5:32איך לגרום למישהו לשכוח משהו שקרה? איך לשכוח משהו שקרה? האם אפשרי לגרום למישהו לשכוח משהו שקרה? איך המוח זוכר? איזה דברים המוח זוכר? מתי המוח שוכח? מתי המוח זוכר? התמודדות עם טראומה, למחוק זיכרון, מחיקת זיכרון
איך לגרום למישהו לשכוח משהו שקרה?
בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלה האם אפשר לגרום למישהו לשכוח אירוע שקרה, ובוחן את תהליכי הזיכרון של המוח האנושי. המהות של השאלה נוגעת לאירועים שקרו, ובעיקר איך ניתן להמעיט במשמעותם או לגרום לאדם לשכוח אותם לחלוטין. לדוגמה, המקרה שבו אדם רוצה לגרום למישהו לשכוח פעולה שקרה, כמו הרמה של יד או התנהגות מסוימת. האם זה אפשרי?
איך המוח זוכר? מתי הוא שוכח?
ההבנה של איך המוח שומר זיכרונות מתחילה בכך שמה שמוח שמר לא תמיד מה שקרה בפועל, אלא איך האדם תופס את מה שקרה. המוח לא זוכר את כל פרטי האירועים שעברו על האדם, אלא את הדברים שיש להם משמעות עבורו. אליעד כהן מסביר כי לא כל דבר שיש בו מידע נרשם בזיכרון, אלא רק מה שנראה רלוונטי או חשוב לאדם. לדוגמה, כשאתה זוכר אירוע מסוים, אתה לא בהכרח זוכר את כל הפרטים שמסביב, כמו מה מישהו לבש, אלא את מה שנראה חשוב לך, כמו איך הוא התנהג או מה הוא אמר. המוח מתמקד בפרטים שקשורים למשמעות האישית שלך, בעוד פרטים אחרים לא נחרטים בזיכרון.
מהי המשמעות של מידע בזיכרון?
הדברים שהמוח שומר עליהם בזיכרון הם לאו דווקא כל פרטי האירוע, אלא בעיקר אלה שיש להם ערך עבור האדם. אליעד כהן מביא את הדוגמה של סיטואציה שבה ילד צוחק עליך. בעוד שאתה לא זוכר את כל מה שלבש או מה קרה לפני האירוע, אתה תזכור את המילים או את ההשפעה של ההתנהגות הזאת. מדובר בפרטים שיש להם השפעה רגשית או קוגניטיבית עליך, ולכן הם נשארים בזיכרון.
האם אפשר לשכוח את מה שקרה?
כחלק מהדיון על הזיכרון, אליעד מציין שיכולת השכחה אינה קשורה רק לשאלה האם המידע היה קיים, אלא גם לשאלה כמה המידע רלוונטי ומה ההשפעה שלו על האדם. לדעתו, לא ניתן למחוק לחלוטין זיכרון של דבר שקרה, אך אפשר לשנות את הדרך שבה אנו מפרשים את האירוע. כלומר, אמנם לא ניתן לשכוח את האירוע עצמו, אך אפשר לשנות את המשמעות שהוא מקבל, כך שלא תהיה לו השפעה על איך אנחנו חווים אותו בהמשך.
מה קורה כשנפגעים רגשית?
כשמישהו חווה פגיעות רגשיות או טראומות, המוח שומר את הזיכרון לא בגלל שהאירוע קרה, אלא בגלל שהוא נרשם בזיכרון כמשהו משמעותי. אליעד מציין שמה שנכנס לזיכרון לאו דווקא תואם את המציאות, אלא את הדרך בה אנו תופסים את מה שקרה. הדבר נכון במיוחד כשמדובר בחוויות רגשיות, בהן האירוע עצמו עשוי להישאר במוח הרבה יותר זמן.
איך המוח שומר מידע?
המוח עובד באופן שמבצע סינון של המידע הנכנס אליו. אליעד מסביר כי על מנת שהמוח יוכל להתמודד עם כמות המידע העצומה שהוא מקבל כל הזמן, הוא מבצע מנגנון של סינון והכלה. רק המידע שנראה חשוב שומר. אם אדם לא רואה מידע כחשוב, המוח פשוט לא שומר אותו. זהו תהליך הישרדותי, שבו רק המידע שמשרת את האדם נשאר בזיכרון, בעוד שיתר המידע נשכח.
מסקנות מההרצאה
בסופו של דבר, אליעד כהן מציע שמי שרוצה לגרום למישהו לשכוח משהו שקרה צריך להבין את טבע הזיכרון האנושי. הוא מסביר כי המוח לא שומר כל פרט מהמציאות, אלא רק את הפרטים שהם בעלי משמעות. אם רוצים לשנות את הדרך שבה אדם יזכור את האירוע, יש צורך לשנות את המשמעות שהוא מעניק לו.
בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלה האם אפשר לגרום למישהו לשכוח אירוע שקרה, ובוחן את תהליכי הזיכרון של המוח האנושי. המהות של השאלה נוגעת לאירועים שקרו, ובעיקר איך ניתן להמעיט במשמעותם או לגרום לאדם לשכוח אותם לחלוטין. לדוגמה, המקרה שבו אדם רוצה לגרום למישהו לשכוח פעולה שקרה, כמו הרמה של יד או התנהגות מסוימת. האם זה אפשרי?
איך המוח זוכר? מתי הוא שוכח?
ההבנה של איך המוח שומר זיכרונות מתחילה בכך שמה שמוח שמר לא תמיד מה שקרה בפועל, אלא איך האדם תופס את מה שקרה. המוח לא זוכר את כל פרטי האירועים שעברו על האדם, אלא את הדברים שיש להם משמעות עבורו. אליעד כהן מסביר כי לא כל דבר שיש בו מידע נרשם בזיכרון, אלא רק מה שנראה רלוונטי או חשוב לאדם. לדוגמה, כשאתה זוכר אירוע מסוים, אתה לא בהכרח זוכר את כל הפרטים שמסביב, כמו מה מישהו לבש, אלא את מה שנראה חשוב לך, כמו איך הוא התנהג או מה הוא אמר. המוח מתמקד בפרטים שקשורים למשמעות האישית שלך, בעוד פרטים אחרים לא נחרטים בזיכרון.
מהי המשמעות של מידע בזיכרון?
הדברים שהמוח שומר עליהם בזיכרון הם לאו דווקא כל פרטי האירוע, אלא בעיקר אלה שיש להם ערך עבור האדם. אליעד כהן מביא את הדוגמה של סיטואציה שבה ילד צוחק עליך. בעוד שאתה לא זוכר את כל מה שלבש או מה קרה לפני האירוע, אתה תזכור את המילים או את ההשפעה של ההתנהגות הזאת. מדובר בפרטים שיש להם השפעה רגשית או קוגניטיבית עליך, ולכן הם נשארים בזיכרון.
האם אפשר לשכוח את מה שקרה?
כחלק מהדיון על הזיכרון, אליעד מציין שיכולת השכחה אינה קשורה רק לשאלה האם המידע היה קיים, אלא גם לשאלה כמה המידע רלוונטי ומה ההשפעה שלו על האדם. לדעתו, לא ניתן למחוק לחלוטין זיכרון של דבר שקרה, אך אפשר לשנות את הדרך שבה אנו מפרשים את האירוע. כלומר, אמנם לא ניתן לשכוח את האירוע עצמו, אך אפשר לשנות את המשמעות שהוא מקבל, כך שלא תהיה לו השפעה על איך אנחנו חווים אותו בהמשך.
מה קורה כשנפגעים רגשית?
כשמישהו חווה פגיעות רגשיות או טראומות, המוח שומר את הזיכרון לא בגלל שהאירוע קרה, אלא בגלל שהוא נרשם בזיכרון כמשהו משמעותי. אליעד מציין שמה שנכנס לזיכרון לאו דווקא תואם את המציאות, אלא את הדרך בה אנו תופסים את מה שקרה. הדבר נכון במיוחד כשמדובר בחוויות רגשיות, בהן האירוע עצמו עשוי להישאר במוח הרבה יותר זמן.
איך המוח שומר מידע?
המוח עובד באופן שמבצע סינון של המידע הנכנס אליו. אליעד מסביר כי על מנת שהמוח יוכל להתמודד עם כמות המידע העצומה שהוא מקבל כל הזמן, הוא מבצע מנגנון של סינון והכלה. רק המידע שנראה חשוב שומר. אם אדם לא רואה מידע כחשוב, המוח פשוט לא שומר אותו. זהו תהליך הישרדותי, שבו רק המידע שמשרת את האדם נשאר בזיכרון, בעוד שיתר המידע נשכח.
מסקנות מההרצאה
בסופו של דבר, אליעד כהן מציע שמי שרוצה לגרום למישהו לשכוח משהו שקרה צריך להבין את טבע הזיכרון האנושי. הוא מסביר כי המוח לא שומר כל פרט מהמציאות, אלא רק את הפרטים שהם בעלי משמעות. אם רוצים לשנות את הדרך שבה אדם יזכור את האירוע, יש צורך לשנות את המשמעות שהוא מעניק לו.
- איך המוח זוכר?
- האם אפשר לשכוח משהו שקרה?
- מהי משמעות הזיכרון?
- איך לשנות את הפירוש לאירועים?
- טראומה והזיכרון