הדרכת מכירות, שכנוע מניפולטיבי, מה זה שקר? להאמין במוצר של עצמך, לומר ללקוח את האמת, לשכנע לקוחות, לרמות לקוחות, לרמות את הלקוח, לשקר את הלקוח, מניפולציה טובה, מניפולציה רעה, מחליק שיער
מהי מניפולציה וכיצד היא קשורה לשקר בשיווק?
ההסבר המרכזי שמובא בהקשר הזה עוסק בשאלה האם מדובר בשקר כאשר מציינים ללקוח את היתרונות של מוצר מסוים, תוך התעלמות מהחסרונות, או האם זהו מנגנון שיווקי לגיטימי. אליעד מציין שההבדל בין שקר לבין הצגת אמת יחסית הוא חשוב. דוגמת הסיגריות היא אחת הדוגמאות המרכזיות בהן מבצע אליעד את ההבחנה. לדוגמה, כאשר מישהו מעוניין לעשן סיגריות, הוא מודע לכך שזה לא בריא, אך עדיין מעדיף להסתכן כדי ליהנות. כאן המוכר לא אומר את האמת המוחלטת, אלא מבהיר את היתרון היחסי של ההנאה. אליעד מסביר כי כאשר אדם מאמין בכך, אין מדובר בשקר מוחלט, אלא בהצגת אמת באופן יחסי שמתאימה לאדם הספציפי.
האם כל שקר הוא בהכרח רע?
אליעד מציין שגם בעולם האמונות, שקר יכול להיות לגיטימי אם הוא אינו פוגע במישהו בצורה ישירה. הוא מציין שכולם משקרים בחיים שלהם מבלי להודות בכך, ונותן דוגמה לכך כשמדובר בהצהרות כמו "אני רוצה לחיות ולא למות", שיכולות להיחשב כשקר מוחלט במובן הפילוסופי. הוא מסביר את הרעיון שאם אדם מוציא משהו בהכרח כ"אמת", הוא לא מאפשר לקיום האפשרויות האחרות, ולכן מדובר בשקר.
מהו שקר מוחלט ומהו שקר יחסי?
אליעד מפרט את ההבדל בין שקר מוחלט לשקר יחסי, ומסביר שמדובר בפרספקטיבה. לדוגמה, אם המוכר מציג מוצר באופן שבו הוא מציין רק את היתרונות בלי להזכיר את החסרונות, זהו שקר מוחלט. לעומת זאת, אם המוכר מבהיר ללקוח שיש למוצר יתרונות לצד חסרונות, אך היתרונות נראים לו חשובים יותר, זהו שקר יחסי ולא מוחלט. כלומר, מדובר בראיית עולם אישית שבה אדם בוחר להדגיש את היתרון היחסי של המוצר.
האם שקר תמיד משדר עוול או כוונה רעה?
על פי אליעד, שקר לא תמיד קשור לכוונה רעה או לעוול. הוא טוען כי במצבים מסוימים, כאשר אדם מציג מידע באופן יחסי שמתאים להשקפת עולמו של הלקוח, אין מדובר בשקר רע או במניפולציה מזיקה. כלומר, אם לקוח חושב שאם יהיה לו שיער חלק הוא ימצא בן זוג, ניתן להציג את זה כיתרון של המוצר, תוך הצגת היתרון באופן יחסי ולא מוחלט.
האם מניפולציה בשיווק תמיד רעה?
אליעד מציין שמניפולציה בשיווק יכולה להיות רעה אם היא מבוצעת בצורה של הצגת יתרון כעובדה מוחלטת, מבלי להציג את הצדדים השונים של המוצר. המניפולציה רעה כאשר היא גורמת ללקוח להאמין במשהו שאינו נכון מבחינה מוחלטת, כמו...
ההסבר המרכזי שמובא בהקשר הזה עוסק בשאלה האם מדובר בשקר כאשר מציינים ללקוח את היתרונות של מוצר מסוים, תוך התעלמות מהחסרונות, או האם זהו מנגנון שיווקי לגיטימי. אליעד מציין שההבדל בין שקר לבין הצגת אמת יחסית הוא חשוב. דוגמת הסיגריות היא אחת הדוגמאות המרכזיות בהן מבצע אליעד את ההבחנה. לדוגמה, כאשר מישהו מעוניין לעשן סיגריות, הוא מודע לכך שזה לא בריא, אך עדיין מעדיף להסתכן כדי ליהנות. כאן המוכר לא אומר את האמת המוחלטת, אלא מבהיר את היתרון היחסי של ההנאה. אליעד מסביר כי כאשר אדם מאמין בכך, אין מדובר בשקר מוחלט, אלא בהצגת אמת באופן יחסי שמתאימה לאדם הספציפי.
האם כל שקר הוא בהכרח רע?
אליעד מציין שגם בעולם האמונות, שקר יכול להיות לגיטימי אם הוא אינו פוגע במישהו בצורה ישירה. הוא מציין שכולם משקרים בחיים שלהם מבלי להודות בכך, ונותן דוגמה לכך כשמדובר בהצהרות כמו "אני רוצה לחיות ולא למות", שיכולות להיחשב כשקר מוחלט במובן הפילוסופי. הוא מסביר את הרעיון שאם אדם מוציא משהו בהכרח כ"אמת", הוא לא מאפשר לקיום האפשרויות האחרות, ולכן מדובר בשקר.
מהו שקר מוחלט ומהו שקר יחסי?
אליעד מפרט את ההבדל בין שקר מוחלט לשקר יחסי, ומסביר שמדובר בפרספקטיבה. לדוגמה, אם המוכר מציג מוצר באופן שבו הוא מציין רק את היתרונות בלי להזכיר את החסרונות, זהו שקר מוחלט. לעומת זאת, אם המוכר מבהיר ללקוח שיש למוצר יתרונות לצד חסרונות, אך היתרונות נראים לו חשובים יותר, זהו שקר יחסי ולא מוחלט. כלומר, מדובר בראיית עולם אישית שבה אדם בוחר להדגיש את היתרון היחסי של המוצר.
האם שקר תמיד משדר עוול או כוונה רעה?
על פי אליעד, שקר לא תמיד קשור לכוונה רעה או לעוול. הוא טוען כי במצבים מסוימים, כאשר אדם מציג מידע באופן יחסי שמתאים להשקפת עולמו של הלקוח, אין מדובר בשקר רע או במניפולציה מזיקה. כלומר, אם לקוח חושב שאם יהיה לו שיער חלק הוא ימצא בן זוג, ניתן להציג את זה כיתרון של המוצר, תוך הצגת היתרון באופן יחסי ולא מוחלט.
האם מניפולציה בשיווק תמיד רעה?
אליעד מציין שמניפולציה בשיווק יכולה להיות רעה אם היא מבוצעת בצורה של הצגת יתרון כעובדה מוחלטת, מבלי להציג את הצדדים השונים של המוצר. המניפולציה רעה כאשר היא גורמת ללקוח להאמין במשהו שאינו נכון מבחינה מוחלטת, כמו...
- שיווק מניפולטיבי
- מהי מניפולציה?
- היתרונות והחסרונות בשיווק
- שקר מוחלט ויחסי
- מהו שקר בשיווק?
- איך לשכנע לקוחות?
על מה אנחנו מדברים? אני אנסה להזכיר לך מה אני אמרתי ואז אתה תבין מה אתה שאלת. אני אמרתי שהיא יכולה להגיד להם על היתרונות של המוצר והיא לא צריכה לחשוש מכך שהיא משקרת אותם בגלל שאם הלקוח מאמין לה אז זה אומר שהוא גם חשב על זה קודם. לדוגמא, אני אתן דוגמא נגיד שיש לך מוצר שיש לו יתרונות וחסרונות, נגיד לעשן סיגריות זה טוב סבבה, עכשיו אתה מוכר למישהו סיגריות והוא לא טיפש הוא יודע שזה גם רע, הוא מבין את הסכנות ובכל זאת רוצה לעשן אבל אז הוא אומר לך "תגיד לי אבל זה לא בריא לעשן סיגריות", אז אתה אומר לו "אז מה אבל מה אכפת לך שזה לא בריא, העיקר שכייף לך אז מה אם זה לא בריא, לא אכפת לך שזה לא בריא העיקר שכייף לך", עכשיו לכאורה זה כאילו סוג של מרמה אבל מצד שני זה לא באמת מרמה כי אתה לא אומר פה אמת מוחלטת, אתה אומר פה אמת יחסית ואז הבן אדם בראש שלו מאמין לאמת היחסית הזאת באופן יחסי. זה פחות או יותר מה שאמרתי. עכשיו תסביר מה שאלת ואני אסביר את זה וזהו, מה אתה שואל בעצם? או שכבר קיבלת את התשובה?
ש: איפה לתת את התשובה? או שכנראה לא הבנתי את המשך הדברים שאמרת, מה שהגדרת עכשיו, כאילו הוספת דברים שהם.
אליעד: ברור, לא הסברתי אותם נכון.
ש: שניה שניה, כאילו.
אליעד: מה זה לשקר? קודם כל מי אמר שאסור לשקר, תשקר ככה אתה רוצה בלי סיבה, מה הבעיה בזה? מישהו יכול להגיד לך אתה פושע? שיגיד, מי אמר שאסור לך לשקר, תשקר. אם אתה מרגיש לא בנוח עם זה שאתה משקר לך לפסיכולוג הוא יפתור לך את הבעיה שתרגיש בנוח לשקר, אוקי? לשקר זה מושלם. ועכשיו יש מלא אנשים שאומרים "למה הוא מדבר ככה?", למה כי הם כל כך משקרים שהם לא מודים שהם משקרים, הרי הכל פה זה שקר, גם מזה שאתה אומר אני רוצה לחיות ולא למות, כשאתה אומר זה טוב וזה רע אז זה גם כן סוג של שקר. אבל הבן אדם כל היום משקר כשאתה אומר "אני רוצה משהו" זה שקר, בנפרדות זה שקר אבל אנשים משקרים ולא נעים להם להודות שהם משקרים בדיוק בגלל מה שדיברנו קודם, "אבל למה אתה אומר שטוב לשקר?", למה כי הוא מתבייש להגיד שהוא בעצמו משקר.
עכשיו תתרכז, תראה קודם כל ברמה העקרונית האבסולוטית מה זה לשקר? מי אמר שזה לשקר אולי זה בכלל אמת, מה שאתה משקר זה בכלל אמת ואז מה אם שיקרת, אז שיקרת מה קרה. עכשיו בא נלך לרמה היחסית, ברמה היחסית כשאתה מוכר משהו ללקוח אל תשקר לו, למה אל תשקר לו? כי לשקר זה רע ולהגיד את האמת זה טוב, מי אמר? השכל אומר, הדברים ברורים, האם אתה רוצה שישקרו לך? לא, אתה רוצה שיגידו לך את האמת? כן, אל תשקר לאחרים, מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. עכשיו תקשיב, זה העולם היחסי שלנו.
עכשיו אנחנו מדברים על שכנוע לקוחות, על לשכנע לקוחות, עכשיו תתרכז טוב טוב, אם אתה מציג ללקוח "שקר זה לא טוב", עכשיו מה זה שקר? שקר זה כשאתה לוקח משהו יחסי ומציג אותו כמוחלט. לדוגמא, נגיד שיש מוצר שיש בו יתרונות וחסרונות ואתה גורם ללקוח לחשוב שיש בו רק יתרונות בלי חסרונות, מה שאני דיברתי עם אותה בחורה והיא אמרה "זה לא שורף את השיער", אמרתי לה "אבל מה האמת?", תגידי "נכון זה שורף את השיער אבל". עכשיו השקר נובע כשאתה לוקח את אחד הצדדים של המטבע ואתה אומר "רק הוא נכון", זה נקרא שקר. זכותך לשקר אבל זה נקרא שקר אבל יש משהו נוסף, יש משהו שאתה לא משקר אלא אתה באופן יחסי משקר. מה זאת אומרת באופן יחסי לשקר? אם יש לך מוצר יש לך מוצר עם יתרונות וחסרונות ואתה אומר "היתרון הזה הוא יותר טוב מכל החסרונות", לדוגמא נגיד שבן אדם אתה אומר לו "בשביל לשתות כוס קפה שווה לך למכור את עצמך לעבד", למה אתה משקר אותו? "לא משקר אותו, בכלל לא משקר", מהיבט מסוים.
ש: כי?
אליעד: יפה, עכשיו אתה משקר. כשאתה אומר לי "כי" אז זה שמשקר, למה? כי אתה לא מוכן לראות את ההפך, צריך להגיד "מה זאת אומרת, להגיד למישהו שבשביל לשתות כוס קפה שווה לו למכור את עצמו לעבד זה לא לשקר לו, למה?", עכשיו אתה זה שמשקר שאתה באמת לא מוכן לראות את ההפך של הדבר. למה? מהיבט מסוים אני גם יכול לשכנע אותך שעדיף לשתות כוס קפה ולמכור את עצמך לעבד, למה לדוגמא? לדוגמא כדי לשתות כוס קפה אתה נהנה עכשיו? עבד זה אחר כך, מה יותר חשוב מה שאתה נהנה עכשיו או מה שתסבול אחר כך, יש לך עכשיו מאה אחוז וודאות שאתה נהנה אחר כך תחתום לי שתהיה עבד, "זה אחר כך נכון? עכשיו אני אהנה מה אכפת לי מאחר כך, אולי אחר כך אני אמות, אולי אחר כך אתה תתחרט, אולי אחר כך תהיה רעידת אדמה, עכשיו אני נהנה אחר כך זה אחר כך, אני לא יכול לחיות בשביל אחר כך, עכשיו טוב לי עושה, לא מעניין אותי מאחר כך", עכשיו הוא יגיד "מה זאת אומרת, עבד כל חייך בשביל לשתות כוס קפה?".
עכשיו מה האמת? האמת היא שאם אתה תגיד "תקשיב, תשתה כוס קפה ואין לזה שום חיסרון" שיקרת, אם אתה תגיד לו "מה פתאום אתה שותה את הכוס קפה הזאת, אתה רוצה להיות עבד? זה רק חיסרון" זה גם שקר, אבל אם אתה אומר את האמת שיש יתרון ויש חיסרון, האמת הזאת ידועה עכשיו כל צעד שאתה תנקוט הוא לא שקר. עכשיו זאת אומרת אתה יכול להגיד לבן אדם "תקשיב, לשתות כוס קפה שווה לך למכור את עצמך לעבד בשביל כוס קפה" ואם הוא יגיד לך "כן" זה לא שקר, זאת אומרת הוא עצמו הבין את החיסרון והוא השתכנע שבאופן יחסי היתרון שווה לו. אתה מבין את הכוונה?
זאת אומרת אם אתה מנסה לשכנע אותו שבאופן מוחלט אין בזה שום חיסרון שיקרת אותו, או אם אתה מנסה לשכנע אותו שבמוצר הזה יש רק יתרונות שיקרת אותו אבל אם אתה אומר לו את האמת "תקשיב, יש בזה גם יתרונות וגם חסרונות יחסיים" אז זה בתוך העולם היחסי אתה נוקט עמדה, שהמוכר נוקט עמדה שאומרת "תקשיב היתרון הזה הוא יותר טוב מכל שאר, למענו שווה לשלם את החיסרון" זה לא שקר כי אתה לא מצפה שהוא יאמין לך באופן מוחלט.
ש: זאת אומרת שאם הוא מאמין לך באופן יחסי זה לא נחשב שרימית אותו.
אליעד: כי מה האמת? שבאמת באופן יחסי אפשר להגיד שזה הכי חשוב, אפשר להגיד שזה לא הכי חשוב. אם אתה לוקח דבר יחסי, קוראים לזה אפשרי והופך אותו למחויב, אתה אומר לו "תקשיב אתה רואה את האפשרי הזה? הוא מחויב", למה אתה משקר, למה אתה לוקח דבר יחסי ואומר שהוא אבסולוטי, למה אתה לוקח יתרון יחסי ואומר שאם הוא קיים אין שום חיסרון? הרי זאת לא האמת. נגיד אתה לוקח יתרון יחסי ומוכר אותו כיחסי, נכון שאתה אומר "הוא" ואתה אומר ללקוח "תסתכל רק עליו" אבל זה לא מתוך מקום של אבסולוטי, מתוך מקום של נכון שיש יתרונות וחסרונות אבל בוא נזדהה עם המחשבה שאומרת "שהיתרונות האלה עדיפים על החסרונות", פה אתה לא יכול לשקר כי באופן יחסי כל מחשבה יכולה להיות נכונה מלכתחילה.
זאת אומרת אם אתה חושב שיש מחשבה שהיא נכונה באופן אבסולוטי זה לא נכון אבל אם אתה אומר "אני לא מנסה לשכנע אותך שבאופן אבסולוטי זה ככה, אני מנסה לשכנע אותך שבאופן יחסי שווה לך להיות עבד בשביל לשתות כוס קפה" זאת אמת, מהיבט מסוים זאת אמת. אני אסביר לך עוד פעם, באופן מוחלט, תתרכז טוב טוב, באופן מוחלט, אתה יכול לשקר אותו, אין הבדל בין אמת לשקר, באופן יחסי יש הבדל בין אמת לשקר. עוד פעם באופן מוחלט אין הבדל בין מוחלט ליחסי, באופן יחסי יש הבדל בין מוחלט ליחסי ובתוך "הבאופן יחסי", אני רק אוסיף עוד דבר, באופן מוחלט מותר לך לשקר אותו אבל באופן מוחלט גם אם משקרים אותך אל תתלונן, זאת אומרת מותר לך לעשות מה שאתה רוצה אבל אל תתלונן אחר כך שתחטוף על הראש כי אין הבדל, אמרנו אין הבדל אתה לא יכול להגיד "אין הבדל מותר לי לפשוע אבל אם אני סובל יש הבדל", אם אתה אומר אין הבדל לך עם זה עד הסוף.
עכשיו באופן יחסי יש הבדל בין מוחלט ליחסי אז אם אתה מנסה למכור מוצר ללקוח ולהגיד לו "תקשיב זה רק משהו מסוים" אז אתה משקר אותו כי זה לא אמת אלא אם כן זה נכון מצד ההגדרה שלו אבל זה סיפור אחר. אבל אם אתה אומר לו "יש יתרונות וחסרונות ובאופן יחסי", עכשיו כל מה שתגיד לו יהיה נכון כי באופן יחסי הכל יכול להיות נכון גם אם זה נראה לך לא הגיוני. עכשיו מה שאני אמרתי לבחורה ההיא, אמרתי לה "תקשיבי, תגידי משהו מסוים ואל תגידי את לא משקרת אותם", אמרתי לה "תגידי את יודעת למה את לא מוצאת בן זוג? כי אין לך שיער חלק", עכשיו את לא באמת משקרת אותה כי זה מה שהיא חושבת אחרת היא לא הייתה באה לקנות ממך את המחליק שיער. עכשיו למה את משקרת אותה? זה לא נכון. היא לא משקרת כי באופן יחסי באמת אחת מהסיבות שהיא לא מוצאת בן זוג זה בגלל זה. אם היא הייתה אומרת "תקשיבי אם את קונה את זה אז את מוצאת בן זוג" זה כבר שקר, למה? כי היא כאילו אמרה לה יש קשר מוחלט, "יש לך את זה, יש לך בן זוג, אין לך את זה, אין לך בן זוג" זה כבר כאילו היא יצרה תלות מוחלטת, זה שקר זה לא אמת. אבל זה לא ממקום שתגיד לה "תקשיבי אם לא תחליקי את השיער לעולם לא תמצאי בן זוג" היא תחליק את השיער ומחר, זה נקרא לשקר, להפוך את היחסי למוחלט. אבל להגיד לה "תקשיבי את לא מוצאת זוגיות כי אין לך שיער חלק" לדוגמא זה לא. אם היא מציגה את זה בצורה אבסולוטית שהיא אומרת "תקשיבי את יודעת למה לא? את צריכה שיער חלק, שימי שיער חלק יהיה לך, לא תשימי לא יהיה לך" זה שקר. אבל אם היא מציגה את זה באופן יחסי...
ש: איפה לתת את התשובה? או שכנראה לא הבנתי את המשך הדברים שאמרת, מה שהגדרת עכשיו, כאילו הוספת דברים שהם.
אליעד: ברור, לא הסברתי אותם נכון.
ש: שניה שניה, כאילו.
אליעד: מה זה לשקר? קודם כל מי אמר שאסור לשקר, תשקר ככה אתה רוצה בלי סיבה, מה הבעיה בזה? מישהו יכול להגיד לך אתה פושע? שיגיד, מי אמר שאסור לך לשקר, תשקר. אם אתה מרגיש לא בנוח עם זה שאתה משקר לך לפסיכולוג הוא יפתור לך את הבעיה שתרגיש בנוח לשקר, אוקי? לשקר זה מושלם. ועכשיו יש מלא אנשים שאומרים "למה הוא מדבר ככה?", למה כי הם כל כך משקרים שהם לא מודים שהם משקרים, הרי הכל פה זה שקר, גם מזה שאתה אומר אני רוצה לחיות ולא למות, כשאתה אומר זה טוב וזה רע אז זה גם כן סוג של שקר. אבל הבן אדם כל היום משקר כשאתה אומר "אני רוצה משהו" זה שקר, בנפרדות זה שקר אבל אנשים משקרים ולא נעים להם להודות שהם משקרים בדיוק בגלל מה שדיברנו קודם, "אבל למה אתה אומר שטוב לשקר?", למה כי הוא מתבייש להגיד שהוא בעצמו משקר.
עכשיו תתרכז, תראה קודם כל ברמה העקרונית האבסולוטית מה זה לשקר? מי אמר שזה לשקר אולי זה בכלל אמת, מה שאתה משקר זה בכלל אמת ואז מה אם שיקרת, אז שיקרת מה קרה. עכשיו בא נלך לרמה היחסית, ברמה היחסית כשאתה מוכר משהו ללקוח אל תשקר לו, למה אל תשקר לו? כי לשקר זה רע ולהגיד את האמת זה טוב, מי אמר? השכל אומר, הדברים ברורים, האם אתה רוצה שישקרו לך? לא, אתה רוצה שיגידו לך את האמת? כן, אל תשקר לאחרים, מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך. עכשיו תקשיב, זה העולם היחסי שלנו.
עכשיו אנחנו מדברים על שכנוע לקוחות, על לשכנע לקוחות, עכשיו תתרכז טוב טוב, אם אתה מציג ללקוח "שקר זה לא טוב", עכשיו מה זה שקר? שקר זה כשאתה לוקח משהו יחסי ומציג אותו כמוחלט. לדוגמא, נגיד שיש מוצר שיש בו יתרונות וחסרונות ואתה גורם ללקוח לחשוב שיש בו רק יתרונות בלי חסרונות, מה שאני דיברתי עם אותה בחורה והיא אמרה "זה לא שורף את השיער", אמרתי לה "אבל מה האמת?", תגידי "נכון זה שורף את השיער אבל". עכשיו השקר נובע כשאתה לוקח את אחד הצדדים של המטבע ואתה אומר "רק הוא נכון", זה נקרא שקר. זכותך לשקר אבל זה נקרא שקר אבל יש משהו נוסף, יש משהו שאתה לא משקר אלא אתה באופן יחסי משקר. מה זאת אומרת באופן יחסי לשקר? אם יש לך מוצר יש לך מוצר עם יתרונות וחסרונות ואתה אומר "היתרון הזה הוא יותר טוב מכל החסרונות", לדוגמא נגיד שבן אדם אתה אומר לו "בשביל לשתות כוס קפה שווה לך למכור את עצמך לעבד", למה אתה משקר אותו? "לא משקר אותו, בכלל לא משקר", מהיבט מסוים.
ש: כי?
אליעד: יפה, עכשיו אתה משקר. כשאתה אומר לי "כי" אז זה שמשקר, למה? כי אתה לא מוכן לראות את ההפך, צריך להגיד "מה זאת אומרת, להגיד למישהו שבשביל לשתות כוס קפה שווה לו למכור את עצמו לעבד זה לא לשקר לו, למה?", עכשיו אתה זה שמשקר שאתה באמת לא מוכן לראות את ההפך של הדבר. למה? מהיבט מסוים אני גם יכול לשכנע אותך שעדיף לשתות כוס קפה ולמכור את עצמך לעבד, למה לדוגמא? לדוגמא כדי לשתות כוס קפה אתה נהנה עכשיו? עבד זה אחר כך, מה יותר חשוב מה שאתה נהנה עכשיו או מה שתסבול אחר כך, יש לך עכשיו מאה אחוז וודאות שאתה נהנה אחר כך תחתום לי שתהיה עבד, "זה אחר כך נכון? עכשיו אני אהנה מה אכפת לי מאחר כך, אולי אחר כך אני אמות, אולי אחר כך אתה תתחרט, אולי אחר כך תהיה רעידת אדמה, עכשיו אני נהנה אחר כך זה אחר כך, אני לא יכול לחיות בשביל אחר כך, עכשיו טוב לי עושה, לא מעניין אותי מאחר כך", עכשיו הוא יגיד "מה זאת אומרת, עבד כל חייך בשביל לשתות כוס קפה?".
עכשיו מה האמת? האמת היא שאם אתה תגיד "תקשיב, תשתה כוס קפה ואין לזה שום חיסרון" שיקרת, אם אתה תגיד לו "מה פתאום אתה שותה את הכוס קפה הזאת, אתה רוצה להיות עבד? זה רק חיסרון" זה גם שקר, אבל אם אתה אומר את האמת שיש יתרון ויש חיסרון, האמת הזאת ידועה עכשיו כל צעד שאתה תנקוט הוא לא שקר. עכשיו זאת אומרת אתה יכול להגיד לבן אדם "תקשיב, לשתות כוס קפה שווה לך למכור את עצמך לעבד בשביל כוס קפה" ואם הוא יגיד לך "כן" זה לא שקר, זאת אומרת הוא עצמו הבין את החיסרון והוא השתכנע שבאופן יחסי היתרון שווה לו. אתה מבין את הכוונה?
זאת אומרת אם אתה מנסה לשכנע אותו שבאופן מוחלט אין בזה שום חיסרון שיקרת אותו, או אם אתה מנסה לשכנע אותו שבמוצר הזה יש רק יתרונות שיקרת אותו אבל אם אתה אומר לו את האמת "תקשיב, יש בזה גם יתרונות וגם חסרונות יחסיים" אז זה בתוך העולם היחסי אתה נוקט עמדה, שהמוכר נוקט עמדה שאומרת "תקשיב היתרון הזה הוא יותר טוב מכל שאר, למענו שווה לשלם את החיסרון" זה לא שקר כי אתה לא מצפה שהוא יאמין לך באופן מוחלט.
ש: זאת אומרת שאם הוא מאמין לך באופן יחסי זה לא נחשב שרימית אותו.
אליעד: כי מה האמת? שבאמת באופן יחסי אפשר להגיד שזה הכי חשוב, אפשר להגיד שזה לא הכי חשוב. אם אתה לוקח דבר יחסי, קוראים לזה אפשרי והופך אותו למחויב, אתה אומר לו "תקשיב אתה רואה את האפשרי הזה? הוא מחויב", למה אתה משקר, למה אתה לוקח דבר יחסי ואומר שהוא אבסולוטי, למה אתה לוקח יתרון יחסי ואומר שאם הוא קיים אין שום חיסרון? הרי זאת לא האמת. נגיד אתה לוקח יתרון יחסי ומוכר אותו כיחסי, נכון שאתה אומר "הוא" ואתה אומר ללקוח "תסתכל רק עליו" אבל זה לא מתוך מקום של אבסולוטי, מתוך מקום של נכון שיש יתרונות וחסרונות אבל בוא נזדהה עם המחשבה שאומרת "שהיתרונות האלה עדיפים על החסרונות", פה אתה לא יכול לשקר כי באופן יחסי כל מחשבה יכולה להיות נכונה מלכתחילה.
זאת אומרת אם אתה חושב שיש מחשבה שהיא נכונה באופן אבסולוטי זה לא נכון אבל אם אתה אומר "אני לא מנסה לשכנע אותך שבאופן אבסולוטי זה ככה, אני מנסה לשכנע אותך שבאופן יחסי שווה לך להיות עבד בשביל לשתות כוס קפה" זאת אמת, מהיבט מסוים זאת אמת. אני אסביר לך עוד פעם, באופן מוחלט, תתרכז טוב טוב, באופן מוחלט, אתה יכול לשקר אותו, אין הבדל בין אמת לשקר, באופן יחסי יש הבדל בין אמת לשקר. עוד פעם באופן מוחלט אין הבדל בין מוחלט ליחסי, באופן יחסי יש הבדל בין מוחלט ליחסי ובתוך "הבאופן יחסי", אני רק אוסיף עוד דבר, באופן מוחלט מותר לך לשקר אותו אבל באופן מוחלט גם אם משקרים אותך אל תתלונן, זאת אומרת מותר לך לעשות מה שאתה רוצה אבל אל תתלונן אחר כך שתחטוף על הראש כי אין הבדל, אמרנו אין הבדל אתה לא יכול להגיד "אין הבדל מותר לי לפשוע אבל אם אני סובל יש הבדל", אם אתה אומר אין הבדל לך עם זה עד הסוף.
עכשיו באופן יחסי יש הבדל בין מוחלט ליחסי אז אם אתה מנסה למכור מוצר ללקוח ולהגיד לו "תקשיב זה רק משהו מסוים" אז אתה משקר אותו כי זה לא אמת אלא אם כן זה נכון מצד ההגדרה שלו אבל זה סיפור אחר. אבל אם אתה אומר לו "יש יתרונות וחסרונות ובאופן יחסי", עכשיו כל מה שתגיד לו יהיה נכון כי באופן יחסי הכל יכול להיות נכון גם אם זה נראה לך לא הגיוני. עכשיו מה שאני אמרתי לבחורה ההיא, אמרתי לה "תקשיבי, תגידי משהו מסוים ואל תגידי את לא משקרת אותם", אמרתי לה "תגידי את יודעת למה את לא מוצאת בן זוג? כי אין לך שיער חלק", עכשיו את לא באמת משקרת אותה כי זה מה שהיא חושבת אחרת היא לא הייתה באה לקנות ממך את המחליק שיער. עכשיו למה את משקרת אותה? זה לא נכון. היא לא משקרת כי באופן יחסי באמת אחת מהסיבות שהיא לא מוצאת בן זוג זה בגלל זה. אם היא הייתה אומרת "תקשיבי אם את קונה את זה אז את מוצאת בן זוג" זה כבר שקר, למה? כי היא כאילו אמרה לה יש קשר מוחלט, "יש לך את זה, יש לך בן זוג, אין לך את זה, אין לך בן זוג" זה כבר כאילו היא יצרה תלות מוחלטת, זה שקר זה לא אמת. אבל זה לא ממקום שתגיד לה "תקשיבי אם לא תחליקי את השיער לעולם לא תמצאי בן זוג" היא תחליק את השיער ומחר, זה נקרא לשקר, להפוך את היחסי למוחלט. אבל להגיד לה "תקשיבי את לא מוצאת זוגיות כי אין לך שיער חלק" לדוגמא זה לא. אם היא מציגה את זה בצורה אבסולוטית שהיא אומרת "תקשיבי את יודעת למה לא? את צריכה שיער חלק, שימי שיער חלק יהיה לך, לא תשימי לא יהיה לך" זה שקר. אבל אם היא מציגה את זה באופן יחסי...