8:55איך לשתול לעצמך מחשבות? איך ליצור התניה? יצירת התניה עצמית, אוטוסוגסטיה, השאה עצמית, שכנוע עצמי, איך לשכנע את עצמך? תכנות עצמי, תכנות התת מודע, שליטה בתת מודע, דמיון מודרך, היפנוט עצמי, היפנוזה עצמית
מהו היפנוט עצמי וכיצד להשתמש בו להתמודדות עם פחדים?
היפנוט עצמי הוא מצב שבו אדם משפיע על התודעה שלו ללא צורך במטפל חיצוני, באמצעות יצירת התניה עצמית שמטרתה לשנות הרגלים, מחשבות ותגובות. לפי אליעד כהן, הרעיון הוא שאדם יכול לשכנע את עצמו לפעול בצורה מסוימת או להימנע מפעולה, אפילו כשקיימים חששות או פחדים. הדרך לעשות זאת היא לבצע באופן הדרגתי פעולות דומות אך פשוטות יותר, או להימנע מפעולות קטנות שעלולות להוביל לפעולה לא רצויה.
איך להתמודד עם פחד מביצוע פעולות מסוימות?
כאשר אדם מפחד לבצע פעולה מסוימת, כמו להתחיל לדבר עם בחורה, הוא יכול לבצע פעולות קטנות וקלות יותר שדומות לפעולה הגדולה והמאיימת. לדוגמה, במקום להתחיל בשיחה מלאה, הוא יכול לשאול בחורה "מה השעה?", או לדבר עם מוכרת במכולת ולשאול שאלות פשוטות כגון "איפה החלב?", "כמה זה עולה?". ככל שהאדם מבצע יותר פעולות פשוטות מסוג זה, המוח מתחיל "להתבלבל" או להתרגל לכך שהפעולה היא לא מאיימת, ובכך נוצרת מעין "התניה עצמית" להפחתת הפחד מהפעולה הגדולה.
כיצד נמנעים מדפוסים לא רצויים באמצעות היפנוט עצמי?
הדרך ההפוכה לפעול היא שאם אדם מעוניין להימנע מפעולה מסוימת, עליו להתרחק גם מפעולות קטנות שדומות לה, כדי לא לעורר אצלו דפוס של פעולה שהוא אינו מעוניין בה. לדוגמה, אדם נשוי שרוצה להימנע מלפנות לבחורות יכול להימנע גם מפעולות פשוטות, כגון לא לשאול בחורה שאלות טריוויאליות, לא להסתכל על בחורות בכלל, ואף להשתמש באמצעים כמו משקפיים שמסתירים את העיניים כדי למנוע את ההתניה או הגירוי.
מדוע היפנוט עצמי עובד ואיך לשלב דמיון לא הגיוני כדי לשנות אמונות?
אליעד כהן מסביר כי המוח האנושי חושב בשני אופנים עיקריים: באמצעות היגיון ובאמצעות אמונה או הרגלים אוטומטיים. כדי לשנות הרגל ולהפוך אותו לאוטומטי, צריך לעקוף את החשיבה ההגיונית. כאשר פעולה הופכת לאמונה או התניה, היא יכולה להתבצע ללא צורך לחשוב או להחליט בכל פעם מחדש.
לדוגמה, אדם שרוצה להפסיק לעשן צריך להפוך את המשפט "אני לא מעשן" לאמונה מוחלטת ואוטומטית. זאת הוא עושה באמצעות דמיון מודרך של מצבים לא הגיוניים או מופרכים, למשל:
כיצד להפוך התנהגות לרוטינה אוטומטית באמצעות דמיון?
באותו אופן, אם אדם רוצה ליצור הרגל חיובי של התעוררות מוקדמת, לדוגמה לקום בשעה שש בבוקר, עליו לדמיין מצבים חסרי היגיון בהם הוא מתעורר בשעה שש ללא שום סיבה מוצדקת. לדוגמה:
מדוע נדרש שימוש בדוגמאות קיצוניות ובלתי הגיוניות?
אליעד כהן מדגיש שדוגמאות לא הגיוניות אלו חיוניות כדי לשבור את ההרגל של המוח להתנות פעולות בהסברים רציונליים. כשפעולה מתבצעת מתוך אמונה פנימית עמוקה ולא מתוך הסבר הגיוני, היא הופכת לאוטומטית יותר ולכן גם יציבה יותר לאורך זמן. יצירת מצבים קיצוניים ודמיוניים מאפשרת השתלה עמוקה יותר של אמונות בתת המודע, וכך הופכות פעולות רצויות או בלתי רצויות לקלות יותר או קשות יותר לביצוע, בהתאמה.
סיכום שלבי השיטה ליצירת התניה עצמית:
היפנוט עצמי הוא מצב שבו אדם משפיע על התודעה שלו ללא צורך במטפל חיצוני, באמצעות יצירת התניה עצמית שמטרתה לשנות הרגלים, מחשבות ותגובות. לפי אליעד כהן, הרעיון הוא שאדם יכול לשכנע את עצמו לפעול בצורה מסוימת או להימנע מפעולה, אפילו כשקיימים חששות או פחדים. הדרך לעשות זאת היא לבצע באופן הדרגתי פעולות דומות אך פשוטות יותר, או להימנע מפעולות קטנות שעלולות להוביל לפעולה לא רצויה.
איך להתמודד עם פחד מביצוע פעולות מסוימות?
כאשר אדם מפחד לבצע פעולה מסוימת, כמו להתחיל לדבר עם בחורה, הוא יכול לבצע פעולות קטנות וקלות יותר שדומות לפעולה הגדולה והמאיימת. לדוגמה, במקום להתחיל בשיחה מלאה, הוא יכול לשאול בחורה "מה השעה?", או לדבר עם מוכרת במכולת ולשאול שאלות פשוטות כגון "איפה החלב?", "כמה זה עולה?". ככל שהאדם מבצע יותר פעולות פשוטות מסוג זה, המוח מתחיל "להתבלבל" או להתרגל לכך שהפעולה היא לא מאיימת, ובכך נוצרת מעין "התניה עצמית" להפחתת הפחד מהפעולה הגדולה.
כיצד נמנעים מדפוסים לא רצויים באמצעות היפנוט עצמי?
הדרך ההפוכה לפעול היא שאם אדם מעוניין להימנע מפעולה מסוימת, עליו להתרחק גם מפעולות קטנות שדומות לה, כדי לא לעורר אצלו דפוס של פעולה שהוא אינו מעוניין בה. לדוגמה, אדם נשוי שרוצה להימנע מלפנות לבחורות יכול להימנע גם מפעולות פשוטות, כגון לא לשאול בחורה שאלות טריוויאליות, לא להסתכל על בחורות בכלל, ואף להשתמש באמצעים כמו משקפיים שמסתירים את העיניים כדי למנוע את ההתניה או הגירוי.
מדוע היפנוט עצמי עובד ואיך לשלב דמיון לא הגיוני כדי לשנות אמונות?
אליעד כהן מסביר כי המוח האנושי חושב בשני אופנים עיקריים: באמצעות היגיון ובאמצעות אמונה או הרגלים אוטומטיים. כדי לשנות הרגל ולהפוך אותו לאוטומטי, צריך לעקוף את החשיבה ההגיונית. כאשר פעולה הופכת לאמונה או התניה, היא יכולה להתבצע ללא צורך לחשוב או להחליט בכל פעם מחדש.
לדוגמה, אדם שרוצה להפסיק לעשן צריך להפוך את המשפט "אני לא מעשן" לאמונה מוחלטת ואוטומטית. זאת הוא עושה באמצעות דמיון מודרך של מצבים לא הגיוניים או מופרכים, למשל:
- דמיין שחוצנים נוחתים בכדור הארץ ומציעים סיגריות לכולם, ואתה עדיין מסרב.
- דמיין חתול שמדבר ומציע לך לעשן, ואתה עונה לו שאתה לא מעשן.
- דמיין אדם מאיים עליך עם מסור, ואם לא תעשן הוא יחתוך לך את האוזן, ואתה עדיין מסרב לעשן.
- דמיין שאתה רואה שטר של מאה שקלים מגולגל בצורת סיגריה ולא מרים אותו כי אתה "לא נוגע בסיגריות".
כיצד להפוך התנהגות לרוטינה אוטומטית באמצעות דמיון?
באותו אופן, אם אדם רוצה ליצור הרגל חיובי של התעוררות מוקדמת, לדוגמה לקום בשעה שש בבוקר, עליו לדמיין מצבים חסרי היגיון בהם הוא מתעורר בשעה שש ללא שום סיבה מוצדקת. לדוגמה:
- דמיין שאתה מתעורר בשש בבוקר גם אם אתה יודע שאתה עומד למות.
- דמיין שאתה קם בשש בבוקר ביום ההלוויה שלך.
- דמיין שאפילו אם אתה כבר קבור, אתה עדיין קם בשש בבוקר.
מדוע נדרש שימוש בדוגמאות קיצוניות ובלתי הגיוניות?
אליעד כהן מדגיש שדוגמאות לא הגיוניות אלו חיוניות כדי לשבור את ההרגל של המוח להתנות פעולות בהסברים רציונליים. כשפעולה מתבצעת מתוך אמונה פנימית עמוקה ולא מתוך הסבר הגיוני, היא הופכת לאוטומטית יותר ולכן גם יציבה יותר לאורך זמן. יצירת מצבים קיצוניים ודמיוניים מאפשרת השתלה עמוקה יותר של אמונות בתת המודע, וכך הופכות פעולות רצויות או בלתי רצויות לקלות יותר או קשות יותר לביצוע, בהתאמה.
סיכום שלבי השיטה ליצירת התניה עצמית:
- החלטה ברורה אם רוצים או לא רוצים לבצע פעולה מסוימת.
- אם רוצים - ביצוע פעולות קטנות ודומות באופן הדרגתי.
- אם לא רוצים - הימנעות מפעולות קטנות שיכולות להוביל לפעולה הגדולה.
- יצירת התניה אוטומטית על ידי שימוש בדמיון ובתרחישים בלתי הגיוניים לחלוטין.
- שיטות נוספות להתמודדות עם פחדים
- דמיון מודרך לתכנות המוח
- כלים להיגמל מהרגלים לא רצויים
- הקשר בין היגיון לאמונה בחיי היומיום
- כיצד להתמודד עם פיתויים בהצלחה
מהו הרעיון המרכזי של היפנוט עצמי וכיצד הוא קשור לפחד?
היפנוט עצמי הוא מצב שבו אפשר להשפיע על התודעה של האדם ללא מטפל חיצוני. יש טענה שלפיה קיימים חוקים שאוסרים על טיפול בהיפנוט, אך אם אדם מהפנט את עצמו, למעשה אין מי שיעצור אותו. ההסבר הוא שאפשר לנצל את הרעיון של היפנוט עצמי כדי לשכנע את עצמך לבצע או להימנע מביצוע פעולות, גם כשקיימים חששות או פחדים.
כיצד ניתן להתגבר על פחד באמצעות פעולות דומות?
אם אדם רוצה לעשות פעולה מסוימת אך מפחד לבצע אותה, ניתן להתחיל בפעולות שדומות לאותה פעולה. למשל, אם אדם מפחד להתחיל לדבר עם בחורה, הוא יכול לבצע קודם פעולות קטנות ופשוטות יותר, שקשורות לנושא אך לא מפחידות אותו באותה עוצמה.
לדוגמה, לשאול בחורה מה השעה, לדבר עם המוכרת במכולת ולשאול אותה שאלות קטנות (כמו היכן החלב או כמה עולה מוצר מסוים). כשעושים פעולות דומות אלו שוב ושוב, המוח מתחיל "להתרגל" ולעתים "מתבלבל" כך שהפחד מהפעולה הראשית (כמו להתחיל עם בחורה) פוחת. בכך למעשה נוצרת סוג של היפנוט עצמי שגורם לאדם להאמין שהוא כן מסוגל לבצע את מה שפחד ממנו קודם.
כיצד פועלים להפוך דפוס לא רצוי לפחות זמין?
בצד ההפוך, אם יש משהו שאדם לא רוצה לעשות, עדיף להימנע מפעולות שדומות לדבר הזה. לדוגמה, אדם נשוי שרוצה לא להיקלע למצב של התחלה עם בחורות, יכול להימנע מראש מדיבור עם בחורות, לא לשאול שאלות קטנות כדי שלא יגיע בטעות לאותו מצב. זה יכול להתבטא בדרכים קיצוניות, כמו לא להסתכל על בחורות בכלל, לשים משקפיים אטומים ועוד. הרעיון הוא שאם לא מעוררים את הדפוס הקטן והמקדמי, יקטן הסיכוי להגיע למצב הגדול שלא רוצים בו.
מדוע מדובר בצורה של היפנוט עצמי?
כאשר אדם מבצע שוב ושוב פעולות שמקרבות אותו למה שהוא כן רוצה, או נמנע מפעולות שמזכירות לו מה שהוא לא רוצה - הוא למעשה "מהפנט" את עצמו. הוא מלמד את מוחו בצורה לא לגמרי מודעת, לכאן או לכאן. זהו סוג של לימוד עצמי, שבו אדם משדר לעצמו מסרים דרך מעשים קטנים עד שמתקבעת אצלו אמונה או נטייה לפעול באופן מסוים, כמעט אוטומטי.
מה ההבדל בין חשיבה בהיגיון לחשיבה באמונה וכיצד זה משפיע על שינוי הרגל?
המוח האנושי פועל בשני אופנים: בחלק מהזמן הוא חושב בצורה הגיונית, ובחלק מהזמן הוא פועל באמונה או הרגל אוטומטי. אם רוצים להפוך פעולה מסוימת לאוטומטית, או להפוך אותה לחלק מתפיסת המציאות (אמונה), יש צורך לעקוף את ההיגיון.
דוגמה לכך היא אדם שרוצה להפסיק לעשן. פעמים רבות העישון נתמך על ידי "היגיון רגעי" ("עכשיו אני לחוץ אז אעשן"), אך כדי לגרום לעצמך לא לעשן בצורה אוטומטית, צריך לשתול במוח אמונה של "אני לא מעשן" בלי לערב עודף היגיון.
איך משתמשים בדמיון מודרך ובסיטואציות לא הגיוניות כדי לשנות אמונה?
כדי להפוך משפט כמו "אני לא מעשן" או "אני קם בשש בבוקר" למשהו אוטומטי, כדאי לדמיין סיטואציות חסרות היגיון ולחזור בהן שוב ושוב על אותו משפט. הרעיון הוא ליצור התניה של "אני עושה או לא עושה את הדבר הזה" בלי סיבה הגיונית, וכך לעקוף את הדפוס ההגיוני שבגללו לפעמים נכשלים.
דוגמאות שהובאו:
מה עומד מאחורי השיטה?
הרעיון הוא שחזרתיות על משפט או הרגל באופן שאינו מבוסס סיבה ושכל, גורמת לזה לחדור לרובד עמוק יותר בנפש ולהפוך להתניה. במקום להתווכח בהיגיון ("למה אני מעשן או לא מעשן?"), מנטרלים את שאלות ההיגיון ושותלים במוח אמונה: "אני לא מעשן, נקודה." כך גם על דברים אחרים שרוצים להפוך לאמונה פנימית.
האם יכולה להיות סתירה או תופעת לוואי?
נאמר שגם אם אדם נמנע לחלוטין מדבר מסוים כדי לא להתפתות, יכולה להיות תגובה הפוכה של נפילה גדולה ברגע האמת. עם זאת, הדברים נאמרו בכלליות, והדגש הושם יותר על הנקודה העקרונית שאם לא רוצים משהו - להימנע גם מהמקבילות הקטנות שלו, ואם כן רוצים משהו - להתחיל בפעולות פשוטות שדומות לו.
מדוע חוזרים פעמים רבות על רעיון השכל מול האמונה?
מכיוון שיש פעולות שבאופן טבעי אנו מבצעים בלי חשיבה הגיונית ארוכה (כמו לפתוח את הדלת או ללכת ברחוב), אז אפשר לרתום את המנגנון האוטומטי הזה גם להרגלים אחרים. ברגע שמשהו נכנס לתת - מודע כאמונה או התניה, הוא יכול להתבצע בלי התלבטות גדולה ובניגוד לנטיות הרגעיות (כמו הרצון בסיגריה או בחוסר חשק לקום מוקדם).
כיצד מסכמים את השיטה בקצרה?
1. להחליט אם רוצים או לא רוצים לעשות דבר מסוים.
2. אם רוצים לעשותו - להתחיל פעולות קטנות ודומות כדי "להרגיל" את המוח לכך.
3. אם לא רוצים לעשותו - להתרחק גם מפעולות דומות שעלולות לעודד את המעבר לאותו דבר.
4. להפוך את זה לעניין אוטומטי על ידי דמיון של תרחישים קיצוניים או לא הגיוניים, כך שהמוח מתרגל בלי הסבר רציונלי ומסתגל לאמונה הנדרשת.
היפנוט עצמי הוא מצב שבו אפשר להשפיע על התודעה של האדם ללא מטפל חיצוני. יש טענה שלפיה קיימים חוקים שאוסרים על טיפול בהיפנוט, אך אם אדם מהפנט את עצמו, למעשה אין מי שיעצור אותו. ההסבר הוא שאפשר לנצל את הרעיון של היפנוט עצמי כדי לשכנע את עצמך לבצע או להימנע מביצוע פעולות, גם כשקיימים חששות או פחדים.
כיצד ניתן להתגבר על פחד באמצעות פעולות דומות?
אם אדם רוצה לעשות פעולה מסוימת אך מפחד לבצע אותה, ניתן להתחיל בפעולות שדומות לאותה פעולה. למשל, אם אדם מפחד להתחיל לדבר עם בחורה, הוא יכול לבצע קודם פעולות קטנות ופשוטות יותר, שקשורות לנושא אך לא מפחידות אותו באותה עוצמה.
לדוגמה, לשאול בחורה מה השעה, לדבר עם המוכרת במכולת ולשאול אותה שאלות קטנות (כמו היכן החלב או כמה עולה מוצר מסוים). כשעושים פעולות דומות אלו שוב ושוב, המוח מתחיל "להתרגל" ולעתים "מתבלבל" כך שהפחד מהפעולה הראשית (כמו להתחיל עם בחורה) פוחת. בכך למעשה נוצרת סוג של היפנוט עצמי שגורם לאדם להאמין שהוא כן מסוגל לבצע את מה שפחד ממנו קודם.
כיצד פועלים להפוך דפוס לא רצוי לפחות זמין?
בצד ההפוך, אם יש משהו שאדם לא רוצה לעשות, עדיף להימנע מפעולות שדומות לדבר הזה. לדוגמה, אדם נשוי שרוצה לא להיקלע למצב של התחלה עם בחורות, יכול להימנע מראש מדיבור עם בחורות, לא לשאול שאלות קטנות כדי שלא יגיע בטעות לאותו מצב. זה יכול להתבטא בדרכים קיצוניות, כמו לא להסתכל על בחורות בכלל, לשים משקפיים אטומים ועוד. הרעיון הוא שאם לא מעוררים את הדפוס הקטן והמקדמי, יקטן הסיכוי להגיע למצב הגדול שלא רוצים בו.
מדוע מדובר בצורה של היפנוט עצמי?
כאשר אדם מבצע שוב ושוב פעולות שמקרבות אותו למה שהוא כן רוצה, או נמנע מפעולות שמזכירות לו מה שהוא לא רוצה - הוא למעשה "מהפנט" את עצמו. הוא מלמד את מוחו בצורה לא לגמרי מודעת, לכאן או לכאן. זהו סוג של לימוד עצמי, שבו אדם משדר לעצמו מסרים דרך מעשים קטנים עד שמתקבעת אצלו אמונה או נטייה לפעול באופן מסוים, כמעט אוטומטי.
מה ההבדל בין חשיבה בהיגיון לחשיבה באמונה וכיצד זה משפיע על שינוי הרגל?
המוח האנושי פועל בשני אופנים: בחלק מהזמן הוא חושב בצורה הגיונית, ובחלק מהזמן הוא פועל באמונה או הרגל אוטומטי. אם רוצים להפוך פעולה מסוימת לאוטומטית, או להפוך אותה לחלק מתפיסת המציאות (אמונה), יש צורך לעקוף את ההיגיון.
דוגמה לכך היא אדם שרוצה להפסיק לעשן. פעמים רבות העישון נתמך על ידי "היגיון רגעי" ("עכשיו אני לחוץ אז אעשן"), אך כדי לגרום לעצמך לא לעשן בצורה אוטומטית, צריך לשתול במוח אמונה של "אני לא מעשן" בלי לערב עודף היגיון.
איך משתמשים בדמיון מודרך ובסיטואציות לא הגיוניות כדי לשנות אמונה?
כדי להפוך משפט כמו "אני לא מעשן" או "אני קם בשש בבוקר" למשהו אוטומטי, כדאי לדמיין סיטואציות חסרות היגיון ולחזור בהן שוב ושוב על אותו משפט. הרעיון הוא ליצור התניה של "אני עושה או לא עושה את הדבר הזה" בלי סיבה הגיונית, וכך לעקוף את הדפוס ההגיוני שבגללו לפעמים נכשלים.
דוגמאות שהובאו:
- דמיון של חוצנים הנוחתים ומציעים סיגריות, ועם זאת האדם לא מעשן.
- דמיון של חתול מדבר שמציע לאדם לעשן, והאדם מסרב בתוקף.
- דמיון של איום הזוי (מישהו עם מסור או מצב לא הגיוני אחר) אם לא תעשן - ובכל זאת לא מעשנים.
- דמיון של אדם שקם תמיד בשעה שש, גם אם מדובר במקרים הזויים לחלוטין.
מה עומד מאחורי השיטה?
הרעיון הוא שחזרתיות על משפט או הרגל באופן שאינו מבוסס סיבה ושכל, גורמת לזה לחדור לרובד עמוק יותר בנפש ולהפוך להתניה. במקום להתווכח בהיגיון ("למה אני מעשן או לא מעשן?"), מנטרלים את שאלות ההיגיון ושותלים במוח אמונה: "אני לא מעשן, נקודה." כך גם על דברים אחרים שרוצים להפוך לאמונה פנימית.
האם יכולה להיות סתירה או תופעת לוואי?
נאמר שגם אם אדם נמנע לחלוטין מדבר מסוים כדי לא להתפתות, יכולה להיות תגובה הפוכה של נפילה גדולה ברגע האמת. עם זאת, הדברים נאמרו בכלליות, והדגש הושם יותר על הנקודה העקרונית שאם לא רוצים משהו - להימנע גם מהמקבילות הקטנות שלו, ואם כן רוצים משהו - להתחיל בפעולות פשוטות שדומות לו.
מדוע חוזרים פעמים רבות על רעיון השכל מול האמונה?
מכיוון שיש פעולות שבאופן טבעי אנו מבצעים בלי חשיבה הגיונית ארוכה (כמו לפתוח את הדלת או ללכת ברחוב), אז אפשר לרתום את המנגנון האוטומטי הזה גם להרגלים אחרים. ברגע שמשהו נכנס לתת - מודע כאמונה או התניה, הוא יכול להתבצע בלי התלבטות גדולה ובניגוד לנטיות הרגעיות (כמו הרצון בסיגריה או בחוסר חשק לקום מוקדם).
כיצד מסכמים את השיטה בקצרה?
1. להחליט אם רוצים או לא רוצים לעשות דבר מסוים.
2. אם רוצים לעשותו - להתחיל פעולות קטנות ודומות כדי "להרגיל" את המוח לכך.
3. אם לא רוצים לעשותו - להתרחק גם מפעולות דומות שעלולות לעודד את המעבר לאותו דבר.
4. להפוך את זה לעניין אוטומטי על ידי דמיון של תרחישים קיצוניים או לא הגיוניים, כך שהמוח מתרגל בלי הסבר רציונלי ומסתגל לאמונה הנדרשת.
- שיטות נוספות להתמודדות עם פחדים
- דמיון מודרך לתכנות המוח
- כלים להיגמל מהרגלים לא רצויים
- הקשר בין היגיון לאמונה בחיי היומיום
- כיצד להתמודד עם פיתויים בהצלחה
עכשיו נדבר על היפנוט עצמי יש חוק שאומר שאסור לטפל בהיפנוט נכון אבל אם תהפנט את עצמך אז מה יכול לקרות מי יעצור אותך נכון, עכשיו בואו תראו בא נדבר על כזה דבר אם בן אדם רוצה לעשות משהו מסוים והוא מפחד לעשות את זה מה שהוא יכול לעשות זה לעשות דברים שדומים למה שהוא מפחד לעשות, הבנת מה אמרתי מה אתה הבנת נגיד שבן אדם מפחד.
ש: בן אדם מפחד לעשות דבר מסוים.
אליעד: מה לדוגמא נגיד?
ש: לטפס על הרים.
אליעד: הוא מפחד להתחיל עם בחורה נגיד לדוגמא מפחד להתחיל עם בחורה, עכשיו מה שאתה צריך לעשות זה לקחת את הבחורה נגיד תדמיין את עצמך מתחיל עם בחורה אתה לא מסוגל אוקי תיקח את הסיטואציה הזאת ותוריד ממנה חלקים נגיד במקום להתחיל עם בחורה להתחיל עם בחורה לשאול בחורה שאלות לדבר עם בחורה להציע לבחורה כוס קפה, לא יודע מה לעשות דברים אחרים שקשורים לבחורה.
ש: לדמיין.
אליעד: לא שנייה עכשיו אתה יכול לעשות את זה מהם אתה לא מפחד אז תעשה דברים שדומים למה שאתה רוצה לעשות, זאת אומרת אם אתה עוד פעם רוצה להתחיל עם בחורה ואתה מפחד אבל סתם נגיד לשאול בחורה מה השעה יש לך אומץ תשאל הרבה פעמים תשאל מה השעה זהו, עכשיו אתה יכול נגיד לדבר אם יש לך במכולת מוכרת תדבר איתה תשאל אותה שאלות איפה החלב כמה זה עולה תשאל תדבר איתה תדבר עם בחורה זאת אומרת תעשה דברים שדומים לדבר שאתה רוצה לעשות. עכשיו המוח יכול להתבלבל הוא מרגיש שזה בסדר ואז אתה כאילו מהפנט את עצמך שותל לעצמך במוח מחשבה שאתה לא מפחד לדבר עם בחורה ואז מכאן הדרך להתחיל עם בחורה היא הרבה יותר קצרה.
עכשיו אותו דבר הפוך אם יש משהו שאתה לא רוצה לעשות נגיד לדוגמא אתה לא רוצה להתחיל עם בחורה אתה לא רוצה אתה נגיד נשוי ואתה לא בטעות להתחיל עם בחורה ואתה יודע שיש לך פיתוי מאוד גדול להתחיל עם בחורות מה שאתה צריך לעשות לא לעשות דברים דומים למה שאתה לא רוצה לעשות אל תדבר עם בחורות אל תשאל בחורות מה השעה אל תיתקל בבחורות כמו דתיים, אל תסתכל על בחורות אל תזכור את המילה בחורות שים לך על העיניים משקפיים שלא תראה בחורות למה כדי שלא בטעות חס וחלילה חס ושלום.
בכל מקרה עוד פעם מה שאתה רוצה לעשות תעשה דברים דומים לזה מה שאתה לא רוצה לעשות אל תעשה דברים דומים, זאת אומרת אם אתה לא רוצה לעשות משהו אל תעשה דברים שדומים ברכיבים מסוימים למשהו שאתה לא רוצה לעשות אם אתה לא רוצה לדבר על משהו.
ש: כמו לעשן.
אליעד: כמו הרבה דברים עכשיו אוקי זה נושא אחד כן.
ש: אבל רגע אם לפעמים בן אדם עוצר את עצמו מלעשות דברים דומים כדי שלא יתפתה זה יכול אבל לגרום לו לנפילה בדיוק הפוך.
אליעד: הכל יכול להיות לא דיברתי על זה אתה צודק אם נגיד הוא יגיד לעצמו באופן מודע עכשיו "אני מעכשיו לא מדבר יותר עם בחורות בכלל" רק כשהוא ישמע את המילה בחורה הוא יתבלבל, אני אומר דיברתי באופן עקרוני אם אתה לא רוצה נגיד לדוגמא לבקר מישהו אל תיסע לעיר שלו אם אתה לא רוצה לריב עם מישהו אל תדבר איתו אל תעשה דברים שדומים לדברים שאתה לא רוצה לעשות. עכשיו זה סוג של היפנוט כזה אתה מהפנט את עצמך אתה כאילו מלמד את עצמך לא לעשות דברים שדומים למה שאתה לא רוצה כן לעשות דברים שדומים למה שאתה כן רוצה לעשות.
עכשיו יש עוד דבר עכשיו אם לדוגמא המוח יש לו שתי צורות איך הוא חושב צורה אחת הוא חושב בהיגיון צורה שנייה הוא חושב באמונה חלק מהדברים שאתה עושה אתה חושב אם זה הגיוני או לא וחלק מהדברים שאתה עושה אתה עושה באוטומט אתה פותח את הדלת אתה לא חושב איך אני אמור לפתוח את הדלת אתה פותח את הדלת לא חושב נכון, עכשיו לפעמים יש דברים שבן אדם רוצה לעשות אותם בצורה אוטומטית בלי לחשוב עכשיו השאלה היא איך אתה יכול לגרום לעצמך להפוך משהו לאמונה.
ש: לעשות אותו הרבה.
אליעד: אז אפשרות לעשות אותו הרבה מה עוד אבל בא נגיד שאתה רוצה ליצור לעצמך rule חוק בראש שאומר נגיד "אני לא מעשן" בא נגיד נלך על עישון אם אתה אומר "אני רוצה להפסיק לעשן" מה שאתה צריך לעשות, עכשיו שימו לב למה אתה מעשן כי אתה חושב בהיגיון ואתה אומר הגיוני לי לעשן עכשיו את היד אתה לא מכניס לאש נכון יד לאש לא נכנס לא בודק אתה לא חושב אתה לא מכניס את היד לאש לעומת זאת לעשן אתה מתלבט "אני אעשן אני לא אעשן" ואתה מעשן, מה שאתה צריך לעשות זה לקחת את המחשבה שאומרת "אני לא מעשן" ולהפוך אותה לפקודה להתניה אוטומטית.
עכשיו איך אתה הופך אותה להתניה אוטומטית באמצעות דמיון מודרך באמצעות זה שאתה עכשיו מתחיל לדמיין סיטואציות דמיוניות לגמרי ואתה אומר "אוקי ואני לא מעשן ואני לא מעשן" סתם תמציא, עכשיו מה לדוגמא נגיד עכשיו בוא ניתן לכם מה פירוש המילים סתם להמציא סתם להמציא פירושו גם מקרים לא הגיוניים לדוגמא אוקי נגיד שאתה רוצה להפסיק לעשן ואתה אומר אוקי עכשיו אני רוצה לקחת את המשפט שאומר אני לא מעשן ולהפוך אותו להתניה אוטומטית, אוקי אז תעצום את העיניים תדמיין חוצנים דמיין שהם נוחתים דמיין שהם באים לכדור הארץ מציעים לכולם סיגריות כולם מעשנים מה אתה עושה לא מעשן הלאה, עכשיו תדמיין שפוגש אותך ברחוב חתול והחתול אומר לך רוצה לעשן איתי אומר לו לא מעשן.
עכשיו מה נגיד שמישהו בא אליך עם מסור אומר לך אני חותך לך את האוזן אם אתה לא מעשן ומה אתה עושה לא מעשן. זאת אומרת תמציא סיפורים סתם סיפורים תמציא סיפורים דמיין את הסיפורים.
ש: שהם לא הגיוניים.
אליעד: לא דמיין גם את הלא הגיוניים, לא אני אסביר לך מה הבעיה בהגיוניים שבהגיוניים זה עוד הגיוני אתה רוצה לתת למוח פקודה "אני לא מעשן לא הגיוני כן הגיוני אין הגיוני לא מכיר מי זה הגיוני, אני לעשן זה שני הפכים לא קשור אלי אני לא מעשן נקודה אין פה הגיוני בכלל" כשאתה חושב רק בצורה הגיונית אתה עדיין כל הזמן בהיגיון "הגיוני כי אם ככה אז אני לא אעשן אם ככה אני לא אעשן" חלש, תביא מאה מקרים לא הגיוניים שלא יכולים לקרות סתם תמציא מקרים מהחלל החיצון ותדמיין אותם ואתה אומר "אני לא מעשן ואני לא מעשן" שכאילו שהלא מעשן יהיה בלי סיבה כי אם אתה תדמיין "אוקי מציעים לי סיגריה ואז אני מסרב, למה סירבת? כי..." אז זה חלש זה לא התניה אוטומטית.
אתה צריך לדמיין מקרים ביזארים לחלוטין "אני הולך ברחוב ואני רואה שטר של מאה שקלים הוא מגולגל בצורה של סיגריה לא מרים אותו לא נוגע בסיגריה, אני נמצא בכלא ועכשיו המפתח בצורה של סיגריה לא נוגע במפתח זה מה יש אין אני בסיגריה לא נוגע" הכוונה דמיין דברים שהם לא הגיוניים תיקח את המשפט "אני לא מעשן אני לא נוגע בסיגריה" ותדחוף אותו למשפטים לא הגיוניים כדי להגיד למוח שלך "אני לא נוגע בסיגריה בלי היגיון בלי שכל "אין בזה היגיון ככה אני לא נוגע בסיגריה".
אותו דבר כמובן הפוך נגיד שאתה רוצה לזכור כל בוקר לקום בשעה שש דמיין מקרים לא הגיוניים "אני קם מתי אני קם בשש ואם אני עומד למות אני קם בשש, ואם בבוקר יש לי הלוויה אבל שלי מתי אני קם בשש ואם אני כבר קבור מחר מתי אני קם בשש" לא משנה מה דמיין שאתה קם בשש בלי היגיון, אם יש היגיון זה לא יעבוד לך תדמיין בלי היגיון תיקח את הפקודה שאתה רוצה לשתול לעצמך במוח ותדמיין אותה בלי היגיון.
ש: איזה שכל יש מאחורי זה כאילו איך הגעת לזה?
אליעד: זה הגיוני לך מה שאמרתי אתה צריך לקחת את המשפט הזה ולהפוך אותו משכל לאמונה אמונה פירושו בלי היגיון אז תיקח דברים לא הגיוניים ותוסיף להם את המשפט הזה ותחזור על זה בתוך משפטים.
ש: כאילו בדרך כלל אתה אומר רבי נחמן היה זה וזה השכל כזה וכזה ומזה אנחנו מבינים את זה.
אליעד: שמה?
ש: סתם לא אני אומר אני מנסה להבין איך חיברת.
אליעד: היו היה איש שהוא רצה לזכור משהו הוא רצה לזכור ולא היה לו כוח כל הזמן לחשב מחדש אמר "אני רוצה לזכור ככה וזהו אין לי כוח לעשות חישוב" איך נזכור הוא היה צריך לזכור איך נזכור אמר בוא נדמיין, עכשיו מה הבעיה מה זה לזכור לזכור פירושו בלי סיבה שמונה כפול שמונה אתה זוכר אין היגיון ככה זה אתה זוכר שככה זאת התשובה זה לא אין בזה היגיון אתה לא סופר אתה אומר זה מה שאני זוכר איך אתה זוכר כי חזרת על זה בצורה לא הגיונית, אז תיקח את המשפט ההגיוני ותחזור עליו אלף אלפי פעמים בסיטואציות לא הגיוניות עד שהוא יהיה לך הגיוני לכשעצמו. הבנו?
ש: בן אדם מפחד לעשות דבר מסוים.
אליעד: מה לדוגמא נגיד?
ש: לטפס על הרים.
אליעד: הוא מפחד להתחיל עם בחורה נגיד לדוגמא מפחד להתחיל עם בחורה, עכשיו מה שאתה צריך לעשות זה לקחת את הבחורה נגיד תדמיין את עצמך מתחיל עם בחורה אתה לא מסוגל אוקי תיקח את הסיטואציה הזאת ותוריד ממנה חלקים נגיד במקום להתחיל עם בחורה להתחיל עם בחורה לשאול בחורה שאלות לדבר עם בחורה להציע לבחורה כוס קפה, לא יודע מה לעשות דברים אחרים שקשורים לבחורה.
ש: לדמיין.
אליעד: לא שנייה עכשיו אתה יכול לעשות את זה מהם אתה לא מפחד אז תעשה דברים שדומים למה שאתה רוצה לעשות, זאת אומרת אם אתה עוד פעם רוצה להתחיל עם בחורה ואתה מפחד אבל סתם נגיד לשאול בחורה מה השעה יש לך אומץ תשאל הרבה פעמים תשאל מה השעה זהו, עכשיו אתה יכול נגיד לדבר אם יש לך במכולת מוכרת תדבר איתה תשאל אותה שאלות איפה החלב כמה זה עולה תשאל תדבר איתה תדבר עם בחורה זאת אומרת תעשה דברים שדומים לדבר שאתה רוצה לעשות. עכשיו המוח יכול להתבלבל הוא מרגיש שזה בסדר ואז אתה כאילו מהפנט את עצמך שותל לעצמך במוח מחשבה שאתה לא מפחד לדבר עם בחורה ואז מכאן הדרך להתחיל עם בחורה היא הרבה יותר קצרה.
עכשיו אותו דבר הפוך אם יש משהו שאתה לא רוצה לעשות נגיד לדוגמא אתה לא רוצה להתחיל עם בחורה אתה לא רוצה אתה נגיד נשוי ואתה לא בטעות להתחיל עם בחורה ואתה יודע שיש לך פיתוי מאוד גדול להתחיל עם בחורות מה שאתה צריך לעשות לא לעשות דברים דומים למה שאתה לא רוצה לעשות אל תדבר עם בחורות אל תשאל בחורות מה השעה אל תיתקל בבחורות כמו דתיים, אל תסתכל על בחורות אל תזכור את המילה בחורות שים לך על העיניים משקפיים שלא תראה בחורות למה כדי שלא בטעות חס וחלילה חס ושלום.
בכל מקרה עוד פעם מה שאתה רוצה לעשות תעשה דברים דומים לזה מה שאתה לא רוצה לעשות אל תעשה דברים דומים, זאת אומרת אם אתה לא רוצה לעשות משהו אל תעשה דברים שדומים ברכיבים מסוימים למשהו שאתה לא רוצה לעשות אם אתה לא רוצה לדבר על משהו.
ש: כמו לעשן.
אליעד: כמו הרבה דברים עכשיו אוקי זה נושא אחד כן.
ש: אבל רגע אם לפעמים בן אדם עוצר את עצמו מלעשות דברים דומים כדי שלא יתפתה זה יכול אבל לגרום לו לנפילה בדיוק הפוך.
אליעד: הכל יכול להיות לא דיברתי על זה אתה צודק אם נגיד הוא יגיד לעצמו באופן מודע עכשיו "אני מעכשיו לא מדבר יותר עם בחורות בכלל" רק כשהוא ישמע את המילה בחורה הוא יתבלבל, אני אומר דיברתי באופן עקרוני אם אתה לא רוצה נגיד לדוגמא לבקר מישהו אל תיסע לעיר שלו אם אתה לא רוצה לריב עם מישהו אל תדבר איתו אל תעשה דברים שדומים לדברים שאתה לא רוצה לעשות. עכשיו זה סוג של היפנוט כזה אתה מהפנט את עצמך אתה כאילו מלמד את עצמך לא לעשות דברים שדומים למה שאתה לא רוצה כן לעשות דברים שדומים למה שאתה כן רוצה לעשות.
עכשיו יש עוד דבר עכשיו אם לדוגמא המוח יש לו שתי צורות איך הוא חושב צורה אחת הוא חושב בהיגיון צורה שנייה הוא חושב באמונה חלק מהדברים שאתה עושה אתה חושב אם זה הגיוני או לא וחלק מהדברים שאתה עושה אתה עושה באוטומט אתה פותח את הדלת אתה לא חושב איך אני אמור לפתוח את הדלת אתה פותח את הדלת לא חושב נכון, עכשיו לפעמים יש דברים שבן אדם רוצה לעשות אותם בצורה אוטומטית בלי לחשוב עכשיו השאלה היא איך אתה יכול לגרום לעצמך להפוך משהו לאמונה.
ש: לעשות אותו הרבה.
אליעד: אז אפשרות לעשות אותו הרבה מה עוד אבל בא נגיד שאתה רוצה ליצור לעצמך rule חוק בראש שאומר נגיד "אני לא מעשן" בא נגיד נלך על עישון אם אתה אומר "אני רוצה להפסיק לעשן" מה שאתה צריך לעשות, עכשיו שימו לב למה אתה מעשן כי אתה חושב בהיגיון ואתה אומר הגיוני לי לעשן עכשיו את היד אתה לא מכניס לאש נכון יד לאש לא נכנס לא בודק אתה לא חושב אתה לא מכניס את היד לאש לעומת זאת לעשן אתה מתלבט "אני אעשן אני לא אעשן" ואתה מעשן, מה שאתה צריך לעשות זה לקחת את המחשבה שאומרת "אני לא מעשן" ולהפוך אותה לפקודה להתניה אוטומטית.
עכשיו איך אתה הופך אותה להתניה אוטומטית באמצעות דמיון מודרך באמצעות זה שאתה עכשיו מתחיל לדמיין סיטואציות דמיוניות לגמרי ואתה אומר "אוקי ואני לא מעשן ואני לא מעשן" סתם תמציא, עכשיו מה לדוגמא נגיד עכשיו בוא ניתן לכם מה פירוש המילים סתם להמציא סתם להמציא פירושו גם מקרים לא הגיוניים לדוגמא אוקי נגיד שאתה רוצה להפסיק לעשן ואתה אומר אוקי עכשיו אני רוצה לקחת את המשפט שאומר אני לא מעשן ולהפוך אותו להתניה אוטומטית, אוקי אז תעצום את העיניים תדמיין חוצנים דמיין שהם נוחתים דמיין שהם באים לכדור הארץ מציעים לכולם סיגריות כולם מעשנים מה אתה עושה לא מעשן הלאה, עכשיו תדמיין שפוגש אותך ברחוב חתול והחתול אומר לך רוצה לעשן איתי אומר לו לא מעשן.
עכשיו מה נגיד שמישהו בא אליך עם מסור אומר לך אני חותך לך את האוזן אם אתה לא מעשן ומה אתה עושה לא מעשן. זאת אומרת תמציא סיפורים סתם סיפורים תמציא סיפורים דמיין את הסיפורים.
ש: שהם לא הגיוניים.
אליעד: לא דמיין גם את הלא הגיוניים, לא אני אסביר לך מה הבעיה בהגיוניים שבהגיוניים זה עוד הגיוני אתה רוצה לתת למוח פקודה "אני לא מעשן לא הגיוני כן הגיוני אין הגיוני לא מכיר מי זה הגיוני, אני לעשן זה שני הפכים לא קשור אלי אני לא מעשן נקודה אין פה הגיוני בכלל" כשאתה חושב רק בצורה הגיונית אתה עדיין כל הזמן בהיגיון "הגיוני כי אם ככה אז אני לא אעשן אם ככה אני לא אעשן" חלש, תביא מאה מקרים לא הגיוניים שלא יכולים לקרות סתם תמציא מקרים מהחלל החיצון ותדמיין אותם ואתה אומר "אני לא מעשן ואני לא מעשן" שכאילו שהלא מעשן יהיה בלי סיבה כי אם אתה תדמיין "אוקי מציעים לי סיגריה ואז אני מסרב, למה סירבת? כי..." אז זה חלש זה לא התניה אוטומטית.
אתה צריך לדמיין מקרים ביזארים לחלוטין "אני הולך ברחוב ואני רואה שטר של מאה שקלים הוא מגולגל בצורה של סיגריה לא מרים אותו לא נוגע בסיגריה, אני נמצא בכלא ועכשיו המפתח בצורה של סיגריה לא נוגע במפתח זה מה יש אין אני בסיגריה לא נוגע" הכוונה דמיין דברים שהם לא הגיוניים תיקח את המשפט "אני לא מעשן אני לא נוגע בסיגריה" ותדחוף אותו למשפטים לא הגיוניים כדי להגיד למוח שלך "אני לא נוגע בסיגריה בלי היגיון בלי שכל "אין בזה היגיון ככה אני לא נוגע בסיגריה".
אותו דבר כמובן הפוך נגיד שאתה רוצה לזכור כל בוקר לקום בשעה שש דמיין מקרים לא הגיוניים "אני קם מתי אני קם בשש ואם אני עומד למות אני קם בשש, ואם בבוקר יש לי הלוויה אבל שלי מתי אני קם בשש ואם אני כבר קבור מחר מתי אני קם בשש" לא משנה מה דמיין שאתה קם בשש בלי היגיון, אם יש היגיון זה לא יעבוד לך תדמיין בלי היגיון תיקח את הפקודה שאתה רוצה לשתול לעצמך במוח ותדמיין אותה בלי היגיון.
ש: איזה שכל יש מאחורי זה כאילו איך הגעת לזה?
אליעד: זה הגיוני לך מה שאמרתי אתה צריך לקחת את המשפט הזה ולהפוך אותו משכל לאמונה אמונה פירושו בלי היגיון אז תיקח דברים לא הגיוניים ותוסיף להם את המשפט הזה ותחזור על זה בתוך משפטים.
ש: כאילו בדרך כלל אתה אומר רבי נחמן היה זה וזה השכל כזה וכזה ומזה אנחנו מבינים את זה.
אליעד: שמה?
ש: סתם לא אני אומר אני מנסה להבין איך חיברת.
אליעד: היו היה איש שהוא רצה לזכור משהו הוא רצה לזכור ולא היה לו כוח כל הזמן לחשב מחדש אמר "אני רוצה לזכור ככה וזהו אין לי כוח לעשות חישוב" איך נזכור הוא היה צריך לזכור איך נזכור אמר בוא נדמיין, עכשיו מה הבעיה מה זה לזכור לזכור פירושו בלי סיבה שמונה כפול שמונה אתה זוכר אין היגיון ככה זה אתה זוכר שככה זאת התשובה זה לא אין בזה היגיון אתה לא סופר אתה אומר זה מה שאני זוכר איך אתה זוכר כי חזרת על זה בצורה לא הגיונית, אז תיקח את המשפט ההגיוני ותחזור עליו אלף אלפי פעמים בסיטואציות לא הגיוניות עד שהוא יהיה לך הגיוני לכשעצמו. הבנו?