יזמות, השקעות, להמציא את הגלגל מחדש, האם המצאת את הגלגל מחדש? האם עליתי על פטנט? האם יש לי פטנט? שאלות של משקיעים, האם יש לי מתחרים? האם יש לי רעיון לסטארט אפ? האם יש לי רעיון מצוין? יש לי רעיון למוצר חדש, אני גאון, המצאות
איך להתייחס לרעיון חדש - המצאת את הגלגל או שאתה משוגע?
אנשים רבים מתעוררים יום אחד עם הרגשה שעלו על רעיון מבריק שיכול להפוך לסטארט - אפ מצליח, לשנות את העולם או פשוט להפוך אותם לעשירים. התחושה הנפוצה הזו מתוארת על ידי אליעד כהן כ"המצאת הגלגל מחדש". אבל מה בעצם המשמעות של הביטוי "להמציא את הגלגל מחדש"?
להמציא את הגלגל מחדש לא חייב להיות דווקא המצאת פטנט טכנולוגי שאף אחד לא חשב עליו לפני כן. זה יכול להתבטא גם במחשבה של אדם שמנהל חנות ומחליט לפתוח סניף במקום חדש שאין בו כרגע סניף דומה, או באדם שמטייל בעולם, מוצא מוצר שלא קיים בארץ, ומתכנן לייבא אותו כדי להתעשר.
שלוש אפשרויות לבדוק - האם באמת המצאת את הגלגל מחדש?
כאשר אדם חושב שעלה על רעיון חדש, ישנן שלוש אפשרויות עיקריות:
אליעד נותן דוגמה ברורה כדי להמחיש את שלוש האפשרויות האלו. נניח שאתה הולך למשקיע ומציג לו פטנט מיוחד שהמצאת, שמאפשר להפוך מים לזהב. במקרה כזה, האפשרויות הן:
כאשר עולה לך רעיון שנדמה שהוא ייחודי ומהפכני, אליעד כהן מדגיש את החשיבות של בדיקת השאלות הבאות לעומק:
דוגמה מצחיקה ומוגזמת להמחשת הנקודה - מועדון חשפנות בבני ברק
כדי להדגים בצורה בולטת, אליעד מציג דוגמה מוקצנת. נניח שחשבת לפתוח מועדון חשפנות בעיר בני ברק, ועלה בדעתך שזה רעיון גאוני בגלל הפוטנציאל של אוכלוסיה חרדית שייתכן שמתעניינת בנושא אך לא נגישה אליה בקלות. כאן שוב, אתה ניצב מול שלוש אפשרויות ברורות:
סיכום ועיקר המסר של אליעד כהן ליזמים ומשקיעים חדשים
המסר המרכזי בהרצאה זו של אליעד כהן הוא שאנשים שמתלהבים מרעיונות חדשים צריכים להיות זהירים ומודעים לאפשרויות שהרעיון אינו מקורי, או אינו טוב כפי שנראה במבט ראשון. יש לעשות בדיקה יסודית, לא להתאהב ברעיון לפני שבודקים אותו היטב, ולהיות פתוחים לגלות שהמציאות שונה מההנחות הראשונות.
אנשים רבים מתעוררים יום אחד עם הרגשה שעלו על רעיון מבריק שיכול להפוך לסטארט - אפ מצליח, לשנות את העולם או פשוט להפוך אותם לעשירים. התחושה הנפוצה הזו מתוארת על ידי אליעד כהן כ"המצאת הגלגל מחדש". אבל מה בעצם המשמעות של הביטוי "להמציא את הגלגל מחדש"?
להמציא את הגלגל מחדש לא חייב להיות דווקא המצאת פטנט טכנולוגי שאף אחד לא חשב עליו לפני כן. זה יכול להתבטא גם במחשבה של אדם שמנהל חנות ומחליט לפתוח סניף במקום חדש שאין בו כרגע סניף דומה, או באדם שמטייל בעולם, מוצא מוצר שלא קיים בארץ, ומתכנן לייבא אותו כדי להתעשר.
שלוש אפשרויות לבדוק - האם באמת המצאת את הגלגל מחדש?
כאשר אדם חושב שעלה על רעיון חדש, ישנן שלוש אפשרויות עיקריות:
- האפשרות הראשונה היא שבאמת עלה בידך להמציא את הגלגל מחדש. כלומר, מצאת פתרון לבעיה שאף אחד אחר בעולם עדיין לא חשב עליו. זו אפשרות אמיתית, נדירה, אך בהחלט קיימת.
- האפשרות השנייה היא שהגלגל כבר קיים, ואתה פשוט לא מודע לכך. למשל, אם חשבת לפתוח חנות ייחודית במקום מסוים, יכול להיות שהמקום כבר מלא בחנויות דומות, או אם חשבת לייבא מוצר מחו"ל, יתכן שמישהו כבר עושה זאת לפניך. במצב כזה אתה לא מחדש שום דבר, ואתה פשוט לא מכיר מספיק את השוק.
- האפשרות השלישית היא שאתה אכן הראשון לחשוב על הרעיון הזה, אבל לא בגלל שאתה גאון, אלא פשוט מפני שאחרים כבר בדקו אותו ופסלו אותו. כלומר, אתה חשבת על פתרון או רעיון שאחרים לפניך כבר גילו שהוא לא מעשי, לא כלכלי, או פשוט רעיון גרוע במיוחד.
אליעד נותן דוגמה ברורה כדי להמחיש את שלוש האפשרויות האלו. נניח שאתה הולך למשקיע ומציג לו פטנט מיוחד שהמצאת, שמאפשר להפוך מים לזהב. במקרה כזה, האפשרויות הן:
- אתה באמת גאון, והמצאת תהליך שאף אדם לפניך לא הצליח להמציא, ולכן זהו רעיון חדשני ומהפכני.
- אתה לא היחיד שחשב על הרעיון הזה, וכבר קיימים אנשים וחברות שעובדים על הטכנולוגיה הזו. במצב כזה, אינך מיוחד או מקורי כפי שחשבת.
- אתה פשוט משוגע, כי מדובר ברעיון לא מציאותי, לא ישים כלכלית, ואנשים אחרים כבר ניסו אותו והבינו שהוא לא עובד או שהוא גרוע במיוחד.
כאשר עולה לך רעיון שנדמה שהוא ייחודי ומהפכני, אליעד כהן מדגיש את החשיבות של בדיקת השאלות הבאות לעומק:
- האם אני בטוח שאין מתחרים שמבצעים את הרעיון הזה כבר עכשיו?
- האם אני בטוח שאף אחד אחר לא חשב על הרעיון הזה לפניי?
- האם יכול להיות שכבר רשמו פטנט דומה?
- האם ייתכן שחברות אחרות כבר התחילו בפיתוח המוצר?
דוגמה מצחיקה ומוגזמת להמחשת הנקודה - מועדון חשפנות בבני ברק
כדי להדגים בצורה בולטת, אליעד מציג דוגמה מוקצנת. נניח שחשבת לפתוח מועדון חשפנות בעיר בני ברק, ועלה בדעתך שזה רעיון גאוני בגלל הפוטנציאל של אוכלוסיה חרדית שייתכן שמתעניינת בנושא אך לא נגישה אליה בקלות. כאן שוב, אתה ניצב מול שלוש אפשרויות ברורות:
- אתה באמת גאון כי אף אחד לא חשב על הרעיון הזה לפני כן.
- אתה פשוט לא מכיר את השוק היטב, וייתכן שמקומות כאלו קיימים כבר.
- אתה פשוט לא חשבת מספיק, והרגע העלית רעיון גרוע מאוד, משום שמועדון כזה יגרום לך לצרות רבות בעיר חרדית כזו.
סיכום ועיקר המסר של אליעד כהן ליזמים ומשקיעים חדשים
המסר המרכזי בהרצאה זו של אליעד כהן הוא שאנשים שמתלהבים מרעיונות חדשים צריכים להיות זהירים ומודעים לאפשרויות שהרעיון אינו מקורי, או אינו טוב כפי שנראה במבט ראשון. יש לעשות בדיקה יסודית, לא להתאהב ברעיון לפני שבודקים אותו היטב, ולהיות פתוחים לגלות שהמציאות שונה מההנחות הראשונות.
- איך לבדוק רעיון חדש?
- האם הרעיון שלי כבר קיים?
- גאון או משוגע?
- האם כדאי להשקיע בסטארט אפ?
- איך להכין תוכנית עסקית?
- איך לבדוק מתחרים בשוק?