדי להגן על עצמנו. אדם עלול להיות משוכנע לחלוטין שמשהו הוא רעיון שלו, בלי להבין שהוא הושפע עמוקות על ידי אחרים. לימוד שכנוע מאפשר לזהות בקלות רבה יותר מתי מפעילים עלינו מניפולציה.
טיפ להתגוננות מפני מניפולציות - איך להטיל ספק בצורה נכונה?
הדרך היעילה ביותר להתגונן מפני מניפולציות היא על ידי הטלת ספק במחשבות ובהחלטות שלנו. כשעולה לנו מחשבה חדשה או החלטה שנראית לנו פתאומית, כדאי לשאול שאלות כמו: "למה אני חושב כך? אולי ההפך נכון? האם אני באמת רוצה את זה?". הרגל זה עוזר לנו לחשוף את המניעים האמיתיים שלנו ולוודא שאנחנו לא נופלים קורבן לשכנוע סמוי או מניפולטיבי.
איך חקירת המחשבות שלנו תסייע להבין שכנוע לעומק?
מי שרוצה להפוך למומחה בשכנוע צריך קודם כל לבדוק איך הוא עצמו משתכנע. מומלץ לחקור לעומק את המחשבות האישיות שלנו: "למה רציתי כך אתמול? למה שיניתי את דעתי? מדוע היום אני בטוח ופעם הייתי בספק?". על ידי ניתוח מעמיק של הדרך שבה אנחנו משתכנעים בעצמנו, נוכל להבין טוב יותר את המנגנון הכללי שפועל על אנשים אחרים, משום שהמוח האנושי פועל בצורה דומה אצל כולם.
האם באמת אפשר לשכנע כל אחד בכל דבר?
גם לאחר לימוד מעמיק של טכניקות שכנוע, לא תמיד קל לשכנע כל אדם בכל נושא. יש מצבים שבהם תהליך השכנוע דורש שילוב של מספר טכניקות שונות, ידע מעמיק וניסיון רב. היכולת לשכנע היא אמנם עוצמתית, אך יש להכיר את מגבלותיה ולהיות מודעים לכך שגם מומחים צריכים להכיר היטב את האדם שמולם ואת צרכיו כדי להצליח בשכנוע.
לסיכום - מדוע כדאי ללמוד את נושא השכנוע?
- לדעת איך לשכנע אחרים כשיש צורך.
- לדעת מתי לא לשכנע כדי לשמור על האותנטיות של הצד השני.
- לשכנע את עצמנו לבצע פעולות חיוביות ולפתח מוטיבציה.
- להגן על עצמנו מפני מניפולציות ושכנועים סמויים.
- להבין את עצמנו ואת המנגנונים הפנימיים של המחשבה שלנו.
- הבנת מנגנוני השכנוע לעומק
- כיצד לשמור על אותנטיות מול שימוש בטכניקות שכנוע
- דרכים לזהות מניפולציות בסביבה היומיומית
- טיפים לחיזוק מוטיבציה ושכנוע עצמי
- איך להתגונן מפני מניפולציות?
- מתי כדאי לא לשכנע אחרים?
למה אנשים לומדים את נושא השכנוע?
הרבה אנשים מעוניינים ללמוד את נושא השכנוע מפני שהם רוצים לדעת איך לשכנע אנשים אחרים בחיי היומיום. לדוגמה, אדם שרוצה לשכנע לקוחות או אנשים סביבו להסכים לרעיון מסוים או לבצע פעולה מסוימת. כאשר מבינים לעומק איך עובד המוח וכיצד נוצרת הסכמה, מתאפשר לאותו אדם לשכנע באופן יעיל יותר.
איך לימוד שכנוע עוזר לשכנע את עצמנו?
מעבר לרצון לשכנע אחרים, לימוד שכנוע מסייע גם בשכנוע עצמי. לעיתים אדם צריך "למכור" לעצמו רעיון כדי להניע את עצמו לפעולה, כמו לשמור על הבריאות או על כושר. אם לומדים לעומק את הטכניקות שמשכנעות אחרים, אפשר להשתמש בהן גם כלפי עצמנו: לחזק מוטיבציה ולעודד פעולות חיוביות. כך, למשל, אם קשה לשמור על הבריאות, לימוד טכניקות שכנוע מעניק לאדם יכולת לגבור על דחפים שמושכים אותו לוותר, ולהוביל את עצמו להתמיד בהחלטותיו.
מה לגבי הרצון לדבר בטבעיות בלי מניפולציות?
יש אנשים שטוענים שהם מעדיפים לדבר בטבעיות בלי לנסות להשפיע על אחרים. הם אומרים "אין לי עניין בללמוד שכנוע, אני מעדיף לדבר כפי שאני מרגיש בלי מניפולציות". עולה השאלה: האם מי שבוחר בדרך זו אינו צריך לדעת כיצד השכנוע פועל?
למה כדאי ללמוד שכנוע גם אם לא רוצים להשתמש בו?
יש לכך כמה סיבות:
1. שמירה על חופש הבחירה של אחרים
אדם שמבין היטב איך משכנעים, יכול במודע לבחור שלא להפעיל את הטכניקות הללו. באופן זה הוא מוודא שלא נשללת מהצד השני הבחירה החופשית, ולא נוצר מצב שבו הצד השני הופך לרובוט שמבצע דברים אוטומטית.
2. שמירה על תחושת המשמעות
אם אדם תמיד היה מצליח לשכנע כל אחד בכל דבר, בסופו של דבר הוא היה מאבד את תחושת המשמעות שביחסים עם אנשים, כי הם היו פועלים אוטומטית לרצונו. לפעמים מי שיודע לשכנע בכל מצב דווקא בוחר לא לשכנע, כדי להשאיר מקום לדינמיקה טבעית ולבחירה החופשית של הסובבים אותו.
3. הנאה מכך שלא הכל קורה כרצונך
אדם שהכל תמיד פועל בדיוק כרצונו עלול לגלות שזה דווקא מחסיר ממנו עניין וחידוש בחיים. לכן גם מי ששולט היטב בשכנוע עשוי לבחור שלא להפעיל אותו בכל רגע, כדי לחוות מצבים שבהם דברים לא מסתדרים ב - 100 אחוז לרצונו.
האם אנשים עושים מניפולציות גם ללא ידיעה?
בהחלט. לפעמים אנשים מפעילים מניפולציות מבלי שהם בכלל מודעים לכך. אדם יכול "לגרום" למישהו אחר לעשות דבר מה או להסכים לרעיון, אף שהוא עצמו מאמין שהוא מדבר בטבעיות. לימוד שכנוע מאפשר לשים לב מתי נוצרת מניפולציה ומתי לא. כך, גם מי שרוצה להיות "טבעי" ולתת לאנשים לבחור בחופשיות, יכול ללמוד כיצד להימנע משימוש בטכניקות שכנוע לא מודעות.
איך לימוד שכנוע עוזר להגן מפני מניפולציות של אחרים?
העולם מלא במסרי שכנוע: פרסומות, אנשי מכירות, סיסמאות שיווק ועוד. גם אם אדם חושב שהוא אינו משתכנע מאף אחד, ייתכן שהשפיעו עליו כל כך חזק, עד שהוא מאמין שהרעיון הוא לגמרי שלו. לימוד שכנוע מאפשר לזהות את הטכניקות המשמשות אחרים לשכנוע, ומונע נפילה למלכודות של רמאות או מניפולציה.
בנוסף, כדאי לאמץ הרגל של "הטלת ספק": בכל פעם שעולה מחשבה חדשה או רצון לפעול באופן מסוים, חשוב לעצור ולשאול: "למה אני חושב כך? אולי ההפך נכון? מה בדיוק מניע אותי לרצות את זה?" פעולה כזו משקפת יותר מודעות עצמית ומגינה מפני שכנוע סמוי.
כיצד חקירת המחשבות שלנו עוזרת להבין שכנוע?
מי שרוצה להפוך למומחה בשכנוע, כדאי לו לבדוק קודם כל איך הוא עצמו משתכנע. מומלץ לחקור לעומק את המחשבות הפנימיות: "מדוע רציתי כך אתמול? למה שיניתי דעה? למה אני בטוח בדבר אחד ופחות בטוח בדבר אחר?" על ידי הבנת התהליכים האישיים, אפשר לגלות את מנגנוני השכנוע הכלליים, כי בסופו של דבר, לכולם מוח שפועל על מנגנונים דומים. כאשר מבינים את הסיבות שבגללן אנחנו משוכנעים, אפשר להשתמש בידע זה הן לשכנוע אחרים, הן לאי - שכנוע ואפילו כדי להגן על עצמנו מלהיות משוכנעים בעל כורחנו.
האם באמת אפשר לשכנע כל אחד בכל דבר?
לימוד שכנוע לעומק אינו אומר שהכל תמיד קל ופשוט. במקרים מסוימים השכנוע מורכב ודורש שילוב של טכניקות רבות, הבנה מעמיקה וניסיון. לכן, גם אם אדם יודע את כל הטכניקות, לא תמיד הוא יוכל ליישם אותן מיד ביעילות מושלמת. יש מצבים שבהם חשוב לתרגל ולהכיר היטב את הצד השני, את צרכיו ואת מבנה המחשבה שלו.
כך שניתן לסכם שיש יתרונות רבים בלימוד שכנוע: אפשר לשכנע אחרים כשרוצים, אפשר לבחור שלא לשכנע כדי לשמור על חופש הבחירה שלהם, אפשר לשכנע את עצמנו לפעול בניגוד להרגל או להתגבר על קשיים, וכן אפשר להגן על עצמנו מפני שכנוע שמופעל עלינו.
הרבה אנשים מעוניינים ללמוד את נושא השכנוע מפני שהם רוצים לדעת איך לשכנע אנשים אחרים בחיי היומיום. לדוגמה, אדם שרוצה לשכנע לקוחות או אנשים סביבו להסכים לרעיון מסוים או לבצע פעולה מסוימת. כאשר מבינים לעומק איך עובד המוח וכיצד נוצרת הסכמה, מתאפשר לאותו אדם לשכנע באופן יעיל יותר.
איך לימוד שכנוע עוזר לשכנע את עצמנו?
מעבר לרצון לשכנע אחרים, לימוד שכנוע מסייע גם בשכנוע עצמי. לעיתים אדם צריך "למכור" לעצמו רעיון כדי להניע את עצמו לפעולה, כמו לשמור על הבריאות או על כושר. אם לומדים לעומק את הטכניקות שמשכנעות אחרים, אפשר להשתמש בהן גם כלפי עצמנו: לחזק מוטיבציה ולעודד פעולות חיוביות. כך, למשל, אם קשה לשמור על הבריאות, לימוד טכניקות שכנוע מעניק לאדם יכולת לגבור על דחפים שמושכים אותו לוותר, ולהוביל את עצמו להתמיד בהחלטותיו.
מה לגבי הרצון לדבר בטבעיות בלי מניפולציות?
יש אנשים שטוענים שהם מעדיפים לדבר בטבעיות בלי לנסות להשפיע על אחרים. הם אומרים "אין לי עניין בללמוד שכנוע, אני מעדיף לדבר כפי שאני מרגיש בלי מניפולציות". עולה השאלה: האם מי שבוחר בדרך זו אינו צריך לדעת כיצד השכנוע פועל?
למה כדאי ללמוד שכנוע גם אם לא רוצים להשתמש בו?
יש לכך כמה סיבות:
1. שמירה על חופש הבחירה של אחרים
אדם שמבין היטב איך משכנעים, יכול במודע לבחור שלא להפעיל את הטכניקות הללו. באופן זה הוא מוודא שלא נשללת מהצד השני הבחירה החופשית, ולא נוצר מצב שבו הצד השני הופך לרובוט שמבצע דברים אוטומטית.
2. שמירה על תחושת המשמעות
אם אדם תמיד היה מצליח לשכנע כל אחד בכל דבר, בסופו של דבר הוא היה מאבד את תחושת המשמעות שביחסים עם אנשים, כי הם היו פועלים אוטומטית לרצונו. לפעמים מי שיודע לשכנע בכל מצב דווקא בוחר לא לשכנע, כדי להשאיר מקום לדינמיקה טבעית ולבחירה החופשית של הסובבים אותו.
3. הנאה מכך שלא הכל קורה כרצונך
אדם שהכל תמיד פועל בדיוק כרצונו עלול לגלות שזה דווקא מחסיר ממנו עניין וחידוש בחיים. לכן גם מי ששולט היטב בשכנוע עשוי לבחור שלא להפעיל אותו בכל רגע, כדי לחוות מצבים שבהם דברים לא מסתדרים ב - 100 אחוז לרצונו.
האם אנשים עושים מניפולציות גם ללא ידיעה?
בהחלט. לפעמים אנשים מפעילים מניפולציות מבלי שהם בכלל מודעים לכך. אדם יכול "לגרום" למישהו אחר לעשות דבר מה או להסכים לרעיון, אף שהוא עצמו מאמין שהוא מדבר בטבעיות. לימוד שכנוע מאפשר לשים לב מתי נוצרת מניפולציה ומתי לא. כך, גם מי שרוצה להיות "טבעי" ולתת לאנשים לבחור בחופשיות, יכול ללמוד כיצד להימנע משימוש בטכניקות שכנוע לא מודעות.
איך לימוד שכנוע עוזר להגן מפני מניפולציות של אחרים?
העולם מלא במסרי שכנוע: פרסומות, אנשי מכירות, סיסמאות שיווק ועוד. גם אם אדם חושב שהוא אינו משתכנע מאף אחד, ייתכן שהשפיעו עליו כל כך חזק, עד שהוא מאמין שהרעיון הוא לגמרי שלו. לימוד שכנוע מאפשר לזהות את הטכניקות המשמשות אחרים לשכנוע, ומונע נפילה למלכודות של רמאות או מניפולציה.
בנוסף, כדאי לאמץ הרגל של "הטלת ספק": בכל פעם שעולה מחשבה חדשה או רצון לפעול באופן מסוים, חשוב לעצור ולשאול: "למה אני חושב כך? אולי ההפך נכון? מה בדיוק מניע אותי לרצות את זה?" פעולה כזו משקפת יותר מודעות עצמית ומגינה מפני שכנוע סמוי.
כיצד חקירת המחשבות שלנו עוזרת להבין שכנוע?
מי שרוצה להפוך למומחה בשכנוע, כדאי לו לבדוק קודם כל איך הוא עצמו משתכנע. מומלץ לחקור לעומק את המחשבות הפנימיות: "מדוע רציתי כך אתמול? למה שיניתי דעה? למה אני בטוח בדבר אחד ופחות בטוח בדבר אחר?" על ידי הבנת התהליכים האישיים, אפשר לגלות את מנגנוני השכנוע הכלליים, כי בסופו של דבר, לכולם מוח שפועל על מנגנונים דומים. כאשר מבינים את הסיבות שבגללן אנחנו משוכנעים, אפשר להשתמש בידע זה הן לשכנוע אחרים, הן לאי - שכנוע ואפילו כדי להגן על עצמנו מלהיות משוכנעים בעל כורחנו.
האם באמת אפשר לשכנע כל אחד בכל דבר?
לימוד שכנוע לעומק אינו אומר שהכל תמיד קל ופשוט. במקרים מסוימים השכנוע מורכב ודורש שילוב של טכניקות רבות, הבנה מעמיקה וניסיון. לכן, גם אם אדם יודע את כל הטכניקות, לא תמיד הוא יוכל ליישם אותן מיד ביעילות מושלמת. יש מצבים שבהם חשוב לתרגל ולהכיר היטב את הצד השני, את צרכיו ואת מבנה המחשבה שלו.
כך שניתן לסכם שיש יתרונות רבים בלימוד שכנוע: אפשר לשכנע אחרים כשרוצים, אפשר לבחור שלא לשכנע כדי לשמור על חופש הבחירה שלהם, אפשר לשכנע את עצמנו לפעול בניגוד להרגל או להתגבר על קשיים, וכן אפשר להגן על עצמנו מפני שכנוע שמופעל עלינו.
- הבנת מנגנוני השכנוע לעומק
- כיצד לשמור על אותנטיות מול שימוש בטכניקות שכנוע
- דרכים לזהות מניפולציות בסביבה היומיומית
- טיפים לחיזוק מוטיבציה ושכנוע עצמי
שלום לכולם הפעם אני רוצה להסביר שני דברים שיכול לתת לבן אדם הנושא הזה של, הוא לומד את כל הנושא של שכנוע ושיווק ואיך לשכנע ואיך עובד המוח ואיך המוח משתכנע וכו'. אוקי אז כמובן שהדבר הראשון או אחת הסיבות המרכזיות שבגללן אנשים לומדים את כל הנושא הזה של שכנוע היא בגלל שהם רוצים לדעת לשכנע, ביומיום בן אדם רוצה לשכנע את הלקוחות שלו את האנשים שסביבו לשכנע אותם בכל מיני רעיונות להסכים איתו לעשות דברים מסוימים וכו' וכשבן אדם לומד את הנושא הזה של שכנוע אז כמובן שהוא יודע יותר טוב איך לשכנע.
אוקי ויש כמובן גם את ההיבט הנוסף שממנו אנשים לפעמים מתעלמים שברגע שבן אדם לומד לשכנע אז זה לא רק ללמוד לשכנע אחרים זה גם בן אדם לומד לשכנע את עצמו כי לפעמים בן אדם צריך למכור לעצמו רעיונות מסוימים כגון לדוגמא נגיד בן אדם רוצה לשמור על הבריאות וקשה לו לשמור על הבריאות אז במקרה כזה הוא צריך למכור לעצמו את הרעיון לשמור על הבריאות כדי שהרעיון הזה יתגבר יותר מהרעיון שאומר אל תשמור על הבריאות. אוקי ככה שבנושא של שכנוע כשלומדים שכנוע אז גם לומדים איך לשכנע אנשים אחרים וגם בן אדם יכול אחר כך להשתמש בטכניקות האלה כדי לדעת לשכנע את עצמו.
אבל יש אנשים ששואלים ואומרים "מה אני עכשיו לומד את הנושא הזה של לשכנע, אני מעדיף לדבר באופן טבעי ואין לי עניין בלעשות מניפולציות אין לי עניין בללמוד את הדברים האלה, מה אני צריך את זה אני מעדיף להיות אמיתי להגיד את מה שאני מרגיש וכו' בלי לנסות לשכנע אף אחד", אז בשביל מה בן אדם כזה בן אדם כזה שואל בשביל מה אני צריך ללמוד איך לשכנע. אז יש פה כמה וכמה היבטים קודם כל לפעמים האמת היא שבאמת עדיף לא לנסות לשכנע אם בן אדם יגיע למצב שהוא יודע את כל סודות השכנוע, נניח אוקי והוא יבוא לבן אדם אחר ויגיד "אני רוצה שהבן אדם הזה יעשה פעולה מסוימת" והוא ינסה לשכנע אותו והוא יצליח לשכנע אותו אז ברגע שבן אדם שיודע את כל הנושא של השכנוע אם הוא ישתמש ביכולות שלו לשכנע אנשים אחרים אז מהיבט מסוים זה תמיד יצליח לו ואז לכאורה כאילו החיים שלו מגניבים טובים והנה הוא שכנע כל אחד לעשות מה שהוא רוצה וכו'.
אבל מצד שני מהיבט מסוים החיים גם כן מאבדים את המשמעות שלהם, את מי הכי קל בעולם לשכנע? רובוט תלחץ תגיד לו בכפתור מה אתה רוצה שהוא יעשה והוא יעשה הוא אפילו לא יביע התנגדות או כמעט ולא יביע התנגדות. אוקי ככה שמהיבט מסוים כשבן אדם אם הוא לומד את כל הנושא של השכנוע והוא משתמש בו בהנחה שהוא באמת יכול לשכנע כל אחד בכל דבר אם הוא באמת ישתמש בזה אז מהיבט מסוים הוא איבד את המשמעות של הדינמיקה שלו עם אנשים. אחת המשמעויות של אנשים זה שיש להם בחירה חופשית, ברגע שבן אדם שולטים לו בבחירה החופשית שלו אם אתה שולט בבחירה החופשית של מישהו הבן אדם השני הופך להיות רובוט עבורך, ברגע שהבן אדם השני הופך להיות רובוט עבורך זה כמו לנהל אינטראקציה עם רובוטים.
לכן מהיבט מסוים גם מי שיודע לשכנע כל אחד בכל דבר הרבה מאוד פעמים הוא יבחר לא לנסות לשכנע אותך לא רק שהוא יבחר לא לנסות לשכנע אותך אלא לפעמים אם הוא רוצה שתעשה משהו מסוים הוא "ינסה לשכנע אותך" שתעשה את ההפך. למה שבן אדם שרוצה שתעשה משהו הוא ינסה לשכנע אותך שתעשה את ההפך? כי הוא רוצה שאתה תבחר לעשות או שהוא רוצה לשכנע את עצמו לחשוב שאתה בוחר בבחירה החופשית שלך לעשות את מה שהוא רוצה שאתה תעשה. לדוגמא אתה רוצה שהבן אדם ישתה מים ותנסה לשכנע אותו לא לשתות מים כדי שכשהוא ישתה מים זה יהיה מבחירה חופשית שלו.
אוקי ובפשיטות אני מסביר עוד פעם אם בן אדם שיודע לשכנע תמיד ישכנע אחרים ותמיד יצליח לשכנע אותם הוא מפספס פה את ההיבט של הבחירה החופשית של האנשים האחרים כי זה פשוט כמו לבוא לבן אדם לקחת את הידיים שלו להזיז אותו להגיד לו מה לחשוב להגיד לו מה לעשות וזה בדיוק כמו להתנהל אינטראקציה עם רובוטים. לכן גם מי שיודע לשכנע כל אחד בכל דבר אף על פי כן גם הוא לא תמיד ישכנע אנשים כי הוא רוצה לפעמים לחוות את העניין הזה של בחירה חופשית שיש לאנשים בחירה חופשית.
היבט ראשון, היבט שני אם בן אדם ישכנע כל אחד בכל דבר אז הכל תמיד יהיה כרצונו שהכל כרצונו של הבן אדם מהיבט מסוים זה מגניב זה טוב זה יפה זה מדהים מהיבט אחר שזה גם חסרונו, שזה כבר נושא אחר בפני עצמו אבל בגדול שזה חסרונו ולכן גם מי שיודע לשכנע כל אחד בכל דבר הרבה פעמים הוא לא יעשה את זה בגלל שהוא רוצה שלפעמים יהיה גם לא כרצונו, הוא לא רוצה שהכל יהיה כרצונו תמיד אם הכל כרצונו תמיד גם בזה יש חסרונות וזה כמובן נושא אחר ולכן מה אני מנסה לומר שמי שלומד את הנושא של שכנוע ויודע את כל הנושא הזה של שכנוע על תומו גם הוא מסכים שיש מצבים שלא צריך לשכנע אנשים אחרים.
אוקי ועכשיו נחזור לשאלה שאותם אנשים שאלו אמרו "אז בשביל מה אני צריך ללמוד את הנושא הזה של שכנוע? אני אתנהג טבעי ספונטני ובזה נגמר הדיון" אז יש פה כמה עניינים, דבר ראשון לפעמים בן אדם עושה מניפולציות על מישהו אחר בלי שהוא בכלל יודע שהוא עשה את המניפולציות האלה, אוקי זאת אומרת כדאי לאותם אנשים שרוצים לא לשכנע אנשים אחרים נגיד שמישהו אומר "אני רוצה לא לנסות לשכנע מישהו אחר אני רוצה לגרום לו לעשות מה שהוא רוצה" גם לבן אדם כזה כדאי ללמוד את הנושא הזה של שכנוע כדי לשים לב לזה שלפעמים הוא עושה באופן בלתי מודע מניפולציות על אחרים בלי שהוא שם לב לזה ואם הוא יבין איך עובד הנושא של שכנוע אז הוא יוכל לשים לב יותר טוב ללא לעשות מניפולציות על אחרים ולא לשכנע אחרים.
אוקי זאת אומרת ללמוד את הנושא של שכנוע מאפשר לבן אדם, אחד הדברים שזה מאפשר לו זה מאפשר לו לבחור לא לשכנע אנשים אחרים אלא לדבר שהיא תאפשר יותר חופש ובחירה לבן אדם השני, כמובן שזה מאפשר גם את ההיבט של כן לשכנע אותו. זאת אומרת אותם אנשים שאומרים אנחנו לא רוצים ללמוד שכנוע כי אנחנו מעדיפים להתנהג טבעי ולהגיד את האמת וכו' הם אנשים שמהיבט מסוים הם גם מניפולטיביים, למה הם מניפולטיביים? כי מה האמת כשהרבה פעמים בן אדם עושה מניפולציות על אחרים בלי לשים לב בכלל שהוא עשה אותם ולכן כשבן אדם לומד שכנוע אז אדרבא תלמד שכנוע ואז תדע איך לא לעשות מניפולציות על אחרים, תשים לב לצורה שאתה מדבר ותשים לב שאתה לא עושה מניפולציה על מישהו אחר.
אוקי אז לכן בין כך ובין כך גם מי שרוצה להיות אותנטי גם מי שלא רוצה להיות אותנטי, בכל מקרה יש יתרון בללמוד את הנושא הזה של שכנוע ואיך עובד המוח ואיך המוח חושב ולמה המוח חושב ככה ולמה המוח חושב אחרת וכו' בשביל לדעת לשכנע ובשביל לדעת לא לשכנע אנשים אחרים וגם הוספתי קודם שגם בן אדם שלומד את הנושא של שכנוע יודע גם איך לשכנע את עצמו כשהוא צריך כי הרבה פעמים בן אדם צריך לשכנע את עצמו לעשות משהו ואין לו כל כך מוטיבציה אין לו חשק, אם בן אדם לומד את הנושא של השכנוע יש לו יותר יכולת לדעת לשכנע את עצמו. יש לזה כמובן גם הפך כי אם בן אדם לומד נושא של שכנוע הוא גם יודע להתגונן מהנושא של שכנוע ואז גם קשה לו לשכנע את עצמו מהיבט מסוים כי הוא יודע איך להתגונן מהמניפולציות של שכנוע אבל זה כבר עוד פעם מהיבט אחר.
עכשיו התועלת השנייה שיכולה לצאת לאנשים מהנושא של ללמוד את כל הנושא הזה של שכנוע ואיך עובד המוח ואיך שותלים מחשבות, ואיך עושים מניפולציות וכו' היא בכך שהוא יודע להתגונן ממניפולציות ובשכנוע של אחרים, זאת אומרת גם אם בן אדם יגיד "אני לא רוצה לשכנע אף אחד בשום דבר אני מעדיף להיות מי שאני והכל בסדר" אוקי אף על פי כן באופן יחסי בן אדם חי בעולם שלנו ובעולם שלנו העולם שלנו מוצף במסרים של שכנוע שמנסים לשכנע את הבן אדם לעשות ככה ולקנות ככה ולחשוב ככה וכו', וגם אם בן אדם יגיד "לא נכון אני לא משתכנע מאף אחד בשום דבר" מאוד יכול להיות מה שרוב הסיכויים שפשוט שכנעו אותו בדברים שהוא כל כך חושב שהוא חושב את זה עד כדי כך שהוא לא שם לב ששכנעו אותו בהם.
בין כך ובין כך העולם שלנו מלא במסרים של שכנוע ואחת הסיבות המרכזיות לכך שלבן אדם כדאי ללמוד את הנושא הזה של שכנוע לעומק לדעת כל מילה מה המשמעות שלה ואיך כל מילה במשפט איך היא משפיעה על המוח וכל מילה במשפט המיקום של המילה במשפט, איפה שמת את המילה שמת אותה בהתחלה או בסוף איך זה משפיע ועוד מלא היבטים והקשרים שהם נושא של שכנוע. אחת הסיבות הנוספות שכדאי לבן אדם ללמוד את זה היא כדי לדעת להינצל מזה שכשמשכנעים אותו שהוא ישים לב שלא עושים עליו מניפולציה שלא מרמים אותו.
אוקי ועכשיו מכאן אני רוצה לתת טיפ לגבי איך בן אדם יכול להתגונן, טיפ מאוד פשוט צריך ליישם אותו אבל הוא מאוד פשוט איך להתגונן ממניפולציות אם אתה מדבר עם איש מכירות עם כל בן אדם שמנסה למכור לך רעיון מוצר פעולה מעשה כל דבר, איך בן אדם יכול להתגונן מהדבר הזה? לצורך העניין גם אני עכשיו איש מכירות מי שרוצה שינסה להתגונן, אוקי אבל זה כבר נושא אחר זה גם לא בהכרח אומר שכל איש מכירות מנסה לרמות אותך יכול להיות גם איש מכירות שאומר לך את האמת אבל אף על פי כן באופן יחסי כדאי לבדוק האם איש המכירות אומר לך את האמת או שהוא מנסה לרמות אותך.
אז אחת הדרכים לעשות את זה היא על ידי זה שכאשר בן אדם חושב איזו מחשבה מחליט איזו החלטה באופן כללי כל מחשבה כל החלטה, כל שכן אם קודם הוא לא רצה לעשות את זה ועכשיו הוא כן רוצה לעשות את זה, זאת אומרת יש לפעמים בן אדם שחושב מחשבה הרבה שנים הוא חושב ככה ויש לפעמים בן אדם שלא חשב משהו מסוים ופתאום הוא מתחיל לחשוב משהו מסוים אז אם הבן אדם רוצה לשים לב שלא רימו אותו מה שהוא צריך לעשות זה לשאול את עצמו "למה אני חושב ככה מה הסיבה שאני חושב ככה, אני בטוח שאני חושב ככה זה באמת מה שאני רוצה, מה גורם לי לחשוב את זה אולי אני רוצה ההפך אולי מה שאני חושב עכשיו זה לא נכון אולי דווקא ההפך של זה נכון?".
אוקי הנושא הזה נקרא להטיל ספק בן אדם לוקח את מה שהוא חושב את מה שהוא רוצה לעשות, הוא אומר "מי אמר שאני רוצה לעשות את זה אולי אני רוצה לעשות את ההפך?" עכשיו גם אם זה ישמע כאילו "אבל לא הגיוני למה שאני ארצה לעשות ההפך" תבדוק למה אתה רוצה דווקא את זה למה אתה לא רוצה את ההפך, למה אתה בטוח שאתה לא רוצה את זה אולי אתה חושב ההפך. עכשיו המטרה היא לא בהכרח לשגע את הבן אדם המטרה היא לגרום לבן אדם להבין למה הוא רוצה לעשות את זה כי כשבן אדם שואל את עצמו "האם אני בטוח שאני רוצה לעשות את זה אולי אני רוצה לעשות את ההפך, אולי גם ההפך זה טוב אולי זה לא משנה אם אני אעשה ככה או ההפך?", שימו לב זה לא רק "אולי אני רוצה לעשות את ההפך" אלא "אולי זה לא משנה מה אני אעשה".
כשבן אדם שואל את עצמו את השאלה הזאת פתאום הוא מתחיל להגיד "רגע למה אני חושב את זה, אני חושב את זה בגלל זה אני חושב את זה בגלל זה?", אוקי וזה בעצם הוא יכול לשים לב שלא עושים עליו מניפולציות ואז הוא אומר "רגע אני את הדבר הזה רוצה לעשות בכלל בגלל זה אבל מי אמר שאני רוצה את זה אולי את זה ואת זה אני לא רוצה" אוקי וככה בן אדם יכול לשים לב שלא עושים עליו מניפולציות. עכשיו הדבר הזה כמובן שזה עניין של הרגל בן אדם בהתחלה שיתחיל לשאול "מי אמר שאני רוצה לעשות ככה אולי אחרת" זה לא יוביל אותו יותר מדי רחוק אבל אם בן אדם יתרגל כשהוא חושב מחשבות "מי אמר שזה ככה אולי הפוך" לשאול את עצמו הדברים האלה יעזרו לו לחשוף את מה שקורה במוח שלו לפני שהוא מקבל החלטה לפני שהוא חושב מחשבה.
אוקי הדבר הזה כמובן יש בו עוד היבט שמי שרוצה ללמוד לשכנע אחרים בצורה הטובה ביותר המדהימה ביותר, הקסומה ביותר מה שהוא צריך לעשות זה לבדוק איך המוח שלו משתכנע. זאת אומרת הוא צריך לקחת דברים שהוא בטוח בהם שהוא חושב שהם נכונים ולשאול את עצמו "למה אני בטוח שזה ככה, למה אני חושב שזה ככה, למה אני משוכנע שככה וככה, למה אני עושה ככה ולמה אני חושב ככה", אוקי בן אדם שישאל את עצמו "למה אני" על עצמו " למה אני עצמי חושב ככה, למה אני עצמי רוצה ככה, למה אני עצמי בוחר ככה" ויחפור עמוק "ולמה חשבתי ככה ולמה רציתי את זה, ולמה הבנתי את זה ולמה המחשבה הזאת קפצה לי דווקא עכשיו, ולמה עכשיו אני יותר בטוח בזה מאשר קודם ולמה עכשיו אני פחות בטוח בזה מאשר קודם למה זה ככה?" בן אדם שיעשה את זה הוא בעצם יגלה איך עובד המנגנון של השכנוע כי כל בני האדם יש להם את אותו מנגנון כל אחד אולי זה מתבטא אצלו אחרת אבל המנגנון אותו מנגנון.
וכשבן אדם יבדוק למה הוא חושב את מה שהוא חושב זה יעזור לו לגלות את כל סודות השכנוע ואת כל תורות השכנוע למיניהם שיש בעולם ואז כמובן שאחר כך הוא יכול גם להפעיל את זה על אחרים גם לשים לב שהוא לא מפעיל את זה על אחרים כשהוא רוצה שלאחרים תהיה בחירה חופשית לדוגמא, גם לשים לב שלא מפעילים את זה עליו גם לשים לב לזה שהוא יכול להפעיל את זה על עצמו באופן מודע כשהוא רוצה וכו'. אוקי ולכן מי שישים לב למה שאמרתי יש פה הרבה מאוד תועלות בללמוד את הנושא של השכנוע גם לדעת איך לשכנע אחרים גם לדעת איך לא לשכנע אחרים, גם לדעת מה לעשות כדי לתת לאחרים בחירה חופשית גם לדעת איך לשים לב שלא משכנעים אותך במניפולציה, גם לדעת להבין את עצמך וכו'.
אני אוסיף פה עוד נושא קצר והוא שגם בן אדם שלומד שכנוע זה לא פשוט מאליו כל כך לשכנע כמו שזה נראה, זאת אומרת יש דברים שזה קל לשכנע אבל יש גם תהליכים הרבה יותר מורכבים שבהם בן אדם צריך לשלב הרבה מאוד טכניקות בבת אחת וזה דבר שדורש המון הבנה והמון ניסיון וכו'. אוקי זה היה בקצרה מה היתרונות או יתרונות מסוימים שיש בללמוד את כל הנושא של איך המוח משתכנע ואיך המוח חושב ושיהיה לכולם בהצלחה.
אוקי ויש כמובן גם את ההיבט הנוסף שממנו אנשים לפעמים מתעלמים שברגע שבן אדם לומד לשכנע אז זה לא רק ללמוד לשכנע אחרים זה גם בן אדם לומד לשכנע את עצמו כי לפעמים בן אדם צריך למכור לעצמו רעיונות מסוימים כגון לדוגמא נגיד בן אדם רוצה לשמור על הבריאות וקשה לו לשמור על הבריאות אז במקרה כזה הוא צריך למכור לעצמו את הרעיון לשמור על הבריאות כדי שהרעיון הזה יתגבר יותר מהרעיון שאומר אל תשמור על הבריאות. אוקי ככה שבנושא של שכנוע כשלומדים שכנוע אז גם לומדים איך לשכנע אנשים אחרים וגם בן אדם יכול אחר כך להשתמש בטכניקות האלה כדי לדעת לשכנע את עצמו.
אבל יש אנשים ששואלים ואומרים "מה אני עכשיו לומד את הנושא הזה של לשכנע, אני מעדיף לדבר באופן טבעי ואין לי עניין בלעשות מניפולציות אין לי עניין בללמוד את הדברים האלה, מה אני צריך את זה אני מעדיף להיות אמיתי להגיד את מה שאני מרגיש וכו' בלי לנסות לשכנע אף אחד", אז בשביל מה בן אדם כזה בן אדם כזה שואל בשביל מה אני צריך ללמוד איך לשכנע. אז יש פה כמה וכמה היבטים קודם כל לפעמים האמת היא שבאמת עדיף לא לנסות לשכנע אם בן אדם יגיע למצב שהוא יודע את כל סודות השכנוע, נניח אוקי והוא יבוא לבן אדם אחר ויגיד "אני רוצה שהבן אדם הזה יעשה פעולה מסוימת" והוא ינסה לשכנע אותו והוא יצליח לשכנע אותו אז ברגע שבן אדם שיודע את כל הנושא של השכנוע אם הוא ישתמש ביכולות שלו לשכנע אנשים אחרים אז מהיבט מסוים זה תמיד יצליח לו ואז לכאורה כאילו החיים שלו מגניבים טובים והנה הוא שכנע כל אחד לעשות מה שהוא רוצה וכו'.
אבל מצד שני מהיבט מסוים החיים גם כן מאבדים את המשמעות שלהם, את מי הכי קל בעולם לשכנע? רובוט תלחץ תגיד לו בכפתור מה אתה רוצה שהוא יעשה והוא יעשה הוא אפילו לא יביע התנגדות או כמעט ולא יביע התנגדות. אוקי ככה שמהיבט מסוים כשבן אדם אם הוא לומד את כל הנושא של השכנוע והוא משתמש בו בהנחה שהוא באמת יכול לשכנע כל אחד בכל דבר אם הוא באמת ישתמש בזה אז מהיבט מסוים הוא איבד את המשמעות של הדינמיקה שלו עם אנשים. אחת המשמעויות של אנשים זה שיש להם בחירה חופשית, ברגע שבן אדם שולטים לו בבחירה החופשית שלו אם אתה שולט בבחירה החופשית של מישהו הבן אדם השני הופך להיות רובוט עבורך, ברגע שהבן אדם השני הופך להיות רובוט עבורך זה כמו לנהל אינטראקציה עם רובוטים.
לכן מהיבט מסוים גם מי שיודע לשכנע כל אחד בכל דבר הרבה מאוד פעמים הוא יבחר לא לנסות לשכנע אותך לא רק שהוא יבחר לא לנסות לשכנע אותך אלא לפעמים אם הוא רוצה שתעשה משהו מסוים הוא "ינסה לשכנע אותך" שתעשה את ההפך. למה שבן אדם שרוצה שתעשה משהו הוא ינסה לשכנע אותך שתעשה את ההפך? כי הוא רוצה שאתה תבחר לעשות או שהוא רוצה לשכנע את עצמו לחשוב שאתה בוחר בבחירה החופשית שלך לעשות את מה שהוא רוצה שאתה תעשה. לדוגמא אתה רוצה שהבן אדם ישתה מים ותנסה לשכנע אותו לא לשתות מים כדי שכשהוא ישתה מים זה יהיה מבחירה חופשית שלו.
אוקי ובפשיטות אני מסביר עוד פעם אם בן אדם שיודע לשכנע תמיד ישכנע אחרים ותמיד יצליח לשכנע אותם הוא מפספס פה את ההיבט של הבחירה החופשית של האנשים האחרים כי זה פשוט כמו לבוא לבן אדם לקחת את הידיים שלו להזיז אותו להגיד לו מה לחשוב להגיד לו מה לעשות וזה בדיוק כמו להתנהל אינטראקציה עם רובוטים. לכן גם מי שיודע לשכנע כל אחד בכל דבר אף על פי כן גם הוא לא תמיד ישכנע אנשים כי הוא רוצה לפעמים לחוות את העניין הזה של בחירה חופשית שיש לאנשים בחירה חופשית.
היבט ראשון, היבט שני אם בן אדם ישכנע כל אחד בכל דבר אז הכל תמיד יהיה כרצונו שהכל כרצונו של הבן אדם מהיבט מסוים זה מגניב זה טוב זה יפה זה מדהים מהיבט אחר שזה גם חסרונו, שזה כבר נושא אחר בפני עצמו אבל בגדול שזה חסרונו ולכן גם מי שיודע לשכנע כל אחד בכל דבר הרבה פעמים הוא לא יעשה את זה בגלל שהוא רוצה שלפעמים יהיה גם לא כרצונו, הוא לא רוצה שהכל יהיה כרצונו תמיד אם הכל כרצונו תמיד גם בזה יש חסרונות וזה כמובן נושא אחר ולכן מה אני מנסה לומר שמי שלומד את הנושא של שכנוע ויודע את כל הנושא הזה של שכנוע על תומו גם הוא מסכים שיש מצבים שלא צריך לשכנע אנשים אחרים.
אוקי ועכשיו נחזור לשאלה שאותם אנשים שאלו אמרו "אז בשביל מה אני צריך ללמוד את הנושא הזה של שכנוע? אני אתנהג טבעי ספונטני ובזה נגמר הדיון" אז יש פה כמה עניינים, דבר ראשון לפעמים בן אדם עושה מניפולציות על מישהו אחר בלי שהוא בכלל יודע שהוא עשה את המניפולציות האלה, אוקי זאת אומרת כדאי לאותם אנשים שרוצים לא לשכנע אנשים אחרים נגיד שמישהו אומר "אני רוצה לא לנסות לשכנע מישהו אחר אני רוצה לגרום לו לעשות מה שהוא רוצה" גם לבן אדם כזה כדאי ללמוד את הנושא הזה של שכנוע כדי לשים לב לזה שלפעמים הוא עושה באופן בלתי מודע מניפולציות על אחרים בלי שהוא שם לב לזה ואם הוא יבין איך עובד הנושא של שכנוע אז הוא יוכל לשים לב יותר טוב ללא לעשות מניפולציות על אחרים ולא לשכנע אחרים.
אוקי זאת אומרת ללמוד את הנושא של שכנוע מאפשר לבן אדם, אחד הדברים שזה מאפשר לו זה מאפשר לו לבחור לא לשכנע אנשים אחרים אלא לדבר שהיא תאפשר יותר חופש ובחירה לבן אדם השני, כמובן שזה מאפשר גם את ההיבט של כן לשכנע אותו. זאת אומרת אותם אנשים שאומרים אנחנו לא רוצים ללמוד שכנוע כי אנחנו מעדיפים להתנהג טבעי ולהגיד את האמת וכו' הם אנשים שמהיבט מסוים הם גם מניפולטיביים, למה הם מניפולטיביים? כי מה האמת כשהרבה פעמים בן אדם עושה מניפולציות על אחרים בלי לשים לב בכלל שהוא עשה אותם ולכן כשבן אדם לומד שכנוע אז אדרבא תלמד שכנוע ואז תדע איך לא לעשות מניפולציות על אחרים, תשים לב לצורה שאתה מדבר ותשים לב שאתה לא עושה מניפולציה על מישהו אחר.
אוקי אז לכן בין כך ובין כך גם מי שרוצה להיות אותנטי גם מי שלא רוצה להיות אותנטי, בכל מקרה יש יתרון בללמוד את הנושא הזה של שכנוע ואיך עובד המוח ואיך המוח חושב ולמה המוח חושב ככה ולמה המוח חושב אחרת וכו' בשביל לדעת לשכנע ובשביל לדעת לא לשכנע אנשים אחרים וגם הוספתי קודם שגם בן אדם שלומד את הנושא של שכנוע יודע גם איך לשכנע את עצמו כשהוא צריך כי הרבה פעמים בן אדם צריך לשכנע את עצמו לעשות משהו ואין לו כל כך מוטיבציה אין לו חשק, אם בן אדם לומד את הנושא של השכנוע יש לו יותר יכולת לדעת לשכנע את עצמו. יש לזה כמובן גם הפך כי אם בן אדם לומד נושא של שכנוע הוא גם יודע להתגונן מהנושא של שכנוע ואז גם קשה לו לשכנע את עצמו מהיבט מסוים כי הוא יודע איך להתגונן מהמניפולציות של שכנוע אבל זה כבר עוד פעם מהיבט אחר.
עכשיו התועלת השנייה שיכולה לצאת לאנשים מהנושא של ללמוד את כל הנושא הזה של שכנוע ואיך עובד המוח ואיך שותלים מחשבות, ואיך עושים מניפולציות וכו' היא בכך שהוא יודע להתגונן ממניפולציות ובשכנוע של אחרים, זאת אומרת גם אם בן אדם יגיד "אני לא רוצה לשכנע אף אחד בשום דבר אני מעדיף להיות מי שאני והכל בסדר" אוקי אף על פי כן באופן יחסי בן אדם חי בעולם שלנו ובעולם שלנו העולם שלנו מוצף במסרים של שכנוע שמנסים לשכנע את הבן אדם לעשות ככה ולקנות ככה ולחשוב ככה וכו', וגם אם בן אדם יגיד "לא נכון אני לא משתכנע מאף אחד בשום דבר" מאוד יכול להיות מה שרוב הסיכויים שפשוט שכנעו אותו בדברים שהוא כל כך חושב שהוא חושב את זה עד כדי כך שהוא לא שם לב ששכנעו אותו בהם.
בין כך ובין כך העולם שלנו מלא במסרים של שכנוע ואחת הסיבות המרכזיות לכך שלבן אדם כדאי ללמוד את הנושא הזה של שכנוע לעומק לדעת כל מילה מה המשמעות שלה ואיך כל מילה במשפט איך היא משפיעה על המוח וכל מילה במשפט המיקום של המילה במשפט, איפה שמת את המילה שמת אותה בהתחלה או בסוף איך זה משפיע ועוד מלא היבטים והקשרים שהם נושא של שכנוע. אחת הסיבות הנוספות שכדאי לבן אדם ללמוד את זה היא כדי לדעת להינצל מזה שכשמשכנעים אותו שהוא ישים לב שלא עושים עליו מניפולציה שלא מרמים אותו.
אוקי ועכשיו מכאן אני רוצה לתת טיפ לגבי איך בן אדם יכול להתגונן, טיפ מאוד פשוט צריך ליישם אותו אבל הוא מאוד פשוט איך להתגונן ממניפולציות אם אתה מדבר עם איש מכירות עם כל בן אדם שמנסה למכור לך רעיון מוצר פעולה מעשה כל דבר, איך בן אדם יכול להתגונן מהדבר הזה? לצורך העניין גם אני עכשיו איש מכירות מי שרוצה שינסה להתגונן, אוקי אבל זה כבר נושא אחר זה גם לא בהכרח אומר שכל איש מכירות מנסה לרמות אותך יכול להיות גם איש מכירות שאומר לך את האמת אבל אף על פי כן באופן יחסי כדאי לבדוק האם איש המכירות אומר לך את האמת או שהוא מנסה לרמות אותך.
אז אחת הדרכים לעשות את זה היא על ידי זה שכאשר בן אדם חושב איזו מחשבה מחליט איזו החלטה באופן כללי כל מחשבה כל החלטה, כל שכן אם קודם הוא לא רצה לעשות את זה ועכשיו הוא כן רוצה לעשות את זה, זאת אומרת יש לפעמים בן אדם שחושב מחשבה הרבה שנים הוא חושב ככה ויש לפעמים בן אדם שלא חשב משהו מסוים ופתאום הוא מתחיל לחשוב משהו מסוים אז אם הבן אדם רוצה לשים לב שלא רימו אותו מה שהוא צריך לעשות זה לשאול את עצמו "למה אני חושב ככה מה הסיבה שאני חושב ככה, אני בטוח שאני חושב ככה זה באמת מה שאני רוצה, מה גורם לי לחשוב את זה אולי אני רוצה ההפך אולי מה שאני חושב עכשיו זה לא נכון אולי דווקא ההפך של זה נכון?".
אוקי הנושא הזה נקרא להטיל ספק בן אדם לוקח את מה שהוא חושב את מה שהוא רוצה לעשות, הוא אומר "מי אמר שאני רוצה לעשות את זה אולי אני רוצה לעשות את ההפך?" עכשיו גם אם זה ישמע כאילו "אבל לא הגיוני למה שאני ארצה לעשות ההפך" תבדוק למה אתה רוצה דווקא את זה למה אתה לא רוצה את ההפך, למה אתה בטוח שאתה לא רוצה את זה אולי אתה חושב ההפך. עכשיו המטרה היא לא בהכרח לשגע את הבן אדם המטרה היא לגרום לבן אדם להבין למה הוא רוצה לעשות את זה כי כשבן אדם שואל את עצמו "האם אני בטוח שאני רוצה לעשות את זה אולי אני רוצה לעשות את ההפך, אולי גם ההפך זה טוב אולי זה לא משנה אם אני אעשה ככה או ההפך?", שימו לב זה לא רק "אולי אני רוצה לעשות את ההפך" אלא "אולי זה לא משנה מה אני אעשה".
כשבן אדם שואל את עצמו את השאלה הזאת פתאום הוא מתחיל להגיד "רגע למה אני חושב את זה, אני חושב את זה בגלל זה אני חושב את זה בגלל זה?", אוקי וזה בעצם הוא יכול לשים לב שלא עושים עליו מניפולציות ואז הוא אומר "רגע אני את הדבר הזה רוצה לעשות בכלל בגלל זה אבל מי אמר שאני רוצה את זה אולי את זה ואת זה אני לא רוצה" אוקי וככה בן אדם יכול לשים לב שלא עושים עליו מניפולציות. עכשיו הדבר הזה כמובן שזה עניין של הרגל בן אדם בהתחלה שיתחיל לשאול "מי אמר שאני רוצה לעשות ככה אולי אחרת" זה לא יוביל אותו יותר מדי רחוק אבל אם בן אדם יתרגל כשהוא חושב מחשבות "מי אמר שזה ככה אולי הפוך" לשאול את עצמו הדברים האלה יעזרו לו לחשוף את מה שקורה במוח שלו לפני שהוא מקבל החלטה לפני שהוא חושב מחשבה.
אוקי הדבר הזה כמובן יש בו עוד היבט שמי שרוצה ללמוד לשכנע אחרים בצורה הטובה ביותר המדהימה ביותר, הקסומה ביותר מה שהוא צריך לעשות זה לבדוק איך המוח שלו משתכנע. זאת אומרת הוא צריך לקחת דברים שהוא בטוח בהם שהוא חושב שהם נכונים ולשאול את עצמו "למה אני בטוח שזה ככה, למה אני חושב שזה ככה, למה אני משוכנע שככה וככה, למה אני עושה ככה ולמה אני חושב ככה", אוקי בן אדם שישאל את עצמו "למה אני" על עצמו " למה אני עצמי חושב ככה, למה אני עצמי רוצה ככה, למה אני עצמי בוחר ככה" ויחפור עמוק "ולמה חשבתי ככה ולמה רציתי את זה, ולמה הבנתי את זה ולמה המחשבה הזאת קפצה לי דווקא עכשיו, ולמה עכשיו אני יותר בטוח בזה מאשר קודם ולמה עכשיו אני פחות בטוח בזה מאשר קודם למה זה ככה?" בן אדם שיעשה את זה הוא בעצם יגלה איך עובד המנגנון של השכנוע כי כל בני האדם יש להם את אותו מנגנון כל אחד אולי זה מתבטא אצלו אחרת אבל המנגנון אותו מנגנון.
וכשבן אדם יבדוק למה הוא חושב את מה שהוא חושב זה יעזור לו לגלות את כל סודות השכנוע ואת כל תורות השכנוע למיניהם שיש בעולם ואז כמובן שאחר כך הוא יכול גם להפעיל את זה על אחרים גם לשים לב שהוא לא מפעיל את זה על אחרים כשהוא רוצה שלאחרים תהיה בחירה חופשית לדוגמא, גם לשים לב שלא מפעילים את זה עליו גם לשים לב לזה שהוא יכול להפעיל את זה על עצמו באופן מודע כשהוא רוצה וכו'. אוקי ולכן מי שישים לב למה שאמרתי יש פה הרבה מאוד תועלות בללמוד את הנושא של השכנוע גם לדעת איך לשכנע אחרים גם לדעת איך לא לשכנע אחרים, גם לדעת מה לעשות כדי לתת לאחרים בחירה חופשית גם לדעת איך לשים לב שלא משכנעים אותך במניפולציה, גם לדעת להבין את עצמך וכו'.
אני אוסיף פה עוד נושא קצר והוא שגם בן אדם שלומד שכנוע זה לא פשוט מאליו כל כך לשכנע כמו שזה נראה, זאת אומרת יש דברים שזה קל לשכנע אבל יש גם תהליכים הרבה יותר מורכבים שבהם בן אדם צריך לשלב הרבה מאוד טכניקות בבת אחת וזה דבר שדורש המון הבנה והמון ניסיון וכו'. אוקי זה היה בקצרה מה היתרונות או יתרונות מסוימים שיש בללמוד את כל הנושא של איך המוח משתכנע ואיך המוח חושב ושיהיה לכולם בהצלחה.