8:22איך להיצמד לאמת? איך לשכנע אנשים? איך להטיל ספק? אולי ההפך הוא הנכון? איך לראות את האמת?
איך אפשר לראות את ההפך המוחלט של מה שאנחנו מאמינים בו?
אחת השאלות המרכזיות שעליהן מדבר אליעד כהן היא כיצד אדם יכול לראות ולהבין את ההפך המוחלט של מה שהוא מאמין או משוכנע בו, במיוחד כאשר הוא נמצא בוויכוח או בתהליך של שכנוע אחרים. אליעד מסביר כי כאשר אדם נאחז באמונה מסוימת, הוא מתקשה באופן טבעי לראות את ההפך שלה. הוא נותן דוגמה לאדם שנמצא בוויכוח, ושואל כיצד אותו אדם יכול לשחרר את עצמו מאחיזתו העיקשת בעמדה מסוימת ולראות שגם ההפך המוחלט יכול להיות נכון.
אליעד כהן מציע גישה פרקטית ופשוטה לבדוק זאת: לקחת את הרעיון או האמונה שבהם האדם מחזיק, לבדוק מהן ההנחות היסודיות ביותר שלה, ולנסות לערער עליהן. כלומר, אדם צריך לשאול את עצמו - האם באמת הנחות היסוד האלו נכונות באופן מוחלט, או שאולי ההפך הוא הנכון. אליעד ממליץ להתייחס ברצינות ובאומץ לשאלה הזאת, ולבחון לעומק האם ההנחות האלו מבוססות או שהן שרירותיות.
כיצד תהליך השכנוע משפיע על היכולת לראות את האמת?
אליעד כהן מסביר שכשאדם נמצא בתהליך של שכנוע אחרים, הוא נמצא בסיכון לשכנע את עצמו תוך כדי התהליך. הוא מתאר מצב בו אדם מתחיל לשכנע אדם אחר בדבר מסוים, ובמהלך תהליך השכנוע הוא מוצא את עצמו אומר דברים שלא תכנן מראש, ושבתחילה אולי בכלל לא חשב שהם נכונים. רק לאחר שאמר אותם הוא מתחיל להאמין להם בעצמו. כך האדם מוצא את עצמו מאמין בדברים חדשים, לאו דווקא בגלל שבדק אותם לעומק והם התבררו כאמת, אלא פשוט מכיוון שהוא נאחז במה שהוא עצמו אמר.
לדברי אליעד, התהליך הזה מסוכן מכיוון שהאדם אינו בודק את האמיתות של הדברים שאמר לפני שהוא מאמין בהם בעצמו. הוא ממליץ לאנשים, לפני שהם מתחילים לדבר או לשכנע אחרים, לבדוק בצורה מדויקת ויסודית עם עצמם האם מה שהם אומרים הוא אכן האמת או לא. רק לאחר שהאדם ברור לגמרי עם עצמו לגבי האמת, הוא יכול להציג את הדברים בפני אחרים בצורה אמינה ואמיתית.
מה הקשר בין ספק, שכנוע ואמת?
אליעד כהן מדגיש את חשיבות הספק ככלי לגילוי האמת. הוא מציע שהאדם תמיד ישאל את עצמו אם מה שהוא חושב כנכון הוא אכן כך, או שאולי ההפך הוא הנכון. הוא מתאר את הדילמה בצורה ברורה באמצעות דוגמה פשוטה:
לדוגמה, אם ישנו חדר ובו קיר, ואדם רוצה לשכנע מישהו שישנו בחדר פיל, כאשר ברור לו לפי חושיו שאין פיל, הרי שהוא משקר במודע. לעומת זאת, אם הוא חושב באמת ובתמים שיש פיל, ורוצה לשכנע בכך מישהו אחר, אז הוא משכנע במה שהוא מאמין שהוא האמת, גם אם בפועל אין פיל.
כאן אליעד מדגיש נקודה חשובה: כיצד אנו יודעים מה נכון? אליעד מסביר שעל מנת להיצמד לאמת חייבים להטיל ספק אפילו במובן מאליו. הוא מתאר כיצד אדם יכול להיות בטוח שיש פיל או שאין פיל, בהתבסס על חושיו, ועל כך שיסיקו כי בחדר סגור לא יכול להיות פיל. אך אם האדם באמת רוצה לראות את האמת המוחלטת, הוא חייב להטיל ספק אפילו בהוכחות שמבוססות על חושיו.
כיצד להימנע משכנוע עצמי שגוי בתהליך שכנוע אחרים?
אליעד כהן מציין כי בתהליך השכנוע, הסיכון הוא שהאדם ישכנע את עצמו בטעות. האדם עלול למצוא את עצמו אומר דברים מבלי שבחן אותם היטב, וכך הוא הופך לאסיר של הטענות שלו עצמו. לפי אליעד, הפתרון לכך הוא פשוט: לפני כל תהליך שכנוע, על האדם לעצור ולבדוק בעצמו מה האמת, בלי קשר לעמדת האדם שהוא מנסה לשכנע. רק כך יוכל להימנע מלהיכנס למלכודת של שכנוע עצמי.
אליעד מבהיר כי לפני שמשכנעים אחרים, צריך להכיר בכך שאולי מה שאנחנו חושבים שהוא אמת מוחלטת, אינו כזה. הוא חוזר שוב ושוב על חשיבות הבדיקה הפנימית, הרצינית והאובייקטיבית, כדי להימנע מלהטעות לא רק את הזולת אלא גם את עצמנו.
מהי המשמעות של לראות את ההפך?
אליעד כהן מדגיש שהיכולת לראות את ההפך משמעותה לא להיצמד לשום נקודת מבט באופן מוחלט. המשמעות היא להבין שהאמת יכולה להיות שונה לחלוטין ממה שאנחנו מאמינים בו, גם אם זה נראה ברור מאליו. אליעד מסביר זאת בפשטות: להיצמד לאמת פירושו להודות תמיד באפשרות שההפך הוא הנכון.
לדבריו, אדם הרוצה באמת לראות את ההפך חייב להשתחרר מנקודת המבט שבה הוא נאחז, להבין את מגבלות התפיסה שלו, ולהסכים באמת ובכנות לכך שיכול להיות שההפך המוחלט נכון, גם אם זה נראה בתחילה לא הגיוני.
אחת השאלות המרכזיות שעליהן מדבר אליעד כהן היא כיצד אדם יכול לראות ולהבין את ההפך המוחלט של מה שהוא מאמין או משוכנע בו, במיוחד כאשר הוא נמצא בוויכוח או בתהליך של שכנוע אחרים. אליעד מסביר כי כאשר אדם נאחז באמונה מסוימת, הוא מתקשה באופן טבעי לראות את ההפך שלה. הוא נותן דוגמה לאדם שנמצא בוויכוח, ושואל כיצד אותו אדם יכול לשחרר את עצמו מאחיזתו העיקשת בעמדה מסוימת ולראות שגם ההפך המוחלט יכול להיות נכון.
אליעד כהן מציע גישה פרקטית ופשוטה לבדוק זאת: לקחת את הרעיון או האמונה שבהם האדם מחזיק, לבדוק מהן ההנחות היסודיות ביותר שלה, ולנסות לערער עליהן. כלומר, אדם צריך לשאול את עצמו - האם באמת הנחות היסוד האלו נכונות באופן מוחלט, או שאולי ההפך הוא הנכון. אליעד ממליץ להתייחס ברצינות ובאומץ לשאלה הזאת, ולבחון לעומק האם ההנחות האלו מבוססות או שהן שרירותיות.
כיצד תהליך השכנוע משפיע על היכולת לראות את האמת?
אליעד כהן מסביר שכשאדם נמצא בתהליך של שכנוע אחרים, הוא נמצא בסיכון לשכנע את עצמו תוך כדי התהליך. הוא מתאר מצב בו אדם מתחיל לשכנע אדם אחר בדבר מסוים, ובמהלך תהליך השכנוע הוא מוצא את עצמו אומר דברים שלא תכנן מראש, ושבתחילה אולי בכלל לא חשב שהם נכונים. רק לאחר שאמר אותם הוא מתחיל להאמין להם בעצמו. כך האדם מוצא את עצמו מאמין בדברים חדשים, לאו דווקא בגלל שבדק אותם לעומק והם התבררו כאמת, אלא פשוט מכיוון שהוא נאחז במה שהוא עצמו אמר.
לדברי אליעד, התהליך הזה מסוכן מכיוון שהאדם אינו בודק את האמיתות של הדברים שאמר לפני שהוא מאמין בהם בעצמו. הוא ממליץ לאנשים, לפני שהם מתחילים לדבר או לשכנע אחרים, לבדוק בצורה מדויקת ויסודית עם עצמם האם מה שהם אומרים הוא אכן האמת או לא. רק לאחר שהאדם ברור לגמרי עם עצמו לגבי האמת, הוא יכול להציג את הדברים בפני אחרים בצורה אמינה ואמיתית.
מה הקשר בין ספק, שכנוע ואמת?
אליעד כהן מדגיש את חשיבות הספק ככלי לגילוי האמת. הוא מציע שהאדם תמיד ישאל את עצמו אם מה שהוא חושב כנכון הוא אכן כך, או שאולי ההפך הוא הנכון. הוא מתאר את הדילמה בצורה ברורה באמצעות דוגמה פשוטה:
לדוגמה, אם ישנו חדר ובו קיר, ואדם רוצה לשכנע מישהו שישנו בחדר פיל, כאשר ברור לו לפי חושיו שאין פיל, הרי שהוא משקר במודע. לעומת זאת, אם הוא חושב באמת ובתמים שיש פיל, ורוצה לשכנע בכך מישהו אחר, אז הוא משכנע במה שהוא מאמין שהוא האמת, גם אם בפועל אין פיל.
כאן אליעד מדגיש נקודה חשובה: כיצד אנו יודעים מה נכון? אליעד מסביר שעל מנת להיצמד לאמת חייבים להטיל ספק אפילו במובן מאליו. הוא מתאר כיצד אדם יכול להיות בטוח שיש פיל או שאין פיל, בהתבסס על חושיו, ועל כך שיסיקו כי בחדר סגור לא יכול להיות פיל. אך אם האדם באמת רוצה לראות את האמת המוחלטת, הוא חייב להטיל ספק אפילו בהוכחות שמבוססות על חושיו.
כיצד להימנע משכנוע עצמי שגוי בתהליך שכנוע אחרים?
אליעד כהן מציין כי בתהליך השכנוע, הסיכון הוא שהאדם ישכנע את עצמו בטעות. האדם עלול למצוא את עצמו אומר דברים מבלי שבחן אותם היטב, וכך הוא הופך לאסיר של הטענות שלו עצמו. לפי אליעד, הפתרון לכך הוא פשוט: לפני כל תהליך שכנוע, על האדם לעצור ולבדוק בעצמו מה האמת, בלי קשר לעמדת האדם שהוא מנסה לשכנע. רק כך יוכל להימנע מלהיכנס למלכודת של שכנוע עצמי.
אליעד מבהיר כי לפני שמשכנעים אחרים, צריך להכיר בכך שאולי מה שאנחנו חושבים שהוא אמת מוחלטת, אינו כזה. הוא חוזר שוב ושוב על חשיבות הבדיקה הפנימית, הרצינית והאובייקטיבית, כדי להימנע מלהטעות לא רק את הזולת אלא גם את עצמנו.
מהי המשמעות של לראות את ההפך?
אליעד כהן מדגיש שהיכולת לראות את ההפך משמעותה לא להיצמד לשום נקודת מבט באופן מוחלט. המשמעות היא להבין שהאמת יכולה להיות שונה לחלוטין ממה שאנחנו מאמינים בו, גם אם זה נראה ברור מאליו. אליעד מסביר זאת בפשטות: להיצמד לאמת פירושו להודות תמיד באפשרות שההפך הוא הנכון.
לדבריו, אדם הרוצה באמת לראות את ההפך חייב להשתחרר מנקודת המבט שבה הוא נאחז, להבין את מגבלות התפיסה שלו, ולהסכים באמת ובכנות לכך שיכול להיות שההפך המוחלט נכון, גם אם זה נראה בתחילה לא הגיוני.
- איך להטיל ספק?
- איך לראות את ההפך?
- איך להיצמד לאמת?
- איך לשכנע בלי לשקר?
- האם ההפך הוא הנכון?
- מה הקשר בין ספק לשכנוע?
- איך להימנע משכנוע עצמי שגוי?