מפחד ללמוד לשכנע, מפחד לעשות מניפולציות, מניפולציות רעות, מניפולציות טובות, פחד לפגוע באנשים, איך להשפיע על אנשים? השפעה על אנשים, שליטה באנשים, לגרום לאנשים לעשות כרצונך
למה אנשים חוששים ללמוד טכניקות לשכנוע ומניפולציות?
אנשים רבים חוששים ללמוד טכניקות של שכנוע והשפעה על אחרים מתוך פחד פנימי וחשש מוסרי שפעולות אלו עשויות לגרום נזק לאחרים. החשש הזה בדרך כלל מתבסס על כך שהאדם אינו בטוח ביכולת שלו לשלוט באותן שיטות בצורה טובה ונכונה. אליעד כהן מסביר שהפחד הזה לא צריך להטריד, מאחר וברוב המקרים, האדם לא באמת יוכל להשתמש בטכניקות האלה בעוצמה וביעילות שהוא חושב שיש להן. אליעד נותן דוגמה משעשעת על אדם שאומר לשוורצנגר, "לא הייתי רוצה להיראות כמוך", ושוורצנגר עונה לו: "אל תדאג, גם לא תוכל". המסר הוא שאנשים פוחדים ממיומנות שאין להם באמת את היכולת או את הכוח לממש אותה, ולכן הפחד הזה אינו רלוונטי.
האם זה נכון לפחד לפגוע באחרים באמצעות שכנוע?
לפי אליעד כהן, אנשים שחוששים לגרום נזק לאחרים דרך מניפולציות ושכנוע בדרך כלל מחזיקים בפחד הזה כי הם חוששים שגם הם עצמם יפגעו ממניפולציות דומות. כלומר, הפחד הוא בעצם השתקפות פנימית של האדם, שמעיד על עצמו שהוא לא לגמרי בטוח בכוונותיו הטובות. אליעד מדגיש שאם האדם היה בטוח בכוונותיו והיה שלם עם עצמו באופן מלא, הוא לא היה פוחד להשתמש ביכולות השכנוע שלו, מאחר והוא היה יודע באופן ודאי שהוא עושה טוב לאחרים. בנוסף, הוא נותן הסבר עמוק יותר ואומר, שאם אדם חושש להשתמש בכוח כזה, הדבר מעיד שהוא לא שלם עם עצמו וחושש שישתמש בכוח זה לרעה.
מהו התנאי שאלוהים נותן לאדם את הכוח להשפיע על אחרים?
אליעד כהן מצטט רעיון מתוך רבי נחמן מברסלב שאומר שאלוהים לא נותן לאדם את ה"מלוכה" ואת ה"הנהגה" (הכוח לשלוט ולהשפיע) אלא אם כן הוא בטוח שאותו אדם לא ינצל את הכוח לרעה. כדי לקבל כוח השפעה ושליטה מוחלט על אנשים, האדם צריך להגיע למצב שהוא מוותר לגמרי על הרצונות האישיים שלו ופועל אך ורק לטובת הזולת. במצב כזה, בו אדם באמת פועל אך ורק לטובת האחרים ולא לטובתו שלו, למעשה הוא נהיה כמו אלוהים. כשהאדם מוותר על הרצונות האישיים שלו לחלוטין ופועל רק בשביל הרצונות של האחרים, כל מה שקורה בעולם כבר הופך להיות "רצונו", משום שאין לו שום רצון עצמי שמתנגד למה שקורה בפועל. זהו מצב אידיאלי שבו לאדם יש שליטה מוחלטת, מפני שברגע שאין לו שום התנגדות למציאות, הוא הופך את עצמו למצב שהכל נעשה לפי רצונו - שהוא הרצון של האחר.
למה אדם מפחד לגרום לאדם אחר להתאהב בו?
דוגמה נוספת שמביא אליעד היא על אדם שמפחד לגרום לבחורה להתאהב בו בעזרת מניפולציות. הוא מסביר שהבעיה היא לא בעצם השימוש בשכנוע, אלא העובדה שאדם כזה הוא תלותי ומפחד מהתגובה של הזולת אליו. אם האדם היה מספיק חזק ובטוח בעצמו, הוא היה מסוגל להשפיע על אנשים אחרים, ולא היה מרגיש פחד מכך שהוא פוגע בחופש הבחירה שלהם. אבל הבעיה האמיתית היא שהאדם אינו בטוח בעצמו מספיק ולכן מפחד שהוא בעצמו ייפגע אם אנשים אחרים ישתמשו עליו במניפולציות דומות.
מה הבעיה בלקחת אחריות על אנשים אחרים או פרויקטים גדולים?
בעיה נוספת שעולה היא שאנשים חוששים לקחת אחריות על אחרים או על דברים גדולים כי הם מפחדים שהם לא מספיק טובים ולא מספיק אחראים. כאן אליעד כהן מסביר שכדי לקחת אחריות על אנשים אחרים, האדם חייב קודם כל להיות בטוח ושלם עם ההחלטות שהוא מקבל עבור עצמו. אדם שלא שלם עם ההחלטות של עצמו ולא בטוח שהוא תמיד פועל לטובת עצמו, תמיד יחשוש לקבל החלטות עבור אחרים, כי הוא לא יודע אם הוא יעשה להם טוב...
אנשים רבים חוששים ללמוד טכניקות של שכנוע והשפעה על אחרים מתוך פחד פנימי וחשש מוסרי שפעולות אלו עשויות לגרום נזק לאחרים. החשש הזה בדרך כלל מתבסס על כך שהאדם אינו בטוח ביכולת שלו לשלוט באותן שיטות בצורה טובה ונכונה. אליעד כהן מסביר שהפחד הזה לא צריך להטריד, מאחר וברוב המקרים, האדם לא באמת יוכל להשתמש בטכניקות האלה בעוצמה וביעילות שהוא חושב שיש להן. אליעד נותן דוגמה משעשעת על אדם שאומר לשוורצנגר, "לא הייתי רוצה להיראות כמוך", ושוורצנגר עונה לו: "אל תדאג, גם לא תוכל". המסר הוא שאנשים פוחדים ממיומנות שאין להם באמת את היכולת או את הכוח לממש אותה, ולכן הפחד הזה אינו רלוונטי.
האם זה נכון לפחד לפגוע באחרים באמצעות שכנוע?
לפי אליעד כהן, אנשים שחוששים לגרום נזק לאחרים דרך מניפולציות ושכנוע בדרך כלל מחזיקים בפחד הזה כי הם חוששים שגם הם עצמם יפגעו ממניפולציות דומות. כלומר, הפחד הוא בעצם השתקפות פנימית של האדם, שמעיד על עצמו שהוא לא לגמרי בטוח בכוונותיו הטובות. אליעד מדגיש שאם האדם היה בטוח בכוונותיו והיה שלם עם עצמו באופן מלא, הוא לא היה פוחד להשתמש ביכולות השכנוע שלו, מאחר והוא היה יודע באופן ודאי שהוא עושה טוב לאחרים. בנוסף, הוא נותן הסבר עמוק יותר ואומר, שאם אדם חושש להשתמש בכוח כזה, הדבר מעיד שהוא לא שלם עם עצמו וחושש שישתמש בכוח זה לרעה.
מהו התנאי שאלוהים נותן לאדם את הכוח להשפיע על אחרים?
אליעד כהן מצטט רעיון מתוך רבי נחמן מברסלב שאומר שאלוהים לא נותן לאדם את ה"מלוכה" ואת ה"הנהגה" (הכוח לשלוט ולהשפיע) אלא אם כן הוא בטוח שאותו אדם לא ינצל את הכוח לרעה. כדי לקבל כוח השפעה ושליטה מוחלט על אנשים, האדם צריך להגיע למצב שהוא מוותר לגמרי על הרצונות האישיים שלו ופועל אך ורק לטובת הזולת. במצב כזה, בו אדם באמת פועל אך ורק לטובת האחרים ולא לטובתו שלו, למעשה הוא נהיה כמו אלוהים. כשהאדם מוותר על הרצונות האישיים שלו לחלוטין ופועל רק בשביל הרצונות של האחרים, כל מה שקורה בעולם כבר הופך להיות "רצונו", משום שאין לו שום רצון עצמי שמתנגד למה שקורה בפועל. זהו מצב אידיאלי שבו לאדם יש שליטה מוחלטת, מפני שברגע שאין לו שום התנגדות למציאות, הוא הופך את עצמו למצב שהכל נעשה לפי רצונו - שהוא הרצון של האחר.
למה אדם מפחד לגרום לאדם אחר להתאהב בו?
דוגמה נוספת שמביא אליעד היא על אדם שמפחד לגרום לבחורה להתאהב בו בעזרת מניפולציות. הוא מסביר שהבעיה היא לא בעצם השימוש בשכנוע, אלא העובדה שאדם כזה הוא תלותי ומפחד מהתגובה של הזולת אליו. אם האדם היה מספיק חזק ובטוח בעצמו, הוא היה מסוגל להשפיע על אנשים אחרים, ולא היה מרגיש פחד מכך שהוא פוגע בחופש הבחירה שלהם. אבל הבעיה האמיתית היא שהאדם אינו בטוח בעצמו מספיק ולכן מפחד שהוא בעצמו ייפגע אם אנשים אחרים ישתמשו עליו במניפולציות דומות.
מה הבעיה בלקחת אחריות על אנשים אחרים או פרויקטים גדולים?
בעיה נוספת שעולה היא שאנשים חוששים לקחת אחריות על אחרים או על דברים גדולים כי הם מפחדים שהם לא מספיק טובים ולא מספיק אחראים. כאן אליעד כהן מסביר שכדי לקחת אחריות על אנשים אחרים, האדם חייב קודם כל להיות בטוח ושלם עם ההחלטות שהוא מקבל עבור עצמו. אדם שלא שלם עם ההחלטות של עצמו ולא בטוח שהוא תמיד פועל לטובת עצמו, תמיד יחשוש לקבל החלטות עבור אחרים, כי הוא לא יודע אם הוא יעשה להם טוב...
- איך להשפיע על אנשים?
- האם מניפולציות הן טובות או רעות?
- למה אנשים מפחדים ממניפולציות?
- איך לגרום לאחרים לעשות כרצונך?
- איך להתגבר על פחד משכנוע?
- מהו התנאי לשליטה באנשים?
- האם אפשר לפעול בלי אינטרס אישי?
אז מה אתה בעצם אומר שמה אתה חושש.
ש: אני אומר שאני חושש להפעיל איזשהם מניפולציות נניח על אנשים כדי נניח למשל לגרום להם להרגיש טוב ולהתנהג בהתאם.
אליעד: אתה כאילו או שכשאני מלמד אותך נגיד שיטות איך לשלוט במוח של אנשים אתה עולה בך פחד.
ש: עולה לי פחד להשתמש בזה.
אליעד: אז קודם כל אתה לא צריך לפחד מזה כי אתה לא תצליח לעשות את זה, סתם יש משפט כזה שמישהו אמר כאילו זה כמו לשוורצנגר אתה יודע לא הייתי רוצה להיראות כמוך אמר לו אל תדאג אתה גם לא יכול, עכשיו תקשיב יש פה כמה חלקים קודם כל יש את החלק של להבין את הנוסחה ויש את החלק שבזמן אמת תוך כדי שאתה מדבר עם הבן אדם אתה יודע לעשות את כל החישובים האלה בראש כי בדרך כלל מה שקורה במחשבים איטיים שאתה חושב על מה הוא מדבר איתך אבל אם יש לך מחשב מהיר אתה יכול לעשות מלא חישובים בראש אבל בא נניח שאתה יכול לעשות את החישובים האלה בראש ממה אתה מפחד.
ש: יש לי איזה קטע מצפוני עם זה כאילו יש לי איזשהו מחסום מצפוני עם הדבר הזה.
אליעד: עכשיו תקשיב יש משפט ברבי נחמן שהוא אומר שלא נותנים לבן אדם את המלוכה ואת ההנהגה אלא אם כן יודעים כאילו אלוהים לא יתן לך להיות מלך אלא אם כן הוא יודע שאתה לא תשתמש במלוכה שלך לרעה במלוכה שהוא יתן לך לרעה, זאת אומרת כזה דבר אלוהים יכול לתת לך אפשרות להיות כמוהו ממש שתהיה כמוהו שמה שירצה שיקרה יקרה שמעת.
ש: כן.
אליעד: אתה לא צריך ללמוד טכניקות כאלה טכניקות כאלה זה למפגרים אתה יודע מה השיטה האמיתית לגרום למישהו לחשוב משהו לרצות שהוא יחשוב את זה מאוד פשוט אם אתה אלוהים כל מה שאתה רוצה קורה נכון, עכשיו יש בעולם שלנו כוח שכל מה שאתה רוצה יקרה ואלוהים יכול לתת לך את הכוח הזה אבל למה הוא לא נותן לך את הכוח הזה כי הוא אומר "אתה אני חושב אם אני נותן לך את הכוח הזה אתה משמיד את העולם" יש כזה "ברוס הגדול מכולם" סרט שהוא יום אחד מתלונן על אלוהים למה אתה כאילו הוא מערער על אלוהים שאלוהים לא מנהל את העולם נכון ואז אלוהים אומר לו "אין בעיה אני אתן לך עכשיו אתה תהיה אלוהים" ואז הוא אומר "אין בעיה אני אעשה את העולם יותר טוב" טיק טק העולם מתחיל להיחרב.
עכשיו שנייה עכשיו מה זה אומר קודם כל שזה נכון זאת אומרת שבעולם אידיאלי אתה צריך להגיע למצב שאתה לא תשתמש בכוחות שלך לרעה הוא רק בשביל לעשות טוב לאנשים אף פעם לא בשביל לדפוק אותם.
ש: למה אלוהים עושה רק טוב לנו?
אליעד: כן.
ש: כן טוב.
אליעד: אבל זה מטאפורות הכל, הלאה זה הבנת?
ש: כן.
אליעד: עכשיו אתה כנראה עדיין יש לך תככים ומזימות ואתה חושש מעצמך אתה לא שלם עם עצמך אם היית בטוח שאתה בן אדם טוב אז מה יכול לקרות מה אתה תעשה למישהו רע, זה דבר אחד אם אתה רוצה שנגלגל את זה עוד קדימה אחת הסיבות שאתה מפחד לעשות מניפולציות על אנשים כי אתה מפחד שיעשו עליך מניפולציות הרי זאת השתקפות שלך אתה מפחד שעושים עליך מניפולציות וזה עושה לך רע אז אתה לא רוצה לעשות מניפולציות על אנשים כי זה יעשה לך רע כי תחשוב שעושים עליך מניפולציות. הבנת האם אתה מסוגל לדמיין את עצמך רוצה ממישהו משהו מאוד ושאתה יכול ברצון שלך לגרום לו לעשות את מה שאתה רוצה ואתה עדיין אומר אני לא עושה את זה כי אני רוצה שתהיה לו בחירה חופשית?
ש: כן.
אליעד: סבבה אז מה הבעיה הבנת?
ש: הבנתי.
אליעד: אז מה הבעיה יותר מזה שאתה רואה מישהו שאתה רוצה שהוא יעשה משהו הוא בא לעשות את הדבר הזה ואתה אומר "לא אולי הוא לא שלם עם זה אני אשתול מחשבה שלא יעשה את זה כדי שרק אם הוא בטוח רוצה לעשות את זה שהוא יעשה את זה" למרות שאתה רוצה שהוא יעשה את זה והוא כבר בא לעשות את זה.
ש: זה כן.
אליעד: אז אתה צדיק אמיתי מה הבעיה איפה אתה רואה בעיה?
ש: שתיים.
אליעד: שתי בעיות כבר הגענו.
ש: אחת זה במקרה נניח שיש נניח וידאו איך לגרום לבחורה להתאהב בך.
אליעד: נכון מה הבעיה בזה זה כמו איך לגרום לך להתאהב בעצמך זה אותו דבר.
ש: אוקי זה אחד.
אליעד: רגע מה לא הבנתי את השאלה אבל מה השאלה?
ש: אוקי אני אגיד לך נניח אחד זה אני אומר למה שאני אגרום למישהי להתאהב בי.
אליעד: אל תגרום.
ש: אתה מבין זה אחד.
אליעד: לא אני לא הבנתי את השאלה.
ש: כאילו למה שאני אגרום למישהי להתאהב בי אם היא לא אוהבת אותי למה שאני אגרום לה להתאהב בי?
אליעד: כי אתה רוצה שהיא תאהב אותך בא נגיד אף פעם לא אהבת מישהי מספיק כדי לרצות שהיא תאהב אותך אולי למרות שהיא לא אוהבת אותך גם יכול להיות.
ש: אוקי אז זה למשל מתנגש לי עם המצפון על דבר כזה למשל.
אליעד: לא הבנתי מה אתה שואל ואומר בכלל.
ש: לדוגמא לגרום למישהו לעשות משהו שהוא מאה אחוז בשביל שיהיה לי טוב דבר שלי יש בעיה עם זה.
אליעד: אז אתה גם מתוסבך.
ש: שזה רק אינטרס שלי כאילו.
אליעד: אז אתה גם מתוסבך למה מתוסבך כי אתה בעצם תלוי במישהו אחר כדי שיהיה לך טוב אתה לא יכול לעשות לעצמך, אם אתה כל כך חכם בלשכנע אותו לעשות את מה שאתה רוצה תשכנע את עצמך להרגיש טוב בלעדיו תראה הבנת.
ש: תראה אוקי אבל בדרך כלל זה מה שקורה.
אליעד: סבבה אז מה הבעיה.
ש: אז אתה אומר שאין בעיה אוקי אז בא ניקח בסדר.
אליעד: כן משהו אחר.
ש: משהו אחר שאמרת שאם אלוהים לא היה בטוח בך אז הוא היה נותן לך את הכוח הזה.
אליעד: נכון מאה אחוז.
ש: אני לא מספיק בטוח בעצמי בשביל לקחת אחריות על איזשהו מישהו או משהו בא נגיד על איזשהו משהו מסוים כי אני חושב שאני אחריב אותו בעצמי אני לא לוקח על עצמי אחריות למשל לבנות בית כי אני חושב שניפרד אתה מבין עזוב את אלוהים יש לי בעיה עם עצמי בקטע הזה.
אליעד: אז מה השאלה אז אני אלמד אותך איך לבנות את הבית מה הבעיה.
ש: זאת הבעיה.
אליעד: זאת הבעיה?
ש: זאת בעיה יותר מדויקת.
אליעד: זאת בעיה יותר מדויקת?
ש: כן.
אליעד: אז מה הבעיה אז היא יותר מדויקת.
ש: אני חושב שזה שתיהן אותו דבר.
אליעד: עכשיו אני סתם מבלבל איתך כאילו עברנו לסתם משחקי מילים, לא הבנתי מה אתה רוצה עכשיו אתה שואל שאלה אתה אומר משפט עם סימן שאלה בסוף?
ש: כן.
אליעד: מה השאלה שלום מה השאלה?
ש: איך אני מגיע למצב שאני ראוי שאני אחשוב שאני יכול לקחת על עצמי אחריות על משהו.
אליעד: אל תיקח אחריות למה לך לקחת אחריות?
ש: כי זאת מטרה שמציקה לי כי אני רוצה את המלכות אוקי אתה אמרת אם אני רוצה את המלכות אז אני צריך להרגיש שאני ראוי למלכות.
אליעד: לא זה לא אמרתי אמרתי אם אלוהים יחשוב שאתה ראוי הוא יתן לך אתה יודע ממה תלוי ראוי שאתה לא יהיה לך אינטרס שאתה לא תהיה אינטרסנט בזה זה תלוי, אתה צריך להגיע למצב שאתה לא משתמש בכוח שנותנים לך לטובתך האישית אלא רק בשביל לעשות טוב לאחרים.
ש: גם סיפור.
אליעד: זה דימוי זה סתם דימוי אבל מה האמת שאם תצליח להגיע לזה גם יהיה לך כוח זה הכל דימויים לא משנה בא נגיד בשביל להגיע למצב שלא אכפת לך שאתה פועל רק לטובתם של אחרים זה כמו להגיד שאין לך שום רצון עצמי אם אין לך שום רצון עצמי זה אומר שהפכת להיות אלוהים כבר כי אתה כבר לפני הרצון של עצמך אם אתה לפני הרצון של עצמך אתה כבר אלוהים אם אתה כבר אלוהים אתה בכל מקרה כל מה שאתה רוצה קורה, זה מדברים שהם נכונים המשפטים האלה נכונים בכל מקרה.
ש: אם זה רק בשביל אחרים.
אליעד: לא משנה טוב הלאה מה השאלה איפה השאלה?
ש: אתה אמרת אוקי שאני צריך.
אליעד: קודם כל אתה לא צריך כלום בדיל כפי שרבי נחמן ציין אותו לא נותנים לך את המלוכה ואת ההנהגה כדי שלא תשתמש בה לטובתך האישית זה מה שהוא אמר הלאה.
ש: סבבה עכשיו אני נניח רוצה לבוא ולעזור למישהו במשהו אוקי אבל אני מרגיש שיכול להיות שיותר סיכויים שאני אזיק...
ש: אני אומר שאני חושש להפעיל איזשהם מניפולציות נניח על אנשים כדי נניח למשל לגרום להם להרגיש טוב ולהתנהג בהתאם.
אליעד: אתה כאילו או שכשאני מלמד אותך נגיד שיטות איך לשלוט במוח של אנשים אתה עולה בך פחד.
ש: עולה לי פחד להשתמש בזה.
אליעד: אז קודם כל אתה לא צריך לפחד מזה כי אתה לא תצליח לעשות את זה, סתם יש משפט כזה שמישהו אמר כאילו זה כמו לשוורצנגר אתה יודע לא הייתי רוצה להיראות כמוך אמר לו אל תדאג אתה גם לא יכול, עכשיו תקשיב יש פה כמה חלקים קודם כל יש את החלק של להבין את הנוסחה ויש את החלק שבזמן אמת תוך כדי שאתה מדבר עם הבן אדם אתה יודע לעשות את כל החישובים האלה בראש כי בדרך כלל מה שקורה במחשבים איטיים שאתה חושב על מה הוא מדבר איתך אבל אם יש לך מחשב מהיר אתה יכול לעשות מלא חישובים בראש אבל בא נניח שאתה יכול לעשות את החישובים האלה בראש ממה אתה מפחד.
ש: יש לי איזה קטע מצפוני עם זה כאילו יש לי איזשהו מחסום מצפוני עם הדבר הזה.
אליעד: עכשיו תקשיב יש משפט ברבי נחמן שהוא אומר שלא נותנים לבן אדם את המלוכה ואת ההנהגה אלא אם כן יודעים כאילו אלוהים לא יתן לך להיות מלך אלא אם כן הוא יודע שאתה לא תשתמש במלוכה שלך לרעה במלוכה שהוא יתן לך לרעה, זאת אומרת כזה דבר אלוהים יכול לתת לך אפשרות להיות כמוהו ממש שתהיה כמוהו שמה שירצה שיקרה יקרה שמעת.
ש: כן.
אליעד: אתה לא צריך ללמוד טכניקות כאלה טכניקות כאלה זה למפגרים אתה יודע מה השיטה האמיתית לגרום למישהו לחשוב משהו לרצות שהוא יחשוב את זה מאוד פשוט אם אתה אלוהים כל מה שאתה רוצה קורה נכון, עכשיו יש בעולם שלנו כוח שכל מה שאתה רוצה יקרה ואלוהים יכול לתת לך את הכוח הזה אבל למה הוא לא נותן לך את הכוח הזה כי הוא אומר "אתה אני חושב אם אני נותן לך את הכוח הזה אתה משמיד את העולם" יש כזה "ברוס הגדול מכולם" סרט שהוא יום אחד מתלונן על אלוהים למה אתה כאילו הוא מערער על אלוהים שאלוהים לא מנהל את העולם נכון ואז אלוהים אומר לו "אין בעיה אני אתן לך עכשיו אתה תהיה אלוהים" ואז הוא אומר "אין בעיה אני אעשה את העולם יותר טוב" טיק טק העולם מתחיל להיחרב.
עכשיו שנייה עכשיו מה זה אומר קודם כל שזה נכון זאת אומרת שבעולם אידיאלי אתה צריך להגיע למצב שאתה לא תשתמש בכוחות שלך לרעה הוא רק בשביל לעשות טוב לאנשים אף פעם לא בשביל לדפוק אותם.
ש: למה אלוהים עושה רק טוב לנו?
אליעד: כן.
ש: כן טוב.
אליעד: אבל זה מטאפורות הכל, הלאה זה הבנת?
ש: כן.
אליעד: עכשיו אתה כנראה עדיין יש לך תככים ומזימות ואתה חושש מעצמך אתה לא שלם עם עצמך אם היית בטוח שאתה בן אדם טוב אז מה יכול לקרות מה אתה תעשה למישהו רע, זה דבר אחד אם אתה רוצה שנגלגל את זה עוד קדימה אחת הסיבות שאתה מפחד לעשות מניפולציות על אנשים כי אתה מפחד שיעשו עליך מניפולציות הרי זאת השתקפות שלך אתה מפחד שעושים עליך מניפולציות וזה עושה לך רע אז אתה לא רוצה לעשות מניפולציות על אנשים כי זה יעשה לך רע כי תחשוב שעושים עליך מניפולציות. הבנת האם אתה מסוגל לדמיין את עצמך רוצה ממישהו משהו מאוד ושאתה יכול ברצון שלך לגרום לו לעשות את מה שאתה רוצה ואתה עדיין אומר אני לא עושה את זה כי אני רוצה שתהיה לו בחירה חופשית?
ש: כן.
אליעד: סבבה אז מה הבעיה הבנת?
ש: הבנתי.
אליעד: אז מה הבעיה יותר מזה שאתה רואה מישהו שאתה רוצה שהוא יעשה משהו הוא בא לעשות את הדבר הזה ואתה אומר "לא אולי הוא לא שלם עם זה אני אשתול מחשבה שלא יעשה את זה כדי שרק אם הוא בטוח רוצה לעשות את זה שהוא יעשה את זה" למרות שאתה רוצה שהוא יעשה את זה והוא כבר בא לעשות את זה.
ש: זה כן.
אליעד: אז אתה צדיק אמיתי מה הבעיה איפה אתה רואה בעיה?
ש: שתיים.
אליעד: שתי בעיות כבר הגענו.
ש: אחת זה במקרה נניח שיש נניח וידאו איך לגרום לבחורה להתאהב בך.
אליעד: נכון מה הבעיה בזה זה כמו איך לגרום לך להתאהב בעצמך זה אותו דבר.
ש: אוקי זה אחד.
אליעד: רגע מה לא הבנתי את השאלה אבל מה השאלה?
ש: אוקי אני אגיד לך נניח אחד זה אני אומר למה שאני אגרום למישהי להתאהב בי.
אליעד: אל תגרום.
ש: אתה מבין זה אחד.
אליעד: לא אני לא הבנתי את השאלה.
ש: כאילו למה שאני אגרום למישהי להתאהב בי אם היא לא אוהבת אותי למה שאני אגרום לה להתאהב בי?
אליעד: כי אתה רוצה שהיא תאהב אותך בא נגיד אף פעם לא אהבת מישהי מספיק כדי לרצות שהיא תאהב אותך אולי למרות שהיא לא אוהבת אותך גם יכול להיות.
ש: אוקי אז זה למשל מתנגש לי עם המצפון על דבר כזה למשל.
אליעד: לא הבנתי מה אתה שואל ואומר בכלל.
ש: לדוגמא לגרום למישהו לעשות משהו שהוא מאה אחוז בשביל שיהיה לי טוב דבר שלי יש בעיה עם זה.
אליעד: אז אתה גם מתוסבך.
ש: שזה רק אינטרס שלי כאילו.
אליעד: אז אתה גם מתוסבך למה מתוסבך כי אתה בעצם תלוי במישהו אחר כדי שיהיה לך טוב אתה לא יכול לעשות לעצמך, אם אתה כל כך חכם בלשכנע אותו לעשות את מה שאתה רוצה תשכנע את עצמך להרגיש טוב בלעדיו תראה הבנת.
ש: תראה אוקי אבל בדרך כלל זה מה שקורה.
אליעד: סבבה אז מה הבעיה.
ש: אז אתה אומר שאין בעיה אוקי אז בא ניקח בסדר.
אליעד: כן משהו אחר.
ש: משהו אחר שאמרת שאם אלוהים לא היה בטוח בך אז הוא היה נותן לך את הכוח הזה.
אליעד: נכון מאה אחוז.
ש: אני לא מספיק בטוח בעצמי בשביל לקחת אחריות על איזשהו מישהו או משהו בא נגיד על איזשהו משהו מסוים כי אני חושב שאני אחריב אותו בעצמי אני לא לוקח על עצמי אחריות למשל לבנות בית כי אני חושב שניפרד אתה מבין עזוב את אלוהים יש לי בעיה עם עצמי בקטע הזה.
אליעד: אז מה השאלה אז אני אלמד אותך איך לבנות את הבית מה הבעיה.
ש: זאת הבעיה.
אליעד: זאת הבעיה?
ש: זאת בעיה יותר מדויקת.
אליעד: זאת בעיה יותר מדויקת?
ש: כן.
אליעד: אז מה הבעיה אז היא יותר מדויקת.
ש: אני חושב שזה שתיהן אותו דבר.
אליעד: עכשיו אני סתם מבלבל איתך כאילו עברנו לסתם משחקי מילים, לא הבנתי מה אתה רוצה עכשיו אתה שואל שאלה אתה אומר משפט עם סימן שאלה בסוף?
ש: כן.
אליעד: מה השאלה שלום מה השאלה?
ש: איך אני מגיע למצב שאני ראוי שאני אחשוב שאני יכול לקחת על עצמי אחריות על משהו.
אליעד: אל תיקח אחריות למה לך לקחת אחריות?
ש: כי זאת מטרה שמציקה לי כי אני רוצה את המלכות אוקי אתה אמרת אם אני רוצה את המלכות אז אני צריך להרגיש שאני ראוי למלכות.
אליעד: לא זה לא אמרתי אמרתי אם אלוהים יחשוב שאתה ראוי הוא יתן לך אתה יודע ממה תלוי ראוי שאתה לא יהיה לך אינטרס שאתה לא תהיה אינטרסנט בזה זה תלוי, אתה צריך להגיע למצב שאתה לא משתמש בכוח שנותנים לך לטובתך האישית אלא רק בשביל לעשות טוב לאחרים.
ש: גם סיפור.
אליעד: זה דימוי זה סתם דימוי אבל מה האמת שאם תצליח להגיע לזה גם יהיה לך כוח זה הכל דימויים לא משנה בא נגיד בשביל להגיע למצב שלא אכפת לך שאתה פועל רק לטובתם של אחרים זה כמו להגיד שאין לך שום רצון עצמי אם אין לך שום רצון עצמי זה אומר שהפכת להיות אלוהים כבר כי אתה כבר לפני הרצון של עצמך אם אתה לפני הרצון של עצמך אתה כבר אלוהים אם אתה כבר אלוהים אתה בכל מקרה כל מה שאתה רוצה קורה, זה מדברים שהם נכונים המשפטים האלה נכונים בכל מקרה.
ש: אם זה רק בשביל אחרים.
אליעד: לא משנה טוב הלאה מה השאלה איפה השאלה?
ש: אתה אמרת אוקי שאני צריך.
אליעד: קודם כל אתה לא צריך כלום בדיל כפי שרבי נחמן ציין אותו לא נותנים לך את המלוכה ואת ההנהגה כדי שלא תשתמש בה לטובתך האישית זה מה שהוא אמר הלאה.
ש: סבבה עכשיו אני נניח רוצה לבוא ולעזור למישהו במשהו אוקי אבל אני מרגיש שיכול להיות שיותר סיכויים שאני אזיק...