מניפולציות, אנשים מניפולטורים, להאמין לשקרים של עצמך, מניפולציות על אנשים, לשקר אנשים אחרים, לשקר את עצמך, שקר עצמי, מניפולציה עצמית, אין שכל אין דאגות, לעשות מניפולציות
האם אנשים מניפולטורים משקרים גם את עצמם?
אליעד כהן מסביר על הקשר בין מניפולציות שאנשים עושים לאחרים לבין מניפולציות שהם עושים לעצמם. הוא מתחיל בשאלה המרכזית: האם אדם שמפעיל מניפולציות כלפי אחרים, יפעיל מניפולציות גם כלפי עצמו?
אליעד מסביר שיש שני סוגים עיקריים של מניפולטורים:
למי קל ללכת לאיבוד בשקרים של עצמו?
אליעד מחדד שיש אנשים שלדעתם קל מאוד ללכת לאיבוד בשקרים של עצמם. הוא מסביר שהנטייה להאמין לשקרים של עצמך תלויה בעיקר במידת האמת הפנימית שלך. אם אתה אדם שקרן בטבעך, ואתה רגיל לשקר לאחרים ולעצמך, קיימת סכנה גבוהה שתלך לאיבוד בתוך השקרים של עצמך, עד שלא תוכל להבחין מה אמת ומה שקר.
אך אם אתה איש אמת מוחלט, אדם שחותר לאמת באופן עקבי וברור, אתה יכול להרשות לעצמך לעשות מניפולציות ככל שתרצה - גם כלפי אחרים וגם כלפי עצמך. למה? כי אתה כל כך מחובר לאמת, שאפילו אם תשקר ותאמר לעצמך דבר שאינו נכון, עדיין תהיה מודע לכך שזה רק אפשרי ולא מחויב. לכן, אדם כזה לא יכול באמת ליפול במלכודת של עצמו, כי הבסיס שלו הוא אמת מוחלטת.
לדוגמה, אדם אמיתי יכול להגיד לעצמו שמשהו שהוא רק אפשרי הוא מחויב, אבל בפנים הוא יודע שזו רק מניפולציה ולכן הוא לא ייפגע מזה. לעומת זאת, אדם שקרן עלול לשכנע את עצמו בטעות שהדבר האפשרי הוא מחויב, ואז באמת להאמין לזה וללכת לאיבוד בשקר.
האם איש אמת יכול לשקר את עצמו?
יש כאן פרדוקס מעניין שאליעד מציג: מצד אחד, איש אמת מוחלט לא יכול באמת לשקר, כי הוא תמיד מודע לאמת הפנימית. אך מצד שני, דווקא משום שהוא תמיד אומר אמת, כל מה שיגיד לעצמו יהפוך לאמת שלו, ואז אפילו אם הוא משקר, מבחינתו זה אמת מוחלטת.
אליעד מסביר שהסיבה לכך שאנשים לא מצליחים להבין את התפיסה הזאת היא שהיא נראית טיפשית מדי, ומוזרה מדי. היא דורשת לראות שאין הבדל בין דבר להיפוכו, דבר שנתפס לרוב כ"טיפשי". הוא נותן דוגמה קיצונית: לכאורה, האמירה "אחד שווה אפס" היא דוגמה למשהו שנתפס כטיפשי לחלוטין, אבל אדם שמסוגל לראות עמוק מספיק את המציאות, יכול לתפוס שאין באמת הבדל בין דבר להיפוכו - זה העניין הכי עמוק, ודווקא בגלל זה הוא נראה טיפשי ולא הגיוני.
מדוע האמת המוחלטת נתפסת כ"טיפשית"?
אליעד מסביר שהסיבה שקשה לאנשים להבין את התפיסה שאין הבדל בין יש לאין, או בין דבר להיפוכו, היא בגלל החינוך וההרגלים שצברנו לאורך החיים. התרגלנו לחשוב במונחים של יש הבדל ברור בין אמת לשקר, בין יש לאין, בין טוב לרע. לכן, כשאומרים שאין באמת הבדל, זה נשמע לנו מוזר, מטופש, או חסר היגיון. אך למעשה, זו האמת העמוקה ביותר - לראות שאין שום הבדל בין שום דבר לדבר ההפוך שלו. זו אמת כל כך עמוקה, שהיא נראית טיפשית ומופרכת.
האם אנשים טיפשים סובלים פחות?
נושא נוסף שעולה בשיחה הוא המשפט...
אליעד כהן מסביר על הקשר בין מניפולציות שאנשים עושים לאחרים לבין מניפולציות שהם עושים לעצמם. הוא מתחיל בשאלה המרכזית: האם אדם שמפעיל מניפולציות כלפי אחרים, יפעיל מניפולציות גם כלפי עצמו?
אליעד מסביר שיש שני סוגים עיקריים של מניפולטורים:
- מניפולטור מודע - אדם שמודע לחלוטין שהוא משקר לאחרים במודע ובכוונה תחילה.
- מניפולטור בלתי מודע - אדם שמשקר לאחרים ומאמין בעצמו לשקרים שהוא אומר, ולכן הוא משקר גם לעצמו.
למי קל ללכת לאיבוד בשקרים של עצמו?
אליעד מחדד שיש אנשים שלדעתם קל מאוד ללכת לאיבוד בשקרים של עצמם. הוא מסביר שהנטייה להאמין לשקרים של עצמך תלויה בעיקר במידת האמת הפנימית שלך. אם אתה אדם שקרן בטבעך, ואתה רגיל לשקר לאחרים ולעצמך, קיימת סכנה גבוהה שתלך לאיבוד בתוך השקרים של עצמך, עד שלא תוכל להבחין מה אמת ומה שקר.
אך אם אתה איש אמת מוחלט, אדם שחותר לאמת באופן עקבי וברור, אתה יכול להרשות לעצמך לעשות מניפולציות ככל שתרצה - גם כלפי אחרים וגם כלפי עצמך. למה? כי אתה כל כך מחובר לאמת, שאפילו אם תשקר ותאמר לעצמך דבר שאינו נכון, עדיין תהיה מודע לכך שזה רק אפשרי ולא מחויב. לכן, אדם כזה לא יכול באמת ליפול במלכודת של עצמו, כי הבסיס שלו הוא אמת מוחלטת.
לדוגמה, אדם אמיתי יכול להגיד לעצמו שמשהו שהוא רק אפשרי הוא מחויב, אבל בפנים הוא יודע שזו רק מניפולציה ולכן הוא לא ייפגע מזה. לעומת זאת, אדם שקרן עלול לשכנע את עצמו בטעות שהדבר האפשרי הוא מחויב, ואז באמת להאמין לזה וללכת לאיבוד בשקר.
האם איש אמת יכול לשקר את עצמו?
יש כאן פרדוקס מעניין שאליעד מציג: מצד אחד, איש אמת מוחלט לא יכול באמת לשקר, כי הוא תמיד מודע לאמת הפנימית. אך מצד שני, דווקא משום שהוא תמיד אומר אמת, כל מה שיגיד לעצמו יהפוך לאמת שלו, ואז אפילו אם הוא משקר, מבחינתו זה אמת מוחלטת.
אליעד מסביר שהסיבה לכך שאנשים לא מצליחים להבין את התפיסה הזאת היא שהיא נראית טיפשית מדי, ומוזרה מדי. היא דורשת לראות שאין הבדל בין דבר להיפוכו, דבר שנתפס לרוב כ"טיפשי". הוא נותן דוגמה קיצונית: לכאורה, האמירה "אחד שווה אפס" היא דוגמה למשהו שנתפס כטיפשי לחלוטין, אבל אדם שמסוגל לראות עמוק מספיק את המציאות, יכול לתפוס שאין באמת הבדל בין דבר להיפוכו - זה העניין הכי עמוק, ודווקא בגלל זה הוא נראה טיפשי ולא הגיוני.
מדוע האמת המוחלטת נתפסת כ"טיפשית"?
אליעד מסביר שהסיבה שקשה לאנשים להבין את התפיסה שאין הבדל בין יש לאין, או בין דבר להיפוכו, היא בגלל החינוך וההרגלים שצברנו לאורך החיים. התרגלנו לחשוב במונחים של יש הבדל ברור בין אמת לשקר, בין יש לאין, בין טוב לרע. לכן, כשאומרים שאין באמת הבדל, זה נשמע לנו מוזר, מטופש, או חסר היגיון. אך למעשה, זו האמת העמוקה ביותר - לראות שאין שום הבדל בין שום דבר לדבר ההפוך שלו. זו אמת כל כך עמוקה, שהיא נראית טיפשית ומופרכת.
האם אנשים טיפשים סובלים פחות?
נושא נוסף שעולה בשיחה הוא המשפט...
- איך להימנע ממניפולציות עצמיות?
- האם שקרנים מאמינים לשקרים שלהם?
- איך לזהות שקר עצמי?
- האם אנשים טיפשים מאושרים יותר?
- מהי מניפולציה עצמית?
- האם יש הבדל בין דבר להיפוכו?
- איך להימנע מלהאמין לשקרים שלי?
מה אתה שואל?
ש: אנשים שהם מניפולטורים בחיי היומיום שלהם האם הם יהיו מניפולטורים גם כלפי עצמם?
אליעד: האם הם יהיו מניפולטורים כלפי עצמם אז עוד פעם, אז השאלה היא אוקי קודם כל ככה מה זה אומר מניפולטורים כלפי אחרים באופן מודע הם מניפולטורים כלפי אחרים או באופן בלתי מודע מה זה אומר, יש בן אדם שהוא משקר אחרים באופן מודע הוא מודע לזה שהוא משקר אותם אז זה דווקא אומר שהוא לא ישקר את עצמו כי כשהוא משקר אותם הוא לא משקר את עצמו ואז למה שהוא ישקר את עצמו אחר כך אבל יש בן אדם שכשהוא משקר אחרים הוא באמת מאמין למה שהוא משקר אותם אבל אז הוא גם משקר את עצמו.
בסופו של דבר כשהוא שיקר את האדם האחר עד כמה הוא היה מודע לזה שזה שקר אם הוא בטעות חשב שזאת אמת הוא כבר נכנס לשקר של עצמו אז הוא גם משקר את עצמו בדברים מכאן ועד הודעה חדשה אבל אם כשהוא שיקר את השני הוא היה בפוקוס מאה אחוז "זאת האמת זה השקר" אז גם אחר כך מול עצמו הוא בפוקוס "מה האמת ומה השקר".
ש: אבל נדמה לי שקל ללכת לאיבוד בקטע הזה שמרוב שאתה בא נגיד שאתה משקר במודע ומתישהו.
אליעד: למי קל ללכת לאיבוד?
ש: למי?
אליעד: למי שמשקר את עצמו.
ש: כן אבל בא נגיד שגם שקרן במודע מתישהו נראה לי קצת אם אתה עושה את זה הרבה.
אליעד: תלוי אם אתה מקצוען סתם בא נדבר, מה הוא אומר הוא אומר "אבל בן אדם שמשקר את עצמו הוא קל מאוד ללכת לאיבוד להתחיל שקרים של עצמו". למה זה לא נכון או מתי זה כן נכון אם אתה שקר מטבעך אז אם אתה תשקר את עצמך אתה עוד מסוגל בטעות להאמין לשקרים של עצמך אבל אם אתה איש אמת מאוד גדול אתה יכול לשקר כמה שאתה רוצה ואתה לא תאמין לזה, אם אתה ממש איש אמת אתה יכול לשקר ולא להאמין לזה אפילו לא ליפול במלכודת של עצמך אבל אם אתה לא באמת איש אמת אלא אתה שקרן דווקא שמה יש לך יותר סכנה שתיפול בשקרים של עצמך.
מה זה אומר פרקטית לגבינו אם אתה איש אמת תשקר מה שאתה רוצה את מי תשקר בעיקר את עצמך אתה יכול להגיד לעצמך "זה מחויב" על דברים שהם אפשריים ואל תדאג אתה לא תיפול במלכודת כי אתה מספיק איש אמת אבל אם אתה בטבעך שקרן ואתה הסתבכת עם השקרים של עצמך ואתה מנסה לצאת מהם עכשיו אתה צריך להיזהר לא לשקר בשום דבר. בסופו של דבר כשאני אומר למישהו אל תשקר את עצמך תיצמד לאמת זה בגלל שהוא לא איש אמת אם הוא היה איש אמת הוא היה יכול לקחת דברים יחסיים ולהתייחס אליהם בצורה מוחלטת והוא לא יכול ליפול במלכודת כי הוא פשוט כל כך איש אמת שהוא יכול לקחת דבר אפשרי להגיד שהוא מחויב ולא יקרה לו כלום. אתה הבנת מה אני אמרתי?
ש: חלקית כזה.
אליעד: מי רוצה להסביר לו?
ש: אם אתה איש אמת אתה פשוט לא יכול לשקר את עצמך במודעות, אתה פשוט לא יכול לעשות את זה האמת בסוף תצא אליך.
אליעד: לא אם יש אמת אתה לא באמת יכול לשקר את עצמך מצד שני אם אתה איש אמת זה אומר שאתה גם באמת יכול לשקר את עצמך.
ש: לא זה עכשיו הפוך על הפוך לא הבנתי.
אליעד: כי אתה איש אמת אם אתה כבר אומר משהו אז זה באמת ככה כי זה באמת מה איש אמת אומר משהו זה באמת, השקרן לפעמים לא מאמין לעצמו כי הוא יודע שהוא שקרן אבל איש אמת שהוא רגיל לזה שהוא אומר לעצמו את האמת אז אם הוא כבר משקר הוא מאמין שזה נכון כי הוא חושב שזה אמת.
ש: דווקא לאיש אמת הרבה יותר קל לשקר את עצמו כי הוא אומר משהו והוא אומר זה האמת שלי.
אליעד: מצד שני השאלה היא אם הוא רוצה לשקר את עצמו יכול להיות שזה מה שהוא רוצה.
ש: כאיש אמת.
אליעד: תראה עוד נוסיף ונעמיק רצוי שתדע את האמת אחרי שתדע אותה אתה יכול לשקר כמה שאתה רוצה.
ש: אבל דווקא אומרים שהאמת היא דווקא אומרים יש את המשפט הזה "אין שכל אין דאגות" נראה לי שזה.
אליעד: למה מתי אין שכל כשאתה יודע את האמת אם תדע את האמת לא יהיה שכל.
ש: כשאתה יודע?
אליעד: נכון מה חשבת.
ש: כלומר, "כשאין שכל אין דאגות" אומרים שלאנשים טיפשים יש פחות דאגות.
אליעד: מה אתה חושב שהאמת זה דבר חכם?
ש: אם זה דבר חכם אם כל העניין של חכם אני לא זוכר אם זה זה.
אליעד: לא אז "זה זה" הזה אתה חושב שהוא חכם או טיפשי?
ש: אני לא חושב שזה חכם זה זה, שוב זה זה אני לא יודע.
אליעד: אז אני אגלה לך אתה יודע מה האמת האמיתית?
ש: לא.
אליעד: אתה יודע למה אתה לא יודע אותה כי היא נראית לך מאוד טיפשית. עכשיו אם אתה תצליח לחשוב בצורה כל כך מטופשת שאין הבדל בין דבר להיפוכו "מה אתה לא רואה הבדל בין דבר להיפוכו", "לא רואה", "מה אתה כל כך טיפש", "לא יודע מה זה טיפש".
ש: מה זאת אומרת דבר והיפוכו מזה זאת אומרת?
אליעד: כל פעם שיש ואין אין הבדל, אין הבדל בין דבר והיפוכו.
ש: אז זה לא טיפשי בכלל לדעתי פשוט קשה מאוד להפנים את זה.
אליעד: למה קשה להפנים את זה כי זה נראה טיפשי מדי.
ש: לא כי חינכו אותנו שאנחנו נחנך את עצמו כל החיים שלנו למשהו אחר.
אליעד: מי זה אותנו.
ש: אותי.
אליעד: אם היית רואה מישהו שאומר לך שלא אכפת לו אם יש או אין לו לא היית אומר שהוא משוגע?
ש: לא ממש לא, הייתי אומר שהוא חושב הרבה יותר נכון.
אליעד: עכשיו אתה ברחוב הולך ורואה הומלס אתה רואה מישהו שעוצר ואומר, הומלס ככה שוכב וזה.
ש: לא ממש לא.
אליעד: רגע תעצור רגע, אתה רואה הומלס ואתה רואה מישהו שעוצר לידו עם רכב מוציא ערימה של שטרות מביא להומלס וההומלס אומר לו "עזוב אותי" לוקח את הכסף וזורק, מה היית אומר על ההומלס הזה שמה הוא, היית אומר שהוא משוגע?
ש: לא.
אליעד: רגע ואז היית רואה את ההומלס הזה הולך לאנשים ממשיך לבקש מהם כסף ואז היית אומר לו "אז תיקח את הכסף" הוא אומר לך "לא אבל מה זה ייתן לי, מה זה ייתן לי שיהיה לי כסף", אתה אומר לו "מה אבל מה אתה לא רואה שזה" אבל היית אומר לו זה דבר והיפוכו כי מצד אחד אתה אומר שאתה רוצה את הכסף אתה ממשיך לאסוף אותו ומצד שני אתה אומר שאתה לא שהכסף לא ייתן לך כלום זה דבר והיפוכו, הוא אומר לך "מה דבר והיפוכו אל תבלבל לי את המוח בדבר והיפוכו אין דבר והיפוכו".
ש: אני אגיד לך אני לא הייתי חושב שהוא טיפש או...
ש: אנשים שהם מניפולטורים בחיי היומיום שלהם האם הם יהיו מניפולטורים גם כלפי עצמם?
אליעד: האם הם יהיו מניפולטורים כלפי עצמם אז עוד פעם, אז השאלה היא אוקי קודם כל ככה מה זה אומר מניפולטורים כלפי אחרים באופן מודע הם מניפולטורים כלפי אחרים או באופן בלתי מודע מה זה אומר, יש בן אדם שהוא משקר אחרים באופן מודע הוא מודע לזה שהוא משקר אותם אז זה דווקא אומר שהוא לא ישקר את עצמו כי כשהוא משקר אותם הוא לא משקר את עצמו ואז למה שהוא ישקר את עצמו אחר כך אבל יש בן אדם שכשהוא משקר אחרים הוא באמת מאמין למה שהוא משקר אותם אבל אז הוא גם משקר את עצמו.
בסופו של דבר כשהוא שיקר את האדם האחר עד כמה הוא היה מודע לזה שזה שקר אם הוא בטעות חשב שזאת אמת הוא כבר נכנס לשקר של עצמו אז הוא גם משקר את עצמו בדברים מכאן ועד הודעה חדשה אבל אם כשהוא שיקר את השני הוא היה בפוקוס מאה אחוז "זאת האמת זה השקר" אז גם אחר כך מול עצמו הוא בפוקוס "מה האמת ומה השקר".
ש: אבל נדמה לי שקל ללכת לאיבוד בקטע הזה שמרוב שאתה בא נגיד שאתה משקר במודע ומתישהו.
אליעד: למי קל ללכת לאיבוד?
ש: למי?
אליעד: למי שמשקר את עצמו.
ש: כן אבל בא נגיד שגם שקרן במודע מתישהו נראה לי קצת אם אתה עושה את זה הרבה.
אליעד: תלוי אם אתה מקצוען סתם בא נדבר, מה הוא אומר הוא אומר "אבל בן אדם שמשקר את עצמו הוא קל מאוד ללכת לאיבוד להתחיל שקרים של עצמו". למה זה לא נכון או מתי זה כן נכון אם אתה שקר מטבעך אז אם אתה תשקר את עצמך אתה עוד מסוגל בטעות להאמין לשקרים של עצמך אבל אם אתה איש אמת מאוד גדול אתה יכול לשקר כמה שאתה רוצה ואתה לא תאמין לזה, אם אתה ממש איש אמת אתה יכול לשקר ולא להאמין לזה אפילו לא ליפול במלכודת של עצמך אבל אם אתה לא באמת איש אמת אלא אתה שקרן דווקא שמה יש לך יותר סכנה שתיפול בשקרים של עצמך.
מה זה אומר פרקטית לגבינו אם אתה איש אמת תשקר מה שאתה רוצה את מי תשקר בעיקר את עצמך אתה יכול להגיד לעצמך "זה מחויב" על דברים שהם אפשריים ואל תדאג אתה לא תיפול במלכודת כי אתה מספיק איש אמת אבל אם אתה בטבעך שקרן ואתה הסתבכת עם השקרים של עצמך ואתה מנסה לצאת מהם עכשיו אתה צריך להיזהר לא לשקר בשום דבר. בסופו של דבר כשאני אומר למישהו אל תשקר את עצמך תיצמד לאמת זה בגלל שהוא לא איש אמת אם הוא היה איש אמת הוא היה יכול לקחת דברים יחסיים ולהתייחס אליהם בצורה מוחלטת והוא לא יכול ליפול במלכודת כי הוא פשוט כל כך איש אמת שהוא יכול לקחת דבר אפשרי להגיד שהוא מחויב ולא יקרה לו כלום. אתה הבנת מה אני אמרתי?
ש: חלקית כזה.
אליעד: מי רוצה להסביר לו?
ש: אם אתה איש אמת אתה פשוט לא יכול לשקר את עצמך במודעות, אתה פשוט לא יכול לעשות את זה האמת בסוף תצא אליך.
אליעד: לא אם יש אמת אתה לא באמת יכול לשקר את עצמך מצד שני אם אתה איש אמת זה אומר שאתה גם באמת יכול לשקר את עצמך.
ש: לא זה עכשיו הפוך על הפוך לא הבנתי.
אליעד: כי אתה איש אמת אם אתה כבר אומר משהו אז זה באמת ככה כי זה באמת מה איש אמת אומר משהו זה באמת, השקרן לפעמים לא מאמין לעצמו כי הוא יודע שהוא שקרן אבל איש אמת שהוא רגיל לזה שהוא אומר לעצמו את האמת אז אם הוא כבר משקר הוא מאמין שזה נכון כי הוא חושב שזה אמת.
ש: דווקא לאיש אמת הרבה יותר קל לשקר את עצמו כי הוא אומר משהו והוא אומר זה האמת שלי.
אליעד: מצד שני השאלה היא אם הוא רוצה לשקר את עצמו יכול להיות שזה מה שהוא רוצה.
ש: כאיש אמת.
אליעד: תראה עוד נוסיף ונעמיק רצוי שתדע את האמת אחרי שתדע אותה אתה יכול לשקר כמה שאתה רוצה.
ש: אבל דווקא אומרים שהאמת היא דווקא אומרים יש את המשפט הזה "אין שכל אין דאגות" נראה לי שזה.
אליעד: למה מתי אין שכל כשאתה יודע את האמת אם תדע את האמת לא יהיה שכל.
ש: כשאתה יודע?
אליעד: נכון מה חשבת.
ש: כלומר, "כשאין שכל אין דאגות" אומרים שלאנשים טיפשים יש פחות דאגות.
אליעד: מה אתה חושב שהאמת זה דבר חכם?
ש: אם זה דבר חכם אם כל העניין של חכם אני לא זוכר אם זה זה.
אליעד: לא אז "זה זה" הזה אתה חושב שהוא חכם או טיפשי?
ש: אני לא חושב שזה חכם זה זה, שוב זה זה אני לא יודע.
אליעד: אז אני אגלה לך אתה יודע מה האמת האמיתית?
ש: לא.
אליעד: אתה יודע למה אתה לא יודע אותה כי היא נראית לך מאוד טיפשית. עכשיו אם אתה תצליח לחשוב בצורה כל כך מטופשת שאין הבדל בין דבר להיפוכו "מה אתה לא רואה הבדל בין דבר להיפוכו", "לא רואה", "מה אתה כל כך טיפש", "לא יודע מה זה טיפש".
ש: מה זאת אומרת דבר והיפוכו מזה זאת אומרת?
אליעד: כל פעם שיש ואין אין הבדל, אין הבדל בין דבר והיפוכו.
ש: אז זה לא טיפשי בכלל לדעתי פשוט קשה מאוד להפנים את זה.
אליעד: למה קשה להפנים את זה כי זה נראה טיפשי מדי.
ש: לא כי חינכו אותנו שאנחנו נחנך את עצמו כל החיים שלנו למשהו אחר.
אליעד: מי זה אותנו.
ש: אותי.
אליעד: אם היית רואה מישהו שאומר לך שלא אכפת לו אם יש או אין לו לא היית אומר שהוא משוגע?
ש: לא ממש לא, הייתי אומר שהוא חושב הרבה יותר נכון.
אליעד: עכשיו אתה ברחוב הולך ורואה הומלס אתה רואה מישהו שעוצר ואומר, הומלס ככה שוכב וזה.
ש: לא ממש לא.
אליעד: רגע תעצור רגע, אתה רואה הומלס ואתה רואה מישהו שעוצר לידו עם רכב מוציא ערימה של שטרות מביא להומלס וההומלס אומר לו "עזוב אותי" לוקח את הכסף וזורק, מה היית אומר על ההומלס הזה שמה הוא, היית אומר שהוא משוגע?
ש: לא.
אליעד: רגע ואז היית רואה את ההומלס הזה הולך לאנשים ממשיך לבקש מהם כסף ואז היית אומר לו "אז תיקח את הכסף" הוא אומר לך "לא אבל מה זה ייתן לי, מה זה ייתן לי שיהיה לי כסף", אתה אומר לו "מה אבל מה אתה לא רואה שזה" אבל היית אומר לו זה דבר והיפוכו כי מצד אחד אתה אומר שאתה רוצה את הכסף אתה ממשיך לאסוף אותו ומצד שני אתה אומר שאתה לא שהכסף לא ייתן לך כלום זה דבר והיפוכו, הוא אומר לך "מה דבר והיפוכו אל תבלבל לי את המוח בדבר והיפוכו אין דבר והיפוכו".
ש: אני אגיד לך אני לא הייתי חושב שהוא טיפש או...