הבהרה:
עסקת ברטר דורשת גם שיקולי מיסוי / מס הכנסה - וצריכים להוציא בגינה חשבוניות מס כחוק. בתוכן הבא, יש התייחסות רק לעצם הרצון לשכנע מישהו לעשות ברטר של 2 שירותים שונים, בלי קשר לענייני מיסוי.
איך לגרום למישהו לרצות לבצע איתך עסקת ברטר מוצלחת?
הסיכום הבא מציג תובנות מפורטות מתוך שיחה של אליעד כהן עם איש הייטק (שאינו בעל עסק), שהתייעץ עם אליעד, כיצד הוא יכול לשכנע בעלת עסק לבצע איתו עסקת ברטר. אותו אדם ציין, שהוא יודע שאותה בעלת עסק, הייתה רוצה לעשות שינוי בקריירה שלה. והוא היה רוצה לעשות איתה עסקת ברטר, כלומר, שהוא יציע לה ייעוץ עסקי וקריירה בתמורה לכך שהיא תתן לו מוצרים ושירותים בחינם, במקום שהוא ימשיך לשלם על המוצרים שהוא מקבל ממנה כרגע.
האדם הבהיר כי מטרתו העיקרית היא לשכנע אותה לבצע איתו עסקת סחר חליפין יעילה ואטרקטיבית עבורה, בלי להציג זאת באופן ישיר מדי. בפרט שבפועל הוא לא מנהל כרגע עסק של שירותי יעוץ כלשהם. ולכן הוא רוצה לדעת, איך לשכנע את בעלת העסק לעשות איתו ברטר מסחרי, על שירות שכרגע בפועל הוא לא מוכר אותו לאנשים בכללי וגם היא עצמה לא יודעת שהוא מספק שירות כזה.
מהן הטעויות הנפוצות בביצוע עסקת ברטר ואיך להימנע מהן?
האדם שיתף שהוא גילה בשיחה עם אותה בעלת עסק, שהחלום שלה הוא להיות מקעקעת, ושהוא יכול לעזור לה להתקדם בכך. הוא חשב לנצל זאת על מנת לקבל ממנה שירות בתמורה לייעוץ. אליעד הסביר לאדם את החשיבות של להבדיל בין "עזרה חברית" לבין "שירות מקצועי". כאשר אתה עוזר כחבר, הצד השני לא מרגיש מחויבות לתת תמורה, אולם כאשר אתה מציג את זה כשירות מקצועי - הצד השני מבין שיש לכך ערך כלכלי אמיתי ולכן פתוח יותר לעסקת ברטר.
מדוע חשוב להבחין בין יחס מקצועי ליחס אישי כשמציעים ברטר?
אותו אדם תיאר את בעלת העסק כ"מושלמת". אליעד פתח את הדיון בכך שהדגיש כמה חשוב להבהיר מראש שמדובר בהתרשמות אישית ולא במציאות אובייקטיבית. אליעד העיר לו להיזהר בניסוחים כאלו, כי תפיסתו יכולה לנבוע מכך שהיא סיפקה לו שירות מקצועי שנועד לגרום לו להרגיש טוב. אליעד הבהיר שיכול להיות שבסיטואציה אחרת לגמרי (כמו דייט אישי), החוויה הייתה שונה לחלוטין, ולכן חשוב להיזהר לא לערבב בין החוויה האישית לשירות המקצועי.
כיצד לגרום לצד השני להעריך את השירות שלך?
אחת ההמלצות המרכזיות של אליעד הייתה להראות לצד השני מראש שהשירות שלך הוא שירות מקצועי אמיתי ששווה כסף בשוק. אם האדם יציע את עזרתו כחבר בלבד, הצד השני יראה זאת כ"מתנת חינם", ולא ירגיש צורך או נוחות להציע תמורה הולמת. לעומת זאת, אם האדם יציג זאת כשירות מקצועי שבדרך כלל משלמים עבורו כסף רב, יהיה לצד השני ברור ומוצדק לבצע עסקת ברטר.
כדוגמה, אליעד הסביר שאם היא מבינה שהייעוץ העסקי או הקריירה שהאדם מציע שווה כסף משמעותי (לדוגמה, "5000 דולר"), יהיה לה קל יותר להסכים לעסקת ברטר משום שהיא תבין את הערך הכלכלי של ההצעה.
איך להציג את ההצעה לעסקת ברטר בצורה נכונה?
אליעד המליץ לא להציג את ההצעה לעסקת הברטר באופן ישיר מדי בהתחלה. במקום זאת, הוא הציע את השלבים הבאים:
אליעד הסביר לאדם שלא כדאי להציע שירות שלא התבקש מראש, כמו למשל ייעוץ זוגי, אם זה לא עלה בשיחה עם הצד השני. ההצעה צריכה להיות תמיד מותאמת לצרכים שהצד השני הביע במפורש. אליעד הדגיש שאם אתה מציע שירות שהצד השני כלל לא ביקש, הוא עלול להרגיש שאתה דוחף משהו לא רלוונטי ולא נחוץ, וזה יפגע באמינות ההצעה.
אם במהלך השיחה הצד השני מעלה נושא נוסף כמו קושי בזוגיות, רק אז זה יהיה לגיטימי להציע ייעוץ בנושא. אליעד הציג את הנושא באופן הבא: "אם היא לא אמרה לך בפירוש שהיא זקוקה לייעוץ זוגי, אז אל תכניס את זה מיוזמתך, אלא אם זה עולה באופן מפורש בשיחה".
איך לטפל מראש בהתנגדויות אפשריות?
אליעד ציין שלושה כלים מרכזיים שצריך להשתמש בהם בעת הכנת ההצעה לעסקת הברטר:
עסקת ברטר דורשת גם שיקולי מיסוי / מס הכנסה - וצריכים להוציא בגינה חשבוניות מס כחוק. בתוכן הבא, יש התייחסות רק לעצם הרצון לשכנע מישהו לעשות ברטר של 2 שירותים שונים, בלי קשר לענייני מיסוי.
איך לגרום למישהו לרצות לבצע איתך עסקת ברטר מוצלחת?
הסיכום הבא מציג תובנות מפורטות מתוך שיחה של אליעד כהן עם איש הייטק (שאינו בעל עסק), שהתייעץ עם אליעד, כיצד הוא יכול לשכנע בעלת עסק לבצע איתו עסקת ברטר. אותו אדם ציין, שהוא יודע שאותה בעלת עסק, הייתה רוצה לעשות שינוי בקריירה שלה. והוא היה רוצה לעשות איתה עסקת ברטר, כלומר, שהוא יציע לה ייעוץ עסקי וקריירה בתמורה לכך שהיא תתן לו מוצרים ושירותים בחינם, במקום שהוא ימשיך לשלם על המוצרים שהוא מקבל ממנה כרגע.
האדם הבהיר כי מטרתו העיקרית היא לשכנע אותה לבצע איתו עסקת סחר חליפין יעילה ואטרקטיבית עבורה, בלי להציג זאת באופן ישיר מדי. בפרט שבפועל הוא לא מנהל כרגע עסק של שירותי יעוץ כלשהם. ולכן הוא רוצה לדעת, איך לשכנע את בעלת העסק לעשות איתו ברטר מסחרי, על שירות שכרגע בפועל הוא לא מוכר אותו לאנשים בכללי וגם היא עצמה לא יודעת שהוא מספק שירות כזה.
מהן הטעויות הנפוצות בביצוע עסקת ברטר ואיך להימנע מהן?
האדם שיתף שהוא גילה בשיחה עם אותה בעלת עסק, שהחלום שלה הוא להיות מקעקעת, ושהוא יכול לעזור לה להתקדם בכך. הוא חשב לנצל זאת על מנת לקבל ממנה שירות בתמורה לייעוץ. אליעד הסביר לאדם את החשיבות של להבדיל בין "עזרה חברית" לבין "שירות מקצועי". כאשר אתה עוזר כחבר, הצד השני לא מרגיש מחויבות לתת תמורה, אולם כאשר אתה מציג את זה כשירות מקצועי - הצד השני מבין שיש לכך ערך כלכלי אמיתי ולכן פתוח יותר לעסקת ברטר.
מדוע חשוב להבחין בין יחס מקצועי ליחס אישי כשמציעים ברטר?
אותו אדם תיאר את בעלת העסק כ"מושלמת". אליעד פתח את הדיון בכך שהדגיש כמה חשוב להבהיר מראש שמדובר בהתרשמות אישית ולא במציאות אובייקטיבית. אליעד העיר לו להיזהר בניסוחים כאלו, כי תפיסתו יכולה לנבוע מכך שהיא סיפקה לו שירות מקצועי שנועד לגרום לו להרגיש טוב. אליעד הבהיר שיכול להיות שבסיטואציה אחרת לגמרי (כמו דייט אישי), החוויה הייתה שונה לחלוטין, ולכן חשוב להיזהר לא לערבב בין החוויה האישית לשירות המקצועי.
כיצד לגרום לצד השני להעריך את השירות שלך?
אחת ההמלצות המרכזיות של אליעד הייתה להראות לצד השני מראש שהשירות שלך הוא שירות מקצועי אמיתי ששווה כסף בשוק. אם האדם יציע את עזרתו כחבר בלבד, הצד השני יראה זאת כ"מתנת חינם", ולא ירגיש צורך או נוחות להציע תמורה הולמת. לעומת זאת, אם האדם יציג זאת כשירות מקצועי שבדרך כלל משלמים עבורו כסף רב, יהיה לצד השני ברור ומוצדק לבצע עסקת ברטר.
כדוגמה, אליעד הסביר שאם היא מבינה שהייעוץ העסקי או הקריירה שהאדם מציע שווה כסף משמעותי (לדוגמה, "5000 דולר"), יהיה לה קל יותר להסכים לעסקת ברטר משום שהיא תבין את הערך הכלכלי של ההצעה.
איך להציג את ההצעה לעסקת ברטר בצורה נכונה?
אליעד המליץ לא להציג את ההצעה לעסקת הברטר באופן ישיר מדי בהתחלה. במקום זאת, הוא הציע את השלבים הבאים:
- תחילה יש ליצור מצב בו הצד השני מכיר בערך המקצועי שלך - לתת ייעוץ ראשוני בעל ערך ברור וממשי, למשל "כתיבת קורות חיים". לאחר שהצד השני יראה את הערך של העזרה, יהיה פתוח יותר לרעיון הברטר.
- להציג את ההצעה כשירות מקצועי - לא "עזרה חברית". כך הצד השני ירגיש שזה לגיטימי לעשות עסקת ברטר בגלל שהוא ירגיש אי נעימות לקבל שירות בחינם.
- לא להציג אפשרויות יעוץ ספציפיות, אלא להציג שיש המון אפשרויות איך הוא יכול לעזור לה באופן כללי להתקדם בקריירה. וככה לתת לצד השני לגלות בעצמו את הצורך ואז להציע עזרה בהתאם.
אליעד הסביר לאדם שלא כדאי להציע שירות שלא התבקש מראש, כמו למשל ייעוץ זוגי, אם זה לא עלה בשיחה עם הצד השני. ההצעה צריכה להיות תמיד מותאמת לצרכים שהצד השני הביע במפורש. אליעד הדגיש שאם אתה מציע שירות שהצד השני כלל לא ביקש, הוא עלול להרגיש שאתה דוחף משהו לא רלוונטי ולא נחוץ, וזה יפגע באמינות ההצעה.
אם במהלך השיחה הצד השני מעלה נושא נוסף כמו קושי בזוגיות, רק אז זה יהיה לגיטימי להציע ייעוץ בנושא. אליעד הציג את הנושא באופן הבא: "אם היא לא אמרה לך בפירוש שהיא זקוקה לייעוץ זוגי, אז אל תכניס את זה מיוזמתך, אלא אם זה עולה באופן מפורש בשיחה".
איך לטפל מראש בהתנגדויות אפשריות?
אליעד ציין שלושה כלים מרכזיים שצריך להשתמש בהם בעת הכנת ההצעה לעסקת הברטר:
-
סימולציה:
לנסות להיכנס לראש של הצד השני ולהבין אילו התנגדויות יכולות להיות לו מראש. -
שיקוף:
להציג את ההצעה מנקודת המבט של הצד השני ולהראות שאתה מבין את מצבו...
- איך לגרום למישהו להסכים לברטר?
- איך להציע שירות מקצועי לעסקת ברטר?
- איך להציג את הערך הכלכלי בשירות שלך?
- איך להתכונן להתנגדויות אפשריות בעסקת ברטר?
- האם להציע שירותים שלא התבקשו?
- חשיבות המיקום בעסקאות ברטר?
- הבדל בין שירות חברי לשירות מקצועי?