6:10מומחה לשכנוע, יכול לשכנע כל אחד, יכול לשכנע בכל דבר, לא לרצות לשכנע, להשאיר בחירה חופשית, לא רוצה לשכנע, לא מצליח לשכנע, לצמצם את יכולתך, צמצום עצמי, בריאת העולם, היכולת של אלוהים
האם חכם אמיתי יכול לשכנע כל אדם בכל דבר?
חכם אמיתי, על פי אליעד כהן, הוא אדם שמכיר את כל הסודות וכל הדרכים להשיג מטרותיו. אדם כזה לא רק יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, אלא אף יכול לגרום לכל דבר שהוא רוצה להתרחש. כוח השכנוע הוא רק חלק קטן מתוך יכולת רחבה בהרבה של יצירת מציאות, שבה החכם יכול להביא לכך שכל דבר יקרה בדיוק לפי רצונו. עם זאת, בעולם המציאותי נראה שישנם מצבים בהם החכם כביכול לא מצליח לשכנע אחרים. מדוע זה קורה?
למה החכם בוחר שלא להשתמש בכל הכוח שלו?
אליעד מסביר שהסיבה לכך שהחכם אינו מפעיל את מלוא כוחו נעוצה בהחלטה מודעת ומכוונת לצמצם את עצמו. החכם בוחר במודע לא להשתמש במלוא היכולות שלו, וזאת מתוך מטרה להשאיר לאנשים בחירה חופשית. הוא לא רוצה לפגוע בחופש הבחירה שלהם, מאחר שאם הכל היה מתנהל בדיוק לפי רצונו של החכם, כבר לא הייתה משמעות לאדם ולא לקיומו.
איך ההחלטה של החכם קשורה לבריאת העולם?
ההחלטה של החכם לצמצם את כוחו ולתת מקום לאחרים לפעול בעצמם, דומה מאוד לעקרון של בריאת העולם. בדיוק כפי שאלוהים בחר לצמצם את עצמו וליצור מציאות שיש בה חיסרון, שבה הדברים אינם תמיד מושלמים, כך גם החכם מצמצם את כוחו. זהו עיקרון של יצירת השלמות דווקא מתוך חוסר ושל מתן משמעות לקיום ולפעולה עצמאית של אחרים. ללא הצמצום הזה, לא הייתה קיימת משמעות אמיתית לקיום עצמו.
האם באמת החכם מוגבל ביכולת שלו לשכנע או ליצור מציאות?
התשובה של אליעד היא חד משמעית: בפועל, החכם אינו מוגבל כלל. אם ירצה בכך, הוא יכול לא רק לשכנע כל אדם, אלא אף לגרום לאדם לעשות את מה שהוא רוצה בלי שהאדם בכלל ישתכנע. יתרה מזאת, הוא יכול לגרום לדברים לקרות במציאות גם ללא עזרת אדם אחר. אך הוא בוחר באופן מודע לא לעשות זאת כדי לשמר את הבחירה החופשית, ולתת למציאות להתפתח בדרך הטבעית שלה, מתוך מאבק ומתוך בחירה אמיתית.
האם גם אדם רגיל יכול לשכנע כל אחד בכל דבר?
באופן מפתיע, אליעד מדגיש כי היכולת לשכנע כל אחד בכל דבר נמצאת גם אצל כל אדם רגיל. אלא שהאדם בעצמו, מתוך תחכום עצמי, מצליח לשכנע את עצמו שהוא אינו יכול. האדם יוצר במוחו מגבלות וספקות לגבי יכולותיו האמיתיות, ולכן בפועל הוא לא משתמש בכל הכוח הפנימי הזה. זהו תהליך מתוחכם של הגבלה עצמית, שמאפשר לאדם לחוות מציאות שיש בה אתגר, מאבק, ולבסוף גם הנאה ומשמעות.
למה יש צורך במאמץ אם אפשר להשיג הכל מיד?
אליעד מביא כדוגמה את רבי נחמן, שטען כי אם היה רוצה, היה יכול להפוך את כל תלמידיו לצדיקים גמורים באופן מיידי וללא מאמץ מצדם. אך הוא לא עשה זאת, מאחר שאז לא הייתה משמעות לקיומם. רבי נחמן אמר במפורש כי אם הכל היה קורה באופן מושלם וללא מאמץ, אז היה "השם יתברך עובד את עצמו", כלומר, לא הייתה משמעות לקיומם של בני האדם ולפעולותיהם.
מה החשיבות של בחירה חופשית לקיום האדם?
הבחירה החופשית, לפי אליעד, היא המרכיב המהותי ביותר שנותן משמעות לקיום. אם החכם או האל היו משיגים הכל מיד ובקלות, ללא תהליך של בחירה חופשית וללא מאבק, לא הייתה משמעות להצלחה או לכישלון, להנאה או לסבל. דווקא האפשרות לבחור בין דרכים שונות, לחוות את התהליך, את המאמץ ואת ההשתוקקות, מעניקה משמעות עמוקה לחיי האדם.
כיצד איזון בין רצון להנאה משפיע על המציאות?
אליעד מדגים כי פעמים רבות כדי להשיג הנאה במקום אחד, צריך לוותר על רצון אחר במקום אחר. הוא מסביר שהחכם יכול היה למלא מיד את כל רצונותיו, אך אם היה עושה זאת, לא היה מסוגל ליהנות באמת משום דבר, כי כל דבר היה מגיע ללא מאמץ או אתגר. לכן, החכם מוכן להקריב חלק מרצונותיו, כדי לשמר את ההנאה והמשמעות שיש בקיום.
לסיכום, על פי אליעד כהן, היכולת לשכנע כל אחד בכל דבר, ואף ליצור כל מציאות רצויה, קיימת גם בחכם וגם בכל אדם אחר. אך ההחלטה לצמצם את היכולת הזו נעשית במודע, מתוך כוונה עמוקה לאפשר בחירה חופשית ולתת משמעות אמיתית לקיום. הרעיון הזה קשור קשר הדוק לתהליך בריאת העולם, שבו השלמות נוצרת דווקא מתוך צמצום וחיסרון. הבחירה החופשית, המאמץ, והדרך אל ההשגה הם אלו שנותנים משמעות אמיתית וערך למציאות שאנו חיים בה.
חכם אמיתי, על פי אליעד כהן, הוא אדם שמכיר את כל הסודות וכל הדרכים להשיג מטרותיו. אדם כזה לא רק יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, אלא אף יכול לגרום לכל דבר שהוא רוצה להתרחש. כוח השכנוע הוא רק חלק קטן מתוך יכולת רחבה בהרבה של יצירת מציאות, שבה החכם יכול להביא לכך שכל דבר יקרה בדיוק לפי רצונו. עם זאת, בעולם המציאותי נראה שישנם מצבים בהם החכם כביכול לא מצליח לשכנע אחרים. מדוע זה קורה?
למה החכם בוחר שלא להשתמש בכל הכוח שלו?
אליעד מסביר שהסיבה לכך שהחכם אינו מפעיל את מלוא כוחו נעוצה בהחלטה מודעת ומכוונת לצמצם את עצמו. החכם בוחר במודע לא להשתמש במלוא היכולות שלו, וזאת מתוך מטרה להשאיר לאנשים בחירה חופשית. הוא לא רוצה לפגוע בחופש הבחירה שלהם, מאחר שאם הכל היה מתנהל בדיוק לפי רצונו של החכם, כבר לא הייתה משמעות לאדם ולא לקיומו.
איך ההחלטה של החכם קשורה לבריאת העולם?
ההחלטה של החכם לצמצם את כוחו ולתת מקום לאחרים לפעול בעצמם, דומה מאוד לעקרון של בריאת העולם. בדיוק כפי שאלוהים בחר לצמצם את עצמו וליצור מציאות שיש בה חיסרון, שבה הדברים אינם תמיד מושלמים, כך גם החכם מצמצם את כוחו. זהו עיקרון של יצירת השלמות דווקא מתוך חוסר ושל מתן משמעות לקיום ולפעולה עצמאית של אחרים. ללא הצמצום הזה, לא הייתה קיימת משמעות אמיתית לקיום עצמו.
האם באמת החכם מוגבל ביכולת שלו לשכנע או ליצור מציאות?
התשובה של אליעד היא חד משמעית: בפועל, החכם אינו מוגבל כלל. אם ירצה בכך, הוא יכול לא רק לשכנע כל אדם, אלא אף לגרום לאדם לעשות את מה שהוא רוצה בלי שהאדם בכלל ישתכנע. יתרה מזאת, הוא יכול לגרום לדברים לקרות במציאות גם ללא עזרת אדם אחר. אך הוא בוחר באופן מודע לא לעשות זאת כדי לשמר את הבחירה החופשית, ולתת למציאות להתפתח בדרך הטבעית שלה, מתוך מאבק ומתוך בחירה אמיתית.
האם גם אדם רגיל יכול לשכנע כל אחד בכל דבר?
באופן מפתיע, אליעד מדגיש כי היכולת לשכנע כל אחד בכל דבר נמצאת גם אצל כל אדם רגיל. אלא שהאדם בעצמו, מתוך תחכום עצמי, מצליח לשכנע את עצמו שהוא אינו יכול. האדם יוצר במוחו מגבלות וספקות לגבי יכולותיו האמיתיות, ולכן בפועל הוא לא משתמש בכל הכוח הפנימי הזה. זהו תהליך מתוחכם של הגבלה עצמית, שמאפשר לאדם לחוות מציאות שיש בה אתגר, מאבק, ולבסוף גם הנאה ומשמעות.
למה יש צורך במאמץ אם אפשר להשיג הכל מיד?
אליעד מביא כדוגמה את רבי נחמן, שטען כי אם היה רוצה, היה יכול להפוך את כל תלמידיו לצדיקים גמורים באופן מיידי וללא מאמץ מצדם. אך הוא לא עשה זאת, מאחר שאז לא הייתה משמעות לקיומם. רבי נחמן אמר במפורש כי אם הכל היה קורה באופן מושלם וללא מאמץ, אז היה "השם יתברך עובד את עצמו", כלומר, לא הייתה משמעות לקיומם של בני האדם ולפעולותיהם.
מה החשיבות של בחירה חופשית לקיום האדם?
הבחירה החופשית, לפי אליעד, היא המרכיב המהותי ביותר שנותן משמעות לקיום. אם החכם או האל היו משיגים הכל מיד ובקלות, ללא תהליך של בחירה חופשית וללא מאבק, לא הייתה משמעות להצלחה או לכישלון, להנאה או לסבל. דווקא האפשרות לבחור בין דרכים שונות, לחוות את התהליך, את המאמץ ואת ההשתוקקות, מעניקה משמעות עמוקה לחיי האדם.
כיצד איזון בין רצון להנאה משפיע על המציאות?
אליעד מדגים כי פעמים רבות כדי להשיג הנאה במקום אחד, צריך לוותר על רצון אחר במקום אחר. הוא מסביר שהחכם יכול היה למלא מיד את כל רצונותיו, אך אם היה עושה זאת, לא היה מסוגל ליהנות באמת משום דבר, כי כל דבר היה מגיע ללא מאמץ או אתגר. לכן, החכם מוכן להקריב חלק מרצונותיו, כדי לשמר את ההנאה והמשמעות שיש בקיום.
לסיכום, על פי אליעד כהן, היכולת לשכנע כל אחד בכל דבר, ואף ליצור כל מציאות רצויה, קיימת גם בחכם וגם בכל אדם אחר. אך ההחלטה לצמצם את היכולת הזו נעשית במודע, מתוך כוונה עמוקה לאפשר בחירה חופשית ולתת משמעות אמיתית לקיום. הרעיון הזה קשור קשר הדוק לתהליך בריאת העולם, שבו השלמות נוצרת דווקא מתוך צמצום וחיסרון. הבחירה החופשית, המאמץ, והדרך אל ההשגה הם אלו שנותנים משמעות אמיתית וערך למציאות שאנו חיים בה.
- בחירה חופשית והשפעתה על המציאות
- כוח השכנוע והשגת מטרות
- משמעות הצמצום בבריאת העולם
- איך לגרום לדברים לקרות
- האם אפשר להשיג כל דבר שרוצים?
האם חכם אמיתי יכול לשכנע כל אחד בכל דבר?
חכם אמיתי, שמכיר את כל הסודות, לא רק שיכול לשכנע כל אחד בכל דבר, אלא שהוא גם יכול לגרום לכל דבר לקרות. השכנוע הוא רק מקרה פרטי של כוח רחב יותר - היכולת לגרום לכל דבר להתקיים על פי רצונו. אך אם כך, כיצד ייתכן שמציאותית רואים שהוא אינו מצליח לשכנע כל אדם?
למה החכם בוחר שלא לשכנע?
התשובה היא שהחכם בוחר באופן מודע ומכוון לצמצם את כוחו, כלומר, לא להשתמש בכל יכולותיו. הסיבה לכך היא שהוא רוצה להשאיר לבני האדם בחירה חופשית. הוא לא מפעיל את כוחו במלואו כדי לאפשר לאנשים לפעול בעצמם.
מה הקשר בין צמצום יכולתו של החכם לבריאת העולם?
ההיגיון שמאחורי החלטתו של החכם לצמצם את כוחו דומה לרעיון של בריאת העולם. כמו שאלוהים בחר לצמצם את עצמו כדי לאפשר לבריאה להתקיים, כך גם החכם בוחר להגביל את כוחו. זהו אותו מנגנון שבו השלמות צומחת מתוך חיסרון - כדי לתת משמעות לבריאה ולפעולתה.
האם החכם באמת לא מסוגל לשכנע או לגרום לדברים לקרות?
מצד האמת, החכם אכן יכול לגרום לכל דבר לקרות. הוא יכול לא רק לשכנע מישהו, אלא לגרום לו לעשות משהו גם אם הוא אינו משוכנע בכך. יתרה מכך, הוא אינו זקוק אפילו לאדם כדי להשיג את מבוקשו - הוא יכול לגרום למציאות לפעול כרצונו גם ללא תיווך חיצוני.
האם גם אדם רגיל יכול לשכנע כל אחד בכל דבר?
באופן מפתיע, גם כל אדם יכול לשכנע כל אחד בכל דבר - אך העניין הוא שהאדם עצמו שכנע את עצמו שהוא לא יכול. הוא גרם לעצמו לשכוח את יכולותיו האמיתיות. זהו מנגנון שבו האדם, מתוך תחכום עצמי, מגביל את עצמו ומטיל ספק בכוחותיו.
למה יש חוויות של מאבק ועבודה קשה, אם ניתן להשיג הכל מיד?
גם הצדיקים, כמו רבי נחמן, יכלו להפוך את תלמידיהם לצדיקים גמורים ללא מאמץ, אך בחרו שלא לעשות זאת. רבי נחמן אף אמר: "אם הייתי רוצה, הייתי הופך את כולכם לצדיקים גמורים בלי לשאול אתכם". אך הוא הסביר שאם כך היה עושה, הרי שזה היה "השם יתברך עובד את עצמו", כלומר, לא הייתה משמעות לעצם קיומם של בני האדם.
מדוע הבחירה החופשית כל כך חשובה?
בחירה חופשית היא מרכיב קריטי בקיום. אם החכם או האל היו מבטלים את הבחירה החופשית ומשיגים את מטרותיהם ללא תהליך, לא הייתה משמעות לקיום ולרצון. ההנאה והמשמעות נובעות מהמאמץ ומהאפשרות לבחור.
כיצד זה קשור לסבל ולהנאה?
כדי ליהנות מדבר מסוים, לעיתים יש צורך לוותר על דבר אחר. לדוגמה, אם החכם היה משתמש ביכולתו באופן מלא, הוא היה מאבד את היכולת להרגיש הנאה מהשגת המטרות שלו. לכן, יש איזון שבו חלק מהמציאות פועלת נגד רצונו כדי לאפשר לו חוויה של השתוקקות והשגה.
לסיכום
החכם או האדם בעל היכולות המיוחדות יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, אך הוא בוחר שלא לעשות זאת כדי לשמור על עקרון הבחירה החופשית ולתת לקיום משמעות. רעיון זה דומה לבריאת העולם, שבה אלוהים עצמו צמצם את כוחו כדי לתת לבריאה אפשרות להתקיים ולפעול מתוך רצון חופשי.
חכם אמיתי, שמכיר את כל הסודות, לא רק שיכול לשכנע כל אחד בכל דבר, אלא שהוא גם יכול לגרום לכל דבר לקרות. השכנוע הוא רק מקרה פרטי של כוח רחב יותר - היכולת לגרום לכל דבר להתקיים על פי רצונו. אך אם כך, כיצד ייתכן שמציאותית רואים שהוא אינו מצליח לשכנע כל אדם?
למה החכם בוחר שלא לשכנע?
התשובה היא שהחכם בוחר באופן מודע ומכוון לצמצם את כוחו, כלומר, לא להשתמש בכל יכולותיו. הסיבה לכך היא שהוא רוצה להשאיר לבני האדם בחירה חופשית. הוא לא מפעיל את כוחו במלואו כדי לאפשר לאנשים לפעול בעצמם.
מה הקשר בין צמצום יכולתו של החכם לבריאת העולם?
ההיגיון שמאחורי החלטתו של החכם לצמצם את כוחו דומה לרעיון של בריאת העולם. כמו שאלוהים בחר לצמצם את עצמו כדי לאפשר לבריאה להתקיים, כך גם החכם בוחר להגביל את כוחו. זהו אותו מנגנון שבו השלמות צומחת מתוך חיסרון - כדי לתת משמעות לבריאה ולפעולתה.
האם החכם באמת לא מסוגל לשכנע או לגרום לדברים לקרות?
מצד האמת, החכם אכן יכול לגרום לכל דבר לקרות. הוא יכול לא רק לשכנע מישהו, אלא לגרום לו לעשות משהו גם אם הוא אינו משוכנע בכך. יתרה מכך, הוא אינו זקוק אפילו לאדם כדי להשיג את מבוקשו - הוא יכול לגרום למציאות לפעול כרצונו גם ללא תיווך חיצוני.
האם גם אדם רגיל יכול לשכנע כל אחד בכל דבר?
באופן מפתיע, גם כל אדם יכול לשכנע כל אחד בכל דבר - אך העניין הוא שהאדם עצמו שכנע את עצמו שהוא לא יכול. הוא גרם לעצמו לשכוח את יכולותיו האמיתיות. זהו מנגנון שבו האדם, מתוך תחכום עצמי, מגביל את עצמו ומטיל ספק בכוחותיו.
למה יש חוויות של מאבק ועבודה קשה, אם ניתן להשיג הכל מיד?
גם הצדיקים, כמו רבי נחמן, יכלו להפוך את תלמידיהם לצדיקים גמורים ללא מאמץ, אך בחרו שלא לעשות זאת. רבי נחמן אף אמר: "אם הייתי רוצה, הייתי הופך את כולכם לצדיקים גמורים בלי לשאול אתכם". אך הוא הסביר שאם כך היה עושה, הרי שזה היה "השם יתברך עובד את עצמו", כלומר, לא הייתה משמעות לעצם קיומם של בני האדם.
מדוע הבחירה החופשית כל כך חשובה?
בחירה חופשית היא מרכיב קריטי בקיום. אם החכם או האל היו מבטלים את הבחירה החופשית ומשיגים את מטרותיהם ללא תהליך, לא הייתה משמעות לקיום ולרצון. ההנאה והמשמעות נובעות מהמאמץ ומהאפשרות לבחור.
כיצד זה קשור לסבל ולהנאה?
כדי ליהנות מדבר מסוים, לעיתים יש צורך לוותר על דבר אחר. לדוגמה, אם החכם היה משתמש ביכולתו באופן מלא, הוא היה מאבד את היכולת להרגיש הנאה מהשגת המטרות שלו. לכן, יש איזון שבו חלק מהמציאות פועלת נגד רצונו כדי לאפשר לו חוויה של השתוקקות והשגה.
לסיכום
החכם או האדם בעל היכולות המיוחדות יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, אך הוא בוחר שלא לעשות זאת כדי לשמור על עקרון הבחירה החופשית ולתת לקיום משמעות. רעיון זה דומה לבריאת העולם, שבה אלוהים עצמו צמצם את כוחו כדי לתת לבריאה אפשרות להתקיים ולפעול מתוך רצון חופשי.
- בחירה חופשית והשפעתה על המציאות
- כוח השכנוע והשגת מטרות
- משמעות הצמצום בבריאת העולם
- איך לגרום לדברים לקרות
- האם אפשר להשיג כל דבר שרוצים?
אז אתה שאלת קודם האם הצדיק, "החכם" הוא יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, אתה אומר ככה נאמר כמו שטכנאי מחשבים יכול לעשות כל דבר שהוא רוצה בהנחה שהוא באמת חכם אמיתי שהוא יודע את כל הסודות, יודע איך. עכשיו תראה לא רק ואז אתה אומר אז לכאורה איך אנחנו איך לפעמים אנחנו רואים בחוש שהחכם או מי שזה לא יהיה, לא יודע, לשכנע לא מצליח לשכנע מישהו במשהו נגיד. עכשיו, לא רק שהחכם יכול לשכנע כל אחד בכל דבר בעיקרון החכם גם יכול לעשות כל דבר, הוא יכול לגרום לכל דבר לקרות לא רק שהוא יכול לשכנע אותך במשהו הוא גם יכול לגרום לך לעשות משהו. כאילו לשכנע אותך במשהו זה רק מקרה פרטי של הכללי יותר, של לגרום לך לעשות משהו.
אלא מה גם אם בפועל אתה יכול לראות שקורים דברים נגד רצונו של החכם, איך זה יכול להיות או במקרה הפרטי איך זה יכול להיות שהחכם לא מצליח לשכנע מישהו במשהו? התשובה היא כזאת, החכם בוחר מסיבה כלשהי שלא תפורט כאן, הוא בוחר מסיבה כלשהי לצמצם את עצמו ולצמצם את עצמו הכוונה לא להשתמש בכל הכוח שלו, לא להשתמש בכל הכוח שלו ולהשאיר לך בחירה חופשית. החכם בוחר לא להשתמש בכל הכוח שלו ולהשאיר לך בחירה חופשית, למה שהוא יבחר כזה דבר הרי הוא יכול שהכל יהיה כרצונו. נכון החכם יכול לגרום לכך שהכל יקרה כרצונו בפחות מרגע אחד אבל הוא לא רוצה את זה, למה הוא לא רוצה את זה? מאותה סיבה שהעולם קיים.
בדיוק מאותה סיבה שהשלמות מהחיסרון מאותה סיבה החכם בוחר מבחירה חופשית מלאה או בבחירה חופשית כמו שהעולם נברא שאלוהים בחר לברוא את העולם מאותו מקור הוא בוחר לצמצם את יכולותיו, הוא בוחר לא לשכנע אותך עד הסוף, הוא לא יגרום לך לעשות את מה שהוא רוצה שתעשה וזה גם כדי להשאיר לך בחירה חופשית וגם כדי שהוא יצמצם את היכולות שלו. האמת האמיתית היא, אז מה שזה אומר מה התשובה? התשובה היא כזאת האמת האמיתית שהחכם יכול לשכנע אותך מה שהוא רוצה, אם הוא ירצה הוא ישכנע אותך לא רק שאם הוא ירצה לשכנע אותך אם הוא ירצה הוא יגרום לך לעשות את מה שהוא רוצה והאמת היא שאם הוא ירצה הוא גם לא צריך אותך הוא יכול לגרום למה שהוא רוצה שיקרה גם בלעדיך.
נגיד הוא יכול לשכנע אותך להביא לו, הוא יכול לגרום לך להביא לו בלי שתשתכנע והוא יכול שמה שהוא רוצה שיהיה לו יהיה לו גם בלי שתצטרך להיות מעורב בזה בכלל, הוא לא צריך אותך שיהיה לו. אלא מה שזה כמו אלוהים שבחר לצמצם את היכולת שלו, שהוא בחר לצמצם את היכולת שלו. עכשיו אני אספר לך עוד משהו שלא ידעת, לא רק שהחכם יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, לא רק שהחכם יכול לגרום לכל אחד לעשות מה שהוא רוצה ואפילו אתה יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, ואתה עצמך יכול לגרום לכל אחד לעשות כל דבר שאתה רוצה. אלא מה שאתה הצלחת אפילו לשכנע את עצמך שאתה לא יכול לשכנע כל אחד בכל דבר והצלחת לגרום לעצמך לא לזכור שאתה יכול לעשות כל דבר, הבנת מה אמרתי. מצד האמת לא רק אני יכול גם אתה יכול אלא מה שאתה מספיק מתוחכם לגרום לעצמך לחשוב שאתה לא יכול.
תשאל "אבל למה?", אבל אם הוא רוצה לשכנע מישהו במשהו, אם הוא רוצה שמשהו יקרה, למה שהוא יכול שזה יקרה והוא אפילו מרגיש רע מזה שזה לא קורה אף על פי כן הוא לא פותר את הבעיה. זה כמו לשאול למה אלוהים ברא את העולם, למה הוא עושה שינויים הרי אם הוא משנה אז זה אומר שהוא יכול לעשות את מה שהוא רוצה שיקרה בסוף אז למה הוא עושה את זה בתהליך הדרגתי, מה התכלית של הדבר, למה מתוך שלמות דברי העולם? מאותה סיבה. קיבלת תשובה לשאלתך באופן חלקי?
ש: כן.
אליעד: אוקי, שאלה?
ש: אבל נגיד בהקשר שם, בהקשר לזה שלמשל מקודם, איך אפשר שכל ימיו ועמל?
אליעד: תקשיב בחוויה שלהם הוא היה עמל אבל רבי נחמן אמר להם הרבה פעמים "אם הייתי רוצה", לא רבי נחמן אמר בפירוש, הוא הכוונה, רבי נחמן אמר בפירוש "אם הייתי רוצה הייתי יכול להפוך את כולכם לצדיקים גמורים בכלל בלי לשאול אותכם" אבל הוא אומר, אלא מה שאז יעבוד השם יתברך את עצמו בעצמו אז בשביל מה אני צריך אותם בכלל, אם אני אגרום לכם לעשות את מה שאני רוצה אז בשביל מה צריך אותכם אז כבר אין משמעות לקיום. הוא אמר להם במקורות נוספים הוא אמר "אני יכול להפוך כל אחד ואחד לצדיק גמור כמוני ממש", בלי לשאול אותך אפילו הוא יכול לקחת את היצר רע שלך, לפתור את הבעיות שלו לבד, להפוך אותו לצדיק גמור. הוא אומר אבל אז אם כן יעבוד השם יתברך את עצמו בעצמו בשביל מה צריך את העולם, בשביל מה בכלל צריך עולם הרי אפשר להשיג את התכלית ובלי הצמצומים, אז בשביל מה צריך עולם, תשיג את התכלית בלי צמומים.
אף על פי כן צריך עולם, למה צריך עולם זה שאלה אחרת אבל מהצד שצריך עולם לכן הוא אומר צריך שיהיה לך בחירה חופשית ויהיה לך בחירה. עכשיו גם אני נגיד כשאני מנסה "לשכנע מישהו במשהו" תמיד אני משאיר לו את הבחירה החופשית שהוא יוכל לבחור, שתהיה לו את האפשרות לעשות הפוך. למה? כי אם אני אגרום לו לעשות את מה שאני רוצה אז לא יהיה יותר שום משמעות לקיום, אז מה משמעות הקיום? זה כמו לקחת כוס ולהזיז הצידה אז ממילא הרצון שלך כבר לא מתמלא כי אז הרצון, אם אני בלי מאמץ השגתי את מה שרציתי כבר לא נהניתי מזה שהשגתי את רצוני.
עכשיו תשאל שאיך יכול להיות מצב שאני מאבד את כל רצוני ואני לא משתמש ביכולת הזאת כי אני יודע שאם אני אמלא את רצוני שם אני גם לא יכול ליהנות במקום אחר. לפעמים כדי ליהנות במקום אחד אתה צריך לסבול במקום אחר. לכן אתה אומר "אני מוכן ששם יהיה נגד רצוני כדי ששם יהיה כרצוני". אתה יכול לעשות שהכל יהיה כרצונך אבל אז יבוא משהו על חשבון משהו. הבנו בערך?
אלא מה גם אם בפועל אתה יכול לראות שקורים דברים נגד רצונו של החכם, איך זה יכול להיות או במקרה הפרטי איך זה יכול להיות שהחכם לא מצליח לשכנע מישהו במשהו? התשובה היא כזאת, החכם בוחר מסיבה כלשהי שלא תפורט כאן, הוא בוחר מסיבה כלשהי לצמצם את עצמו ולצמצם את עצמו הכוונה לא להשתמש בכל הכוח שלו, לא להשתמש בכל הכוח שלו ולהשאיר לך בחירה חופשית. החכם בוחר לא להשתמש בכל הכוח שלו ולהשאיר לך בחירה חופשית, למה שהוא יבחר כזה דבר הרי הוא יכול שהכל יהיה כרצונו. נכון החכם יכול לגרום לכך שהכל יקרה כרצונו בפחות מרגע אחד אבל הוא לא רוצה את זה, למה הוא לא רוצה את זה? מאותה סיבה שהעולם קיים.
בדיוק מאותה סיבה שהשלמות מהחיסרון מאותה סיבה החכם בוחר מבחירה חופשית מלאה או בבחירה חופשית כמו שהעולם נברא שאלוהים בחר לברוא את העולם מאותו מקור הוא בוחר לצמצם את יכולותיו, הוא בוחר לא לשכנע אותך עד הסוף, הוא לא יגרום לך לעשות את מה שהוא רוצה שתעשה וזה גם כדי להשאיר לך בחירה חופשית וגם כדי שהוא יצמצם את היכולות שלו. האמת האמיתית היא, אז מה שזה אומר מה התשובה? התשובה היא כזאת האמת האמיתית שהחכם יכול לשכנע אותך מה שהוא רוצה, אם הוא ירצה הוא ישכנע אותך לא רק שאם הוא ירצה לשכנע אותך אם הוא ירצה הוא יגרום לך לעשות את מה שהוא רוצה והאמת היא שאם הוא ירצה הוא גם לא צריך אותך הוא יכול לגרום למה שהוא רוצה שיקרה גם בלעדיך.
נגיד הוא יכול לשכנע אותך להביא לו, הוא יכול לגרום לך להביא לו בלי שתשתכנע והוא יכול שמה שהוא רוצה שיהיה לו יהיה לו גם בלי שתצטרך להיות מעורב בזה בכלל, הוא לא צריך אותך שיהיה לו. אלא מה שזה כמו אלוהים שבחר לצמצם את היכולת שלו, שהוא בחר לצמצם את היכולת שלו. עכשיו אני אספר לך עוד משהו שלא ידעת, לא רק שהחכם יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, לא רק שהחכם יכול לגרום לכל אחד לעשות מה שהוא רוצה ואפילו אתה יכול לשכנע כל אחד בכל דבר, ואתה עצמך יכול לגרום לכל אחד לעשות כל דבר שאתה רוצה. אלא מה שאתה הצלחת אפילו לשכנע את עצמך שאתה לא יכול לשכנע כל אחד בכל דבר והצלחת לגרום לעצמך לא לזכור שאתה יכול לעשות כל דבר, הבנת מה אמרתי. מצד האמת לא רק אני יכול גם אתה יכול אלא מה שאתה מספיק מתוחכם לגרום לעצמך לחשוב שאתה לא יכול.
תשאל "אבל למה?", אבל אם הוא רוצה לשכנע מישהו במשהו, אם הוא רוצה שמשהו יקרה, למה שהוא יכול שזה יקרה והוא אפילו מרגיש רע מזה שזה לא קורה אף על פי כן הוא לא פותר את הבעיה. זה כמו לשאול למה אלוהים ברא את העולם, למה הוא עושה שינויים הרי אם הוא משנה אז זה אומר שהוא יכול לעשות את מה שהוא רוצה שיקרה בסוף אז למה הוא עושה את זה בתהליך הדרגתי, מה התכלית של הדבר, למה מתוך שלמות דברי העולם? מאותה סיבה. קיבלת תשובה לשאלתך באופן חלקי?
ש: כן.
אליעד: אוקי, שאלה?
ש: אבל נגיד בהקשר שם, בהקשר לזה שלמשל מקודם, איך אפשר שכל ימיו ועמל?
אליעד: תקשיב בחוויה שלהם הוא היה עמל אבל רבי נחמן אמר להם הרבה פעמים "אם הייתי רוצה", לא רבי נחמן אמר בפירוש, הוא הכוונה, רבי נחמן אמר בפירוש "אם הייתי רוצה הייתי יכול להפוך את כולכם לצדיקים גמורים בכלל בלי לשאול אותכם" אבל הוא אומר, אלא מה שאז יעבוד השם יתברך את עצמו בעצמו אז בשביל מה אני צריך אותם בכלל, אם אני אגרום לכם לעשות את מה שאני רוצה אז בשביל מה צריך אותכם אז כבר אין משמעות לקיום. הוא אמר להם במקורות נוספים הוא אמר "אני יכול להפוך כל אחד ואחד לצדיק גמור כמוני ממש", בלי לשאול אותך אפילו הוא יכול לקחת את היצר רע שלך, לפתור את הבעיות שלו לבד, להפוך אותו לצדיק גמור. הוא אומר אבל אז אם כן יעבוד השם יתברך את עצמו בעצמו בשביל מה צריך את העולם, בשביל מה בכלל צריך עולם הרי אפשר להשיג את התכלית ובלי הצמצומים, אז בשביל מה צריך עולם, תשיג את התכלית בלי צמומים.
אף על פי כן צריך עולם, למה צריך עולם זה שאלה אחרת אבל מהצד שצריך עולם לכן הוא אומר צריך שיהיה לך בחירה חופשית ויהיה לך בחירה. עכשיו גם אני נגיד כשאני מנסה "לשכנע מישהו במשהו" תמיד אני משאיר לו את הבחירה החופשית שהוא יוכל לבחור, שתהיה לו את האפשרות לעשות הפוך. למה? כי אם אני אגרום לו לעשות את מה שאני רוצה אז לא יהיה יותר שום משמעות לקיום, אז מה משמעות הקיום? זה כמו לקחת כוס ולהזיז הצידה אז ממילא הרצון שלך כבר לא מתמלא כי אז הרצון, אם אני בלי מאמץ השגתי את מה שרציתי כבר לא נהניתי מזה שהשגתי את רצוני.
עכשיו תשאל שאיך יכול להיות מצב שאני מאבד את כל רצוני ואני לא משתמש ביכולת הזאת כי אני יודע שאם אני אמלא את רצוני שם אני גם לא יכול ליהנות במקום אחר. לפעמים כדי ליהנות במקום אחד אתה צריך לסבול במקום אחר. לכן אתה אומר "אני מוכן ששם יהיה נגד רצוני כדי ששם יהיה כרצוני". אתה יכול לעשות שהכל יהיה כרצונך אבל אז יבוא משהו על חשבון משהו. הבנו בערך?