10:41אוטוסוגסטיה, שכנוע עצמי, לקום מוקדם בבוקר, איך לשכנע את עצמך? NLP, תת מודע, לישון פחות, ניהול זמן, שינוי הרגלים, איך לשנות הרגלים? אימון להרגלי חיים בריאים, מאמן אישי לחיים, קשה לקום בבוקר
מהם הגורמים שיכולים להשפיע על הרצון לקום מוקדם בבוקר?
המשתמש חווה קושי בקימה מוקדמת בבוקר, למרות שהוא רוצה לקום מוקדם יותר כדי להרוויח זמן נוסף לפעילויות כמו לימוד או עבודה. כאשר הזמן מגיע לקום, הוא מוצא את עצמו משכנע את עצמו להמשיך לישון. ישנן פעמים בהן הוא מרגיש ששעתיים נוספות של שינה יועילו לו יותר מאשר השעה הנוספת ללימוד או לפעילות שתכנן לבצע.
מה ההבדל בין לישון פחות לבין לקום מוקדם יותר?
נכון שמי שמעוניין לקום מוקדם יכול להיתקל בקושי, אבל לעיתים הבעיה האמיתית היא לא בהשכמה מוקדמת אלא בהפחתת שעות השינה. לפעמים יש שוני בין הרצון להקדים את השעה בה קמים לבין הרצון להוריד שעות שינה. אם אדם נדרש לקום בשעה מסוימת בכל מקרה, ניתן לשנות את שעות השינה, למשל להישאר ער מאוחר יותר, ולשמור על השעה שבה קמים.
איך שיקולי תועלת מול עלות משפיעים על הבחירה בין שינה ללימוד?
כשהמוח בוחר להמשיך לישון, המשמעות היא שהמוח סבור שהיתרונות של השינה גבוהים יותר מאלה של הלימוד. עבור אדם שרוצה לנצל את הזמן לשיפור עצמי, הגישה היא להגביר את תחושת התועלת שבפעולה המתוכננת, כמו לימוד שפה, ולהפחית את התחושות של חיסרון, כמו עייפות, ממנה עשוי להיגרם מעוד שעתיים של שינה.
למה כדאי לערוך רשימה של יתרונות וחסרונות?
כדי להקל על קבלת החלטה, ניתן להכין רשימה מסודרת של היתרונות והחסרונות שבשינה ארוכה יותר. לדוגמה, אם אדם טוען שהוא זקוק לשינה כדי להיות יותר עירני, ניתן לחשוב על הצדדים השליליים של שינה נוספת, כמו התחושה של פספוס או חוסר התקדמות. כך אפשר לבחון את כל היתרונות והחסרונות ולבחור בדרך שתביא את התוצאה הרצויה.
איך להגדיל את המוטיבציה ללימוד שפה או למטרה אחרת?
כדי להגדיל את המוטיבציה, כדאי לדמיין את התועלת שתגיע מהפעולה. למשל, לימוד שפה חדשה כמו איטלקית יכול להוסיף ליכולת האישית ולהרחיב את האופקים. ככל שנראה את התועלת הקרובה יותר, כך תגדל המוטיבציה לבצע את הפעולה.
האם ניתן למצוא פתרון ביניים?
יש אפשרות לא לבחור בקצוות - במקום להחליט אם לישון פחות או לקום מוקדם יותר, ניתן לבחור באמצע. למשל, להקדיש שעה אחת לערב ללימוד, ובכך להימנע משינוי דרסטי בשעת השינה. פתרון כזה מאפשר לשלב את הרצון ללמוד מבלי להפר את שגרת השינה לחלוטין.
מה לעשות כאשר יש טענה ש"זה לא משנה אם אני אלמד או לא"?
לפעמים אנחנו ממציאים תירוצים לדחות את הפעולות שאנחנו יודעים שהן חשובות. במקרה כזה, כדאי להיזכר במטרות ארוכות הטווח ולתת משקל גבוה יותר לפעולה עצמה, תוך התמקדות בתועלת של הלימוד או ההתמדה בפעולה.
מה המסקנה הסופית?
המסקנה היא שיש שתי דרכים לפעול: להגדיל את היתרונות של הפעולה, כמו לימוד שפה, ולהפחית את היתרונות שבשינה ארוכה מדי, על ידי הבנת התועלת שהשינה לא בהכרח מביאה יותר מאשר התקדמות. בנוסף, ניתן לשקול פתרונות גמישים יותר, כמו לשנות את שעות השינה באופן חלקי, כך שמרוויחים זמן לפעולות מבלי לשנות את שגרת היום באופן דרסטי.
המשתמש חווה קושי בקימה מוקדמת בבוקר, למרות שהוא רוצה לקום מוקדם יותר כדי להרוויח זמן נוסף לפעילויות כמו לימוד או עבודה. כאשר הזמן מגיע לקום, הוא מוצא את עצמו משכנע את עצמו להמשיך לישון. ישנן פעמים בהן הוא מרגיש ששעתיים נוספות של שינה יועילו לו יותר מאשר השעה הנוספת ללימוד או לפעילות שתכנן לבצע.
מה ההבדל בין לישון פחות לבין לקום מוקדם יותר?
נכון שמי שמעוניין לקום מוקדם יכול להיתקל בקושי, אבל לעיתים הבעיה האמיתית היא לא בהשכמה מוקדמת אלא בהפחתת שעות השינה. לפעמים יש שוני בין הרצון להקדים את השעה בה קמים לבין הרצון להוריד שעות שינה. אם אדם נדרש לקום בשעה מסוימת בכל מקרה, ניתן לשנות את שעות השינה, למשל להישאר ער מאוחר יותר, ולשמור על השעה שבה קמים.
איך שיקולי תועלת מול עלות משפיעים על הבחירה בין שינה ללימוד?
כשהמוח בוחר להמשיך לישון, המשמעות היא שהמוח סבור שהיתרונות של השינה גבוהים יותר מאלה של הלימוד. עבור אדם שרוצה לנצל את הזמן לשיפור עצמי, הגישה היא להגביר את תחושת התועלת שבפעולה המתוכננת, כמו לימוד שפה, ולהפחית את התחושות של חיסרון, כמו עייפות, ממנה עשוי להיגרם מעוד שעתיים של שינה.
למה כדאי לערוך רשימה של יתרונות וחסרונות?
כדי להקל על קבלת החלטה, ניתן להכין רשימה מסודרת של היתרונות והחסרונות שבשינה ארוכה יותר. לדוגמה, אם אדם טוען שהוא זקוק לשינה כדי להיות יותר עירני, ניתן לחשוב על הצדדים השליליים של שינה נוספת, כמו התחושה של פספוס או חוסר התקדמות. כך אפשר לבחון את כל היתרונות והחסרונות ולבחור בדרך שתביא את התוצאה הרצויה.
איך להגדיל את המוטיבציה ללימוד שפה או למטרה אחרת?
כדי להגדיל את המוטיבציה, כדאי לדמיין את התועלת שתגיע מהפעולה. למשל, לימוד שפה חדשה כמו איטלקית יכול להוסיף ליכולת האישית ולהרחיב את האופקים. ככל שנראה את התועלת הקרובה יותר, כך תגדל המוטיבציה לבצע את הפעולה.
האם ניתן למצוא פתרון ביניים?
יש אפשרות לא לבחור בקצוות - במקום להחליט אם לישון פחות או לקום מוקדם יותר, ניתן לבחור באמצע. למשל, להקדיש שעה אחת לערב ללימוד, ובכך להימנע משינוי דרסטי בשעת השינה. פתרון כזה מאפשר לשלב את הרצון ללמוד מבלי להפר את שגרת השינה לחלוטין.
מה לעשות כאשר יש טענה ש"זה לא משנה אם אני אלמד או לא"?
לפעמים אנחנו ממציאים תירוצים לדחות את הפעולות שאנחנו יודעים שהן חשובות. במקרה כזה, כדאי להיזכר במטרות ארוכות הטווח ולתת משקל גבוה יותר לפעולה עצמה, תוך התמקדות בתועלת של הלימוד או ההתמדה בפעולה.
מה המסקנה הסופית?
המסקנה היא שיש שתי דרכים לפעול: להגדיל את היתרונות של הפעולה, כמו לימוד שפה, ולהפחית את היתרונות שבשינה ארוכה מדי, על ידי הבנת התועלת שהשינה לא בהכרח מביאה יותר מאשר התקדמות. בנוסף, ניתן לשקול פתרונות גמישים יותר, כמו לשנות את שעות השינה באופן חלקי, כך שמרוויחים זמן לפעולות מבלי לשנות את שגרת היום באופן דרסטי.
- איך להתמודד עם דחיינות בבוקר?
- מהם היתרונות של לישון פחות שעתיים?
- איך לשפר מוטיבציה ללימוד שפות?
- האם יש דרך לשנות הרגלים בצורה יעילה?
- איך להעריך יתרונות וחסרונות של פעולות שונות?
למה לפעמים רוצים לקום מוקדם בבוקר אבל ממשיכים לישון?
בשיחה עלה הרצון לקום מוקדם יותר בבוקר, כדי להרוויח עוד זמן ולנצל שעתיים נוספות ללמידה או לפעילויות אחרות. למרות זאת, כאשר מגיע רגע הקימה, מתעורר רצון חזק להמשיך לישון. לעתים מתברר שהסיבה קשורה למחשבה שעדיף לישון עוד שעתיים ולהיות יותר עירני, או להרגיש שיש תועלת מיידית בשינה, לעומת תועלת עתידית מהלמידה או מהפעילות שהיתה מתוכננת.
מה ההבדל בין לישון פחות לבין לקום מוקדם?
במהלך השיחה עלתה נקודה חשובה: לפעמים יש פער בין הרצון "לקום שעתיים יותר מוקדם" לבין הרצון הכללי "לישון שעתיים פחות". יכול להיות שתרצה באמת לישון פחות שעות ביממה, ולאו דווקא להזיז את שעת ההשכמה בבוקר בלבד. אם אתה חייב לקום בשעה מסוימת בכל מקרה, לפעמים קל יותר לשנות את שעת השינה, למשל להישאר ער עד שעה מאוחרת יותר כדי ללמוד, אך עדיין לקום כרגיל.
איך שיקולי תועלת מול עלות משפיעים על ההחלטה?
הרעיון הבסיסי הוא ששיקולי התועלת (עוד שעתיים של ערות המוקדשות ללימוד איטלקית, לקריאה או לכל רצון אחר) מתחרים בשיקולי העלות (אובדן שעתיים שינה, פגיעה אפשרית בעירנות או בתחושת הרעננות). כאשר המוח בוחר להמשיך לישון, משמע שבאותו רגע הוא מאמין שיש יותר יתרונות בשינה מאשר בהשקעה בזמן ללימוד. אם רוצים לשנות את הבחירה, צריך להגדיל את תחושת התועלת שתתקבל מהפעילות המתוכננת (למשל לימוד שפה איטלקית) ולהקטין את החשש או ההפסד הנתפס מאובדן שינה.
למה כדאי לערוך רשימת בעד ונגד?
הוצע להכין דף מסודר של בעד ונגד, הן לגבי לישון עוד שעתיים והן לגבי לישון פחות. כך אפשר למנות את היתרונות והחסרונות בכל אחת מהאופציות, ולראות מה חשוב יותר. דרך נוספת היא לקחת כל סיבה שמסבירה למה כדאי לישון יותר, ולמצוא לה את ההיפוך (מדוע דווקא כדאי לישון פחות). לדוגמה, אם אומרים "אני רוצה להיות יותר ערני", אפשר לטעון מהצד ההפוך שזה דווקא גורם לי להיות מודע יותר לבעיות בחיים, ולכן אולי דווקא יש יתרון בלהיות קצת פחות ערני. הרעיון הוא לערער על הסיבות האוטומטיות בעד שינה ארוכה, ובמקביל להדגיש את הסיבות בעד לימוד והתפתחות.
איך להגדיל את המוטיבציה ללימוד איטלקית או לכל מטרה אחרת?
נשאלת השאלה מה בדיוק רוצים להשיג בשעתיים הפנויות. במקרה שעליו דובר, הכוונה היא ללמוד שפה חדשה, כגון איטלקית, מתוך רצון להרחיב יכולות וידע. כדי להגדיל את המוטיבציה, כדאי לדמיין את התועלת הספציפית שתגיע מלימוד השפה, ולבחון עד כמה אותה תועלת אכן שווה את ההשקעה של שעתיים שינה פחות. בנוסף, מומלץ לבחון האם באמת יש חיבור רגשי עמוק ללימוד, או שהרצון הוא כללי ולא ממוקד, מה שעלול להפחית מוטיבציה בפועל.
האם אפשר למצוא פתרון ביניים?
יש אפשרות לא לבחור בקצוות (לישון באופן קבוע שעתיים פחות או לקום שעתיים מוקדם יותר). לדוגמה, ניתן להחליט להקדיש שעה אחת בערב ללימוד במקום ללכת לישון באותה שעה, ועדיין לקום באותה שעת בוקר שבה חייבים לקום. כך מקבלים תוספת זמן ללמידה, בלי ליצור שינויים גדולים מדי בשגרת השינה.
מה עושים עם הטענה "זה לא משנה אם אני אלמד או לא"?
לפעמים, ברגע הקימה, מופיעים תירוצים כמו "זה לא באמת חשוב שאקום מוקדם כדי ללמוד" או "אולי אין הבדל אם אדע או לא אדע את החומר". במצבים אלו כדאי להיזכר במטרה הכללית: אם באמת רוצים להתפתח ולרכוש ידע חדש, נכון לתת משקל גבוה יותר ללימוד ולעצם ההתמדה בו. כדי להתמודד עם הטענה ש"לא משנה", אפשר לבחון באופן הגיוני מה בכל זאת יוצא מלימוד השפה או מכל מטרה אחרת שהצבת, ואיך זה מוסיף לאיכות החיים, למקצועיות או לתחומי עניין.
מה המסקנה הסופית?
יש שתי דרכים לפעול:
בשיחה עלה הרצון לקום מוקדם יותר בבוקר, כדי להרוויח עוד זמן ולנצל שעתיים נוספות ללמידה או לפעילויות אחרות. למרות זאת, כאשר מגיע רגע הקימה, מתעורר רצון חזק להמשיך לישון. לעתים מתברר שהסיבה קשורה למחשבה שעדיף לישון עוד שעתיים ולהיות יותר עירני, או להרגיש שיש תועלת מיידית בשינה, לעומת תועלת עתידית מהלמידה או מהפעילות שהיתה מתוכננת.
מה ההבדל בין לישון פחות לבין לקום מוקדם?
במהלך השיחה עלתה נקודה חשובה: לפעמים יש פער בין הרצון "לקום שעתיים יותר מוקדם" לבין הרצון הכללי "לישון שעתיים פחות". יכול להיות שתרצה באמת לישון פחות שעות ביממה, ולאו דווקא להזיז את שעת ההשכמה בבוקר בלבד. אם אתה חייב לקום בשעה מסוימת בכל מקרה, לפעמים קל יותר לשנות את שעת השינה, למשל להישאר ער עד שעה מאוחרת יותר כדי ללמוד, אך עדיין לקום כרגיל.
איך שיקולי תועלת מול עלות משפיעים על ההחלטה?
הרעיון הבסיסי הוא ששיקולי התועלת (עוד שעתיים של ערות המוקדשות ללימוד איטלקית, לקריאה או לכל רצון אחר) מתחרים בשיקולי העלות (אובדן שעתיים שינה, פגיעה אפשרית בעירנות או בתחושת הרעננות). כאשר המוח בוחר להמשיך לישון, משמע שבאותו רגע הוא מאמין שיש יותר יתרונות בשינה מאשר בהשקעה בזמן ללימוד. אם רוצים לשנות את הבחירה, צריך להגדיל את תחושת התועלת שתתקבל מהפעילות המתוכננת (למשל לימוד שפה איטלקית) ולהקטין את החשש או ההפסד הנתפס מאובדן שינה.
למה כדאי לערוך רשימת בעד ונגד?
הוצע להכין דף מסודר של בעד ונגד, הן לגבי לישון עוד שעתיים והן לגבי לישון פחות. כך אפשר למנות את היתרונות והחסרונות בכל אחת מהאופציות, ולראות מה חשוב יותר. דרך נוספת היא לקחת כל סיבה שמסבירה למה כדאי לישון יותר, ולמצוא לה את ההיפוך (מדוע דווקא כדאי לישון פחות). לדוגמה, אם אומרים "אני רוצה להיות יותר ערני", אפשר לטעון מהצד ההפוך שזה דווקא גורם לי להיות מודע יותר לבעיות בחיים, ולכן אולי דווקא יש יתרון בלהיות קצת פחות ערני. הרעיון הוא לערער על הסיבות האוטומטיות בעד שינה ארוכה, ובמקביל להדגיש את הסיבות בעד לימוד והתפתחות.
איך להגדיל את המוטיבציה ללימוד איטלקית או לכל מטרה אחרת?
נשאלת השאלה מה בדיוק רוצים להשיג בשעתיים הפנויות. במקרה שעליו דובר, הכוונה היא ללמוד שפה חדשה, כגון איטלקית, מתוך רצון להרחיב יכולות וידע. כדי להגדיל את המוטיבציה, כדאי לדמיין את התועלת הספציפית שתגיע מלימוד השפה, ולבחון עד כמה אותה תועלת אכן שווה את ההשקעה של שעתיים שינה פחות. בנוסף, מומלץ לבחון האם באמת יש חיבור רגשי עמוק ללימוד, או שהרצון הוא כללי ולא ממוקד, מה שעלול להפחית מוטיבציה בפועל.
האם אפשר למצוא פתרון ביניים?
יש אפשרות לא לבחור בקצוות (לישון באופן קבוע שעתיים פחות או לקום שעתיים מוקדם יותר). לדוגמה, ניתן להחליט להקדיש שעה אחת בערב ללימוד במקום ללכת לישון באותה שעה, ועדיין לקום באותה שעת בוקר שבה חייבים לקום. כך מקבלים תוספת זמן ללמידה, בלי ליצור שינויים גדולים מדי בשגרת השינה.
מה עושים עם הטענה "זה לא משנה אם אני אלמד או לא"?
לפעמים, ברגע הקימה, מופיעים תירוצים כמו "זה לא באמת חשוב שאקום מוקדם כדי ללמוד" או "אולי אין הבדל אם אדע או לא אדע את החומר". במצבים אלו כדאי להיזכר במטרה הכללית: אם באמת רוצים להתפתח ולרכוש ידע חדש, נכון לתת משקל גבוה יותר ללימוד ולעצם ההתמדה בו. כדי להתמודד עם הטענה ש"לא משנה", אפשר לבחון באופן הגיוני מה בכל זאת יוצא מלימוד השפה או מכל מטרה אחרת שהצבת, ואיך זה מוסיף לאיכות החיים, למקצועיות או לתחומי עניין.
מה המסקנה הסופית?
יש שתי דרכים לפעול:
- להגדיל את היתרונות שבעשייה (למשל לימוד איטלקית), על ידי חידוד הסיבות והיעדים, והבנת התועלת שתגיע מלימוד או מפעילות נוספת.
- להקטין את היתרונות שבשינה המוגזמת, על ידי הבנה שלא תמיד העייפות או הרצון לישון נותנים תמורה משמעותית יותר מאשר ההרגשה של התקדמות והתפתחות.
- איך ניתן להעריך יתרונות וחסרונות של פעולות שונות?
- איך להתמודד עם דחיינות בבוקר?
- דרכים לשיפור מוטיבציה בלימוד שפות חדשות
- איך להטיל ספק במחשבות שמעכבות התקדמות?
- דרכים לאיזון בין שינה מספקת לתועלת מזמן פנוי
ש: יש לי מן כזאת בעיה אני רוצה לקום מוקדם בבוקר והייתי אומר לעצמי שזה מה שאני רוצה וכדאי לי לקום בבוקר ואולי הייתי קם.
אליעד: אתה רוצה לקום בבוקר אתה אומר יותר מוקדם.
ש: כן יותר מוקדם ממה שאני חייב.
אליעד: מתי תן דוגמא, אנחנו מדברים על משהו ספציפי?
ש: כן.
אליעד: אתה כל יום רוצה לקום מוקדם באופן עקרוני או?
ש: כן כדי שיהיה לי עוד זמן עוד שעתיים.
אליעד: תראה עוד זמן לא יהיה לך בכל מקרה.
ש: עוד זמן שאני לא ישן.
אליעד: לא אז אתה רוצה לישון שעתיים פחות או אתה רוצה לקום יותר מוקדם בבוקר בוא נדייק, אנחנו מכירים כבר מה אתה רוצה שיהיה לך יותר.
ש: לישון שעתיים פחות.
אליעד: אז בא תתחיל אחרת אתה רוצה לישון שעתיים פחות זה לאו דווקא לקום שעתיים יותר מוקדם אלא לישון שעתיים פחות, עכשיו מתי השעה האחרונה שאתה יכול לקום בכל מקרה?
ש: 7:00.
אליעד: יפה מתי אתה ישן בדרך כלל ב 24:00 ואתה רוצה לקום ב 5:00 אז תישן ב 2:00 כי בכל מקרה אתה לא יכול לקום אחרי 7:00 אבל זה קשה אז אנחנו נדבר על זה אבל אני רוצה שהפוקוס יהיה לא איך אתה קם ב 5:00 אלא איך אתה ישן פחות. אז בא נתחיל מהתחלה אתה רוצה כל לילה לישון פחות עכשיו לאו דווקא בלילה אלא באופן עקרוני במשך ה24 שעות לישון פחות, עכשיו האם אתה חושב שזה בכלל אפשרי לישון פחות?
ש: כן אפשרי.
אליעד: אפשרי, אפשרי ועדיין תתפקד באותה צורה?
ש: כן.
אליעד: אתה אומר את זה על סמך ניסיון?
ש: כן כי בעבר הייתי מצליח לעשות את זה.
אליעד: אוקי עכשיו האם אתה חושב שהבעיה שלך היא בעיה פיזית או בעיה מנטאלית?
ש: מנטאלית.
אליעד: בסדר אנחנו מבודדים אתה יודע כאילו עושים את התהליך גם עבור השומעים שישמעו לדורות הבאים ואם זה פיזי אולי בעבר הוא היה צעיר עכשיו הוא כבר זקן תראו לזקן אין אפשרות, בכל מקרה אתה אומר שזה אתה מרגיש שזאת בעיה מנטאלית יפה זאת אומרת, בוא כבר נקצר לך את המהלך אתה בעצם חושב שהתועלת שתצמח לך מעוד שעתיים של שינה היא גדולה מהתועלת שתצמח לך מעוד שעתיים יותר, נכון יפה עכשיו איזה תועלת אתה חושב שתצמח לך מלהיות עוד שעתיים ער, למה אתה רוצה להיות עוד שעתיים ער, מה תעשה בשעתיים האלה?
ש: אני אנצל אותן.
אליעד: למה?
ש: לכל מיני רצונות אחרים.
אליעד: תן דוגמא, לדוגמא?
ש: לדוגמא אני אוכל לקרוא משהו.
אליעד: לקרוא משהו?
ש: כן ללמוד משהו.
אליעד: אוקי ורצונות אחרים למה לקריאה וללמידה, אתה בעיקר רוצה עוד שעתיים ללמוד כל יום?
ש: כן.
אליעד: עכשיו בוא נהיה תכלס אם אתה ישן עוד שעתיים זה אומר ששעות הלמידה שלך במשך היום הופכות להיות יותר אפקטיביות כי המוח שלך יותר צלול, זה אמת או שקר?
ש: נגיד שזה שקר.
אליעד: אוקי אז למה אתה ישן בכל זאת?
ש: אני ישן כי.
אליעד: אני בעצם ניסיתי להגיד לו "האם אתה משיג יותר טוב את המטרה של הלמידה דווקא באמצעות זה שאתה ישן" אוקי.
ש: כי ברגע שאני צריך לקום אז אני אומר לעצמי כאילו אני מתרץ לעצמי שבסופו של דבר זה לא משנה אם אני אקום או לא.
אליעד: למה זה לא משנה אבל אם אתה לא קם אתה לא לומד ואם אתה קם אתה לומד.
ש: כן אבל מצד שני אני רואה גם את הצדדים של זה שזה לא כל כך חשוב שאני אלמד.
אליעד: יפה אז מה אתה רוצה ללמוד?
ש: הרבה דברים.
אליעד: לא בוא נהיה ספציפיים, מחר אתה ישן שעתיים פחות מה אתה לומד מחר עוד שעתיים?
ש: לומד שפה איטלקית.
אליעד: אוקי אתה רוצה ספציפית לקום יותר מוקדם כדי ללמוד איטלקית?
ש: כן.
אליעד: אוקי למה אתה רוצה ללמוד איטלקית כי?
ש: אני רוצה להרחיב את היכולות שלי את הידע שלי.
אליעד: אוקי אם תדע איטלקית זה יגרום לך להרגיש יותר טוב?
ש: כן נראה לי שכן.
אליעד: יפה אם תישן עוד שעתיים זה יגרום לך להרגיש יותר טוב?
ש: נכון אבל זה נגד רצוני.
אליעד: רגע זה יגרום לך להרגיש יותר טוב?
ש: כן.
אליעד: אתה מבין את ההבדל?
ש: לא.
אליעד: אם תדע איטלקית אתה מאמין שזה יגרום לך להרגיש יותר טוב אם אתה תישן עוד שעתיים זה לא יגרום לך להרגיש יותר טוב זה גורם לך להרגיש יותר טוב, מה אתה מעדיף עשרים שקל היום או אולי לקבל מאתיים שקל מחר, אולי יש לך בטוח עכשיו עשרים מה אתה לוקח?
ש: כמו שדיברנו מקודם.
אליעד: נכון זה תמיד אותו דבר.
ש: אני נוטה לכיוון מאתיים כאילו אני רוצה.
אליעד: השאלה כמה אתה רוצה את העשרים למרות שלישון עוד שעתיים זה לא עשרים שקל זה יכול להיות שווה ארבע מאות שקל.
ש: בכל זאת אני רוצה כאילו לדחות את הרצון הזה למען הרצון העתידי.
אליעד: אתה שואל כעיקרון איך לעשות את זה אז אני אסביר לך, בא נסביר ברמה אתה אומר במתודולוגיה איך אתה יכול לשכנע את עצמך לישון שעתיים פחות למען למידה אז אם ננתח את זה בצורה מופשטת יש לנו שתי צורות, צורה אחת שזה אומר לישון עוד שעתיים צורה שני קוראים לה ללמוד איטלקית ללמוד משהו. עכשיו אתה כשאתה בוחר לישון עוד שעתיים זה אומר שאתה חושב שבלישון עוד שעתיים יש יותר, בצורה של לישון עוד שעתיים בהנחה שיש לך בחירה זה אומר שאתה חושב שבלישון עוד שעתיים יש יותר יתרונות מאשר בללמוד איטלקית, בלדעת איטלקית זאת האמת יש שתי אפשרויות.
אתה המוח שלך עושה שכלול "רגע מה ייתן לי יותר תועלת לישון עוד שעתיים או ללכת ללמוד עכשיו איטלקית" ואז אתה משכלל הרבה פרמטרים "מה ההסתברות שאני אדע איטלקית ומה ההסברות של מה שאני אדע איטלקית ייתן לי את מה שאני חושב שייתן לי וכמה זה שווה, זה באמת שווה שעות שינה וזה באמת שווה שעות שינה באופן רצוף, מה אני עכשיו כל כך הרבה חודשים לא אשן בשביל שבעוד כמה חודשים אני אדע קצת יותר טוב איטלקית ואז אני אכיר מישהי וזה כאילו מה את כל הברדק הזה תן לי לישון, כאילו מה אם בכל מקרה אני אדע איטלקית זה לא ייתן לי כי יהיו סיבות ובעיות אחרות".
ולכן אם אתה רוצה לישון שעתיים פחות אתה צריך לשבת עם עצמך ולעשות דף בעד ונגד, בעד לישון שעתיים נגד לישון עוד שעתיים בעד ללמוד איטלקית נגד ללמוד איטלקית ולבדוק שבדף של "בעד לישון פחות שעתיים" שיהיה שמה המון סיבות ותמציא סיבות ותחשוב על סיבות ותביא סיבות ושיהיה לך המון סיבות זאת אופציה אחת אבל דבר נוסף אתה גם צריך, יש עוד דרך אתה צריך לקחת את הסיבה למה אתה חושב שזה טוב לישון עוד שעתיים ולהביא את ההפך שלה, זאת אומרת כל פעם כשאתה רואה סיבה "למה יותר טוב לישון עוד שעתיים כי"?
ש: אני אהיה יותר עירני יותר חזק.
אליעד: יפה מה רע בלהיות יותר עירני חזק, הבנת את הכיוון מה רע בלהיות יותר עירני וחזק כי אם אתה תהיה יותר ערני אתה יותר מודע לבעיות של החיים עדיף להיות חצי ישן במשך היום ככה אתה לא מודע לבעיות. מה רע בלהיות יותר חזק כי אם אתה יותר חזק יש לך אשליה יותר חזקה שאולי יום אחד תנצח את המערכת עדיף שלא תהיה יותר חזק תדע מראש שאתה חלש ואז תיכנע ואז לא יוכלו לתקוף אותך, סתם אני נותן לך דוגמא. זאת אומרת קח את המחשבות שמסבירות לך למה יותר טוב לישון עוד שעתיים ותחליש אותן כאילו תבדוק מה הם, כאילו קודם כל את הדבר הבסיסי תגדיל את היתרונות שיש בלישון פחות שעתיים וההפך שלו ותגדיל את היתרונות שיש בלקום ולגבי החסרונות תעשה הפוך.
אבל אני אומר לך דבר נוסף תיקח את כל הסיבות שיש "בלמה טוב לישון עוד שעתיים" ותשכנע את עצמך בהפך שלהן ותיקח את כל הסיבות "למה רע", עכשיו תגיד לי סיבה למה רע לקום למה רע לישון פחות שעתיים כי אם תישן פחות שעתיים אז תהיה יותר עייף ויותר עייף שווה רע, עכשיו תסביר לי למה זה לא נכון למה יותר עייף שווה יותר טוב?
ש: כמו שאמרת מקודם.
אליעד: יפה עכשיו אם אתה לא תצליח לשכנע את עצמך, אם אתה תמשיך להאמין שלישון עוד שעתיים זה יותר טוב אז אתה פשוט תישן עוד שעתיים ואין מה לעשות נגד זה.
ש: אבל יכול להיות מצד שאני מאמין שכדאי לקום ואין לקום.
אליעד: כשאתה מאמין, כן אתה מאמין שכדאי לקום ועדיין אתה לא קם כי אתה מאמין שיותר כדאי להמשיך לישון, כן אתה מאמין שכדאי לקום אתה יכול לכתוב ספר "למה כדאי לקום יותר מוקדם" אבל אם אני אגיד לך תכתוב ספר "למה כדאי לישון עוד שעתיים" ואתה תכתוב שני ספרים, הבנת אז בסוף שני ספרים לוקח ספר אחד הבנת את העניין. בין כך תתנחם בכך שלא משנה מה אתה עושה אתה חושב שזה יותר טוב נכון שאתה כל יום אומר "למה לא קמתי פספסתי את הטוב שיש בלקום שעתיים יותר מוקדם" נכון אבל בו זמנית אם היית קם שעתיים יותר מוקדם היית אומר "למה קמתי שעתיים יותר מוקדם זה הרבה יותר טוב היה לישון עוד שעתיים" או במילים אחרות אתה חושב ככה לפחות כשאתה באמצע שינה.
לכן בא נעשה פשרה תקום שעה אחת, עכשיו אל תקום שעה אחת יותר מוקדם תקשיב הרבה יותר קשה לקום יותר מוקדם לך תישן יותר מאוחר כל יום מ 24:00 עד 1:00 תלמד איטלקית ותקום ב 7:00 כרגיל, תנסה תגוון מה לא הכל או כלום לך על האמצע, תראה איך מרגיש לך. הגיונית לך מה אתה אומר?
ש: אני אומר אפשר לנסות.
אליעד: תנסה. שאלות על זה?
אליעד: אתה רוצה לקום בבוקר אתה אומר יותר מוקדם.
ש: כן יותר מוקדם ממה שאני חייב.
אליעד: מתי תן דוגמא, אנחנו מדברים על משהו ספציפי?
ש: כן.
אליעד: אתה כל יום רוצה לקום מוקדם באופן עקרוני או?
ש: כן כדי שיהיה לי עוד זמן עוד שעתיים.
אליעד: תראה עוד זמן לא יהיה לך בכל מקרה.
ש: עוד זמן שאני לא ישן.
אליעד: לא אז אתה רוצה לישון שעתיים פחות או אתה רוצה לקום יותר מוקדם בבוקר בוא נדייק, אנחנו מכירים כבר מה אתה רוצה שיהיה לך יותר.
ש: לישון שעתיים פחות.
אליעד: אז בא תתחיל אחרת אתה רוצה לישון שעתיים פחות זה לאו דווקא לקום שעתיים יותר מוקדם אלא לישון שעתיים פחות, עכשיו מתי השעה האחרונה שאתה יכול לקום בכל מקרה?
ש: 7:00.
אליעד: יפה מתי אתה ישן בדרך כלל ב 24:00 ואתה רוצה לקום ב 5:00 אז תישן ב 2:00 כי בכל מקרה אתה לא יכול לקום אחרי 7:00 אבל זה קשה אז אנחנו נדבר על זה אבל אני רוצה שהפוקוס יהיה לא איך אתה קם ב 5:00 אלא איך אתה ישן פחות. אז בא נתחיל מהתחלה אתה רוצה כל לילה לישון פחות עכשיו לאו דווקא בלילה אלא באופן עקרוני במשך ה24 שעות לישון פחות, עכשיו האם אתה חושב שזה בכלל אפשרי לישון פחות?
ש: כן אפשרי.
אליעד: אפשרי, אפשרי ועדיין תתפקד באותה צורה?
ש: כן.
אליעד: אתה אומר את זה על סמך ניסיון?
ש: כן כי בעבר הייתי מצליח לעשות את זה.
אליעד: אוקי עכשיו האם אתה חושב שהבעיה שלך היא בעיה פיזית או בעיה מנטאלית?
ש: מנטאלית.
אליעד: בסדר אנחנו מבודדים אתה יודע כאילו עושים את התהליך גם עבור השומעים שישמעו לדורות הבאים ואם זה פיזי אולי בעבר הוא היה צעיר עכשיו הוא כבר זקן תראו לזקן אין אפשרות, בכל מקרה אתה אומר שזה אתה מרגיש שזאת בעיה מנטאלית יפה זאת אומרת, בוא כבר נקצר לך את המהלך אתה בעצם חושב שהתועלת שתצמח לך מעוד שעתיים של שינה היא גדולה מהתועלת שתצמח לך מעוד שעתיים יותר, נכון יפה עכשיו איזה תועלת אתה חושב שתצמח לך מלהיות עוד שעתיים ער, למה אתה רוצה להיות עוד שעתיים ער, מה תעשה בשעתיים האלה?
ש: אני אנצל אותן.
אליעד: למה?
ש: לכל מיני רצונות אחרים.
אליעד: תן דוגמא, לדוגמא?
ש: לדוגמא אני אוכל לקרוא משהו.
אליעד: לקרוא משהו?
ש: כן ללמוד משהו.
אליעד: אוקי ורצונות אחרים למה לקריאה וללמידה, אתה בעיקר רוצה עוד שעתיים ללמוד כל יום?
ש: כן.
אליעד: עכשיו בוא נהיה תכלס אם אתה ישן עוד שעתיים זה אומר ששעות הלמידה שלך במשך היום הופכות להיות יותר אפקטיביות כי המוח שלך יותר צלול, זה אמת או שקר?
ש: נגיד שזה שקר.
אליעד: אוקי אז למה אתה ישן בכל זאת?
ש: אני ישן כי.
אליעד: אני בעצם ניסיתי להגיד לו "האם אתה משיג יותר טוב את המטרה של הלמידה דווקא באמצעות זה שאתה ישן" אוקי.
ש: כי ברגע שאני צריך לקום אז אני אומר לעצמי כאילו אני מתרץ לעצמי שבסופו של דבר זה לא משנה אם אני אקום או לא.
אליעד: למה זה לא משנה אבל אם אתה לא קם אתה לא לומד ואם אתה קם אתה לומד.
ש: כן אבל מצד שני אני רואה גם את הצדדים של זה שזה לא כל כך חשוב שאני אלמד.
אליעד: יפה אז מה אתה רוצה ללמוד?
ש: הרבה דברים.
אליעד: לא בוא נהיה ספציפיים, מחר אתה ישן שעתיים פחות מה אתה לומד מחר עוד שעתיים?
ש: לומד שפה איטלקית.
אליעד: אוקי אתה רוצה ספציפית לקום יותר מוקדם כדי ללמוד איטלקית?
ש: כן.
אליעד: אוקי למה אתה רוצה ללמוד איטלקית כי?
ש: אני רוצה להרחיב את היכולות שלי את הידע שלי.
אליעד: אוקי אם תדע איטלקית זה יגרום לך להרגיש יותר טוב?
ש: כן נראה לי שכן.
אליעד: יפה אם תישן עוד שעתיים זה יגרום לך להרגיש יותר טוב?
ש: נכון אבל זה נגד רצוני.
אליעד: רגע זה יגרום לך להרגיש יותר טוב?
ש: כן.
אליעד: אתה מבין את ההבדל?
ש: לא.
אליעד: אם תדע איטלקית אתה מאמין שזה יגרום לך להרגיש יותר טוב אם אתה תישן עוד שעתיים זה לא יגרום לך להרגיש יותר טוב זה גורם לך להרגיש יותר טוב, מה אתה מעדיף עשרים שקל היום או אולי לקבל מאתיים שקל מחר, אולי יש לך בטוח עכשיו עשרים מה אתה לוקח?
ש: כמו שדיברנו מקודם.
אליעד: נכון זה תמיד אותו דבר.
ש: אני נוטה לכיוון מאתיים כאילו אני רוצה.
אליעד: השאלה כמה אתה רוצה את העשרים למרות שלישון עוד שעתיים זה לא עשרים שקל זה יכול להיות שווה ארבע מאות שקל.
ש: בכל זאת אני רוצה כאילו לדחות את הרצון הזה למען הרצון העתידי.
אליעד: אתה שואל כעיקרון איך לעשות את זה אז אני אסביר לך, בא נסביר ברמה אתה אומר במתודולוגיה איך אתה יכול לשכנע את עצמך לישון שעתיים פחות למען למידה אז אם ננתח את זה בצורה מופשטת יש לנו שתי צורות, צורה אחת שזה אומר לישון עוד שעתיים צורה שני קוראים לה ללמוד איטלקית ללמוד משהו. עכשיו אתה כשאתה בוחר לישון עוד שעתיים זה אומר שאתה חושב שבלישון עוד שעתיים יש יותר, בצורה של לישון עוד שעתיים בהנחה שיש לך בחירה זה אומר שאתה חושב שבלישון עוד שעתיים יש יותר יתרונות מאשר בללמוד איטלקית, בלדעת איטלקית זאת האמת יש שתי אפשרויות.
אתה המוח שלך עושה שכלול "רגע מה ייתן לי יותר תועלת לישון עוד שעתיים או ללכת ללמוד עכשיו איטלקית" ואז אתה משכלל הרבה פרמטרים "מה ההסתברות שאני אדע איטלקית ומה ההסברות של מה שאני אדע איטלקית ייתן לי את מה שאני חושב שייתן לי וכמה זה שווה, זה באמת שווה שעות שינה וזה באמת שווה שעות שינה באופן רצוף, מה אני עכשיו כל כך הרבה חודשים לא אשן בשביל שבעוד כמה חודשים אני אדע קצת יותר טוב איטלקית ואז אני אכיר מישהי וזה כאילו מה את כל הברדק הזה תן לי לישון, כאילו מה אם בכל מקרה אני אדע איטלקית זה לא ייתן לי כי יהיו סיבות ובעיות אחרות".
ולכן אם אתה רוצה לישון שעתיים פחות אתה צריך לשבת עם עצמך ולעשות דף בעד ונגד, בעד לישון שעתיים נגד לישון עוד שעתיים בעד ללמוד איטלקית נגד ללמוד איטלקית ולבדוק שבדף של "בעד לישון פחות שעתיים" שיהיה שמה המון סיבות ותמציא סיבות ותחשוב על סיבות ותביא סיבות ושיהיה לך המון סיבות זאת אופציה אחת אבל דבר נוסף אתה גם צריך, יש עוד דרך אתה צריך לקחת את הסיבה למה אתה חושב שזה טוב לישון עוד שעתיים ולהביא את ההפך שלה, זאת אומרת כל פעם כשאתה רואה סיבה "למה יותר טוב לישון עוד שעתיים כי"?
ש: אני אהיה יותר עירני יותר חזק.
אליעד: יפה מה רע בלהיות יותר עירני חזק, הבנת את הכיוון מה רע בלהיות יותר עירני וחזק כי אם אתה תהיה יותר ערני אתה יותר מודע לבעיות של החיים עדיף להיות חצי ישן במשך היום ככה אתה לא מודע לבעיות. מה רע בלהיות יותר חזק כי אם אתה יותר חזק יש לך אשליה יותר חזקה שאולי יום אחד תנצח את המערכת עדיף שלא תהיה יותר חזק תדע מראש שאתה חלש ואז תיכנע ואז לא יוכלו לתקוף אותך, סתם אני נותן לך דוגמא. זאת אומרת קח את המחשבות שמסבירות לך למה יותר טוב לישון עוד שעתיים ותחליש אותן כאילו תבדוק מה הם, כאילו קודם כל את הדבר הבסיסי תגדיל את היתרונות שיש בלישון פחות שעתיים וההפך שלו ותגדיל את היתרונות שיש בלקום ולגבי החסרונות תעשה הפוך.
אבל אני אומר לך דבר נוסף תיקח את כל הסיבות שיש "בלמה טוב לישון עוד שעתיים" ותשכנע את עצמך בהפך שלהן ותיקח את כל הסיבות "למה רע", עכשיו תגיד לי סיבה למה רע לקום למה רע לישון פחות שעתיים כי אם תישן פחות שעתיים אז תהיה יותר עייף ויותר עייף שווה רע, עכשיו תסביר לי למה זה לא נכון למה יותר עייף שווה יותר טוב?
ש: כמו שאמרת מקודם.
אליעד: יפה עכשיו אם אתה לא תצליח לשכנע את עצמך, אם אתה תמשיך להאמין שלישון עוד שעתיים זה יותר טוב אז אתה פשוט תישן עוד שעתיים ואין מה לעשות נגד זה.
ש: אבל יכול להיות מצד שאני מאמין שכדאי לקום ואין לקום.
אליעד: כשאתה מאמין, כן אתה מאמין שכדאי לקום ועדיין אתה לא קם כי אתה מאמין שיותר כדאי להמשיך לישון, כן אתה מאמין שכדאי לקום אתה יכול לכתוב ספר "למה כדאי לקום יותר מוקדם" אבל אם אני אגיד לך תכתוב ספר "למה כדאי לישון עוד שעתיים" ואתה תכתוב שני ספרים, הבנת אז בסוף שני ספרים לוקח ספר אחד הבנת את העניין. בין כך תתנחם בכך שלא משנה מה אתה עושה אתה חושב שזה יותר טוב נכון שאתה כל יום אומר "למה לא קמתי פספסתי את הטוב שיש בלקום שעתיים יותר מוקדם" נכון אבל בו זמנית אם היית קם שעתיים יותר מוקדם היית אומר "למה קמתי שעתיים יותר מוקדם זה הרבה יותר טוב היה לישון עוד שעתיים" או במילים אחרות אתה חושב ככה לפחות כשאתה באמצע שינה.
לכן בא נעשה פשרה תקום שעה אחת, עכשיו אל תקום שעה אחת יותר מוקדם תקשיב הרבה יותר קשה לקום יותר מוקדם לך תישן יותר מאוחר כל יום מ 24:00 עד 1:00 תלמד איטלקית ותקום ב 7:00 כרגיל, תנסה תגוון מה לא הכל או כלום לך על האמצע, תראה איך מרגיש לך. הגיונית לך מה אתה אומר?
ש: אני אומר אפשר לנסות.
אליעד: תנסה. שאלות על זה?