דיבייטינג, רטוריקה, שיטת ויכוח, לדעת מה לענות לאנשים, לנצח בוויכוח, לסתום למישהו את הפה, להתמודד עם טענות, לעשות מניפולציה על אנשים, להתמודד עם אנשים, להתמודד עם טענות
איך להתמודד עם טענות בוויכוח ולהגיב בצורה חכמה?
בהרצאה של אליעד כהן, הוא מציע שיטות שונות להתמודד עם טענות ויכוחים באופן חכם ויעיל, שמסייעות גם לשמור על שקט נפשי, גם להימנע מוויכוחים מיותרים, וגם להוציא את הצד השני טועה מבלי להיגרר לוויכוחים מיותרים.
איך לשבור טענה ולהגיב בצורה חכמה?
אליעד מציע שיטה פשוטה אך יעילה להתמודד עם טענה שאתה לא מסכים איתה. במקום להתווכח, פשוט תגיד "נכון, ואף על פי כן". בכך אתה מאבד את המשמעות של הטענה של הצד השני מבלי להיכנס לוויכוח. כל טענותיו מאבדות את ערכן כי אתה לא מסכים אתו במפורש, אך לא מספק לו אפשרות להמשיך להתווכח.
איך לשבור את המושג "מקור הפרנסה"?
אליעד מביא דוגמה של אדם שאומר "העבודה היא מקור הפרנסה שלך". אליעד מציע לשבור את המושג הזה. במקום להסכים ולקבל את הגישה שבמקום העבודה נמצא מקור הפרנסה, יש להבין שזו גם הפוך - העובד הוא שמספק את העבודה. בזכותו יש את מקום העבודה. השיטה כאן היא לשנות את המיקוד ולהבין את כוח העובד במערכת העבודה.
איך להתמודד עם שליטה ורטוריקה?
כאשר מישהו מנסה לשלוט עליך או להשתמש במילים רטוריות של שליטה כמו "אתה לא יכול", "אתה מתנשא על אחרים", אליעד מציע את השיטה של "אתה צודק ואף על פי כן". בכך אתה מסכים עם הצד השני מבלי באמת להסכים עם הטענה המרכזית. אתה לוקח את טענותיו, מתייחס אליהם בצורה מנוגדת ונותן לו חוויה שבה כל טענותיו לא משפיעות.
למה חשוב לדעת מה המטרה שלך בוויכוח?
אליעד גם מדגיש את החשיבות של לדעת מה המטרה שלך בוויכוח. האם אתה רוצה לנצח את הצד השני ולתפוס אותו על טעות? האם אתה רוצה רק לסיים את הוויכוח בצורה שקטה ונעימה? ידע המטרה מאפשר לך לא להתמקד במילים של הצד השני ולהגיב בחכמה על פי כוונתך.
איך להתמודד עם סיטואציות חברתיות מלחיצות?
לא תמיד צריך להיכנס לוויכוחים. אליעד מציע שכשמישהו תוקף אותך, אתה לא בהכרח חייב להיכנס להסבר או להילחם, אתה...
בהרצאה של אליעד כהן, הוא מציע שיטות שונות להתמודד עם טענות ויכוחים באופן חכם ויעיל, שמסייעות גם לשמור על שקט נפשי, גם להימנע מוויכוחים מיותרים, וגם להוציא את הצד השני טועה מבלי להיגרר לוויכוחים מיותרים.
איך לשבור טענה ולהגיב בצורה חכמה?
אליעד מציע שיטה פשוטה אך יעילה להתמודד עם טענה שאתה לא מסכים איתה. במקום להתווכח, פשוט תגיד "נכון, ואף על פי כן". בכך אתה מאבד את המשמעות של הטענה של הצד השני מבלי להיכנס לוויכוח. כל טענותיו מאבדות את ערכן כי אתה לא מסכים אתו במפורש, אך לא מספק לו אפשרות להמשיך להתווכח.
איך לשבור את המושג "מקור הפרנסה"?
אליעד מביא דוגמה של אדם שאומר "העבודה היא מקור הפרנסה שלך". אליעד מציע לשבור את המושג הזה. במקום להסכים ולקבל את הגישה שבמקום העבודה נמצא מקור הפרנסה, יש להבין שזו גם הפוך - העובד הוא שמספק את העבודה. בזכותו יש את מקום העבודה. השיטה כאן היא לשנות את המיקוד ולהבין את כוח העובד במערכת העבודה.
איך להתמודד עם שליטה ורטוריקה?
כאשר מישהו מנסה לשלוט עליך או להשתמש במילים רטוריות של שליטה כמו "אתה לא יכול", "אתה מתנשא על אחרים", אליעד מציע את השיטה של "אתה צודק ואף על פי כן". בכך אתה מסכים עם הצד השני מבלי באמת להסכים עם הטענה המרכזית. אתה לוקח את טענותיו, מתייחס אליהם בצורה מנוגדת ונותן לו חוויה שבה כל טענותיו לא משפיעות.
למה חשוב לדעת מה המטרה שלך בוויכוח?
אליעד גם מדגיש את החשיבות של לדעת מה המטרה שלך בוויכוח. האם אתה רוצה לנצח את הצד השני ולתפוס אותו על טעות? האם אתה רוצה רק לסיים את הוויכוח בצורה שקטה ונעימה? ידע המטרה מאפשר לך לא להתמקד במילים של הצד השני ולהגיב בחכמה על פי כוונתך.
איך להתמודד עם סיטואציות חברתיות מלחיצות?
לא תמיד צריך להיכנס לוויכוחים. אליעד מציע שכשמישהו תוקף אותך, אתה לא בהכרח חייב להיכנס להסבר או להילחם, אתה...
- איך להתמודד עם טענות?
- מה זה "נכון ואף על פי כן"?
- איך לשבור את המושג "מקור הפרנסה"?
- איך להתמודד עם שליטה ורטוריקה?
- למה חשוב לדעת מה המטרה בוויכוח?
איך להתמודד עם טענות ויכוח ולנצח בוויכוח?
בהרצאה זו, אליעד כהן מסביר כיצד להתמודד עם טענות ויכוח, לנצח בוויכוח ולהגיב בטכניקות רטוריות שיכולות לשבש את הטענות של הצד השני.
בהתחלה, אליעד מציין כי כאשר מישהו תוקף אותנו או מציב בפנינו טענה, הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות הוא לא להתפתות מיד ולהגיב בצורה חפוזה. במקום זאת, צריך להבין איך להתמודד עם המצב ולהשיב בצורה חכמה.
מהי השיטה להתמודד עם טענה שאתה לא מסכים איתה?
אם מישהו אומר טענה ואתה לא מסכים איתה, אליעד מציע שיטה פשוטה אך יעילה: להודות לצד השני שהוא צודק, ואז להוסיף "ואף על פי כן". בכך, כל הטענות של אותו אדם מאבדות את משמעותן. הוא לא יודע איך להגיב כי הוא מצפה שתתחיל להתווכח איתו, אבל במקום זה אתה מסכים איתו באופן חלקי, ומונע ממנו להמשיך את הוויכוח.
איך לשבור את המושג "מקור הפרנסה"?
נושא נוסף שהועלה הוא כאשר מישהו משתמש במושגים כמו "מקום העבודה הוא מקור הפרנסה שלך", אליעד מסביר שזו גישה שיש לשבור אותה. במקום להרגיש תלוי במישהו אחר, צריך להבין שהעובד הוא שמספק את העבודה, ובזכותו קיימת הפרנסה. אליעד מציע להחליף את המושג ולומר "העובד הוא מקור העבודה", כלומר, להדגיש את כוחו של העובד במקום להרגיש כקורבן המושפע מהמעסיק.
איך להגיב למישהו שמשתמש במילים של שליטה?
כאשר מישהו משתמש במילים של שליטה, כמו למשל "לא תעשה כך" או "אתה מתנשא על אחרים", אליעד מציע להשתמש בשיטה של "אתה צודק ואף על פי כן". בכך, כל הטענות שואלות את עוקצן, ונותנות לנו את היתרון בוויכוח. אם מישהו מציב בפניך את המושג "מקור העבודה", אתה יכול להגיב "נכון, ואף על פי כן, אני נותן לך את העבודה, בזכותי יש את העבודה".
מה המטרה בסיום ויכוח?
במהלך הוויכוח, אליעד מסביר שצריך לשאול את עצמנו "מה אני רוצה להשיג?". האם אני רוצה לשבור את הצד השני ולהוציא אותו טמבל או לשמור על המצב בצורה שלא תזיק לי? כדאי לדעת מה מטרתנו בסיטואציה, שכן זה קובע את הדרך...
בהרצאה זו, אליעד כהן מסביר כיצד להתמודד עם טענות ויכוח, לנצח בוויכוח ולהגיב בטכניקות רטוריות שיכולות לשבש את הטענות של הצד השני.
בהתחלה, אליעד מציין כי כאשר מישהו תוקף אותנו או מציב בפנינו טענה, הדבר הראשון שאנחנו צריכים לעשות הוא לא להתפתות מיד ולהגיב בצורה חפוזה. במקום זאת, צריך להבין איך להתמודד עם המצב ולהשיב בצורה חכמה.
מהי השיטה להתמודד עם טענה שאתה לא מסכים איתה?
אם מישהו אומר טענה ואתה לא מסכים איתה, אליעד מציע שיטה פשוטה אך יעילה: להודות לצד השני שהוא צודק, ואז להוסיף "ואף על פי כן". בכך, כל הטענות של אותו אדם מאבדות את משמעותן. הוא לא יודע איך להגיב כי הוא מצפה שתתחיל להתווכח איתו, אבל במקום זה אתה מסכים איתו באופן חלקי, ומונע ממנו להמשיך את הוויכוח.
איך לשבור את המושג "מקור הפרנסה"?
נושא נוסף שהועלה הוא כאשר מישהו משתמש במושגים כמו "מקום העבודה הוא מקור הפרנסה שלך", אליעד מסביר שזו גישה שיש לשבור אותה. במקום להרגיש תלוי במישהו אחר, צריך להבין שהעובד הוא שמספק את העבודה, ובזכותו קיימת הפרנסה. אליעד מציע להחליף את המושג ולומר "העובד הוא מקור העבודה", כלומר, להדגיש את כוחו של העובד במקום להרגיש כקורבן המושפע מהמעסיק.
איך להגיב למישהו שמשתמש במילים של שליטה?
כאשר מישהו משתמש במילים של שליטה, כמו למשל "לא תעשה כך" או "אתה מתנשא על אחרים", אליעד מציע להשתמש בשיטה של "אתה צודק ואף על פי כן". בכך, כל הטענות שואלות את עוקצן, ונותנות לנו את היתרון בוויכוח. אם מישהו מציב בפניך את המושג "מקור העבודה", אתה יכול להגיב "נכון, ואף על פי כן, אני נותן לך את העבודה, בזכותי יש את העבודה".
מה המטרה בסיום ויכוח?
במהלך הוויכוח, אליעד מסביר שצריך לשאול את עצמנו "מה אני רוצה להשיג?". האם אני רוצה לשבור את הצד השני ולהוציא אותו טמבל או לשמור על המצב בצורה שלא תזיק לי? כדאי לדעת מה מטרתנו בסיטואציה, שכן זה קובע את הדרך...
- איך לנצח בוויכוח?
- מה זה "נכון ואף על פי כן"?
- איך להתמודד עם טענות שקריות?
- מהי טכניקת "שבירת המושג" בוויכוח?
- איך להתמודד עם שליטה ורטוריקה?
מה שאתה רוצה לא? תבחר איזה שאלה שאתה רוצה. מה השאלה?
ש: יש לי מפקד שהוא משתמש במושגים כאלה לדוגמה, מה הוא אמר? למשל עשיתי איזה משהו לא טוב אז הוא אומר לי מושג...
אליעד: עשית משהו שנראה לו לא טוב.
ש: שנראה לו לא טוב אז הוא אומר עבודה היא הפרנסה שלי "היא מקור הפרנסה שלך", מישהו רוצה לעשות איזה תרגיל באיזה תחום אז הוא אומר "הקבוצה הזאת והזאת בתחום הזה שלא יחשבו שהם מורמים מהעם", נגיד איזה דוגמה הוא נותן, כאלה כל מיני.
אליעד: מה אתה בא לומר, אוקי אז?
ש: מצד אחד הוא כאילו מציב לנו שהוא השולט והוא הקובע ומצד שני אני חווה את זה כמן שליטה אגרסיבית מסוימת.
אליעד: אמת זה כמו שהוא אומר לך "שאף אחד לא יגיד לאף אחד אחר מה לעשות, שמעת אל תגיד לאף אחד אחר מה לעשות".
ש: כן.
אליעד: משהו כזה או "למה את מתנשא על אחרים מה מי אתה חושב שאתה אתה? למה אתה מתנשא על אחרים בכלל", אוקי אז?
ש: השאלה שלי איך אני מתמודד מול זה.
אליעד: מאיזה בחינה?
ש: שמקום העבודה הוא מקור הפרנסה שלך.
אליעד: אתה אומר לא נכון, מאיזה בחינה, מה השאלה בכלל?
ש: זה מעורר בי כאילו, כאילו מנסה להוכיח אותי על משהו שהוא לא קשור לנושא בכלל.
אליעד: אז מה השאלה?
ש: איך אני משתחרר מזה?
אליעד: מזה שמה?
ש: מהעניין הזה שאני מאמין לו באותו רגע.
אליעד: אתה מאמין לו באותו רגע?
ש: לא אני מתעצבן על זה כאילו.
אליעד: אז ממה אתה רוצה להשתחרר?
ש: מהכעס שלי על זה.
אליעד: על מה?
ש: אני רוצה להחזיר לו במילה אחת, לשבור לו את זה כאילו לתת לו מכה ברגליים שם שזה מצד אחד יראה לי כי זה, אני מרגיש כאילו הוא שולט עלי.
אליעד: מה רוצה, אתה רוצה לדעת מה לענות לו?
ש: כן אני רוצה לדעת מה לענות לו רק אני, איך אני כשמישהו תוקף אותי באופן כללי כשמישהו תוקף אותי.
אליעד: אוקי אז אני אתן לך שיטה עכשיו מעניינת. אם מישהו אומר טענה ואתה רוצה לשלול את הטענה שלו, ואין לך כוח להתווכח איתו מה שאתה צריך לעשות זה לתעתע בו. מה זה אומר? להגיד לו אתה צודק ואף על פי כן, אין לו מושג מאיפה הבאת את זה הוא מתווכח איתך בהיגיון עכשיו במקום עכשיו תתחיל לחפור לו "וככה וככה" אתה אומר "נכון וזה לא סותר בכלל", עכשיו הוא לא מבין.
ש1: אתה גם הרבה אומר את זה וזה באמת...
אליעד: זהו.
ש2: תגיד לו שהוא בנפקדות.
אליעד: אם אין לך כוח, תקשיב, מישהו מדבר איתך בשכל מסוים לפי מערכת חוקים מסוימת, אתה אומר "איך אני יכול למצוא איזה טריק שאני יכול במכה אחת את מה שהוא אומר לשלול את זה", נכון, אוקי נגיד שזה אתה מולו, אתה מול אנשים אחרים, נגיד שזה אתה מולו, בא נלך על "אתה מולו".
ש: אני אומר לפעמים זה אני מולו.
אליעד: לא בא נתחיל עם אתה מולו, אתה מולו אין לך כוח עכשיו להתווכח איתו תגיד לו "אתה צודק ואף על פי כן" זהו, עכשיו מה בעצם אמרת לו? אמרת לו כאילו "יש דברים שאתה לא מבין וזהו" כאילו מה אמרת לו בעצם? במקום להתחיל להתווכח איתו אמרת לו "תקשיב נכון ואף על פי כן" זהו.
ש: אז מה הוא יעשה?
אליעד: אז הוא לא ידע מה לעשות כי כל הטיעונים שלו איבדו את המשמעות כי אז מה הוא יגיד לך עוד טענות? אמרת לו "זה נכון".
ש1: נראה לי שאתה צודק מצד אחד.
ש2: להגיד לו אתה מתנשא עלי.
אליעד: תגיד לו "נכון". תעשה לו את מה שעשיתי לו קודם הוא יגיד לך, תנסה להגיד לו "אז מה השאלה" הוא יגיד לך "אבל למה", תגיד לו "אז מה אתה רוצה?", "לא מתנשא עליך אתה חושב שאני מתנשא אני חייב להתנשא?", כאילו לא יודע, כאילו תגיד לו "אז מה אתה רוצה בסוף, אז מה הבעיה? אין שום שאלה בכלל אז מה השאלה? זאת האמת? אתה בטוח שזאת האמת? אז מה השאלה? מה אתה רוצה? אתה יכול לשנות את זה? אז תשנה, מה אתה רוצה?", כמו שעשיתי לו קודם.
ש: תודה חמוד.
אליעד: בבקשה, הכל זה היה כדי לתת לו דוגמה.
ש: נניח את זה לדוגמה איחרתי, איחרתי לאסיפה ואז הוא כאילו אומר לי "מה, מה זה איחרת, מה אתה לא נותן דוגמה לאחרים וזה העבודה שלך".
אליעד: תגיד לו "אתה רוצה לדעת את האמת?", תשאל אותו "אתה רוצה לדעת את האמת?", הוא יגיד לך "כן", "תאמת אתה צודק", זהו זה הכל.
ש1: ואם לא תראה אצלו שום דבר?
אליעד: אתה יכול להתחיל להתווכח איתו.
ש2: זה הכי כואב שאומרים לך שאתה צודק, אין ויכוח יותר. ככה אני עם הבוס שלי קבוע.
אליעד: "נכון אתה צודק" זהו.
ש: בגלל שאני צודק מה הוא יגיד לו?
אליעד: "גם אני חושב ככה", הכל תלוי בהקשר מה הוא נגיד יכול לפטר אותך?
ש: לא.
אליעד: אז גמרנו, מציק.
ש: סתם רק רוצה להגיד לי את הזה שלו.
אליעד: תגיד לו "אתה יודע אני חושב שאתה חכם, אני אתחיל לחשוב על זה ממחר בבוקר", לא אבל מחר בבוקר הוא יגיד לך "אבל אמרת שתחשוב על זה", הוא אמר "מה אמרתי שאחשוב על זה? ממחר בבוקר", זה הכל זהו. עכשיו מה השכל של התשובה, מה המהות של התשובה שנתתי לך?
ש: יש מהות?
אליעד: אתה איתנו, מה המהות של התשובה שתתי לו? אתה שאלת שאלה אני נתתי לך תשובה, מה מהות החידוש שהתחדש בתשובה שנתתי לך לשאלה?
ש: שלא להיכנס לוויכוחים מיותרים.
אליעד: לא יודע אם מיותרים, מה הייתה מהות, למה אתה שאלת את השאלה? כי לך בראש מחויב, מה המחויב שלך אמר? "אני חייב לענות למה ששאלו אותי".
ש: נכון.
אליעד: נכון, אתה לא חייב לענות על מה ששאלו אותך. אתה הנחת שאם מישהו שואל אותך שאלה, מביא לך איזה טענה אתה כדי לענות לו אתה צריך לענות לו על מה שהוא שאל, אתה לא חייב לענות לו על מה שהוא שאל בכלל, מי אמר שזה מחויב?
ש: אבל הרצון מחויב לא?
אליעד: אתה חשבת בראש שלך "כן הוא אמר לי ככה, מה אני אומר לו?", מי אמר שאתה צריך להגיד לו? אתה יכול להגיד לו לא רוצה, תגיד לו "אתה צודק וזהו".
ש: אז הרצון הוא מחויב הרבה יותר.
אליעד: תגיד לו "אתה חושב שמה שאתה אומר זה נכון? וואלה גם אני חושב ככה", "סע לשלום אין לי שום ביזנס איתך, מה אכפת לי בכלל מה אתה חושב".
ש: נו אז הרצון מעלה את המחויב או הלא מחויב?
אליעד: מחויב.
ש: אתה אומר שהוא לא מחויב.
ש: הרי אני רוצה גם להגיד לו את זה בלי שהוא ירגיש שזה, שאני מחייב.
אליעד: בלי לפגוע בו?
ש: כן.
אליעד: אז מה אתה רוצה לא הבנתי?
ש: כאילו שאני חצוף אליו, אני רוצה שהוא ירגיש כמו שענית על הראשונה הייתה ככה...
אליעד: זה בסדר אז תעשה את זה יותר עדין תגיד לו "נכון נכון, אתה צודק" כאילו אתה חושב על זה, זהו. אוקי, עכשיו אם זה נגיד מול אנשים.
ש: רגע אבל כן מול אנשים ואחר כך אני רציתי לשאול כאילו על הטענה עצמה.
אליעד: חוץ מזה גם מול אנשים אתה יכול להגיד את אותה תשובה.
ש: כן נכון.
אליעד: גם מול אנשים להגיד "נכון נכון, אתה צודק".
ש: אבל מה אתה אומר לאדם שנותן כל היום כל פעם מושגים כאלה, הוא מכניס כאלה, מה אתה אומר לאדם.
אליעד: מה המטרה? מה אתה רוצה להשיג שהם יחשבו שהוא טיפש, שהם לא יחשבו שאתה לא בסדר? מה המטרה של, מה אתה רוצה להשיג בתשובה?
ש: מצד אחד ענית לי איך לשבור את זה ולענות בקלילות וזה בסדר גמור, מצד שני שהוא אומר לי משפט כמו...
אליעד: עוד תשובה נגיד שמישהו אומר לך "אתה יודע אתה מאחר וזה", אתה אומר לו "דבר איתי בבקשה על זה אחר כך", אתה אומר לו "תקשיב, תכתוב לי בבקשה בפתק, שלח לי באימייל", זהו.
ש: לא, עכשיו השאלה שלי בהתחלה הייתה מה שהפריע לי זה שהוא משתמש במילים כאלה של "מקום עבודה הוא מקור הפרנסה שלך" כאילו עכשיו הפך את כל הבעיה שלא מחייב את מקור הפרנסה.
אליעד: אבל מה אתה רוצה לענות לו?
ש: אני רוצה לשבור את המושג הזה "מקור הפרנסה" איזה מן משהו לענות שזה לא מקור הפרנסה שהטענה הזאת לא.
אליעד: מה אומר לך מקום העבודה?
ש1: הוא מקור הפרנסה שלך.
ש2: זה נכון, זה כאילו אתה מזלזל במקור שמאכיל אותך.
ש1: לא כאילו מה, עכשיו שאיחרתי את השלוש דקות האלה הרסתי את מקור הפרנסה, זלזלתי במקור הפרנסה שלי כאילו הוא הפך את זה למשהו כזה כבד, הוא נתן לי כל הזמן לראות את ההפך מיד. כאילו אני מיד רואה את ההפך לעזאזל העבודה הזאת.
ש2: על מה הוא דיבר, על מה שאתה במשמרת פה כאילו?
ש1: לא זה רק דוגמה, ממש דוגמה.
אליעד: אפשר בבקשה, תמשיך אז מה אתה בעצם רוצה למצוא לו היפוך לזה שמקום העבודה הוא מקור הפרנסה?
ש: אני אומר אני חווה מיד היפוך שאני רוצה להגיד לו לעזאזל מקור הפרנסה והמקור הפרנסה בשביל השתי דקות אתה עושה לי חשבון של מקור הפרנסה, זה מה שעולה לי כאילו.
אליעד: מה אתה חושב שמקום העבודה הוא מקור הפרנסה?
ש: כאילו מה זה מקור הפרנסה? זה מקום עבודה אני מצד אחד עושה להם טובה שאני...
ש: יש לי מפקד שהוא משתמש במושגים כאלה לדוגמה, מה הוא אמר? למשל עשיתי איזה משהו לא טוב אז הוא אומר לי מושג...
אליעד: עשית משהו שנראה לו לא טוב.
ש: שנראה לו לא טוב אז הוא אומר עבודה היא הפרנסה שלי "היא מקור הפרנסה שלך", מישהו רוצה לעשות איזה תרגיל באיזה תחום אז הוא אומר "הקבוצה הזאת והזאת בתחום הזה שלא יחשבו שהם מורמים מהעם", נגיד איזה דוגמה הוא נותן, כאלה כל מיני.
אליעד: מה אתה בא לומר, אוקי אז?
ש: מצד אחד הוא כאילו מציב לנו שהוא השולט והוא הקובע ומצד שני אני חווה את זה כמן שליטה אגרסיבית מסוימת.
אליעד: אמת זה כמו שהוא אומר לך "שאף אחד לא יגיד לאף אחד אחר מה לעשות, שמעת אל תגיד לאף אחד אחר מה לעשות".
ש: כן.
אליעד: משהו כזה או "למה את מתנשא על אחרים מה מי אתה חושב שאתה אתה? למה אתה מתנשא על אחרים בכלל", אוקי אז?
ש: השאלה שלי איך אני מתמודד מול זה.
אליעד: מאיזה בחינה?
ש: שמקום העבודה הוא מקור הפרנסה שלך.
אליעד: אתה אומר לא נכון, מאיזה בחינה, מה השאלה בכלל?
ש: זה מעורר בי כאילו, כאילו מנסה להוכיח אותי על משהו שהוא לא קשור לנושא בכלל.
אליעד: אז מה השאלה?
ש: איך אני משתחרר מזה?
אליעד: מזה שמה?
ש: מהעניין הזה שאני מאמין לו באותו רגע.
אליעד: אתה מאמין לו באותו רגע?
ש: לא אני מתעצבן על זה כאילו.
אליעד: אז ממה אתה רוצה להשתחרר?
ש: מהכעס שלי על זה.
אליעד: על מה?
ש: אני רוצה להחזיר לו במילה אחת, לשבור לו את זה כאילו לתת לו מכה ברגליים שם שזה מצד אחד יראה לי כי זה, אני מרגיש כאילו הוא שולט עלי.
אליעד: מה רוצה, אתה רוצה לדעת מה לענות לו?
ש: כן אני רוצה לדעת מה לענות לו רק אני, איך אני כשמישהו תוקף אותי באופן כללי כשמישהו תוקף אותי.
אליעד: אוקי אז אני אתן לך שיטה עכשיו מעניינת. אם מישהו אומר טענה ואתה רוצה לשלול את הטענה שלו, ואין לך כוח להתווכח איתו מה שאתה צריך לעשות זה לתעתע בו. מה זה אומר? להגיד לו אתה צודק ואף על פי כן, אין לו מושג מאיפה הבאת את זה הוא מתווכח איתך בהיגיון עכשיו במקום עכשיו תתחיל לחפור לו "וככה וככה" אתה אומר "נכון וזה לא סותר בכלל", עכשיו הוא לא מבין.
ש1: אתה גם הרבה אומר את זה וזה באמת...
אליעד: זהו.
ש2: תגיד לו שהוא בנפקדות.
אליעד: אם אין לך כוח, תקשיב, מישהו מדבר איתך בשכל מסוים לפי מערכת חוקים מסוימת, אתה אומר "איך אני יכול למצוא איזה טריק שאני יכול במכה אחת את מה שהוא אומר לשלול את זה", נכון, אוקי נגיד שזה אתה מולו, אתה מול אנשים אחרים, נגיד שזה אתה מולו, בא נלך על "אתה מולו".
ש: אני אומר לפעמים זה אני מולו.
אליעד: לא בא נתחיל עם אתה מולו, אתה מולו אין לך כוח עכשיו להתווכח איתו תגיד לו "אתה צודק ואף על פי כן" זהו, עכשיו מה בעצם אמרת לו? אמרת לו כאילו "יש דברים שאתה לא מבין וזהו" כאילו מה אמרת לו בעצם? במקום להתחיל להתווכח איתו אמרת לו "תקשיב נכון ואף על פי כן" זהו.
ש: אז מה הוא יעשה?
אליעד: אז הוא לא ידע מה לעשות כי כל הטיעונים שלו איבדו את המשמעות כי אז מה הוא יגיד לך עוד טענות? אמרת לו "זה נכון".
ש1: נראה לי שאתה צודק מצד אחד.
ש2: להגיד לו אתה מתנשא עלי.
אליעד: תגיד לו "נכון". תעשה לו את מה שעשיתי לו קודם הוא יגיד לך, תנסה להגיד לו "אז מה השאלה" הוא יגיד לך "אבל למה", תגיד לו "אז מה אתה רוצה?", "לא מתנשא עליך אתה חושב שאני מתנשא אני חייב להתנשא?", כאילו לא יודע, כאילו תגיד לו "אז מה אתה רוצה בסוף, אז מה הבעיה? אין שום שאלה בכלל אז מה השאלה? זאת האמת? אתה בטוח שזאת האמת? אז מה השאלה? מה אתה רוצה? אתה יכול לשנות את זה? אז תשנה, מה אתה רוצה?", כמו שעשיתי לו קודם.
ש: תודה חמוד.
אליעד: בבקשה, הכל זה היה כדי לתת לו דוגמה.
ש: נניח את זה לדוגמה איחרתי, איחרתי לאסיפה ואז הוא כאילו אומר לי "מה, מה זה איחרת, מה אתה לא נותן דוגמה לאחרים וזה העבודה שלך".
אליעד: תגיד לו "אתה רוצה לדעת את האמת?", תשאל אותו "אתה רוצה לדעת את האמת?", הוא יגיד לך "כן", "תאמת אתה צודק", זהו זה הכל.
ש1: ואם לא תראה אצלו שום דבר?
אליעד: אתה יכול להתחיל להתווכח איתו.
ש2: זה הכי כואב שאומרים לך שאתה צודק, אין ויכוח יותר. ככה אני עם הבוס שלי קבוע.
אליעד: "נכון אתה צודק" זהו.
ש: בגלל שאני צודק מה הוא יגיד לו?
אליעד: "גם אני חושב ככה", הכל תלוי בהקשר מה הוא נגיד יכול לפטר אותך?
ש: לא.
אליעד: אז גמרנו, מציק.
ש: סתם רק רוצה להגיד לי את הזה שלו.
אליעד: תגיד לו "אתה יודע אני חושב שאתה חכם, אני אתחיל לחשוב על זה ממחר בבוקר", לא אבל מחר בבוקר הוא יגיד לך "אבל אמרת שתחשוב על זה", הוא אמר "מה אמרתי שאחשוב על זה? ממחר בבוקר", זה הכל זהו. עכשיו מה השכל של התשובה, מה המהות של התשובה שנתתי לך?
ש: יש מהות?
אליעד: אתה איתנו, מה המהות של התשובה שתתי לו? אתה שאלת שאלה אני נתתי לך תשובה, מה מהות החידוש שהתחדש בתשובה שנתתי לך לשאלה?
ש: שלא להיכנס לוויכוחים מיותרים.
אליעד: לא יודע אם מיותרים, מה הייתה מהות, למה אתה שאלת את השאלה? כי לך בראש מחויב, מה המחויב שלך אמר? "אני חייב לענות למה ששאלו אותי".
ש: נכון.
אליעד: נכון, אתה לא חייב לענות על מה ששאלו אותך. אתה הנחת שאם מישהו שואל אותך שאלה, מביא לך איזה טענה אתה כדי לענות לו אתה צריך לענות לו על מה שהוא שאל, אתה לא חייב לענות לו על מה שהוא שאל בכלל, מי אמר שזה מחויב?
ש: אבל הרצון מחויב לא?
אליעד: אתה חשבת בראש שלך "כן הוא אמר לי ככה, מה אני אומר לו?", מי אמר שאתה צריך להגיד לו? אתה יכול להגיד לו לא רוצה, תגיד לו "אתה צודק וזהו".
ש: אז הרצון הוא מחויב הרבה יותר.
אליעד: תגיד לו "אתה חושב שמה שאתה אומר זה נכון? וואלה גם אני חושב ככה", "סע לשלום אין לי שום ביזנס איתך, מה אכפת לי בכלל מה אתה חושב".
ש: נו אז הרצון מעלה את המחויב או הלא מחויב?
אליעד: מחויב.
ש: אתה אומר שהוא לא מחויב.
ש: הרי אני רוצה גם להגיד לו את זה בלי שהוא ירגיש שזה, שאני מחייב.
אליעד: בלי לפגוע בו?
ש: כן.
אליעד: אז מה אתה רוצה לא הבנתי?
ש: כאילו שאני חצוף אליו, אני רוצה שהוא ירגיש כמו שענית על הראשונה הייתה ככה...
אליעד: זה בסדר אז תעשה את זה יותר עדין תגיד לו "נכון נכון, אתה צודק" כאילו אתה חושב על זה, זהו. אוקי, עכשיו אם זה נגיד מול אנשים.
ש: רגע אבל כן מול אנשים ואחר כך אני רציתי לשאול כאילו על הטענה עצמה.
אליעד: חוץ מזה גם מול אנשים אתה יכול להגיד את אותה תשובה.
ש: כן נכון.
אליעד: גם מול אנשים להגיד "נכון נכון, אתה צודק".
ש: אבל מה אתה אומר לאדם שנותן כל היום כל פעם מושגים כאלה, הוא מכניס כאלה, מה אתה אומר לאדם.
אליעד: מה המטרה? מה אתה רוצה להשיג שהם יחשבו שהוא טיפש, שהם לא יחשבו שאתה לא בסדר? מה המטרה של, מה אתה רוצה להשיג בתשובה?
ש: מצד אחד ענית לי איך לשבור את זה ולענות בקלילות וזה בסדר גמור, מצד שני שהוא אומר לי משפט כמו...
אליעד: עוד תשובה נגיד שמישהו אומר לך "אתה יודע אתה מאחר וזה", אתה אומר לו "דבר איתי בבקשה על זה אחר כך", אתה אומר לו "תקשיב, תכתוב לי בבקשה בפתק, שלח לי באימייל", זהו.
ש: לא, עכשיו השאלה שלי בהתחלה הייתה מה שהפריע לי זה שהוא משתמש במילים כאלה של "מקום עבודה הוא מקור הפרנסה שלך" כאילו עכשיו הפך את כל הבעיה שלא מחייב את מקור הפרנסה.
אליעד: אבל מה אתה רוצה לענות לו?
ש: אני רוצה לשבור את המושג הזה "מקור הפרנסה" איזה מן משהו לענות שזה לא מקור הפרנסה שהטענה הזאת לא.
אליעד: מה אומר לך מקום העבודה?
ש1: הוא מקור הפרנסה שלך.
ש2: זה נכון, זה כאילו אתה מזלזל במקור שמאכיל אותך.
ש1: לא כאילו מה, עכשיו שאיחרתי את השלוש דקות האלה הרסתי את מקור הפרנסה, זלזלתי במקור הפרנסה שלי כאילו הוא הפך את זה למשהו כזה כבד, הוא נתן לי כל הזמן לראות את ההפך מיד. כאילו אני מיד רואה את ההפך לעזאזל העבודה הזאת.
ש2: על מה הוא דיבר, על מה שאתה במשמרת פה כאילו?
ש1: לא זה רק דוגמה, ממש דוגמה.
אליעד: אפשר בבקשה, תמשיך אז מה אתה בעצם רוצה למצוא לו היפוך לזה שמקום העבודה הוא מקור הפרנסה?
ש: אני אומר אני חווה מיד היפוך שאני רוצה להגיד לו לעזאזל מקור הפרנסה והמקור הפרנסה בשביל השתי דקות אתה עושה לי חשבון של מקור הפרנסה, זה מה שעולה לי כאילו.
אליעד: מה אתה חושב שמקום העבודה הוא מקור הפרנסה?
ש: כאילו מה זה מקור הפרנסה? זה מקום עבודה אני מצד אחד עושה להם טובה שאני...