ניהול דיון עם מישהו לא ממוקד, איך לנהל שיחה לא ממוקדת? איך לשכנע מישהו לא ממוקד? מישהו שכל הזמן עובר מנושא לנושא, איך לגרום למישהו להיות יותר חכם? טיפים לניהול דיון, איך לנהל דיונים עם מישהו שמעביר נושא? ניהול דיונים
איך לנהל דיון עם מישהו לא ממוקד?
כאשר מנהלים דיון עם אדם שנוטה לעבור מנושא לנושא, לעיתים קרובות עולה תחושת תסכול. אליעד כהן מסביר איך להתמודד במצב שבו הצד השני לא ממוקד, קופץ מנושא לנושא, או אפילו מתווכח בצורה אסוציאטיבית ולא עקבית. הוא מספק הסברים מפורטים וטכניקות שונות שעשויות לסייע בהתמודדות כזו.
למה אנשים עוברים מנושא לנושא במהלך דיון?
ראשית, אליעד מציע להבין כי מה שאנו תופסים כתופעה של מעבר מנושא לנושא הוא רק פרשנות. כלומר, אין באמת "תופעה" כזו אלא רק הדרך בה אנחנו בוחרים לפרש את התקשורת עם האדם השני. עם זאת, במקרים בהם בכל זאת אדם נע מנושא לנושא ללא מיקוד, יש כמה דרכים אפקטיביות להתמודד איתו.
כיצד להחזיר את הדיון לנושא המרכזי?
אליעד מציע שיטה ראשונה לניהול דיון עם מישהו לא ממוקד - הגדרת מטרת הדיון מראש, ולנסות תמיד לחזור לנושא המרכזי שנבחר מראש. אם הצד השני מתחיל להרחיב ולהכניס הרבה סיפורים צדדיים, כדאי לבחור להתמקד רק בחלק קטן מן הדברים שאמר, זה שמתייחס לנושא המרכזי, ולהתעלם באופן מודע מכל השאר. חשוב לא "להיסחף" אחר האסוציאציות שלו, אלא להחזיר אותו בעקביות לנושא המרכזי.
האם כדאי להתעקש על החזרה לנושא הדיון המקורי?
במקרים אחרים, לפעמים הדרך הנכונה היא דווקא לא להתעקש על הנושא המקורי, אלא לשנות את כל האסטרטגיה של השיחה. אליעד מציע שיטה נוספת והיא לנסות לגרום לאדם השני לחשוב באופן כללי יותר ובהיגיון. כלומר, במקום להתעקש להסביר לו למה אתם צודקים, התמקדו בלשאול אותו שאלות שיגרמו לו לחשוב יותר בבהירות על מה שהוא עצמו אומר.
כיצד ללמד אדם לחשוב בהיגיון?
אליעד נותן דוגמא ברורה: כאשר מישהו מדבר בצורה אסוציאטיבית ומספר סיפורים שלא קשורים ישירות לנושא, הדרך הטובה ביותר לפעמים היא פשוט לזרום איתו. במקום להתווכח או להתעקש שהוא טועה או לא רלוונטי, שאלו שאלות מכוונות: "למה אתה חושב כך?", "מה גרם לך לחשוב שזה נכון?", "איך הגעת למסקנה הזו?". כאשר אתם עושים זאת, האדם מתחיל לפתח מיומנות חשיבה, והוא בעצמו לומד לחשוב באופן מאורגן וברור יותר.
האם צריך לתקן או להסביר לאדם שהוא טועה?
אליעד מדגיש כי אם אתם רוצים באמת לשכנע מישהו שלא ממוקד, הדבר החשוב הוא לא לתקן אותו, אלא ללמד אותו לחשוב. במקום להגיד לו שהוא טועה, פשוט תשאלו שאלות שמאתגרות אותו לחשוב בעצמו. למשל, אם אדם מספר סיפורים על אנשים שרודפים אחריו, שאלו אותו: "איך שמת לב שהם עוקבים אחריך?", "מתי שמת לב לכך?". שאלות אלו יגרמו לו לחשוב על הדברים בצורה מסודרת והגיונית יותר.
מה לעשות כשמדובר בהפרעות נפשיות או בתקשורת עם אדם 'משוגע'?
אליעד מסביר שלעיתים התופעה של מעבר מנושא לנושא באופן קיצוני מצביעה על הפרעות נפשיות מסוימות. במקרה כזה, הדבר האידיאלי הוא לא להתנגד לו, אלא לזרום עם השיחה. היעד המרכזי הוא לעזור לאותו אדם לפתח בהדרגה את היכולת לחשוב בהיגיון, אפילו אם זה ייקח זמן רב.
איך לזהות את נקודת ההתחלה של דיון?
במקרים רבים, הבעיה האמיתית בדיונים היא לא חוסר הסכמה, אלא העובדה ששני הצדדים בכלל לא מסכימים על נקודת ההתחלה של הדיון. אליעד נותן דוגמה: אם מישהו מתווכח עם אדם דתי על קיומו של אלוהים, צריך קודם להחליט על מה בכלל מתווכחים - על קיומו של בורא? על נכונות התורה? או בכלל על פירוש...
כאשר מנהלים דיון עם אדם שנוטה לעבור מנושא לנושא, לעיתים קרובות עולה תחושת תסכול. אליעד כהן מסביר איך להתמודד במצב שבו הצד השני לא ממוקד, קופץ מנושא לנושא, או אפילו מתווכח בצורה אסוציאטיבית ולא עקבית. הוא מספק הסברים מפורטים וטכניקות שונות שעשויות לסייע בהתמודדות כזו.
למה אנשים עוברים מנושא לנושא במהלך דיון?
ראשית, אליעד מציע להבין כי מה שאנו תופסים כתופעה של מעבר מנושא לנושא הוא רק פרשנות. כלומר, אין באמת "תופעה" כזו אלא רק הדרך בה אנחנו בוחרים לפרש את התקשורת עם האדם השני. עם זאת, במקרים בהם בכל זאת אדם נע מנושא לנושא ללא מיקוד, יש כמה דרכים אפקטיביות להתמודד איתו.
כיצד להחזיר את הדיון לנושא המרכזי?
אליעד מציע שיטה ראשונה לניהול דיון עם מישהו לא ממוקד - הגדרת מטרת הדיון מראש, ולנסות תמיד לחזור לנושא המרכזי שנבחר מראש. אם הצד השני מתחיל להרחיב ולהכניס הרבה סיפורים צדדיים, כדאי לבחור להתמקד רק בחלק קטן מן הדברים שאמר, זה שמתייחס לנושא המרכזי, ולהתעלם באופן מודע מכל השאר. חשוב לא "להיסחף" אחר האסוציאציות שלו, אלא להחזיר אותו בעקביות לנושא המרכזי.
האם כדאי להתעקש על החזרה לנושא הדיון המקורי?
במקרים אחרים, לפעמים הדרך הנכונה היא דווקא לא להתעקש על הנושא המקורי, אלא לשנות את כל האסטרטגיה של השיחה. אליעד מציע שיטה נוספת והיא לנסות לגרום לאדם השני לחשוב באופן כללי יותר ובהיגיון. כלומר, במקום להתעקש להסביר לו למה אתם צודקים, התמקדו בלשאול אותו שאלות שיגרמו לו לחשוב יותר בבהירות על מה שהוא עצמו אומר.
כיצד ללמד אדם לחשוב בהיגיון?
אליעד נותן דוגמא ברורה: כאשר מישהו מדבר בצורה אסוציאטיבית ומספר סיפורים שלא קשורים ישירות לנושא, הדרך הטובה ביותר לפעמים היא פשוט לזרום איתו. במקום להתווכח או להתעקש שהוא טועה או לא רלוונטי, שאלו שאלות מכוונות: "למה אתה חושב כך?", "מה גרם לך לחשוב שזה נכון?", "איך הגעת למסקנה הזו?". כאשר אתם עושים זאת, האדם מתחיל לפתח מיומנות חשיבה, והוא בעצמו לומד לחשוב באופן מאורגן וברור יותר.
האם צריך לתקן או להסביר לאדם שהוא טועה?
אליעד מדגיש כי אם אתם רוצים באמת לשכנע מישהו שלא ממוקד, הדבר החשוב הוא לא לתקן אותו, אלא ללמד אותו לחשוב. במקום להגיד לו שהוא טועה, פשוט תשאלו שאלות שמאתגרות אותו לחשוב בעצמו. למשל, אם אדם מספר סיפורים על אנשים שרודפים אחריו, שאלו אותו: "איך שמת לב שהם עוקבים אחריך?", "מתי שמת לב לכך?". שאלות אלו יגרמו לו לחשוב על הדברים בצורה מסודרת והגיונית יותר.
מה לעשות כשמדובר בהפרעות נפשיות או בתקשורת עם אדם 'משוגע'?
אליעד מסביר שלעיתים התופעה של מעבר מנושא לנושא באופן קיצוני מצביעה על הפרעות נפשיות מסוימות. במקרה כזה, הדבר האידיאלי הוא לא להתנגד לו, אלא לזרום עם השיחה. היעד המרכזי הוא לעזור לאותו אדם לפתח בהדרגה את היכולת לחשוב בהיגיון, אפילו אם זה ייקח זמן רב.
איך לזהות את נקודת ההתחלה של דיון?
במקרים רבים, הבעיה האמיתית בדיונים היא לא חוסר הסכמה, אלא העובדה ששני הצדדים בכלל לא מסכימים על נקודת ההתחלה של הדיון. אליעד נותן דוגמה: אם מישהו מתווכח עם אדם דתי על קיומו של אלוהים, צריך קודם להחליט על מה בכלל מתווכחים - על קיומו של בורא? על נכונות התורה? או בכלל על פירוש...
- איך לנהל דיון עם אדם לא ממוקד?
- איך לגרום למישהו לחשוב בהיגיון?
- טכניקות לשכנוע אנשים לא ממוקדים
- איך להתמודד עם הפרעות בתקשורת?
- איך להתחיל דיון בצורה נכונה?
- למה אנשים קופצים מנושא לנושא?
- איך לשפר חשיבה הגיונית בשיחה?