וכאן נסביר משהו עקרוני שצריכים להבין לגבי ההשפעה של עלות הייצור של מוצרים, על התמחור של המוצר ועל העלות של המוצר לצרכן. וצריכים להבין, שמצד האמת, אין קשר ישיר בין עלות הייצור לבין המחיר שהצרכן משלם. כי הצרכן תמיד ישלם, את המחיר הגבוה ביותר, שהמוכר חושב שהוא יכול לקבל מהצרכן. זה כעיקרון.
ואם לדוגמא הצרכן יכול לקבל את המוצר בחינם ולמכור לך אותו במשכנתא לכל החיים, הוא יעשה את זה. והמחיר האמיתי של המוצר, הוא נגזר מהיצע וביקוש, לפי כמה שאנשים יהיו מוכנים לשלם על המוצר, בהתאם לתנאי השוק.
כן יהיה נכון לומר, שעלות המוצר משפיעה על כמה שאפשר להרוויח מהמוצר. ואם יהיה מוצר שעולה X ואפשרי למכור אותו נניח פי 10, אז כנראה שיכנסו עוד מתחרים, שיהיו מוכנים למכור אותו בפחות מפי 10 ואז כנראה שהמחיר של המוצר ירד, בגלל התחרות של המוצר. אבל כעיקרון, המחיר נקבע לפי כמה שהלקוח מוכן לשלם.
הלקוח יהיה מוכן לשלם, גם לפי היצע וביקוש. והיצע וביקוש יהיו, גם לפי עלות המוצר. אבל המחיר נקבע, רק לפי כמה שהלקוח מוכן לשלם. זה בגדול.
כמו כן, עלות המוצר תשפיע על כדאיות הייצור. דהיינו, אם עולה לייצר מוצר עלות X וניתן לדוגמא למכור אותו רק בחצי X מסיבות שונות, כי לדוגמא אין לו ביקוש וכיו"ב, הרי שבמקרה כזה, עלות הייצור תשפיע על זה שכנראה לא ייצרו אותו. כי לא יהיה כדאי לייצר את המוצר. העלות לייצר את המוצר, לא מביאה רווח לייצרן ולכן הוא לא ייצר את המוצר. אבל המחיר עצמו, נקבע לפי מחיר השוק.
ונסביר שוב: המחיר שאתה משלם על מוצר, הוא תמיד יהיה הכי גבוה שאפשרי לקבל ממך. ואין לו קשר לכמה שעולה לייצר את המוצר. מה שכן, אם יעלה יותר לייצר את המוצר והלקוחות לא יסכימו לרכוש את המוצר במחיר יותר גבוה, אז יפסיקו לייצר את המוצר.
והרבה מאוד שירותים ומוצרים, לא מייצרים אותם, כי אין בהם מספיק רווח. והרבה מקומות לא משפרים את השירות, כי הם חושבים שהעלות שלהם לשיפור השירות, לא תביא להם רווח. כי הצרכן לא יהיה מוכן לשלם עוד פרמיה ותוספת מחיר, עבור שיפור השירות.
והמחירים יורדים, כאשר עלות הייצור יורדת, שאז שולי הרווח גדלים ואז יש יותר מתחרים ואז יש יותר היצע שהוא זה שמוריד את המחיר ולא עצם הורדת עלות הייצור.
אז שלא יעבדו עליכם, שהמחיר עולה כי העלות לייצר עולה. זאת לא כל האמת. המחיר עולה, כי אנשים מוכנים לשלם יותר. אנשים מוכנים לשלם יותר, כי הם חושבים שזה מוצדק, כי המחיר עלה. אבל באמת העיקרון, אם אנשים לא יהיו מוכנים לשלם יותר, למרות שהמחיר לייצר עלה, הרי שאו שהיצרן ירוויח פחות או שהוא יפסיק לייצר את המוצר.
וכמובן שיש כאן עוד עולם שלם, על תמחור ועל איך לתמחר וכולי.
ואם לדוגמא הצרכן יכול לקבל את המוצר בחינם ולמכור לך אותו במשכנתא לכל החיים, הוא יעשה את זה. והמחיר האמיתי של המוצר, הוא נגזר מהיצע וביקוש, לפי כמה שאנשים יהיו מוכנים לשלם על המוצר, בהתאם לתנאי השוק.
כן יהיה נכון לומר, שעלות המוצר משפיעה על כמה שאפשר להרוויח מהמוצר. ואם יהיה מוצר שעולה X ואפשרי למכור אותו נניח פי 10, אז כנראה שיכנסו עוד מתחרים, שיהיו מוכנים למכור אותו בפחות מפי 10 ואז כנראה שהמחיר של המוצר ירד, בגלל התחרות של המוצר. אבל כעיקרון, המחיר נקבע לפי כמה שהלקוח מוכן לשלם.
הלקוח יהיה מוכן לשלם, גם לפי היצע וביקוש. והיצע וביקוש יהיו, גם לפי עלות המוצר. אבל המחיר נקבע, רק לפי כמה שהלקוח מוכן לשלם. זה בגדול.
כמו כן, עלות המוצר תשפיע על כדאיות הייצור. דהיינו, אם עולה לייצר מוצר עלות X וניתן לדוגמא למכור אותו רק בחצי X מסיבות שונות, כי לדוגמא אין לו ביקוש וכיו"ב, הרי שבמקרה כזה, עלות הייצור תשפיע על זה שכנראה לא ייצרו אותו. כי לא יהיה כדאי לייצר את המוצר. העלות לייצר את המוצר, לא מביאה רווח לייצרן ולכן הוא לא ייצר את המוצר. אבל המחיר עצמו, נקבע לפי מחיר השוק.
ונסביר שוב: המחיר שאתה משלם על מוצר, הוא תמיד יהיה הכי גבוה שאפשרי לקבל ממך. ואין לו קשר לכמה שעולה לייצר את המוצר. מה שכן, אם יעלה יותר לייצר את המוצר והלקוחות לא יסכימו לרכוש את המוצר במחיר יותר גבוה, אז יפסיקו לייצר את המוצר.
והרבה מאוד שירותים ומוצרים, לא מייצרים אותם, כי אין בהם מספיק רווח. והרבה מקומות לא משפרים את השירות, כי הם חושבים שהעלות שלהם לשיפור השירות, לא תביא להם רווח. כי הצרכן לא יהיה מוכן לשלם עוד פרמיה ותוספת מחיר, עבור שיפור השירות.
והמחירים יורדים, כאשר עלות הייצור יורדת, שאז שולי הרווח גדלים ואז יש יותר מתחרים ואז יש יותר היצע שהוא זה שמוריד את המחיר ולא עצם הורדת עלות הייצור.
אז שלא יעבדו עליכם, שהמחיר עולה כי העלות לייצר עולה. זאת לא כל האמת. המחיר עולה, כי אנשים מוכנים לשלם יותר. אנשים מוכנים לשלם יותר, כי הם חושבים שזה מוצדק, כי המחיר עלה. אבל באמת העיקרון, אם אנשים לא יהיו מוכנים לשלם יותר, למרות שהמחיר לייצר עלה, הרי שאו שהיצרן ירוויח פחות או שהוא יפסיק לייצר את המוצר.
וכמובן שיש כאן עוד עולם שלם, על תמחור ועל איך לתמחר וכולי.