ביקורת, איך להעביר ביקורת בצורה נכונה? איך לגרום למישהו לקבל ממך ביקורת? איך לגרום למישהו להקשיב להערות שלך? למה מישהו לא מקבל ממך ביקורת? טעויות בהעברת ביקורת, ביקורת מדויקת, ביקורת ממוקדת, לדייק בביקורת, ביקורת לא מדויקת
איך להעביר ביקורת בצורה נכונה?
כאשר אנו מעבירים ביקורת, חשוב להבין איך להציג אותה כך שהאדם שמקבל אותה לא ירגיש מותקף ויוכל לקבל אותה בצורה טובה. אליעד כהן מסביר כי כאשר אנו מעבירים ביקורת על מישהו, הדרך בה נעביר את הביקורת משפיעה מאוד על האופן בו הביקורת תתקבל.
לפי אליעד, אם אנחנו רוצים להגדיל את הסיכוי שהאדם יקבל את הביקורת שלנו, אנחנו צריכים לחלק את הביקורת לחלקים ולהתמקד בדבר אחד בלבד. לדוגמה, אם אנחנו יודעים שאדם ביצע טעויות בעשרה נושאים שונים, אך אנחנו ממוקדים רק באחד מהם ולא מעלים את כל העשרה, הסיכוי שהביקורת תתקבל גבוה יותר. הסיבה לכך היא שאם אנו מעבירים עליו ביקורת על כל הדברים שקרו, הוא ירגיש מותקף ויתקשה לקבל את הביקורת. לעומת זאת, אם אנחנו מתמקדים רק בחלק אחד מהטעויות, גם אם מדובר בטעות אחת מתוך רבות, הוא לא ירגיש שהביקורת כולה מוטעית.
מהם טעויות בהעברת ביקורת?
כמו כן, יש להיזהר שלא לערבב בביקורת חלקים שהם לא נכונים. אם חלק מהביקורת נכונה ב - 100% וחלקה פחות מדויק או מעורפל, יש סיכון שהאדם שיקבל את הביקורת יתחיל להיאחז בחלק הפחות מדויק או שגוי וימנע מלקבל את הביקורת כולה. כאשר אנחנו משדרים חלק מהביקורת שנכונה, יחד עם חלק שנראה לא מדויק או לא נכון, האדם מקבל את התחושה שהביקורת לא נכונה כולה. במקרים כאלה, האדם יחשוב שביקורת שלנו אינה נכונה, והסיכוי שהוא יקבל את הביקורת נמוך. ולכן, כאשר אנחנו מעבירים ביקורת, כדאי לדאוג שהיא תהיה מדויקת ב - 100%, כדי להבטיח שהאדם השני יוכל לקבל אותה.
איך המוח מקבל ביקורת?
כאשר חלק מהביקורת שלנו נכונה וחלקה לא מדויק, מוחו של האדם באופן אוטומטי יתמקד בחלק הלא מדויק של הביקורת ויתייחס לכל הביקורת כולה כלא נכונה. האדם ירגיש שביקורת כולה שגויה, גם אם רק חלקה לא נכון, והסיבה לכך היא שהמוח שלו לא מסוגל להפריד בין החלקים הנכונים והלא נכונים. בצורה כזו, הביקורת לא תעשה את ההשפעה הרצויה.
האם כדאי להעביר ביקורת כללית או ממוקדת?
כאשר אנחנו מעבירים ביקורת, כדאי להימנע מלהעביר ביקורת כללית או רחבה מדי. כל ביקורת שנכנסת לקטגוריה "ביקורת כללית" או "ביקורת על הרבה נושאים", עשויה להתפרש כתקיפה, ולהפוך את קבלת הביקורת לקשה יותר. לעומת זאת, אם אנחנו מתמקדים בנושא אחד בלבד, שאותו האדם יכול להזדהות איתו או שהוא יודע שבאמת יש לו קושי בו, הביקורת תהיה יותר אפקטיבית. אליעד מציין שגם אם אנחנו יודעים שמישהו טועה בכמה תחומים, מוטב להתמקד בתחום שבו הכי קל לו להסכים איתנו, ובכך להגדיל את הסיכוי שהוא יקבל את הביקורת באופן חיובי.
מה קורה כשמעבירים ביקורת לא מדויקת?
יש לכך השפעה פסיכולוגית חשובה: אם אנחנו מעבירים ביקורת שהיא לא מדויקת, או שהיא נראית לא אמינה, האדם ירגיש שלא מדובר באדם שמסוגל להעביר ביקורת נכונה ויתנגד לה. לדוגמה, אם מישהו אומר "החולצה שלך מלוכלכת" וזה לא נכון, האדם לא יבדוק את החולצה. הוא יתנגד אוטומטית לביקורת כולה, כי הוא לא רואה את הדובר ככנה או מדויק. במקרים כאלה, כשהביקורת לא מדויקת, היא עשויה להתפס ככוזבת ולא תקפה.
סיכום
העברת ביקורת בצורה נכונה היא מיומנות שיכולה להבטיח שהביקורת תתקבל בצורה טובה. הדבר החשוב ביותר הוא לדייק ולמקד את הביקורת. לא כדאי להעמיס יותר מדי פרטים בביקורת אחת, ויש להימנע משילוב של חלקים לא מדויקים, כי זה עלול להוביל להתנגדות. ביקורת ממוקדת, כנה ומדויקת תביא לתוצאה טובה יותר.
כאשר אנו מעבירים ביקורת, חשוב להבין איך להציג אותה כך שהאדם שמקבל אותה לא ירגיש מותקף ויוכל לקבל אותה בצורה טובה. אליעד כהן מסביר כי כאשר אנו מעבירים ביקורת על מישהו, הדרך בה נעביר את הביקורת משפיעה מאוד על האופן בו הביקורת תתקבל.
לפי אליעד, אם אנחנו רוצים להגדיל את הסיכוי שהאדם יקבל את הביקורת שלנו, אנחנו צריכים לחלק את הביקורת לחלקים ולהתמקד בדבר אחד בלבד. לדוגמה, אם אנחנו יודעים שאדם ביצע טעויות בעשרה נושאים שונים, אך אנחנו ממוקדים רק באחד מהם ולא מעלים את כל העשרה, הסיכוי שהביקורת תתקבל גבוה יותר. הסיבה לכך היא שאם אנו מעבירים עליו ביקורת על כל הדברים שקרו, הוא ירגיש מותקף ויתקשה לקבל את הביקורת. לעומת זאת, אם אנחנו מתמקדים רק בחלק אחד מהטעויות, גם אם מדובר בטעות אחת מתוך רבות, הוא לא ירגיש שהביקורת כולה מוטעית.
מהם טעויות בהעברת ביקורת?
כמו כן, יש להיזהר שלא לערבב בביקורת חלקים שהם לא נכונים. אם חלק מהביקורת נכונה ב - 100% וחלקה פחות מדויק או מעורפל, יש סיכון שהאדם שיקבל את הביקורת יתחיל להיאחז בחלק הפחות מדויק או שגוי וימנע מלקבל את הביקורת כולה. כאשר אנחנו משדרים חלק מהביקורת שנכונה, יחד עם חלק שנראה לא מדויק או לא נכון, האדם מקבל את התחושה שהביקורת לא נכונה כולה. במקרים כאלה, האדם יחשוב שביקורת שלנו אינה נכונה, והסיכוי שהוא יקבל את הביקורת נמוך. ולכן, כאשר אנחנו מעבירים ביקורת, כדאי לדאוג שהיא תהיה מדויקת ב - 100%, כדי להבטיח שהאדם השני יוכל לקבל אותה.
איך המוח מקבל ביקורת?
כאשר חלק מהביקורת שלנו נכונה וחלקה לא מדויק, מוחו של האדם באופן אוטומטי יתמקד בחלק הלא מדויק של הביקורת ויתייחס לכל הביקורת כולה כלא נכונה. האדם ירגיש שביקורת כולה שגויה, גם אם רק חלקה לא נכון, והסיבה לכך היא שהמוח שלו לא מסוגל להפריד בין החלקים הנכונים והלא נכונים. בצורה כזו, הביקורת לא תעשה את ההשפעה הרצויה.
האם כדאי להעביר ביקורת כללית או ממוקדת?
כאשר אנחנו מעבירים ביקורת, כדאי להימנע מלהעביר ביקורת כללית או רחבה מדי. כל ביקורת שנכנסת לקטגוריה "ביקורת כללית" או "ביקורת על הרבה נושאים", עשויה להתפרש כתקיפה, ולהפוך את קבלת הביקורת לקשה יותר. לעומת זאת, אם אנחנו מתמקדים בנושא אחד בלבד, שאותו האדם יכול להזדהות איתו או שהוא יודע שבאמת יש לו קושי בו, הביקורת תהיה יותר אפקטיבית. אליעד מציין שגם אם אנחנו יודעים שמישהו טועה בכמה תחומים, מוטב להתמקד בתחום שבו הכי קל לו להסכים איתנו, ובכך להגדיל את הסיכוי שהוא יקבל את הביקורת באופן חיובי.
מה קורה כשמעבירים ביקורת לא מדויקת?
יש לכך השפעה פסיכולוגית חשובה: אם אנחנו מעבירים ביקורת שהיא לא מדויקת, או שהיא נראית לא אמינה, האדם ירגיש שלא מדובר באדם שמסוגל להעביר ביקורת נכונה ויתנגד לה. לדוגמה, אם מישהו אומר "החולצה שלך מלוכלכת" וזה לא נכון, האדם לא יבדוק את החולצה. הוא יתנגד אוטומטית לביקורת כולה, כי הוא לא רואה את הדובר ככנה או מדויק. במקרים כאלה, כשהביקורת לא מדויקת, היא עשויה להתפס ככוזבת ולא תקפה.
סיכום
העברת ביקורת בצורה נכונה היא מיומנות שיכולה להבטיח שהביקורת תתקבל בצורה טובה. הדבר החשוב ביותר הוא לדייק ולמקד את הביקורת. לא כדאי להעמיס יותר מדי פרטים בביקורת אחת, ויש להימנע משילוב של חלקים לא מדויקים, כי זה עלול להוביל להתנגדות. ביקורת ממוקדת, כנה ומדויקת תביא לתוצאה טובה יותר.
- איך להעביר ביקורת בצורה נכונה?
- טעויות בהעברת ביקורת?
- איך לגרום למישהו לקבל ביקורת?
- ביקורת אפורה?
- ביקורת מדויקת?
- איך להימנע מטעויות בביקורת?
- ביקורת ממוקדת?