סודות הרצון, איך עובד הרצון העצמי? ריגרסיה, לשנות רצונות, רגרסיה, לשלוט ברצון, החלפת רצונות, שינוי הרגלים, שינוי דפוסי חשיבה, שינוי דפוסי התנהגות, להחליף רצונות, רצון שקרי, רצון אמיתי, שכנוע עצמי
מהם הסודות של הרצון? איך עובד הרצון העצמי?
בדיון שנערך בין אליעד לבין משתתף, נבחן נושא הרצון ואיך הוא משפיע על ההתנהגות שלנו. אליעד מציין שהרצון לא תמיד נובע מתוך מקום אמיתי, אלא יכול להיות שקר או תפיסה מוטעית, ולעיתים קשה לנו להבחין בין רצון אמיתי לרצון שנראה ככזה אך נובע מתוך מניעים שקריים.
איך הרצון מתחיל ומדוע קשה לשנות אותו?
הדיון מתחיל בשאלה של אחד המשתתפים, שהעלה את השאלה: האם יש רצון לדיאטה לפני שנרצה להתחיל דיאטה? אליעד עונה כי זו לא האמת, שכן תמיד יש פחות רצון לדיאטה, והם מדברים על הרצון מתוך תחושה ולא מתוך ידיעה. כל זאת מתרחש לאחר שמישהו מציין שרצון מסוים "צץ", אך אליעד מסביר שזה לא כך, כי הרצון מתחזק במשך הזמן, וגם הצד השני של הרצון נשאר.
כיצד שינויים ברצון משפיעים על ההתנהגות?
אליעד עובר להסביר את הקושי בשינוי רצון. הוא טוען שמאוד קשה לשנות רצון אם כבר התקבלה חוויית רצון כלשהו, לדוגמה, אם אדם כבר עבד ועזב את העבודה, קשה לו לדמיין כמה טוב היה לו בזמן העבודה. לעומת זאת, אם אדם לא עבד מעולם, קשה לו לדמיין את היתרונות של עבודה. מדובר בתהליך של שינוי תפיסות שדורש זמן ומאמץ. לפעמים יותר קל לאדם לשוב לרצון שהיה לו, אך קשה לו לשוב לחוויה עצמה ולהזכיר לעצמו את היתרונות שהיו אז.
מהו "רצון שקרי"?
בהמשך השיחה, אליעד מציין כי לרצות זה לא תמיד דבר אמיתי. הוא מציין ש"רצון זה שקר", כלומר, הרצון הוא לא בהכרח נכון, ולעיתים הוא מבוסס על שקר. הוא טוען ש"אם אתה שקרן טוב מאוד, קשה לך לשקר את השקרים של עצמך", ומסביר שהקושי לשנות רצון נובע מהמקום שבו אנחנו כבר שיקרנו לעצמנו, ולכן קשה לנו להיפרד מהשקר הזה.
האם קל לשנות רצון?
אליעד מבהיר...
בדיון שנערך בין אליעד לבין משתתף, נבחן נושא הרצון ואיך הוא משפיע על ההתנהגות שלנו. אליעד מציין שהרצון לא תמיד נובע מתוך מקום אמיתי, אלא יכול להיות שקר או תפיסה מוטעית, ולעיתים קשה לנו להבחין בין רצון אמיתי לרצון שנראה ככזה אך נובע מתוך מניעים שקריים.
איך הרצון מתחיל ומדוע קשה לשנות אותו?
הדיון מתחיל בשאלה של אחד המשתתפים, שהעלה את השאלה: האם יש רצון לדיאטה לפני שנרצה להתחיל דיאטה? אליעד עונה כי זו לא האמת, שכן תמיד יש פחות רצון לדיאטה, והם מדברים על הרצון מתוך תחושה ולא מתוך ידיעה. כל זאת מתרחש לאחר שמישהו מציין שרצון מסוים "צץ", אך אליעד מסביר שזה לא כך, כי הרצון מתחזק במשך הזמן, וגם הצד השני של הרצון נשאר.
כיצד שינויים ברצון משפיעים על ההתנהגות?
אליעד עובר להסביר את הקושי בשינוי רצון. הוא טוען שמאוד קשה לשנות רצון אם כבר התקבלה חוויית רצון כלשהו, לדוגמה, אם אדם כבר עבד ועזב את העבודה, קשה לו לדמיין כמה טוב היה לו בזמן העבודה. לעומת זאת, אם אדם לא עבד מעולם, קשה לו לדמיין את היתרונות של עבודה. מדובר בתהליך של שינוי תפיסות שדורש זמן ומאמץ. לפעמים יותר קל לאדם לשוב לרצון שהיה לו, אך קשה לו לשוב לחוויה עצמה ולהזכיר לעצמו את היתרונות שהיו אז.
מהו "רצון שקרי"?
בהמשך השיחה, אליעד מציין כי לרצות זה לא תמיד דבר אמיתי. הוא מציין ש"רצון זה שקר", כלומר, הרצון הוא לא בהכרח נכון, ולעיתים הוא מבוסס על שקר. הוא טוען ש"אם אתה שקרן טוב מאוד, קשה לך לשקר את השקרים של עצמך", ומסביר שהקושי לשנות רצון נובע מהמקום שבו אנחנו כבר שיקרנו לעצמנו, ולכן קשה לנו להיפרד מהשקר הזה.
האם קל לשנות רצון?
אליעד מבהיר...
- מהם הסודות של הרצון?
- כיצד הרצון מתחיל?
- מהו רצון שקרי?
- האם קל לשנות רצון?
- כיצד הרצון משפיע על ההתנהגות?
- איך שליטה ברצון משפיעה על שאלות?
ש: לפני הרצון רגע לפני הרצון יש העדר רצון למשל יש את הרצון לדיאטה שלפניו לא היה.
אליעד: אתה מדבר מתוך ידיעה מתוך מה אתה מדבר?
ש: מתוך תחושה.
אליעד: אז עוד פעם לפני הרצון?
ש: רצון לדיאטה למשל, בסדר לפניו אין רצון לדיאטה.
אליעד: זאת לא האמת יש פחות רצון לדיאטה.
ש: פחות רצון לא משנה.
אליעד: לא אל לא משנה תדייק אתה יודע, איך מתחילות שאלות כי אתה לא מדייק במשהו לא מדייק אומר לא משנה, איך מתחילות מוסר אינפורמציה לא נכונה ואתה אומר "טוב מה זה משנה עוד אינפורמציה לא נכונה מה זה משנה" ואז שתיהן נהיה לך סתירה ואתה אומר "לא יש לי שאלה".
ש: פחות רצון, פתאום צץ רצון כלשהו נכון?
אליעד: הוא לא צץ הוא מתחזק ועדיין נשאר גם ההפך שלו.
ש: הוא מתחזק ומתחזק עד כדי כך שאתה כאילו רודף אחריו.
אליעד: או שהוא רודף אחריך כן אתם רודפים אחד אחרי השני.
ש: ולהחזיר את זה הפוך הרבה יותר קשה כאילו ברגע שיש לך רצון כלשהו.
אליעד: למי יותר קשה לך יותר קשה.
ש: לי יותר קשה.
אליעד: כן מה יותר קשה?
ש: נניח שיש לך רצון כלשהו כרגע חזק להחזיר אותו לאין רצון הזה שהיה קודם כביכול הוא תהליך כאילו בכלל לא פשוט, למה זה ככה כאילו למה.
אליעד: אתה אומר למה לפעמים לשנות רצון יותר קל מאשר להחזיר את הרצון מקודם?
ש: כן.
אליעד: מה התשובה הבנתם את השאלה אם נגיד אתה בטלן יותר קל לשכנע אותך לעבוד מאשר אם כבר עבדת והחלטת להתבטל ואז יותר קשה לשכנע אותך לעבוד, נכון זאת השאלה נכון מה התשובה? כי אם אתה בטלן ולא עבדת ואחר כך גם נגיד את ההפך, אם אתה בטלן ולא עבדת יותר קל להשלות אותך שאם תעבוד יהיה יותר טוב אבל אם כבר עבדת ועזבת עכשיו אי אפשר להשלות אותך שאם תעבוד יהיה יותר טוב אבל אתה יודע שגם כשעבדת לא היה יותר טוב.
לכן אם אתה החלפת את הרצון וחזרת עכשיו אתה כבר מכיר בדיוק את הסיפור אתה לא יכול להשלות את עצמך עוד פעם, מצד שני זה הפוך אם בטלן ועוד לא עבדת אז מאוד קשה לך לדמיין כמה טוב יהיה לך אם תעבוד למרות זאת אם כבר עבדת וחזרת ואומרים לך "מה אבל אתה לא זוכר כמה טוב היה כשעבדת" לכן זה מתקזז, מהיבטים מסוימים אם רצית משהו והפסקת יותר קל לך לחזור אליו ולפעמים יותר קשה לך לחזור אליו. אתה הבנת?
ש: באופן יחסי.
אליעד: מה הבנת באופן יחסי?
ש: באופן יחסי הבנתי שחשיפה לחוויה כבר כאילו גורמת.
אליעד: מהיבט מסוים אתה לא יכול להשלות את עצמך עוד פעם מהיבט שני יותר קל לך להשלות את עצמך עוד פעם.
ש: למה זה לא פשוט בכלל מה שאתה רוצה פתאום להרגיש לא רוצה את זה? משהו שאתה רוצה כרגע.
אליעד: תשובה כי זאת לא האמת.
ש: למה זאת לא האמת אבל למה זה כל כך קשה להשתלט על.
אליעד: לרצות זאת בעיה מלכתחילה לרצות זה שקר הרצון בשקר יסודו.
ש: נכון אבל אם זה.
אליעד: לא בהכרח שזה רע ולא בהכרח שאם זה רע שזה רע שזה רע אבל אני אומר אף על פי כן לרצות זה שקר לרצות זה לשקר זאת אותה מילה זאת מילה נרדפת, מה זה לרצות להגיד שמשהו יותר טוב ממשהו אחר זה כבר סוג של שקר.
ש: נכון אבל למה זה כל כך קשה לבטל את הרצון הזה.
אליעד: כי אתה שקרן מאוד טוב וקשה לך לשקר את השקרים של עצמך עד שכבר שיקרת והצלחת לשקר על משהו אז מה עכשיו להפוך אותו.
ש: הרי אם כבר יש רצון אז מה אכפת לך.
אליעד: מצד שני גם מאוד קל להחליף רצונות כי הרי זה בסך הכל שקר מה הבעיה לשקר את השקר.
ש: זה מאוד קשה להחליף רצונות.
אליעד: לך לפעמים.
ש: נכון.
אליעד: יפה זאת התשובה לפעמים קשה לפעמים קל, מה זה רצון זאת תפיסה יחסית שהפכה להיות מוחלטת אז מהיבט מסוים מאוד קשה להחליף אותה כי יחסי הפך להיות מוחלט, אם אתה שקרן כל כך...
אליעד: אתה מדבר מתוך ידיעה מתוך מה אתה מדבר?
ש: מתוך תחושה.
אליעד: אז עוד פעם לפני הרצון?
ש: רצון לדיאטה למשל, בסדר לפניו אין רצון לדיאטה.
אליעד: זאת לא האמת יש פחות רצון לדיאטה.
ש: פחות רצון לא משנה.
אליעד: לא אל לא משנה תדייק אתה יודע, איך מתחילות שאלות כי אתה לא מדייק במשהו לא מדייק אומר לא משנה, איך מתחילות מוסר אינפורמציה לא נכונה ואתה אומר "טוב מה זה משנה עוד אינפורמציה לא נכונה מה זה משנה" ואז שתיהן נהיה לך סתירה ואתה אומר "לא יש לי שאלה".
ש: פחות רצון, פתאום צץ רצון כלשהו נכון?
אליעד: הוא לא צץ הוא מתחזק ועדיין נשאר גם ההפך שלו.
ש: הוא מתחזק ומתחזק עד כדי כך שאתה כאילו רודף אחריו.
אליעד: או שהוא רודף אחריך כן אתם רודפים אחד אחרי השני.
ש: ולהחזיר את זה הפוך הרבה יותר קשה כאילו ברגע שיש לך רצון כלשהו.
אליעד: למי יותר קשה לך יותר קשה.
ש: לי יותר קשה.
אליעד: כן מה יותר קשה?
ש: נניח שיש לך רצון כלשהו כרגע חזק להחזיר אותו לאין רצון הזה שהיה קודם כביכול הוא תהליך כאילו בכלל לא פשוט, למה זה ככה כאילו למה.
אליעד: אתה אומר למה לפעמים לשנות רצון יותר קל מאשר להחזיר את הרצון מקודם?
ש: כן.
אליעד: מה התשובה הבנתם את השאלה אם נגיד אתה בטלן יותר קל לשכנע אותך לעבוד מאשר אם כבר עבדת והחלטת להתבטל ואז יותר קשה לשכנע אותך לעבוד, נכון זאת השאלה נכון מה התשובה? כי אם אתה בטלן ולא עבדת ואחר כך גם נגיד את ההפך, אם אתה בטלן ולא עבדת יותר קל להשלות אותך שאם תעבוד יהיה יותר טוב אבל אם כבר עבדת ועזבת עכשיו אי אפשר להשלות אותך שאם תעבוד יהיה יותר טוב אבל אתה יודע שגם כשעבדת לא היה יותר טוב.
לכן אם אתה החלפת את הרצון וחזרת עכשיו אתה כבר מכיר בדיוק את הסיפור אתה לא יכול להשלות את עצמך עוד פעם, מצד שני זה הפוך אם בטלן ועוד לא עבדת אז מאוד קשה לך לדמיין כמה טוב יהיה לך אם תעבוד למרות זאת אם כבר עבדת וחזרת ואומרים לך "מה אבל אתה לא זוכר כמה טוב היה כשעבדת" לכן זה מתקזז, מהיבטים מסוימים אם רצית משהו והפסקת יותר קל לך לחזור אליו ולפעמים יותר קשה לך לחזור אליו. אתה הבנת?
ש: באופן יחסי.
אליעד: מה הבנת באופן יחסי?
ש: באופן יחסי הבנתי שחשיפה לחוויה כבר כאילו גורמת.
אליעד: מהיבט מסוים אתה לא יכול להשלות את עצמך עוד פעם מהיבט שני יותר קל לך להשלות את עצמך עוד פעם.
ש: למה זה לא פשוט בכלל מה שאתה רוצה פתאום להרגיש לא רוצה את זה? משהו שאתה רוצה כרגע.
אליעד: תשובה כי זאת לא האמת.
ש: למה זאת לא האמת אבל למה זה כל כך קשה להשתלט על.
אליעד: לרצות זאת בעיה מלכתחילה לרצות זה שקר הרצון בשקר יסודו.
ש: נכון אבל אם זה.
אליעד: לא בהכרח שזה רע ולא בהכרח שאם זה רע שזה רע שזה רע אבל אני אומר אף על פי כן לרצות זה שקר לרצות זה לשקר זאת אותה מילה זאת מילה נרדפת, מה זה לרצות להגיד שמשהו יותר טוב ממשהו אחר זה כבר סוג של שקר.
ש: נכון אבל למה זה כל כך קשה לבטל את הרצון הזה.
אליעד: כי אתה שקרן מאוד טוב וקשה לך לשקר את השקרים של עצמך עד שכבר שיקרת והצלחת לשקר על משהו אז מה עכשיו להפוך אותו.
ש: הרי אם כבר יש רצון אז מה אכפת לך.
אליעד: מצד שני גם מאוד קל להחליף רצונות כי הרי זה בסך הכל שקר מה הבעיה לשקר את השקר.
ש: זה מאוד קשה להחליף רצונות.
אליעד: לך לפעמים.
ש: נכון.
אליעד: יפה זאת התשובה לפעמים קשה לפעמים קל, מה זה רצון זאת תפיסה יחסית שהפכה להיות מוחלטת אז מהיבט מסוים מאוד קשה להחליף אותה כי יחסי הפך להיות מוחלט, אם אתה שקרן כל כך...