שיטות שכנוע, הגדלת תועלת, הקטנת עלות, 4 דרכים לשכנע מישהו, 4 דרכים להשפיע על מישהו, שינוי הרצון, שינוי המציאות, נוסחא לשכנע אנשים, יותר טוב מרע, חלק 1
איך לשכנע אנשים בשיטת ארבעת השלבים של אליעד כהן?
אליעד כהן מסביר שיש נוסחה בסיסית וברורה מאוד לכל סוג של שכנוע והשפעה על אחרים. הנוסחה מבוססת על הרעיון שכל אדם מחפש להרגיש טוב, ולכן כל פעולה שאדם עושה נובעת מהאמונה שיהיה לו יותר טוב מרע אם יעשה אותה. כדי לשכנע מישהו לעשות משהו מסוים, יש צורך לשנות את המאזן הפנימי שלו, כך שהוא יאמין שהפעולה הזו תביא לו יותר תועלת מנזק.
לדוגמה, אדם שרוצה לשכנע בחורה ללכת איתו לסרט אקשן נתקל במצב שבו הבחורה אינה מעוניינת. הבחורה, לפי ההסבר של אליעד, עושה בראש סוג של חישוב של יתרונות מול חסרונות: היא חושבת על האלטרנטיבות העומדות לפניה לערב ומגיעה למסקנה שסרט אקשן הוא לא הבחירה הטובה ביותר עבורה. אם האדם רוצה לשכנע אותה, עליו לשנות את המאזן של היתרונות והחסרונות אצלה בראש.
מה הן ארבע הדרכים לשנות את המאזן של טוב ורע?
אליעד מציין שיש ארבע דרכים מרכזיות לשנות את המאזן של טוב ורע כדי להשפיע על החלטה של אדם אחר:
איך להשתמש בשתי הדרכים להגדלת תועלת בדוגמת הסרט?
גם להגדלת התועלת יש שתי דרכים: הראשונה היא להגדיל את כמות היתרונות שהבחורה רואה בללכת לסרט. למשל, להגיד לה "את תראי שם שחקן מפורסם שאת אוהבת, " או "זו ההזדמנות האחרונה לראות את השחקן הזה בקולנוע." השנייה היא להגדיל את העוצמה של הרצון שלה ביתרונות שהיא כבר חושבת עליהם. לדוגמה, אם היא חושבת לראות סרט אקשן זה נחמד, ניתן להדגיש את היתרון הזה עוד יותר, למשל "סרט אקשן ייתן לך תחושה מדהימה של אדרנלין וכיף הרבה יותר ממה שאת מדמיינת כרגע."
כיצד ליישם את הנוסחה בדוגמה של לימודי מתמטיקה?
אליעד נותן דוגמה נוספת של תלמיד שמתקשה למצוא מוטיבציה ללמוד מתמטיקה. אם התלמיד אומר שהוא רוצה ללמוד מתמטיקה כי זה יעשה אותו חכם, ישנן שתי דרכים לחזק את התועלת בלמידה:
אליעד כהן מסביר שיש נוסחה בסיסית וברורה מאוד לכל סוג של שכנוע והשפעה על אחרים. הנוסחה מבוססת על הרעיון שכל אדם מחפש להרגיש טוב, ולכן כל פעולה שאדם עושה נובעת מהאמונה שיהיה לו יותר טוב מרע אם יעשה אותה. כדי לשכנע מישהו לעשות משהו מסוים, יש צורך לשנות את המאזן הפנימי שלו, כך שהוא יאמין שהפעולה הזו תביא לו יותר תועלת מנזק.
לדוגמה, אדם שרוצה לשכנע בחורה ללכת איתו לסרט אקשן נתקל במצב שבו הבחורה אינה מעוניינת. הבחורה, לפי ההסבר של אליעד, עושה בראש סוג של חישוב של יתרונות מול חסרונות: היא חושבת על האלטרנטיבות העומדות לפניה לערב ומגיעה למסקנה שסרט אקשן הוא לא הבחירה הטובה ביותר עבורה. אם האדם רוצה לשכנע אותה, עליו לשנות את המאזן של היתרונות והחסרונות אצלה בראש.
מה הן ארבע הדרכים לשנות את המאזן של טוב ורע?
אליעד מציין שיש ארבע דרכים מרכזיות לשנות את המאזן של טוב ורע כדי להשפיע על החלטה של אדם אחר:
- להגדיל את מספר היתרונות שהאדם חושב שיצאו לו מהפעולה.
- להגדיל את העוצמה של הרצון ביתרונות שכבר קיימים אצל האדם.
- להקטין את מספר החסרונות שהאדם חושב שיצאו לו מהפעולה.
- להקטין את עוצמת הרצון להימנע מהחסרונות שהאדם כבר רואה בפעולה.
איך להשתמש בשתי הדרכים להגדלת תועלת בדוגמת הסרט?
גם להגדלת התועלת יש שתי דרכים: הראשונה היא להגדיל את כמות היתרונות שהבחורה רואה בללכת לסרט. למשל, להגיד לה "את תראי שם שחקן מפורסם שאת אוהבת, " או "זו ההזדמנות האחרונה לראות את השחקן הזה בקולנוע." השנייה היא להגדיל את העוצמה של הרצון שלה ביתרונות שהיא כבר חושבת עליהם. לדוגמה, אם היא חושבת לראות סרט אקשן זה נחמד, ניתן להדגיש את היתרון הזה עוד יותר, למשל "סרט אקשן ייתן לך תחושה מדהימה של אדרנלין וכיף הרבה יותר ממה שאת מדמיינת כרגע."
כיצד ליישם את הנוסחה בדוגמה של לימודי מתמטיקה?
אליעד נותן דוגמה נוספת של תלמיד שמתקשה למצוא מוטיבציה ללמוד מתמטיקה. אם התלמיד אומר שהוא רוצה ללמוד מתמטיקה כי זה יעשה אותו חכם, ישנן שתי דרכים לחזק את התועלת בלמידה:
- להגדיל את מספר היתרונות - לומר לו שמתמטיקה לא רק תעשה אותו חכם, אלא גם מצליח, עשיר או מוכשר יותר.
- להגדיל את העוצמה של הרצון ביתרונות קיימים - לשכנע אותו שלהיות חכם זה הדבר הכי חשוב והכי משמעותי בחיים, ובכך לחזק את העוצמה של הרצון שלו להיות חכם.
- להקטין את כמות החסרונות - למשל לומר לו שאין באמת כל כך הרבה שיעורי בית במתמטיקה.
- להקטין את העוצמה של הרצון להימנע מהחסרונות - להסביר לו שלעשות שיעורי בית זה לא באמת נורא כמו שהוא חושב, זה רק דורש מעט זמן וזה קל יחסית.
- איך לשכנע אנשים?
- מה הן הדרכים להגדלת תועלת?
- איך מקטינים התנגדויות?
- מה ההבדל בין שינוי רצון למציאות?
- שיטות שכנוע אפקטיביות