וכאן אסביר לגבי תחושה של איש מכירות שמקבל לא מלקוחות, דהיינו, איש מכירות שמנסה למכור ומקבל סירוב מלקוחות שלא רוצים לקנות. ובעקבות כך, אותו איש מכירות מרגיש רגשות של ייאוש / תסכול / עצבים וכיו"ב. והשאלה היא, האם הרגשות האלו הגיוניים? האם הגיוני מצד השכל וההיגיון שאיש מכירות ירגיש את הרגשות האלו כאשר הוא לא מצליח למכור וכאשר לקוחות מסרבים לקנות? מה הגיוני להרגיש מצד השכל? האם באמת איש מכירות צריך לדעת לקבל לא? האם באמת איש מכירות צריך ללמוד לקבל לא? מה האמת?
אז מנטורים למכירות יגידו לך, שאיש מכירות צריך לדעת לקבל לא ואיש מכירות צריך ללמוד לקבל לא. כי "אחרי הלא, מגיע הכן" המיוחל. ורק איש מכירות גרוע, ירגיש רע לקבל לא מלקוחות. ואיש מכירות מקצועי וכולי, אמור לדעת להכיל סירוב של לקוחות גם שוב ושוב גם פעם אחרי פעם. אבל האם זאת האמת? מה באמת הגיוני להרגיש?
האם הגיוני להתייאש אם אתה שוב ושוב לא מצליח למכור? האם הגיוני להפסיק לנסות אם אתה שוב ושוב לא מצליח למכור? מה הגיוני לעשות מצד האמת?
והתשובה היא כך: נניח שאתה רוצה להשיג מטרה כלשהי, שלא קשורה למכירות אלא בתחום אחר כלשהו. ונניח שאתה מנסה להשיג אותה בדרך כלשהי. ונניח שאתה מנסה את הדרך הזאת שוב ושוב ולא מצליח להשיג את המטרה. האם הגיוני שתתייאש? האם הגיוני להישבר? איך הגיוני להרגיש במצב כזה?
ומה התשובה? התשובה היא, שכל מקרה לגופו. וכן, יש מקרים שהגיוני להתייאש. ויש מקרים שרק טיפש עושה שוב ושוב את אותה הפעולה ומצפה לתוצאה שונה. ואם אתה מחפש משהו בחדר ולא מוצא אותו ואם אתה מחפש אותו כל היום ולא מוצא אותו, אז כן, אולי הגיוני להפסיק לחפש אותו. וכן, יש מצבים שבהחלט הגיוני להתייאש ולא לנסות שוב. כי אולי אתה טוחן מים ומתאמץ לשווא. וכן הגיוני להפסיק לנסות לבקש מהקיר לזוז, כי זה לא יעזור לא משנה כמה תנסה לדבר אל הקיר.
יחד עם זאת, יש תהליכים שהגיוני להתמיד. לדוגמה, להמשיך להכות בפטיש, עד שהקיר יפול. או להמשיך לחפור בדרך החוצה, במידה ואתה חופר בדרך הנכונה, עד שתצא החוצה. וכיו"ב, יש דוגמאות שכן, רק התמדה ורק חזרה על אותה הפעולה בדיוק, רק היא יכולה להביא לך את התוצאה. כי כדי שהמים ירתחו, צריך להרתיח אותם באופן רצוף. ואם בכל פעם תפסיק ותנסה להרתיח אותו בכלי אחר, זה לא משנה. אתה צריך להתמיד בלהרתיח אותם.
ככה שלפעמים יהיה טיפשי לחזור בדיוק שוב ושוב על אותה הפעולה ולפעמים יהיה הגיוני וחכם כן לחזור בדיוק על אותה הפעולה בדיוק. ויש כמובן מקרים, שהגיוני להמשיך לנסות אבל בדרך אחרת. ויש כל מיני מקרים אפשריים ותגובות אפשריות. אבל אין כאן כלל חד משמעי.
במילים אחרות, אם אתה מנסה לעשות משהו, כגון למכור ואתה מקבל סירוב מלקוחות, הגיוני שתנסה להבין מה קורה? האם אתה פועל באופן יעיל? האם אתה מדבר נכון ללקוחות? אולי הבעיה בך? אולי הבעיה במוצר? אולי הבעיה בלקוחות? אולי הבעיה בדרך המכירה? אולי הבעיה בתמחור? אולי הבעיה בשיווק? הכל יכול להיות.
ורק אחרי ניתוח מעמיק, רק אז הגיוני להרגיש יאוש או תסכול או תקווה או כל תחושה אחרת. בהתאם לניתוח שעשית, להבין למה אתה מקבל לא מלקוחות. במילים אחרות, קודם כל לנסות לנתח את תהליך המכירה ורק בהתאם לזה, יהיה הגיוני להרגיש כך או אחרת. המסקנה שאיש המכירות אמור להסיק מכך שהוא מקבל לא מלקוחות, צריכה להיות בהתאם לניתוח תהליך המכירה וכולי. ורק בהתאם לזה יהיה הגיוני לקבל החלטה כזו או אחרת.
אבל בטוח נכון, שאמירות כגון שאיש מכירות צריך ללמוד לקבל לא ואיש מכירות צריך לדעת לקבל לא וכיו"ב, הן לא הכי חכמות בעולם. כי כל מקרה לגופו וכולי.
אז מנטורים למכירות יגידו לך, שאיש מכירות צריך לדעת לקבל לא ואיש מכירות צריך ללמוד לקבל לא. כי "אחרי הלא, מגיע הכן" המיוחל. ורק איש מכירות גרוע, ירגיש רע לקבל לא מלקוחות. ואיש מכירות מקצועי וכולי, אמור לדעת להכיל סירוב של לקוחות גם שוב ושוב גם פעם אחרי פעם. אבל האם זאת האמת? מה באמת הגיוני להרגיש?
האם הגיוני להתייאש אם אתה שוב ושוב לא מצליח למכור? האם הגיוני להפסיק לנסות אם אתה שוב ושוב לא מצליח למכור? מה הגיוני לעשות מצד האמת?
והתשובה היא כך: נניח שאתה רוצה להשיג מטרה כלשהי, שלא קשורה למכירות אלא בתחום אחר כלשהו. ונניח שאתה מנסה להשיג אותה בדרך כלשהי. ונניח שאתה מנסה את הדרך הזאת שוב ושוב ולא מצליח להשיג את המטרה. האם הגיוני שתתייאש? האם הגיוני להישבר? איך הגיוני להרגיש במצב כזה?
ומה התשובה? התשובה היא, שכל מקרה לגופו. וכן, יש מקרים שהגיוני להתייאש. ויש מקרים שרק טיפש עושה שוב ושוב את אותה הפעולה ומצפה לתוצאה שונה. ואם אתה מחפש משהו בחדר ולא מוצא אותו ואם אתה מחפש אותו כל היום ולא מוצא אותו, אז כן, אולי הגיוני להפסיק לחפש אותו. וכן, יש מצבים שבהחלט הגיוני להתייאש ולא לנסות שוב. כי אולי אתה טוחן מים ומתאמץ לשווא. וכן הגיוני להפסיק לנסות לבקש מהקיר לזוז, כי זה לא יעזור לא משנה כמה תנסה לדבר אל הקיר.
יחד עם זאת, יש תהליכים שהגיוני להתמיד. לדוגמה, להמשיך להכות בפטיש, עד שהקיר יפול. או להמשיך לחפור בדרך החוצה, במידה ואתה חופר בדרך הנכונה, עד שתצא החוצה. וכיו"ב, יש דוגמאות שכן, רק התמדה ורק חזרה על אותה הפעולה בדיוק, רק היא יכולה להביא לך את התוצאה. כי כדי שהמים ירתחו, צריך להרתיח אותם באופן רצוף. ואם בכל פעם תפסיק ותנסה להרתיח אותו בכלי אחר, זה לא משנה. אתה צריך להתמיד בלהרתיח אותם.
ככה שלפעמים יהיה טיפשי לחזור בדיוק שוב ושוב על אותה הפעולה ולפעמים יהיה הגיוני וחכם כן לחזור בדיוק על אותה הפעולה בדיוק. ויש כמובן מקרים, שהגיוני להמשיך לנסות אבל בדרך אחרת. ויש כל מיני מקרים אפשריים ותגובות אפשריות. אבל אין כאן כלל חד משמעי.
במילים אחרות, אם אתה מנסה לעשות משהו, כגון למכור ואתה מקבל סירוב מלקוחות, הגיוני שתנסה להבין מה קורה? האם אתה פועל באופן יעיל? האם אתה מדבר נכון ללקוחות? אולי הבעיה בך? אולי הבעיה במוצר? אולי הבעיה בלקוחות? אולי הבעיה בדרך המכירה? אולי הבעיה בתמחור? אולי הבעיה בשיווק? הכל יכול להיות.
ורק אחרי ניתוח מעמיק, רק אז הגיוני להרגיש יאוש או תסכול או תקווה או כל תחושה אחרת. בהתאם לניתוח שעשית, להבין למה אתה מקבל לא מלקוחות. במילים אחרות, קודם כל לנסות לנתח את תהליך המכירה ורק בהתאם לזה, יהיה הגיוני להרגיש כך או אחרת. המסקנה שאיש המכירות אמור להסיק מכך שהוא מקבל לא מלקוחות, צריכה להיות בהתאם לניתוח תהליך המכירה וכולי. ורק בהתאם לזה יהיה הגיוני לקבל החלטה כזו או אחרת.
אבל בטוח נכון, שאמירות כגון שאיש מכירות צריך ללמוד לקבל לא ואיש מכירות צריך לדעת לקבל לא וכיו"ב, הן לא הכי חכמות בעולם. כי כל מקרה לגופו וכולי.