כסף למנטורים, מניפולציות של מנטורים לכסף, מנטור שרוצה כסף, למה אתה מבקש ממני כסף? למה זה כל כך יקר? רוצה ממך כסף כדי לעזור לך, לא רוצה את הכסף שלך, לא צריך את הכסף שלך, אינטרסים של מנטורים, אושר וכסף, לשלם כסף למנטור, מנטור לכסף
למה מנטורים מבקשים הרבה כסף ואיך לזהות מניפולציה?
אליעד כהן מסביר על תופעת המנטורים המבקשים כסף רב תמורת העזרה שהם מציעים, תוך שהוא מתייחס במיוחד למניפולציה נפוצה שבה מנטורים טוענים שהם אינם רוצים את הכסף לעצמם, אלא לטובת האדם שהם עוזרים לו. אליעד מבהיר שהדרישה לכסף, גם אם מדובר בהרבה מאוד כסף, היא לגיטימית בפני עצמה ואין כל פסול בכך שמנטור יבקש תמורה כספית עבור שירותיו. הטענה הבעייתית בעיניו היא כאשר מנטור טוען שהוא כלל לא זקוק לכסף עבור עצמו, ושהמטרה היחידה שלו בלקיחת הכסף היא לעזור לאדם שפונה אליו.
לדברי אליעד, אמירה נפוצה של מנטורים היא "אני לוקח ממך כסף, אבל לא בשבילי, אלא בשבילך, כדי שהעצות שלי ייכנסו לך למוח טוב יותר". הוא מדגיש שהמניפולציה כאן היא בכך שהמנטור מציג את עצמו כאילו הוא עושה טובה גדולה לאדם בכך שהוא לוקח ממנו כסף רב. מנטורים רבים משתמשים בטענה זו כדי להצדיק את המחירים הגבוהים שהם דורשים, תוך ניסיון לשכנע את הלקוח שזו למעשה פעולה שנעשית לטובתו האישית, ללא כל אינטרס של המנטור עצמו.
איך לבדוק אם המנטור באמת אינו מעוניין בכסף לעצמו?
כדי לחשוף את המניפולציה, אליעד מציע דרך פשוטה וברורה לבדוק את הטענה הזו: אם מנטור אומר שהוא לוקח את הכסף רק עבור טובת הלקוח ולא עבור עצמו, הלקוח יכול להציע שהכסף, במקום להגיע למנטור, יתרם לגורם שלישי, כמו עמותה למען ילדים רעבים, נשים מוכות או כל גוף צדקה אחר. אם הכסף באמת לא חשוב למנטור והוא לוקח אותו אך ורק לטובת הלקוח, אין סיבה שהמנטור לא יסכים לכך.
אליעד מדגיש את הנקודה: אפשר אפילו להציע למנטור לקחת את הכסף ולזרוק אותו לים או לפח, בתור ניסוי קיצוני. המבחן הזה יבהיר במהירות אם המנטור באמת אינו מעוניין בכסף לעצמו. אם המנטור לא יסכים לתרום או לזרוק את הכסף, זה מעיד בבירור על כך שהוא אכן מעוניין שהכסף יגיע אליו, ולכן ההצהרה שהכסף אינו חשוב לו ושזה רק לטובת הלקוח מתגלה כמניפולציה.
מדוע חשוב להבין את המניפולציה הזו?
אליעד מציין שוב ושוב שאין לו התנגדות לכך שמנטורים יבקשו ויקבלו כסף רב. הוא מבין שייתכן ויש תועלת פסיכולוגית משמעותית בתשלום גבוה למנטור, וכי עצם העובדה שהלקוח משלם סכום גבוה עשויה לגרום לו לקחת את העצות יותר ברצינות, ולכן להפיק תועלת רבה יותר מהן. אין לו בעיה עם עצם הגבייה הכספית, אלא עם הצביעות שבה מנטור מכריז כביכול שהכסף לא נועד עבורו, בעוד שהמציאות היא אחרת.
האם נכון לבקש עזרה בחינם מאלוהים?
אליעד גם מזכיר את האופציה ההומוריסטית והאירונית לפנות לעזרה חינמית מאלוהים, במקום לשלם למנטור. אם המנטור מבקש סכומים גבוהים מאוד ואין אפשרות או רצון לשלם לו, תמיד אפשר לנסות לפנות לאלוהים שהוא "כל יכול, לא צריך לאכול ולא לשתות, ויכול לעזור לך בחינם". זהו טיעון אירוני הבא להדגיש את האבסורד שבטענות מסוימות של מנטורים, הרוצים להצדיק לקיחת כסף רב, לכאורה לטובת הלקוח בלבד.
מה לסיכום מומלץ לעשות כשמנטור מבקש כסף רב בטענה שהוא לא לעצמו?
אליעד מסכם ואומר כי המבחן הוא פשוט: אם המנטור מתעקש שהכסף לא מיועד עבורו, אפשר פשוט להציע לשלם לגורם שלישי או אפילו לזרוק את הכסף לפח. תגובת המנטור תחשוף מיידית את המניפולציה. הוא מדגיש שוב שהבעיה אינה בתשלום או במחיר הגבוה, אלא בשימוש במניפולציה שנועדה לגרום ללקוח להרגיש כאילו הוא מקבל טובה מיוחדת ומפתיעה מהמנטור.
אליעד כהן מסביר על תופעת המנטורים המבקשים כסף רב תמורת העזרה שהם מציעים, תוך שהוא מתייחס במיוחד למניפולציה נפוצה שבה מנטורים טוענים שהם אינם רוצים את הכסף לעצמם, אלא לטובת האדם שהם עוזרים לו. אליעד מבהיר שהדרישה לכסף, גם אם מדובר בהרבה מאוד כסף, היא לגיטימית בפני עצמה ואין כל פסול בכך שמנטור יבקש תמורה כספית עבור שירותיו. הטענה הבעייתית בעיניו היא כאשר מנטור טוען שהוא כלל לא זקוק לכסף עבור עצמו, ושהמטרה היחידה שלו בלקיחת הכסף היא לעזור לאדם שפונה אליו.
לדברי אליעד, אמירה נפוצה של מנטורים היא "אני לוקח ממך כסף, אבל לא בשבילי, אלא בשבילך, כדי שהעצות שלי ייכנסו לך למוח טוב יותר". הוא מדגיש שהמניפולציה כאן היא בכך שהמנטור מציג את עצמו כאילו הוא עושה טובה גדולה לאדם בכך שהוא לוקח ממנו כסף רב. מנטורים רבים משתמשים בטענה זו כדי להצדיק את המחירים הגבוהים שהם דורשים, תוך ניסיון לשכנע את הלקוח שזו למעשה פעולה שנעשית לטובתו האישית, ללא כל אינטרס של המנטור עצמו.
איך לבדוק אם המנטור באמת אינו מעוניין בכסף לעצמו?
כדי לחשוף את המניפולציה, אליעד מציע דרך פשוטה וברורה לבדוק את הטענה הזו: אם מנטור אומר שהוא לוקח את הכסף רק עבור טובת הלקוח ולא עבור עצמו, הלקוח יכול להציע שהכסף, במקום להגיע למנטור, יתרם לגורם שלישי, כמו עמותה למען ילדים רעבים, נשים מוכות או כל גוף צדקה אחר. אם הכסף באמת לא חשוב למנטור והוא לוקח אותו אך ורק לטובת הלקוח, אין סיבה שהמנטור לא יסכים לכך.
אליעד מדגיש את הנקודה: אפשר אפילו להציע למנטור לקחת את הכסף ולזרוק אותו לים או לפח, בתור ניסוי קיצוני. המבחן הזה יבהיר במהירות אם המנטור באמת אינו מעוניין בכסף לעצמו. אם המנטור לא יסכים לתרום או לזרוק את הכסף, זה מעיד בבירור על כך שהוא אכן מעוניין שהכסף יגיע אליו, ולכן ההצהרה שהכסף אינו חשוב לו ושזה רק לטובת הלקוח מתגלה כמניפולציה.
מדוע חשוב להבין את המניפולציה הזו?
אליעד מציין שוב ושוב שאין לו התנגדות לכך שמנטורים יבקשו ויקבלו כסף רב. הוא מבין שייתכן ויש תועלת פסיכולוגית משמעותית בתשלום גבוה למנטור, וכי עצם העובדה שהלקוח משלם סכום גבוה עשויה לגרום לו לקחת את העצות יותר ברצינות, ולכן להפיק תועלת רבה יותר מהן. אין לו בעיה עם עצם הגבייה הכספית, אלא עם הצביעות שבה מנטור מכריז כביכול שהכסף לא נועד עבורו, בעוד שהמציאות היא אחרת.
האם נכון לבקש עזרה בחינם מאלוהים?
אליעד גם מזכיר את האופציה ההומוריסטית והאירונית לפנות לעזרה חינמית מאלוהים, במקום לשלם למנטור. אם המנטור מבקש סכומים גבוהים מאוד ואין אפשרות או רצון לשלם לו, תמיד אפשר לנסות לפנות לאלוהים שהוא "כל יכול, לא צריך לאכול ולא לשתות, ויכול לעזור לך בחינם". זהו טיעון אירוני הבא להדגיש את האבסורד שבטענות מסוימות של מנטורים, הרוצים להצדיק לקיחת כסף רב, לכאורה לטובת הלקוח בלבד.
מה לסיכום מומלץ לעשות כשמנטור מבקש כסף רב בטענה שהוא לא לעצמו?
אליעד מסכם ואומר כי המבחן הוא פשוט: אם המנטור מתעקש שהכסף לא מיועד עבורו, אפשר פשוט להציע לשלם לגורם שלישי או אפילו לזרוק את הכסף לפח. תגובת המנטור תחשוף מיידית את המניפולציה. הוא מדגיש שוב שהבעיה אינה בתשלום או במחיר הגבוה, אלא בשימוש במניפולציה שנועדה לגרום ללקוח להרגיש כאילו הוא מקבל טובה מיוחדת ומפתיעה מהמנטור.
- מניפולציות של מנטורים לכסף
- למה מנטורים דורשים סכומים גבוהים?
- האם לשלם כסף למנטור?
- איך לזהות מניפולציה של מנטורים?
- אינטרסים של מנטורים וכסף
- האם התשלום למנטור באמת בשבילי?