הקצנה לצורך שכנוע, טיפים לשכנוע, איך לשכנע? איך לשתול מחשבה? איך לעשות אוטוסוגסטיה? איך לשכנע את עצמך? איך לשמור על הדיאטה? איך ליצור מוטיבציה? איך המוח חושב? שכנוע עצמי
איך לשכנע באמצעות הקצנת ודאות?
אליעד כהן מסביר לעומק שיטה פסיכולוגית פשוטה אך יעילה, שמטרתה לשכנע אחרים או אפילו את עצמך, על ידי שימוש בעיקרון של אי - הוודאות הטבעית של המוח האנושי. הבסיס לשיטה הוא ההנחה שהמוח לא מסוגל להיות בטוח בשום דבר במאה אחוז. אם ניקח כל רעיון בעולם ונדרוש מאדם להיות בטוח בו במאה אחוז, ללא שום ספק וללא שום אפשרות שיחשוב אחרת בעתיד, התשובה שתתקבל תמיד תהיה "אני לא באמת בטוח".
כאשר רוצים לשכנע אדם ברעיון מסוים, במיוחד כאשר הוא חושב את ההפך, הדרך שאליעד מציע היא פשוטה: צריך לקחת את הרעיון המנוגד, זה שאותו אדם מאמין בו כרגע, ולשאול אותו: "האם אתה בטוח במאה אחוז שזה נכון? האם אתה בטוח במאה אחוז שאין שום אפשרות שאתה טועה?". כך למשל, אם יש חבר שלא רוצה לצאת איתנו ואנחנו רוצים לשכנע אותו לבוא, נוכל לשאול אותו: "אתה בטוח במאה אחוז שאין לך בכלל חשק לצאת? אתה בטוח שאין שום אפשרות קטנה שאולי בכל זאת בא לך?". מה שקורה במוח האדם ברגע ששואלים אותו שאלות כאלה, הוא מתחיל לבדוק עם עצמו ומגלה מיד שהוא לא באמת בטוח לגמרי, וזה מאפשר לשנות את דעתו בקלות רבה יותר.
איך להתמודד עם מניפולציית הקצנת ודאות?
אליעד כהן מדגיש שכדי להתמודד עם הטכניקה הזו, חשוב מאוד להיות מודעים אליה ולהכיר את המנגנון הפסיכולוגי שעומד מאחוריה. אם מישהו שואל אותך: "האם אתה בטוח ב - 100% שאתה רוצה לעשות כך וכך?", הדרך להתגונן היא פשוטה - להכיר בכך שאתה לא חייב להיות בטוח לחלוטין כדי להמשיך לחשוב את מה שאתה חושב או לעשות את מה שאתה רוצה לעשות. לדוגמה, אם שואלים אותך: "אתה בטוח שלא תשרף בגיהנום אחרי שתמות?", התגובה הנכונה היא "אני לא בטוח ב - 100%, אבל אני עדיין חושב שזה יותר הגיוני לי לחשוב כך". כלומר, עצם קיום הספק לא מחייב לשנות את הדעה.
כיצד להשתמש בשיטה לשכנוע עצמי?
השיטה לא מתאימה רק לשכנוע אחרים, אלא גם לשכנוע עצמי. אם למשל מישהו נמצא בדיאטה ורוצה להימנע מאכילת עוגה, אבל הוא מתקשה להתאפק, הוא יכול להשתמש בשיטה הזו על עצמו ולשאול: "האם אני בטוח ב - 100% שאני רוצה לאכול את העוגה הזאת? האם אין שום אפשרות שאני בעצם לא רוצה לאכול אותה?". השאלה הזו יוצרת ספקות לגבי הוודאות הראשונית של הרצון, ומאפשרת לאדם לקבל החלטה שלא לאכול את העוגה מתוך הבנה שהוא לא בטוח לחלוטין שזה מה שהוא רוצה.
איך מתמודדים כשהמוח משתמש בשיטה הזו לרעה?
אליעד מסביר שהמוח שלנו לפעמים משתמש בשיטה זו דווקא כדי למנוע מאיתנו לפעול או לקבל החלטות. לדוגמה, אם אדם רוצה להתחיל עסק חדש או לעשות פעולה מסוימת, המוח יכול לשאול: "אתה בטוח שאתה רוצה להקים עסק? אתה בטוח שאתה לא תתחרט על כך?". השאלות האלה יוצרות ספק ואי - וודאות שמשתקות את האדם. במקרים כאלה, הדרך להתמודד עם המוח היא לתקוף את המחשבה עצמה בחזרה. לדוגמה, אפשר לשאול את המוח: "אתה בטוח שאני חייב להיות בטוח כדי לעשות את זה? אולי מספיק שאני רוצה לעשות את זה אפילו ב - 2% יותר מאשר לא רוצה, כדי שזה יהיה לגיטימי שאפעל כך?". הטכניקה של "הפוך על הפוך" זו מאפשרת לאדם להתקדם למרות הספק.
מה ההבדל בין החלטה שמבוססת על ודאות לבין החלטה שמבוססת על רוב יחסי?
אליעד מסביר בצורה מאוד מפורטת את ההבדל בין שתי דרכים לקבל החלטות:
אליעד כהן מסביר לעומק שיטה פסיכולוגית פשוטה אך יעילה, שמטרתה לשכנע אחרים או אפילו את עצמך, על ידי שימוש בעיקרון של אי - הוודאות הטבעית של המוח האנושי. הבסיס לשיטה הוא ההנחה שהמוח לא מסוגל להיות בטוח בשום דבר במאה אחוז. אם ניקח כל רעיון בעולם ונדרוש מאדם להיות בטוח בו במאה אחוז, ללא שום ספק וללא שום אפשרות שיחשוב אחרת בעתיד, התשובה שתתקבל תמיד תהיה "אני לא באמת בטוח".
כאשר רוצים לשכנע אדם ברעיון מסוים, במיוחד כאשר הוא חושב את ההפך, הדרך שאליעד מציע היא פשוטה: צריך לקחת את הרעיון המנוגד, זה שאותו אדם מאמין בו כרגע, ולשאול אותו: "האם אתה בטוח במאה אחוז שזה נכון? האם אתה בטוח במאה אחוז שאין שום אפשרות שאתה טועה?". כך למשל, אם יש חבר שלא רוצה לצאת איתנו ואנחנו רוצים לשכנע אותו לבוא, נוכל לשאול אותו: "אתה בטוח במאה אחוז שאין לך בכלל חשק לצאת? אתה בטוח שאין שום אפשרות קטנה שאולי בכל זאת בא לך?". מה שקורה במוח האדם ברגע ששואלים אותו שאלות כאלה, הוא מתחיל לבדוק עם עצמו ומגלה מיד שהוא לא באמת בטוח לגמרי, וזה מאפשר לשנות את דעתו בקלות רבה יותר.
איך להתמודד עם מניפולציית הקצנת ודאות?
אליעד כהן מדגיש שכדי להתמודד עם הטכניקה הזו, חשוב מאוד להיות מודעים אליה ולהכיר את המנגנון הפסיכולוגי שעומד מאחוריה. אם מישהו שואל אותך: "האם אתה בטוח ב - 100% שאתה רוצה לעשות כך וכך?", הדרך להתגונן היא פשוטה - להכיר בכך שאתה לא חייב להיות בטוח לחלוטין כדי להמשיך לחשוב את מה שאתה חושב או לעשות את מה שאתה רוצה לעשות. לדוגמה, אם שואלים אותך: "אתה בטוח שלא תשרף בגיהנום אחרי שתמות?", התגובה הנכונה היא "אני לא בטוח ב - 100%, אבל אני עדיין חושב שזה יותר הגיוני לי לחשוב כך". כלומר, עצם קיום הספק לא מחייב לשנות את הדעה.
כיצד להשתמש בשיטה לשכנוע עצמי?
השיטה לא מתאימה רק לשכנוע אחרים, אלא גם לשכנוע עצמי. אם למשל מישהו נמצא בדיאטה ורוצה להימנע מאכילת עוגה, אבל הוא מתקשה להתאפק, הוא יכול להשתמש בשיטה הזו על עצמו ולשאול: "האם אני בטוח ב - 100% שאני רוצה לאכול את העוגה הזאת? האם אין שום אפשרות שאני בעצם לא רוצה לאכול אותה?". השאלה הזו יוצרת ספקות לגבי הוודאות הראשונית של הרצון, ומאפשרת לאדם לקבל החלטה שלא לאכול את העוגה מתוך הבנה שהוא לא בטוח לחלוטין שזה מה שהוא רוצה.
איך מתמודדים כשהמוח משתמש בשיטה הזו לרעה?
אליעד מסביר שהמוח שלנו לפעמים משתמש בשיטה זו דווקא כדי למנוע מאיתנו לפעול או לקבל החלטות. לדוגמה, אם אדם רוצה להתחיל עסק חדש או לעשות פעולה מסוימת, המוח יכול לשאול: "אתה בטוח שאתה רוצה להקים עסק? אתה בטוח שאתה לא תתחרט על כך?". השאלות האלה יוצרות ספק ואי - וודאות שמשתקות את האדם. במקרים כאלה, הדרך להתמודד עם המוח היא לתקוף את המחשבה עצמה בחזרה. לדוגמה, אפשר לשאול את המוח: "אתה בטוח שאני חייב להיות בטוח כדי לעשות את זה? אולי מספיק שאני רוצה לעשות את זה אפילו ב - 2% יותר מאשר לא רוצה, כדי שזה יהיה לגיטימי שאפעל כך?". הטכניקה של "הפוך על הפוך" זו מאפשרת לאדם להתקדם למרות הספק.
מה ההבדל בין החלטה שמבוססת על ודאות לבין החלטה שמבוססת על רוב יחסי?
אליעד מסביר בצורה מאוד מפורטת את ההבדל בין שתי דרכים לקבל החלטות:
- הדרך הראשונה מבוססת על ודאות מוחלטת - האדם עושה פעולה רק אם הוא בטוח ב - 100% שהוא רוצה אותה.
- הדרך השנייה והנכונה יותר לפי...
- איך לשכנע את עצמי?
- איך ליצור מוטיבציה פנימית?
- איך להתמודד עם ספקות?
- מה זה אוטוסוגסטיה?
- האם אפשר להיות בטוח במשהו?
- איך לנטרל מניפולציה?
- איך לשנות מחשבה של מישהו אחר?
שלום לכולם הפעם אני רוצה לתת טיפ בנושא של שכנוע גם בנושא של שכנוע עצמי וגם בנושא של שכנוע של אחרים, גם להסביר איך לשכנע לתת איזו שיטה מאוד מאוד ספציפית וגם להסביר איך להתגונן מהשיטה הזאת להסביר גם איך היא פועלת וגם איך להתגונן מהשיטה הזאת. אז השיטה הולכת ככה, השיטה מבוססת על הרעיון שאומר שהמוח לא מסוגל להיות בטוח בשום דבר, אוקי זאת אומרת כל רעיון בעולם שניקח שבן אדם חושב אותו אם נשאל אותו "האם אתה בטוח בכך ב100%" אם בן אדם יחפור עם עצמו "האם אני ב100% ללא כל ספק, ללא כל צילו של ספק האם אני בטוח בכך" התשובה תהיה "לא", דהיינו, "אני לא באמת בטוח בכך" בכל דבר שהוא ככל שמקצינים כל רעיון בעולם כאשר בן אדם יבדוק, ככל שמקצינים את רמת הביטחון של האדם הנדרשת ביחס לאותו רעיון כך האדם יהיה פחות בטוח באותו רעיון.
מה זה אומר בפרקטיקה זה אומר בפרקטיקה שאם לדוגמא רוצים לשכנע מישהו להסכים לרעיון מסוים ואותו בן אדם כמובן חושב את אותו הדבר ההפך מה שבעצם צריך לעשות זה לשאול אותו "האם אתה בטוח ב100% שההפך נכון", לדוגמא שנגיד רוצים ללכת לאיפשהו רוצים לצאת נגיד יש בן אדם שלא רוצה לצאת אז בעצם אנחנו רוצים לשכנע אותו שלצאת זה טוב ואותו בן אדם חושב שלצאת זה לא טוב או אפילו בא נאמר שלאותו בן אדם יש לו ספק אם לצאת זה טוב או לצאת זה לא טוב ואנחנו נגיד רוצים לשכנע אותו לצאת, אוקי אז מה שצריך לעשות במקרה כזה לדוגמא אחת האפשרויות זה לשאול את אותו בן אדם "אתה בטוח ב100% שאתה לא רוצה לבוא איתנו, אתה בטוח ב100% שאין לך חשק לצאת איתנו, אתה בטוח ב100% שאין אפשרות שאולי בא לך לבוא איתנו".
דהיינו, מה אנחנו בעצם עושים אנחנו לוקחים את הרעיון שאנחנו לא רוצים שהבן אדם יחשוב אותו ומצמידים אליו רמת וודאות מאוד גדולה שואלים את אותו בן אדם "אתה בטוח בזה שזה ככה וככה", עכשיו אוטומטית ברגע שעושים כזה דבר המוח אומר "וואלה אני לא בטוח", "לא בטוח, יפה אז בוא איתנו". עכשיו אם אנחנו לדוגמא יודעים שמישהו לא רוצה לעשות משהו מסוים והוא בטוח בכך שהוא באמת לא רוצה לעשות את הדבר הזה אז במקרה כזה לדוגמא אנחנו לא נשאל אותו "האם אתה בטוח" כי אנחנו יודעים מראש שהוא יגיד "כן אני בטוח", אז מה עושים אז שואלים אותו "האם אתה בטוח בזה ב100% האם אין שום אפשרות שיכול להיות שתחשוב אחרת" דהיינו, מקצינים את רמת הוודאות הנדרשת מאותו בן אדם כדי להזדהות עם הרעיון הספציפי.
ומי שישים לב יש פה עוד איזה היבט מסוים שזה לא רק לשאול את הבן אדם "האם אתה בטוח" זה גם לשאול אותו "האם אין אפשרות", לדוגמא לא רק לשאול את הבן אדם "האם אתה בטוח שאתה לא רוצה לבוא איתנו" לשאול אותו "האם אתה בטוח שאין אפשרות שאתה רוצה לבוא איתנו" כי "אין אפשרות" הרבה יותר קל לבן אדם להגיד "לא בא לי לבוא" מאשר שהבן אדם יגיד לעצמו "אין אפשרות שאני רוצה לבוא איתכם". אוקי אז בקיצור אני אחזור על הפרינציפ עוד פעם לוקחים את הרעיון שאנחנו רוצים שהבן אדם לא יחשוב אותו, אנחנו רוצים שהבן אדם לא ירצה לעשות משהו מסוים או לא יחשוב משהו מסוים ואז אנחנו מציגים את הרעיון הזה ושואלים "האם אתה בטוח שבמאה אחוז שזה ככה, האם יכול להיות שתיאורטית תחשוב אחרת, האם אתה בוודאות מוחלטת חושב שאין סיכוי שככה וככה" אוטומטית בן אדם לא יכול להיות בטוח בשום דבר ולכן זה מקל עלינו לגרום לו לחשוב את ההפך.
עכשיו מה השיטה פה שעובדת, הנושא הוא פשוט ברגע ששואלים בן אדם האם אתה בטוח שככה וככה ברגע ששואלים אותו את השאלה הזאת אוטומטית שותלים לו במוח מחשבה שבעצם אומרת לו, יש פה סוג של מניפולציה שבעצם אומרת לו "תקשיב זה יהיה בסדר אם תעשה את מה שאתה רוצה לעשות", שאנחנו לא רוצים שהוא יעשה "יהיה בסדר בתנאי שאתה בטוח שככה וככה". מה זאת אומרת אני אסביר בעיקרון בן אדם לא בטוח בשום דבר למרות שיש אנשים שהם בטוחים שהם בטוחים גם בזה הם לא בטוחים ובוא נניח שגם מה שאני אומר עכשיו זה לא בטוח אבל זה לא סותר את זה שגם הם לא בטוחים אוקי אז בגדול בן אדם לא בטוח בשום דבר, עכשיו לפי מה בן אדם מחליט החלטות לפי מה בן אדם מחליט מה לחשוב וכו' בסופו של דבר בן אדם חושב שמשהו מסוים נכון לא בגלל שהוא בטוח שזה נכון אלא בגלל שהוא יותר חושב שזה נכון מאשר שהוא חושב שזה לא נכון.
זאת אומרת מספיק שבן אדם ב51% חושב שמשהו מסוים זה נכון הוא ילך עם זה, יכול להיות שיהיו לו ספקות אבל עדיין הוא בסוף ילך עם זה למה כי ב51% הוא חושב את מה שהוא חושב, לדוגמא נגיד בן אדם רוצה לאכול את העוגה ורוצה גם לא לאכול את העוגה בן אדם בדיאטה לדוגמא גם רוצה לאכול את העוגה וגם לא רוצה לאכול את העוגה בסוף אם הוא יחליט לאכול את העוגה זה לא בגלל שהוא בטוח שהוא רוצה לאכול את העוגה זה בגלל שהוא באופן יחסי יותר רוצה לאכול את העוגה מאשר לא רוצה לאכול אותה. אוקי זאת אומרת ההחלטות בסופו של דבר מתקבלות לאו דווקא לפי בטחון של 100% אחוז אלא לפי בטחון של אחוז אחד יותר מאשר ההפך ולכן כששואלים בן אדם לדוגמא בן אדם נגיד בדיאטה, אוקי והוא רוצה לאכול נגיד את העוגה ואנחנו רוצים שהוא לא יאכל את העוגה ואז לדוגמא נגיד שואלים אותו "אתה בטוח ב100% שאתה רוצה לאכול את העוגה הזאת", עכשיו מה בעצם עשינו לו פה שתלנו לו מחשבה בראש שאומרת לו "זה יהיה בסדר שתאכל את העוגה הזאת רק אם אתה בטוח ב100% שאתה רוצה לאכול אותה", אבל האמת שזה לא נכון כי מצד האמת הוא יכול לאכול את העוגה והתשובה שאמורה להתקבל היא "אני לא בטוח במאה אחוז שאני רוצה לאכול את העוגה אבל עדיין אני יותר רוצה לאכול אותה מלא רוצה לאכול אותה".
אוקי זאת אומרת שימו לב יש שתי דרכים לקבל החלטה דרך אחת אומרת "אני יותר רוצה את זה ולכן אני עושה את זה" דרך שניה אומרת "אני בטוח שאני רוצה את זה ולכן אני עושה את זה", אוקי כששואלים בן אדם "האם אתה בטוח שככה וככה" זה בעצם לשתול לו מחשבה שאומרת לו "אתה צריך לקבל את ההחלטה רק אם אתה בטוח שככה וככה" אבל זה לא בהכרח נכון. עכשיו אותו דבר מי שהבין את מה שאמרתי אז ככה בעצם גם אפשר להתגונן מהדבר הזה נגיד שמישהו "מה אתה בטוח שאתה ככה וככה", "לא אני לא בטוח" אוקי אבל אני גם לא חייב להסכים איתו אני יכול להגיד "אני לא בטוח אבל עדיין אני לא רוצה את זה" כאילו גם אם יש ספק זה עדיין לא אומר שחייבים להסכים עם הצד השני, מישהו שואל אותך "אתה בטוח שאחרי שתמות לא תישרף בגיהנום" נגיד, "לא אני לא בטוח בזה אבל זה עדיין יותר הגיוני לי" לדוגמא. אוקי כל מיני רעיונות כאלה ואחרים ולכן צריך לשים לב שכל רעיון הלוגיקה של השיטה הזאת היא די פשוטה, אוקי כל רעיון בעולם אם שואלים בן אדם "האם אתה בטוח ב100% ללא כל צל צילו של ספק ושל שום אפשרות אי פעם שתחשוב אחרת" שום בן אדם בעולם לא יכול להיות בשום רעיון בעולם להיות בטוח בו ונכלל בזה את מה שאני אומר כרגע וכו' וזה כבר נושא אחר.
אוקי ולכן כאשר רוצים עוד פעם לגרום למישהו לשנות את דעתו פשוט לוקחים את מה שאנחנו רוצים שהוא לא יחשוב ואנחנו שואלים אותו "אתה בטוח בזה ב100% תגיד לי אין שום אפשרות שאת טועה, יכול להיות שאולי תחשוב אחרת" כל מיני ניסוחים כאלה ואחרים שבעצם שותלים לו את המחשבה "זה בסדר שתחשוב את זה רק אם אתה בטוח", הדרך להתגונן מזה היא בדיוק הפוכה על ידי זה שאומרים "כן גם אם אני לא בטוח אני עדיין לא רוצה את זה". עכשיו מה שהסברתי עכשיו זה היה בעצם איך לשכנע מישהו אחר ובעצם איך להיזהר כאשר מישהו מנסה להפעיל עליך מניפולציה אוקי אבל מצד האמת בן אדם יכול ליישם את השיטה הזאת גם על עצמו נגיד לדוגמא בן אדם רוצה לא לאכול, בן אדם נגיד בדיאטה והוא רוצה לא לאכול את העוגה והמוח שלו אומר לו "תאכל את העוגה" אז מה שבן אדם יכול לעשות כדי לגרום לעצמו לא לאכול את העוגה ולשמור על הדיאטה זה לשאול את עצמו "האם אני בטוח ב100% שאני רוצה לאכול את העוגה" אין אפשרות שהמוח יגיד "כן", אוקי ואם בן אדם אומר "כן שאלתי את עצמי אם אני בטוח והמוח אמר כן" אז הוא לא מספיק שאל את עצמו האם הוא בטוח כי אם הוא היה אומר לעצמו "האם יכול להיות שאי פעם אחשוב אחרת האם בכל ליבי בכל מאודי אני מאמין שזה כך ולא אחרת" התשובה אף פעם לא יכולה להיות "כן" כי המוח לא יכול להיות אף פעם בטוח בשום דבר.
אוקי שזה נושא בפני עצמו אבל לכן מה שאני בעצם בא להגיד כשבן אדם יש לו שתי מחשבות והבן אדם רוצה לחשוב מחשבה אחת יותר ממחשבה אחרת הוא יכול לשכנע את עצמו בדיוק בשיטה הזאת נגיד שהמוח אומר לו "תאכל את העוגה", "אתה בטוח ב100% שאתה רוצה לאכול את העוגה". נגיד דוגמא אחרת נגיד שבן אדם רע לו מאיזה משהו נגיד בן אדם פיטרו אותו אוקי ועכשיו רע לו, בן אדם רוצה שלא יהיה לו רע אז מה שבן אדם יכול לעשות המוח אומר לו "פיטרו אותך זה רע" בן אדם יכול לשאול את עצמו "אני בטוח ב100% שאם פיטרו אותי זה רע, 100% בטוח אין בזה שום דבר טוב אין שום אפשרות שיצא מזה דבר טוב, אני בטוח ב100%" עכשיו מה האמת שבשביל שבן אדם ירגיש רע הוא לא צריך להיות בטוח שזה רע מספיק שהוא יותר חושב שזה רע מאשר טוב והנה הוא מרגיש רע, זאת אומרת בן אדם שפיטרו אותו אם הוא היה חושב שזה יותר טוב מרע היה לו טוב באופן יחסי ואם הוא היה חושב שזה יותר רע מטוב רע לו באופן יחסי אבל מה שבן אדם יכול לעשות ברגע שרע לו במשהו לשאול את עצמו "אני בטוח ב100% שזה ככה ולא אחרת", עכשיו השאלה "האם אני בטוח שזה ככה ולא אחרת" אוטומטית היא מנטרלת את המחשבה ואז הבן אדם יכול לחשוב "טוב אז אני עושה את ההפך".
אוקי עכשיו צריך לשים...
מה זה אומר בפרקטיקה זה אומר בפרקטיקה שאם לדוגמא רוצים לשכנע מישהו להסכים לרעיון מסוים ואותו בן אדם כמובן חושב את אותו הדבר ההפך מה שבעצם צריך לעשות זה לשאול אותו "האם אתה בטוח ב100% שההפך נכון", לדוגמא שנגיד רוצים ללכת לאיפשהו רוצים לצאת נגיד יש בן אדם שלא רוצה לצאת אז בעצם אנחנו רוצים לשכנע אותו שלצאת זה טוב ואותו בן אדם חושב שלצאת זה לא טוב או אפילו בא נאמר שלאותו בן אדם יש לו ספק אם לצאת זה טוב או לצאת זה לא טוב ואנחנו נגיד רוצים לשכנע אותו לצאת, אוקי אז מה שצריך לעשות במקרה כזה לדוגמא אחת האפשרויות זה לשאול את אותו בן אדם "אתה בטוח ב100% שאתה לא רוצה לבוא איתנו, אתה בטוח ב100% שאין לך חשק לצאת איתנו, אתה בטוח ב100% שאין אפשרות שאולי בא לך לבוא איתנו".
דהיינו, מה אנחנו בעצם עושים אנחנו לוקחים את הרעיון שאנחנו לא רוצים שהבן אדם יחשוב אותו ומצמידים אליו רמת וודאות מאוד גדולה שואלים את אותו בן אדם "אתה בטוח בזה שזה ככה וככה", עכשיו אוטומטית ברגע שעושים כזה דבר המוח אומר "וואלה אני לא בטוח", "לא בטוח, יפה אז בוא איתנו". עכשיו אם אנחנו לדוגמא יודעים שמישהו לא רוצה לעשות משהו מסוים והוא בטוח בכך שהוא באמת לא רוצה לעשות את הדבר הזה אז במקרה כזה לדוגמא אנחנו לא נשאל אותו "האם אתה בטוח" כי אנחנו יודעים מראש שהוא יגיד "כן אני בטוח", אז מה עושים אז שואלים אותו "האם אתה בטוח בזה ב100% האם אין שום אפשרות שיכול להיות שתחשוב אחרת" דהיינו, מקצינים את רמת הוודאות הנדרשת מאותו בן אדם כדי להזדהות עם הרעיון הספציפי.
ומי שישים לב יש פה עוד איזה היבט מסוים שזה לא רק לשאול את הבן אדם "האם אתה בטוח" זה גם לשאול אותו "האם אין אפשרות", לדוגמא לא רק לשאול את הבן אדם "האם אתה בטוח שאתה לא רוצה לבוא איתנו" לשאול אותו "האם אתה בטוח שאין אפשרות שאתה רוצה לבוא איתנו" כי "אין אפשרות" הרבה יותר קל לבן אדם להגיד "לא בא לי לבוא" מאשר שהבן אדם יגיד לעצמו "אין אפשרות שאני רוצה לבוא איתכם". אוקי אז בקיצור אני אחזור על הפרינציפ עוד פעם לוקחים את הרעיון שאנחנו רוצים שהבן אדם לא יחשוב אותו, אנחנו רוצים שהבן אדם לא ירצה לעשות משהו מסוים או לא יחשוב משהו מסוים ואז אנחנו מציגים את הרעיון הזה ושואלים "האם אתה בטוח שבמאה אחוז שזה ככה, האם יכול להיות שתיאורטית תחשוב אחרת, האם אתה בוודאות מוחלטת חושב שאין סיכוי שככה וככה" אוטומטית בן אדם לא יכול להיות בטוח בשום דבר ולכן זה מקל עלינו לגרום לו לחשוב את ההפך.
עכשיו מה השיטה פה שעובדת, הנושא הוא פשוט ברגע ששואלים בן אדם האם אתה בטוח שככה וככה ברגע ששואלים אותו את השאלה הזאת אוטומטית שותלים לו במוח מחשבה שבעצם אומרת לו, יש פה סוג של מניפולציה שבעצם אומרת לו "תקשיב זה יהיה בסדר אם תעשה את מה שאתה רוצה לעשות", שאנחנו לא רוצים שהוא יעשה "יהיה בסדר בתנאי שאתה בטוח שככה וככה". מה זאת אומרת אני אסביר בעיקרון בן אדם לא בטוח בשום דבר למרות שיש אנשים שהם בטוחים שהם בטוחים גם בזה הם לא בטוחים ובוא נניח שגם מה שאני אומר עכשיו זה לא בטוח אבל זה לא סותר את זה שגם הם לא בטוחים אוקי אז בגדול בן אדם לא בטוח בשום דבר, עכשיו לפי מה בן אדם מחליט החלטות לפי מה בן אדם מחליט מה לחשוב וכו' בסופו של דבר בן אדם חושב שמשהו מסוים נכון לא בגלל שהוא בטוח שזה נכון אלא בגלל שהוא יותר חושב שזה נכון מאשר שהוא חושב שזה לא נכון.
זאת אומרת מספיק שבן אדם ב51% חושב שמשהו מסוים זה נכון הוא ילך עם זה, יכול להיות שיהיו לו ספקות אבל עדיין הוא בסוף ילך עם זה למה כי ב51% הוא חושב את מה שהוא חושב, לדוגמא נגיד בן אדם רוצה לאכול את העוגה ורוצה גם לא לאכול את העוגה בן אדם בדיאטה לדוגמא גם רוצה לאכול את העוגה וגם לא רוצה לאכול את העוגה בסוף אם הוא יחליט לאכול את העוגה זה לא בגלל שהוא בטוח שהוא רוצה לאכול את העוגה זה בגלל שהוא באופן יחסי יותר רוצה לאכול את העוגה מאשר לא רוצה לאכול אותה. אוקי זאת אומרת ההחלטות בסופו של דבר מתקבלות לאו דווקא לפי בטחון של 100% אחוז אלא לפי בטחון של אחוז אחד יותר מאשר ההפך ולכן כששואלים בן אדם לדוגמא בן אדם נגיד בדיאטה, אוקי והוא רוצה לאכול נגיד את העוגה ואנחנו רוצים שהוא לא יאכל את העוגה ואז לדוגמא נגיד שואלים אותו "אתה בטוח ב100% שאתה רוצה לאכול את העוגה הזאת", עכשיו מה בעצם עשינו לו פה שתלנו לו מחשבה בראש שאומרת לו "זה יהיה בסדר שתאכל את העוגה הזאת רק אם אתה בטוח ב100% שאתה רוצה לאכול אותה", אבל האמת שזה לא נכון כי מצד האמת הוא יכול לאכול את העוגה והתשובה שאמורה להתקבל היא "אני לא בטוח במאה אחוז שאני רוצה לאכול את העוגה אבל עדיין אני יותר רוצה לאכול אותה מלא רוצה לאכול אותה".
אוקי זאת אומרת שימו לב יש שתי דרכים לקבל החלטה דרך אחת אומרת "אני יותר רוצה את זה ולכן אני עושה את זה" דרך שניה אומרת "אני בטוח שאני רוצה את זה ולכן אני עושה את זה", אוקי כששואלים בן אדם "האם אתה בטוח שככה וככה" זה בעצם לשתול לו מחשבה שאומרת לו "אתה צריך לקבל את ההחלטה רק אם אתה בטוח שככה וככה" אבל זה לא בהכרח נכון. עכשיו אותו דבר מי שהבין את מה שאמרתי אז ככה בעצם גם אפשר להתגונן מהדבר הזה נגיד שמישהו "מה אתה בטוח שאתה ככה וככה", "לא אני לא בטוח" אוקי אבל אני גם לא חייב להסכים איתו אני יכול להגיד "אני לא בטוח אבל עדיין אני לא רוצה את זה" כאילו גם אם יש ספק זה עדיין לא אומר שחייבים להסכים עם הצד השני, מישהו שואל אותך "אתה בטוח שאחרי שתמות לא תישרף בגיהנום" נגיד, "לא אני לא בטוח בזה אבל זה עדיין יותר הגיוני לי" לדוגמא. אוקי כל מיני רעיונות כאלה ואחרים ולכן צריך לשים לב שכל רעיון הלוגיקה של השיטה הזאת היא די פשוטה, אוקי כל רעיון בעולם אם שואלים בן אדם "האם אתה בטוח ב100% ללא כל צל צילו של ספק ושל שום אפשרות אי פעם שתחשוב אחרת" שום בן אדם בעולם לא יכול להיות בשום רעיון בעולם להיות בטוח בו ונכלל בזה את מה שאני אומר כרגע וכו' וזה כבר נושא אחר.
אוקי ולכן כאשר רוצים עוד פעם לגרום למישהו לשנות את דעתו פשוט לוקחים את מה שאנחנו רוצים שהוא לא יחשוב ואנחנו שואלים אותו "אתה בטוח בזה ב100% תגיד לי אין שום אפשרות שאת טועה, יכול להיות שאולי תחשוב אחרת" כל מיני ניסוחים כאלה ואחרים שבעצם שותלים לו את המחשבה "זה בסדר שתחשוב את זה רק אם אתה בטוח", הדרך להתגונן מזה היא בדיוק הפוכה על ידי זה שאומרים "כן גם אם אני לא בטוח אני עדיין לא רוצה את זה". עכשיו מה שהסברתי עכשיו זה היה בעצם איך לשכנע מישהו אחר ובעצם איך להיזהר כאשר מישהו מנסה להפעיל עליך מניפולציה אוקי אבל מצד האמת בן אדם יכול ליישם את השיטה הזאת גם על עצמו נגיד לדוגמא בן אדם רוצה לא לאכול, בן אדם נגיד בדיאטה והוא רוצה לא לאכול את העוגה והמוח שלו אומר לו "תאכל את העוגה" אז מה שבן אדם יכול לעשות כדי לגרום לעצמו לא לאכול את העוגה ולשמור על הדיאטה זה לשאול את עצמו "האם אני בטוח ב100% שאני רוצה לאכול את העוגה" אין אפשרות שהמוח יגיד "כן", אוקי ואם בן אדם אומר "כן שאלתי את עצמי אם אני בטוח והמוח אמר כן" אז הוא לא מספיק שאל את עצמו האם הוא בטוח כי אם הוא היה אומר לעצמו "האם יכול להיות שאי פעם אחשוב אחרת האם בכל ליבי בכל מאודי אני מאמין שזה כך ולא אחרת" התשובה אף פעם לא יכולה להיות "כן" כי המוח לא יכול להיות אף פעם בטוח בשום דבר.
אוקי שזה נושא בפני עצמו אבל לכן מה שאני בעצם בא להגיד כשבן אדם יש לו שתי מחשבות והבן אדם רוצה לחשוב מחשבה אחת יותר ממחשבה אחרת הוא יכול לשכנע את עצמו בדיוק בשיטה הזאת נגיד שהמוח אומר לו "תאכל את העוגה", "אתה בטוח ב100% שאתה רוצה לאכול את העוגה". נגיד דוגמא אחרת נגיד שבן אדם רע לו מאיזה משהו נגיד בן אדם פיטרו אותו אוקי ועכשיו רע לו, בן אדם רוצה שלא יהיה לו רע אז מה שבן אדם יכול לעשות המוח אומר לו "פיטרו אותך זה רע" בן אדם יכול לשאול את עצמו "אני בטוח ב100% שאם פיטרו אותי זה רע, 100% בטוח אין בזה שום דבר טוב אין שום אפשרות שיצא מזה דבר טוב, אני בטוח ב100%" עכשיו מה האמת שבשביל שבן אדם ירגיש רע הוא לא צריך להיות בטוח שזה רע מספיק שהוא יותר חושב שזה רע מאשר טוב והנה הוא מרגיש רע, זאת אומרת בן אדם שפיטרו אותו אם הוא היה חושב שזה יותר טוב מרע היה לו טוב באופן יחסי ואם הוא היה חושב שזה יותר רע מטוב רע לו באופן יחסי אבל מה שבן אדם יכול לעשות ברגע שרע לו במשהו לשאול את עצמו "אני בטוח ב100% שזה ככה ולא אחרת", עכשיו השאלה "האם אני בטוח שזה ככה ולא אחרת" אוטומטית היא מנטרלת את המחשבה ואז הבן אדם יכול לחשוב "טוב אז אני עושה את ההפך".
אוקי עכשיו צריך לשים...