מנטורים להצלחה, גורואים להצלחה, איך לבחור מנטור להצלחה? איך לבחור מנטורים לחיים? מנטורים ליזמים, מנטורים עסקיים, מנטור להתפתחות אישית, ממי לקבל עצות? מומחים להצלחה, מנטור לעסקים, שיווק שותפים
איך לבחור מנטור להצלחה?
אליעד כהן עוסק בהרצאה בניתוח תופעת המנטורים להצלחה ובגורויים בתחום ההתפתחות האישית. הוא מציין שבעבר הדרך להצלחה הייתה פשוטה וברורה - מי שרצה להצליח בתחום כלשהו, היה לומד אותו דרך ניסיון ישיר, כמו ללמוד בישול ממסעדן או סנדלרות מסנדלר מיומן. השיטה הישירה הזו הייתה נפוצה מאוד. עם הזמן, התפתחה תופעה חדשה של מנטורים וגואורים שהציעו לעזור לאנשים להצליח, מבלי בהכרח להיות בעלי ניסיון מעשי בתחום שבו הם מייעצים.
המציאות של המנטורים לעיתים מתעתעת - לא כל מי שמטיף להצלחה אכן יכול להעביר ידע אמיתי ומבוסס. אליעד מציין שאלה שהתפרסמו כמנטורים רבים פעמים לא באמת הצליחו בתחום אותו הם מלמדים. השאלה עולה, אם אדם הצליח כל כך בתחום שלו, למה הוא ימליץ על כך לאחרים? דוגמה לכך היא שף גדול שלא ירצה ללמד אחרים להיות שפים, משום שהם יתחרו בו. אם הוא פרש מהמ profession בגלל סיבות אישיות, אז יש סיכוי שיסכים להדריך, כי הוא כבר לא מתחרה.
ההבדל בין מומחים אמיתיים למנטורים ללא ניסיון
אליעד מציין את ההבדל הקריטי בין שני סוגי המנטורים. סוג אחד כולל את המנטורים שמלמדים מתוך ניסיון אישי שהביא להצלחה אמיתית. דוגמאות לכך הן אנשים כמו ביל גייטס או וורן באפט שהיו מצליחים בעסקים ומעבירים את הידע שלהם מתוך ניסיון אמיתי. הסוג השני הוא מנטורים שמלמדים אחרים מבלי שיהיה להם הצלחה בתחום המיועד. אלו לעיתים יכולים להיות אנשים שהצליחו למכור את עצמם כמומחים להצלחה מבלי שהשיגו הישגים משמעותיים בשדה עיסוקם.
התרמית של המנטורים - מכירת חלומות
בהמשך, אליעד מתאר את תעשיית הגורואים להצלחה שמבוססת על מכירת חלומות. לדוגמה, אנשים טוענים להקים 30, 50 או אפילו 100 חברות, אך כשהולכים לבדוק את הנתונים, מסתבר שהחברות הללו לא היו פעילות או לא ייצרו ערך ממשי. ברוב המקרים, החברות היו רק כלי שיווקי לאדם שמכר קורסים וסדנאות על "איך להצליח". כאן ניכרת התופעה של "הצלחה מדוברת" ולא "הצלחה מעשית".
איך לזהות מנטור אמיתי?
אליעד מציע שכשאנחנו בוחרים מנטור, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מספר שאלות קריטיות:
סיכום: הצלחה היא תוצאה של עבודה קשה ובחירה מושכלת של מקורות הלימוד שלך
בסופו של דבר, אליעד מסביר שחשוב להיות זהירים בבחירת המנטור ולהימנע מהבטחות להצלחה מהירה. הצלחה דורשת זמן, השקעה ומאמץ. אם תבחר ללמוד ממישהו שמסוגל להוכיח את הצלחתו במעשים, יש לך סיכוי טוב ללמוד ולהצליח. אל תסכים להסתפק רק בעצות שלא מבוססות על ניסיון אמיתי ואל תתפתה להבטחות "קצרות דרך" שמציעים גורואים ומנטורים לא מוכחים.
אליעד כהן עוסק בהרצאה בניתוח תופעת המנטורים להצלחה ובגורויים בתחום ההתפתחות האישית. הוא מציין שבעבר הדרך להצלחה הייתה פשוטה וברורה - מי שרצה להצליח בתחום כלשהו, היה לומד אותו דרך ניסיון ישיר, כמו ללמוד בישול ממסעדן או סנדלרות מסנדלר מיומן. השיטה הישירה הזו הייתה נפוצה מאוד. עם הזמן, התפתחה תופעה חדשה של מנטורים וגואורים שהציעו לעזור לאנשים להצליח, מבלי בהכרח להיות בעלי ניסיון מעשי בתחום שבו הם מייעצים.
המציאות של המנטורים לעיתים מתעתעת - לא כל מי שמטיף להצלחה אכן יכול להעביר ידע אמיתי ומבוסס. אליעד מציין שאלה שהתפרסמו כמנטורים רבים פעמים לא באמת הצליחו בתחום אותו הם מלמדים. השאלה עולה, אם אדם הצליח כל כך בתחום שלו, למה הוא ימליץ על כך לאחרים? דוגמה לכך היא שף גדול שלא ירצה ללמד אחרים להיות שפים, משום שהם יתחרו בו. אם הוא פרש מהמ profession בגלל סיבות אישיות, אז יש סיכוי שיסכים להדריך, כי הוא כבר לא מתחרה.
ההבדל בין מומחים אמיתיים למנטורים ללא ניסיון
אליעד מציין את ההבדל הקריטי בין שני סוגי המנטורים. סוג אחד כולל את המנטורים שמלמדים מתוך ניסיון אישי שהביא להצלחה אמיתית. דוגמאות לכך הן אנשים כמו ביל גייטס או וורן באפט שהיו מצליחים בעסקים ומעבירים את הידע שלהם מתוך ניסיון אמיתי. הסוג השני הוא מנטורים שמלמדים אחרים מבלי שיהיה להם הצלחה בתחום המיועד. אלו לעיתים יכולים להיות אנשים שהצליחו למכור את עצמם כמומחים להצלחה מבלי שהשיגו הישגים משמעותיים בשדה עיסוקם.
התרמית של המנטורים - מכירת חלומות
בהמשך, אליעד מתאר את תעשיית הגורואים להצלחה שמבוססת על מכירת חלומות. לדוגמה, אנשים טוענים להקים 30, 50 או אפילו 100 חברות, אך כשהולכים לבדוק את הנתונים, מסתבר שהחברות הללו לא היו פעילות או לא ייצרו ערך ממשי. ברוב המקרים, החברות היו רק כלי שיווקי לאדם שמכר קורסים וסדנאות על "איך להצליח". כאן ניכרת התופעה של "הצלחה מדוברת" ולא "הצלחה מעשית".
איך לזהות מנטור אמיתי?
אליעד מציע שכשאנחנו בוחרים מנטור, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מספר שאלות קריטיות:
- האם המנטור הצליח בתחום שבו הוא מלמד? האם יש לו הישגים מוכחים?
- האם הוא ניהל עסקים אמיתיים והתמודד עם אתגרים אמיתיים?
- האם הוא מיישם בעצמו את העצות שהוא נותן?
- האם הוא מלמד דברים שהוא אישית בדק והצליח בהם?
- האם הוא מבסס את דבריו על נתונים אמיתיים או בעיקר על סיפורים?
סיכום: הצלחה היא תוצאה של עבודה קשה ובחירה מושכלת של מקורות הלימוד שלך
בסופו של דבר, אליעד מסביר שחשוב להיות זהירים בבחירת המנטור ולהימנע מהבטחות להצלחה מהירה. הצלחה דורשת זמן, השקעה ומאמץ. אם תבחר ללמוד ממישהו שמסוגל להוכיח את הצלחתו במעשים, יש לך סיכוי טוב ללמוד ולהצליח. אל תסכים להסתפק רק בעצות שלא מבוססות על ניסיון אמיתי ואל תתפתה להבטחות "קצרות דרך" שמציעים גורואים ומנטורים לא מוכחים.
- איך לבחור מנטור לקריירה?
- איך לבחור מנטור לעסקים?
- איך לזהות מנטור אמיתי?
- מה ההבדל בין מומחיות אמיתית למומחיות מזויפת?
גורויים להצלחה, מנטורים ושאלת האמינות - מי באמת יכול ללמד אותך להצליח?
בעבר, הדרך להצלחה הייתה פשוטה וברורה - אם רצית להצליח במשהו, היית נכנס לתחום ולומד אותו דרך עשייה ישירה. אם חלמת להיות שף, היית הולך ללמוד בישול, מתנסה בעבודה במטבח, צובר ניסיון ומתקדם. אם רצית להיות סנדלר, היית לומד את המלאכה ממישהו שמבין בה, מתחיל לעבוד כשוליה, ולאורך השנים הופך לבעל מלאכה מיומן. הידע הועבר דרך ניסיון מעשי ולא דרך הרצאות או קורסים כלליים על "איך להצליח".
בהמשך, צמחה תופעה חדשה - מנטורים להצלחה, גורויים למיניהם ואנשים שטוענים כי הם יכולים ללמד אותך איך להצליח בכל תחום, גם אם הם עצמם לא בהכרח הצליחו בו. כך נוצר המודל שבו במקום ללמוד ישירות דרך עבודה מעשית, פונים ל"מומחים" שמתיימרים להדריך להצלחה. כאן מתעוררת השאלה - אם אדם באמת כל כך מוצלח בתחום שלו, למה שהוא ילמד אותך? הרי אם הוא היה שף דגול, ייתכן שלא היה לו זמן או רצון ללמד אחרים להיות שפים, אלא הוא היה ממשיך להתמקד בעשייה שלו.
מדוע מומחים אמיתיים לא תמיד הופכים למנטורים?
קח למשל אלוף עולם באגרוף - האם הוא ילמד אותך להיות אלוף העולם? כנראה שלא, כי זה עלול ליצור לו תחרות. למה שהוא ישתף אותך בכל הסודות שלו? אם הוא עדיין פעיל ורוצה לזכות בתחרויות, הוא יעדיף לשמור את כל המידע לעצמו. לעומת זאת, אם מדובר באלוף לשעבר שפרש מהתחום, אולי יהיה לו אינטרס ללמד אחרים כי הוא כבר לא מתחרה. כך למעשה נוצרו תחומי המנטורינג והגורויים - אנשים שהיו מצליחים בעבר ועכשיו עוסקים בללמד אחרים.
ההבדל בין מומחה אמיתי למנטור ללא ניסיון
לא כל מי שמלמד אותך הצלחה באמת מבין בנושא. יש הבדל בין שני סוגי מנטורים:
תרמית ההצלחה - מנטורים שמוכרים חלומות
כאן נכנסת לתמונה תעשיית הגורויים שמבוססת על מכירת חלום. ישנם אנשים שמספרים לך שהם הקימו 30, 50 ואפילו 100 חברות, אבל כשהולכים לבדוק - רואים שהחברות האלו לא באמת פעלו או ייצרו ערך ממשי. במקרים רבים, אותן חברות היו פשוט אמצעי לשיווק עצמי, או חלק ממודל עסקי שבו המוצר העיקרי היה קורסים על "איך להקים עסקים".
לדוגמה:
כיצד לזהות מנטור אמיתי?
לפני שאתה משלם על קורס או ייעוץ ממנטור כלשהו, שאל את עצמך כמה שאלות חשובות:
בסופו של דבר, הצלחה היא תוצאה של עבודה קשה, חשיבה ביקורתית ובחירה מושכלת של מקורות הלימוד שלך. אין קיצורי דרך. אתה לא יכול להאמין לכל אחד שטוען שהוא "מומחה להצלחה".
גם אם מישהו נשמע מאוד משכנע, זה לא אומר שהוא צודק. אל תקבל עצות בעיניים עצומות - בדוק אותן, נסה אותן, וראה האם הן עובדות עבורך. גם המנטורים הטובים ביותר יכולים לטעות.
הדבר הכי חשוב הוא לקחת אחריות על החיים שלך, לבדוק כל עצה שאתה מקבל, ולבחון האם היא באמת נכונה. אם לא תבדוק בעצמך, גם אם העצה טובה, יכול להיות שתבין אותה לא נכון - ואז היא לא תעבוד עבורך.
לסיכום
בעולם שבו כולם יכולים לקרוא לעצמם "מנטורים", חשוב שתהיה זהיר. חפש אנשים שהוכיחו את עצמם במעשים, לא רק בדיבורים. אל תתפתה להבטחות נוצצות להצלחה מהירה. קח אחריות על ההחלטות שלך, בחן את המידע שאתה מקבל, והתקדם בדרך הנכונה עבורך.
בעבר, הדרך להצלחה הייתה פשוטה וברורה - אם רצית להצליח במשהו, היית נכנס לתחום ולומד אותו דרך עשייה ישירה. אם חלמת להיות שף, היית הולך ללמוד בישול, מתנסה בעבודה במטבח, צובר ניסיון ומתקדם. אם רצית להיות סנדלר, היית לומד את המלאכה ממישהו שמבין בה, מתחיל לעבוד כשוליה, ולאורך השנים הופך לבעל מלאכה מיומן. הידע הועבר דרך ניסיון מעשי ולא דרך הרצאות או קורסים כלליים על "איך להצליח".
בהמשך, צמחה תופעה חדשה - מנטורים להצלחה, גורויים למיניהם ואנשים שטוענים כי הם יכולים ללמד אותך איך להצליח בכל תחום, גם אם הם עצמם לא בהכרח הצליחו בו. כך נוצר המודל שבו במקום ללמוד ישירות דרך עבודה מעשית, פונים ל"מומחים" שמתיימרים להדריך להצלחה. כאן מתעוררת השאלה - אם אדם באמת כל כך מוצלח בתחום שלו, למה שהוא ילמד אותך? הרי אם הוא היה שף דגול, ייתכן שלא היה לו זמן או רצון ללמד אחרים להיות שפים, אלא הוא היה ממשיך להתמקד בעשייה שלו.
מדוע מומחים אמיתיים לא תמיד הופכים למנטורים?
קח למשל אלוף עולם באגרוף - האם הוא ילמד אותך להיות אלוף העולם? כנראה שלא, כי זה עלול ליצור לו תחרות. למה שהוא ישתף אותך בכל הסודות שלו? אם הוא עדיין פעיל ורוצה לזכות בתחרויות, הוא יעדיף לשמור את כל המידע לעצמו. לעומת זאת, אם מדובר באלוף לשעבר שפרש מהתחום, אולי יהיה לו אינטרס ללמד אחרים כי הוא כבר לא מתחרה. כך למעשה נוצרו תחומי המנטורינג והגורויים - אנשים שהיו מצליחים בעבר ועכשיו עוסקים בללמד אחרים.
ההבדל בין מומחה אמיתי למנטור ללא ניסיון
לא כל מי שמלמד אותך הצלחה באמת מבין בנושא. יש הבדל בין שני סוגי מנטורים:
- מנטור שהיה מומחה אמיתי בתחום מסוים - מישהו שהצליח בעסקים, ניהל חברות, הקים מותגים, היה ספורטאי מקצועי, והשיג הישגים אמיתיים מוכחים. אדם כזה יכול ללמד אותך מתוך הניסיון האישי שלו.
- מנטור שכל מומחיותו היא בחלוקת עצות - אדם שלא הצליח בעצמו, לא ניהל עסקים או השיג הישגים מרשימים, אבל מוכר עצמו כמומחה להצלחה, למרות שאין לו בסיס אמיתי להוכיח את יכולותיו.
תרמית ההצלחה - מנטורים שמוכרים חלומות
כאן נכנסת לתמונה תעשיית הגורויים שמבוססת על מכירת חלום. ישנם אנשים שמספרים לך שהם הקימו 30, 50 ואפילו 100 חברות, אבל כשהולכים לבדוק - רואים שהחברות האלו לא באמת פעלו או ייצרו ערך ממשי. במקרים רבים, אותן חברות היו פשוט אמצעי לשיווק עצמי, או חלק ממודל עסקי שבו המוצר העיקרי היה קורסים על "איך להקים עסקים".
לדוגמה:
- הם אומרים שהם הכניסו מיליוני שקלים - אבל לא מדברים על רווחים. הכנסה זה לא אותו דבר כמו רווח. יכול להיות שהם הכניסו 10 מיליון שקל, אבל ההוצאות שלהם היו 9.9 מיליון שקל. האם זו באמת הצלחה?
- הם טוענים שהקימו מאות עסקים - אבל בפועל, רובם היו רק רישומים חוקיים ללא פעילות ממשית.
- הם מספרים לך שהשקיעו "מיליון דולר בלימודים" - כאילו זה הופך אותם ליותר חכמים. אבל האם ההשקעה הזו באמת הפכה אותם לטובים יותר, או שהם פשוט הוציאו כסף על קורסים וסדנאות כדי לשווק את עצמם טוב יותר?
כיצד לזהות מנטור אמיתי?
לפני שאתה משלם על קורס או ייעוץ ממנטור כלשהו, שאל את עצמך כמה שאלות חשובות:
- האם המנטור הצליח בעצמו בתחום שהוא מלמד עליו? האם יש לו הישגים מוכחים?
- האם הוא ניהל עסקים אמיתיים, התמודד עם אתגרים אמיתיים, והגיע לתוצאות?
- האם הוא מיישם בעצמו את העצות שהוא נותן לך?
- האם הוא מלמד רק דברים שבדק ועבדו לו באופן אישי?
- האם הוא מבסס את דבריו על נתונים אמיתיים, או בעיקר על סיפורים ומילים יפות?
בסופו של דבר, הצלחה היא תוצאה של עבודה קשה, חשיבה ביקורתית ובחירה מושכלת של מקורות הלימוד שלך. אין קיצורי דרך. אתה לא יכול להאמין לכל אחד שטוען שהוא "מומחה להצלחה".
גם אם מישהו נשמע מאוד משכנע, זה לא אומר שהוא צודק. אל תקבל עצות בעיניים עצומות - בדוק אותן, נסה אותן, וראה האם הן עובדות עבורך. גם המנטורים הטובים ביותר יכולים לטעות.
הדבר הכי חשוב הוא לקחת אחריות על החיים שלך, לבדוק כל עצה שאתה מקבל, ולבחון האם היא באמת נכונה. אם לא תבדוק בעצמך, גם אם העצה טובה, יכול להיות שתבין אותה לא נכון - ואז היא לא תעבוד עבורך.
לסיכום
בעולם שבו כולם יכולים לקרוא לעצמם "מנטורים", חשוב שתהיה זהיר. חפש אנשים שהוכיחו את עצמם במעשים, לא רק בדיבורים. אל תתפתה להבטחות נוצצות להצלחה מהירה. קח אחריות על ההחלטות שלך, בחן את המידע שאתה מקבל, והתקדם בדרך הנכונה עבורך.
- איך לזהות מנטור אמיתי?
- מה ההבדל בין מומחיות אמיתית למומחיות מזויפת?
- למה חשוב לבדוק כל עצה שמקבלים?
- מהי ההשפעה של מנטורים על הדרך שלך להצלחה?
- איך לבחור מקורות מידע אמינים ללמידה?